Synnytystuntemuksia?

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja emmu_ma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
TerhiJii: sekotanko mä, mutta eikö sulla ollut suunniteltu sektio? Mitä jos se nyt lähtee sitten käynnistymään se synnytys? :)

Kunusiinille tsemppiä!

Ite olin maanantaina tosiaan tapa-arviossa, nyt rv 36+3. Painoarvio vauvasta 3,1 kg ja kohdunsuu pehmeä ja yhdelle sormelle auki. On kuulemma ihan valmista kauraa, joten saa lähteä syntymään jos lähtee, supistukset ovat nyt kuulemma erittäin tervetulleita :)! Lääkärin mukaan mulla ei ole mitään megalantiota, mutta jos nyt lähtis syntymään niin mahtuis tulemaan. Kolmen viikon päästä kasvukontrolli ja katotaan tilanne uudelleen, eli sillon voi olla niin että ei enää mahdu. :( Vauvalla kuulemma iso pää (:D), että jos ei mahdu tulemaan niin ei myöskään laskeudu, mikä helpotti taas mua kun mun kauhuskenaario on se että sitä aletaan kiskomaan imukupilla ja sit mennään viel johonki sektioon... Joten oon siis tässä googlettanu että miten sais tän synnytyksen käyntiin, mä kun niin toivoisin että pääsisin normaalitavalla synnyttämään ja nyt kun vielä sain lääkäriltä vahvistuksen ultralla että vauva on ihan valmis jo nyt :)

Siivous ei oikein sovi mulle kun mun selkä huutaa hoosiannaa sen jälkeen, mutta saunaa vois vaikka heti tänään illalla kokeilla :)

Anna: Juu, suunniteltu sektio on, ensi viikolla, jee ihanaa, saan pienen tuhisijan pian liikkumaan mahan ulkopuolelle!!

Jos synnytys lähtee käyntiin ennen päätettyä päivää niin se leikataan siltikin, mahdollisimman suunnitellusti. Olin tänään supistusten takia lääkärissä ja paikat ovat onneksi vielä kiinni. Joten supistelut ovat jotain muuta kuin synnytysmeininkiä. Mutta tosiaan leikataan joka tapauksessa.

Kunusiinille tsemppiä kanssa! Millasta henkilökuntaa siellä tyksissä on? Puhuin eilen puhelimessa jonkun ihan ylikivan kätilön (Sari?) kanssa ja sitten illalla langan päässä oli joku ihan piip-pää.

Soittelin eilen päivällä tosiaan TYKSiin ja kyselin hiukan siitä sektion kulusta ja muutoksista mitä se remppa aiheuttaa. Synnytysosaston kätilö oli valtavan kiva ja ihan kiireettömästi selitti koko homman, nekin asiat jota en älynnyt kysyä. Samoin sen vuodeosaston kätilö oli aivan ihana (puhuin siis kahden eri kätilön kanssa) ja hänkin kertoili kaikenlaista hyödyllistä.
Siitä sairaalakassista kyselin ja hän sanoi ettei mitään oikein tarvitse mukaan, neuvolakortti ja hammasharja. Jos jotain tarvetta keksii myöhemmin niin mies voi tuoda. Sanoi että yleensä porukka tuo aivan liikaa eikä todellisuudessa tarvitse mitään tuomaansa.
Osastolla on kuulemma niin kuuma, ettei äidit ole halunneet pitää päällänsä muuta kuin jotain sairaalan yöpaitaa. Vaikka omat vaattet on ihan sallittuja.
Ja haavan kivusta kyselin ja hän sanoi ettei yksikään ole vielä kivusta valittanut. Heillä on niin hyvät lääkkeet siellä että normaalisti pystyy liikkumaan ja hoitamaan vauvaa. Ja lääkkeet auttavat hyvin huono-unisuuteenkin :-) Eivät siltikään ole mitään ihan tyrmääviä eli jotain tuntemuksia voi olla.

Mä oon ymmärtänyt, että jos on paljon pystyasennossa tässä viimeisinä viikkoina, niin se voisi edistää asiaa. Siksi luulen, että tuo shoppailu on tosi hyvä :) Ainakin itsellä kaupoissa käveleskely sujuu paljon paremmin kuin kävelytiellä kävely... Vauvakirjassakin luki jotain tyyliin, että "vaivoista huolimatta äidin olisi nyt hyvä jaksaa olla jalkeilla, sillä pystyasento auttaa lantiorengasta laajenemaan..."

3sta S:stä en tiedä, mutta varmaankin kaikki niistä voivat aiheuttaa supistuksia...eri asia sitten lähteekö synnytys niillä käyntiin. Mut makaaminen varmaan hidastaa asiaa tai ei ainakaan edistä yhtä hyvin kuin liikkeellä olo...

Niin ja tuntemuksista vois sanoa, että ei kyllä tunnu että vauva olis syntymässä vielä, mut ehkäpä kuitenkin laskeutumassa pikkuhiljaa. Parina iltana on ollut sellasta vihlontaa esim. sisäreisien alueella, siellä jossain syvällä sisällä... Ja kyllähän tuo vauva tuntuu painavan alavatsaa usein kävellessä. Kiinnittynyt ei kuulemma ole vielä. Neuvolatätikin sanoi, että ehkä todennäköisemmin menee sinne lähemmäs laskettua aikaa synnytys, vaikka eipä tuota koskaan varmaksi voi sanoa. Vauva kuulemma saattaa potkaista niin kovaa, että kalvot repeävät ja lapsivesi menee, se voi periaatteessa tapahtua milloin tahansa (mut luin jostain että vain 10%:lla alkaisi synnytys lapsivesien menolla).

Voi, että näitä tuntemuksien tulkitsemista! Olen miehelleki kironnu, että eikö vois olla sellasta selkeetä kaavaa miten tämä eteene, ettei tarvis olla kokoajan miettimässä, onkohan tää normaali vai ei. Olen myös sitä mieltä, että laskettu aika pitäisi olla se, mikä on ns. viimeinen mahdollinen, että sit pitää alkaa jo käynnistelee. Itse tuijottaa kokoajan sitä laskettua aikaa, vaikka voi mennä vielä kaksi viikkoo yli. :excited001 <------ mää näytän tuolta jos menee kaks viikkoo yli :biggrin Terkkari kyllä lohdutteli viimeks, että ei taida äitipoli antaa mennä yliajaks, ku on pienikokonen vauva, mutta mistäs sitä tietää!

Mulla on nää kivuttomat supparit siirtyneet ilmeisesti ylävatsalle :O Mun mielestä aiemmin supisti erityisesti alavatsa. En edes tajunnut, että tää on suppari ennen kuin neuvolatäti sanoi siitä eilen. Koko ylävatsa kovana, kun taas alhaalla on minusta pehmeämpää...tai ehkä ne on nyt koko vatsalla ja mun läskit on vaan sijoittuneet sinne alas pehmentämään...? :D

Mulla on todettu supistusherkkä kohtu. Ei onneksi ole kipeitä mutta tosi epämukavia! En pysty enää tekemään mitään! Kaikki aiheuttaa mulle supistelua. Eilen taas kun ruokaa laitoin niin kaikki piti tehdä istualtaan. Tiskikoneen tyhjennys oli ihan mahdottomuus ja imuroinnin jätin suosiolla miehelle. Eikä tuo vielä mitään mutta kun istuessakin supistelee! :D
Saa nähdä miten selviän tämän päