Synnytystuntemuksia?

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja emmu_ma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Eilen oli erikoinen päivä. On alkanut tuntua nuo supistukset erillä tavalla ja eripaikoissa. Esim. yhtäkkiä saattoi eilen tuonne nivuseen tulla tunne, että siellä hermo painaa aluetta tunnottomaksi. Villiä. Ja kankuissa ja selässä tuntuu myös. Samalla tuo lapsi vissiin tosissaan porautuu tuonne alas, sillä alkaa olla sen verran mojovat kivut ja vihlonnat, että oon jo vaan ihan hiljaa. Mieskin kyseli eilen, että miten oot niin hiljanen (ne jotka ei vielä oo täältä minun hölöyksistä ymmärtäny, niin en oo kovin hiljanen tyyppi.. :D ), niin sanoin vaan, että käy vähän kipeetä. Siinä se sitten alko kieriskeleen, että "pitääkö meidän lähteä, JÄNNITTÄÄ!".

Ja yöllä, kun heräsin meidän toisen koiran kipsutteluun ovelta toiselle, ja tajusin sen haluavan ulos joko hädälle tai syömään ruohoa, ja lähdin käyttämään, niin mies huutelee paniikissa makkarista, että "Mitä tapahtuu, mitä siellä tapahtuu??!". :) Reppana.

Mutta just nyt on semmonen fiilis, että tunnustelen ihmeissäni kehoani, että mitä täällä oikeesti tapahtuu. Minä älähdän muka helposti pikkukivusta, vähän niinkö ilmoittaakseni siitä, mutta isosta kivusta vaikenen ja pidätän vaan keskittyneesti itseni kasassa. Oon alkanu ihmeellisesti vaikeneen tässä viimesen 48 tunnin aikana.
Toivottavasti kuitenkaan ei vielä.. Mulla olis vielä tekemistä, enkä mää tiiä oonko vielä valmiskaan.. Apua. Ja sitten heräsin peläten, että mulle jää vaan rupinen kurppa roikkumaan reisien päälle. :D Ai nou, tyhmää.. Mutta kaipa nämä ihmeelliset ajatukset kuuluu tähän vaiheeseen. :)

Ja sitä paitsi, vauva liikkuu vielä niin aktiivisesti tuolla, että ei kait se vielä ees vois syntyä. Seliseli, eikö niin? :D

Huomenta mammat! Hohhoijjaa, odottavan aika on pitkä. Yö meni NUKKUESSA, ei minkäänlaisia tuntemuksia suuntaan tai toiseen. Tämän aamun käyrällä säännöllisesti supistelee, itse en vaan niitä tunne kuin ainoastaan lievänä säteilynä sisäreisissä, kuulemma sisäreisisupistelut on tehokkaita ;) Lypsin vauvalle illasta ja aamusta maitoa jotta saisin supistuksia aikaan; maitoa yht. 80 ml, 0 supistusta :D Katsotaan mitä se lääkäritäti meikäläisen päänmenoksi tänään keksii, olisin jo niin valmis tositoimiin! Lueskelin äsken runoja, joilla ilmoittaa vauvan syntymästä läheisille tekstiviestitse ja kyyneleet vaan virtaa, on tämä jännää! Tänään olis hyvä päivä synnyttää <3

syysmami, kyllä hän sieltä tulee. :) Odottavan aika vaan tosiaankin on pitkä. Olet kuitenkin jo siellä!

Ja glunks, että sisäreisisupistelut on tehokkaita. Ne tais olla juuri niitä, mitä illalla tuli. Ei vielä, ei vielä! Ymmärtääkö kukaan tätä ei-vielä-paniikkia? o_0

Kyllä täälläkin viime yönä mietittiin että mitä hittoa on menny tekemään :D täällä syysmamista kiilattu ohi (harmi :() ja salissa oltu nyt 8 tuntia. Mun kehoni sitten yöllä päätti itse et synnytetään sitten ku sitä halutaan ;) nyt 6,5 cm paikat auki ja epiduraalin voimin, juuri puhkaistiin kalvot. Ilman en ikinä olisi pärjännyt! Nyt odotellaan vielä loppuhuipennus vaan :)

Tuntuu, että pää hajoo. Tänään on alotettu aamu varsin vittuuntuneena ja itkua tirautellen. Eihän mulla nyt oo menny ku pari päivää yli lasketunajan, mutta sekä minä että neuvolatäti oltiin niin varmoja ettei menis yli. Poika on täysin lähtöasetelmissa, mutta ei suostu syntymään. Viikon verran ollu supistuksia on off ja koko ajan niitä on ollu enemmän ja enemmän, mutta ku ne ei voimistu ja joka aamu saa herätä pettyneenä. Ei tänäkään yönä... :( Suren myös mun vatsaa, johon tulee joka päivä lisää arpia. Niitä ei siis ollu vielä viikko sitten. Kauhea kuinka pinnalliseksi tunnen itseni!

Muutamana iltana ollu tällä viikolla napakampia supistuksia, mutta siinä se. Rv 38+6. Ja kanssa veikattu että ei laskettuun päivään asti malttais olla mahassa... No niinpä, katotaan vaan tuleeko ees tän kuun aikana!
Eilen illalla vauva kairas taas oikein mojovasti alaspäin ja samalla pyllisteli oikein kunnolla ylävatsalla, ja voi luoja että jo se teki kipeetä... Pystyny vaihtaan asentoo, ei rentoutuun, sen sijaan vaan huusin kivusta. Ah mitä esimakua, hieman hirvittää toi synnytys...

Lapsivedet menivät eilen klo 21.30 ja käytiin sairaalassa makoilemassa käyrillä. Supistuksia ei vielä tullut joten päästiin kotiin lepäämään. Tänään viimeistään klo 20 näytille ja verikokeisiin. Jos mitään ei ole tapahtunut niin sunnuntaina käynnistetään. Yö meni vessassa rampatessa kun lapsivettä holahteli koko yön. Onneksi olin ostanut Tena Ladyjä. Tavallisilla yösiteillä ei olisi tehnyt yhtään mitään. Nyt täysin normaali olo, mitä nyt n. tunnin välein supistelee niin että alavatsassa ja -selässä vähän tuntuu.

Moni alkaa olla jo tositoimissa. :)

Pikkuruusu, minä oon ihan samoissa fiiliksissä ajoittain - vaikka mulla ei ole vielä edes kuin 37+5. Mullakin tosiaan eka arpi pamahti nyt, ja voin vaan kuvitella lopputulosta, jos tän pitää tässä vielä kasvaa käynnistykseen asti, mikä olis vasta 12.10.! Eli ai fiil juu, et ole yksin.

Mulla on kyllä ollut koko päivän taas näitä nivus/sisäreisi/peppusupistuksia. Erittäin jännittävän tuntosia, mutta ei siis varmaankaan mitenkään kipeitä. Näitähän voi kaiken lukemani perusteella olla vielä ihan sinne hamaan loppuun saakka, eikä nämä tällä hetkellä tarkota yhtään mitään.. Osa minusta haluaa jo, osa taas panikoi ja räpiköi vastaan. :D

Täällä ehkä tapahtuu jotain tai sitten ehkä ei! :laughing002

Yöllä herätessäni tunsin ensimmäistä kertaa että olisi supistus päällä. Ei siis yhtään kipeä, mutta maha ihan kova. Onko ne sitten niitä supistuksia.... en tiedä. Alaselkä ollut myös hieman kipeä koko päivän.

Aamulla oli lähtö koiranäyttelyyn. Huomasin jotain ruskeaa paperissa pissalla käydessä. Hetken jo mietin että uskaltaako tästä lähteä toiseen kaupunkiin (noin 85 km). Lähdin sit kuitenkin kun aattelin että ei se synny ainakaan kotona odottamalla. Ja mulla vielä ollut tosi paljon valkovuotoa, jos vaikka oli jotain semmoista.

Koko reissu meni kivasti :) Kavereiden koirat sijoittui erinomaisesti! :gen014 Äsken tulin kotiin ja kävin vessassa. Taitaa olla se limatulppa irtoamassa mulla! :happy093Eihän se nyt mitään välttämättä tarkoita, mutta onpahan edes jonkinlaista edistystä! JEE! :)

Jos nyt menis koirien kanssa lenkille ja sais vaikka aikaan niitä oikeita supistuksiakin :wink

Tsemppiä teille jotka olette jo askeleen lähempänä saamaan vauvan syliin! :)

Me innostuttiin isännän kanssa tekemään normaalia isompaa siivousta tässä iltapäivän aikana, kun hänen siskonsa lupautui perheineen kylään. Nyt on sitten illan mittaan ollut mahan kovettumista ja vähän kipeääkin tehnyt, siis sellaista kiristystä. Isäntäkin kädellä tuntee mahan päältä että näin kireänä ei ole aiemmin ehkä ollut. Ja kahteen otteeseen oon saanut alushousut tänään jo vaihtaa, kun vuotaa "varsin mukavasti". En siis uskokaan että kyseessä olisi lapsivettä vaan ihan rehellistä valkovuotoa tuo taitaa olla.. Laskettu aika lähenee ja toiveet nousee taas... mahtaako olla turhaa? =)

Minä täällä mietin, että onko kellään tai tietääkö kukaan onko tämmönen mahollista, että supistukset tuntuu kyllä mahan kovettumisena, mutta ei tee kipeetä - sen sijaan tulee olo, kuin suoli olisi täynnä ja vähän niinkö kakkoshätä iskis yhtäkkiä tosi kovana, samalla tuntuun myös semmonen veltto puutuminen jaloissa, ihan nivusista ja pakaroista nilkkoihin asti.. Erittäin mielenkiintoista. Ei tee mitenkään erityisen kipeetä, mutta tuntuu kyllä. Vai onkohan nämä nyt niitä virallisia harjoitussupistuksia? :D

Mamsi: Mulla on ollu ihan täsmälleen samanlaisia tuntemuksia. Tosin monesti kyse onkin ollu juuri kakkoshädästä, saa muutaman kerran päivässä käydäkin....tosi ihanaa :p.

Liekö nämä nyt sitten "ensimmäisiä synnytystuntemuksia" vai mitä..? Heräsin vessaan tuossa yhden maissa, ja nyt olen sitten sen puolitoista tuntia kupeksinut hereillä, ei tule uni. Ei voi sanoa että supistelisi, mutta mahaa kyllä polttaa kohtuullisen ikävän tuntuisesti. Kummallakaan kyljellä ei ole hyvä olla, selällään alkoi huimata, istuen ihan ok. Pitäisköhän yrittää syödä ja sitten uudelleen unta?

Täällä nyt itkettää.... Supistuksia tulee ja välillä tosi kipeitäkin. Niitä tuli jo ennen nukkumaanmenoa (puolen yön jälkeen kävin nukkumaan). Illan oli ihan älyttömän paljon ilmaa mahassa!! En oikein tienyt oliko tuskaisen olon syy supistukset ja mahdollinen synnytys vai just se ilma mahassa....

Heräsin sitten kahden jälkeen tosi kovaan supistukseen. Kävin vessassa, limaista vuotoa edelleen. Menin takaisin sänkyyn ja yritin nukkua. Jotenkin jäin odottomaan/jännittämään sitä seuraavaa supistusta. No ei sitä sitten tullut ja vaihdoin asentoa. Ja välittömästi tämän jälkeen supistus päälle! Mieskin heräsi tähän ja alkoi kyseleen mikä on. Ei yleensä herää koskaan. Sanoin että meen alakertaan, että nukkuu vaan rauhassa, mä ilmottelen sitten jos tarvii lähtöä alkaa miettimään.

Nyt olen sitten tunnin ajan kellotellut noita supistuksia. Tulevat vajaan 10 min välein, osa jopa 5 min välein. Samaan aikaan oli/on hurja vatsan tyhjennys päällä. Nyt onneksi tuntuu että suoli tyhjä eikä tarvi miettiä onko supistukset vain jotain megalomaanisen suurta kakkahätää... :laughing002

Mulla noi supistukset tuntuu alaselässä ja alavatsalla. Pakko nousta joka kerta seisomaan ja ottaa tukea seinästä. Nyt kun tunti takana, niin alkaa jo jaloissakin tuntua, heikottaa. Jos tässä vielä toisen tunnin seuraisi miten supistukset etenee... Sitten vois soitella synnärille ja sen mukaan herätellä miestä syömään ja koiria ulkoiluttamaan.... Ja pitäis kai itselleen se sairaalakassi pakata...

Jännää! ja vähän ehkä pelottavaa....

Ja sanotaan vielä että tänään (15.9) tasan laskettu aika eli RV 40 !!

Tuossa "laskurissa" mulla yhden päivän heitto virallisesta.

Kohta toinen tunti kelloteltu supistuksia. Tulevat säännöllisesti noin 6-7 min välein. Eivät kylläkään kestä kovin kauaa. Tuolla kun puhutaan että pitäisi olla kestoltaan 45-60 sekuntia. Ei mulla taida kestää kuin noin 20 sekuntia.... Mutta sitten rupeavat olemaan aika inhottavia....

Puolisen tuntia sitten ensimmäisen kerran lirahti jotain pitkin reittä. Uskon sen olevan lapsivettä.

Siis APUA!

Sandy83, kyllä kuulostaa lupaavalta! Mulla limainen vuoto alkoi samalla kun synnytys, aika runsaana ja verisenä. Oli ihan erilaista kun mikään limainen vuoto ennen! Ja ne supistukset kyllä tunnisti synnytysupistuksiksi, sen verran napakoita olivat. Tsemppiä, koita levätä, voimia tarvitaan vielä!

sandy83: Kuulostaa siltä että rupeaa olemaan tositoimet lähellä! Tsemppiää ja voimia tulevaan! <3

Mikäköhän siinä on että nuo supistukset alkaa yleensä aina yöllä..? :) (mitä oon lukenu ainaki)

Takaisin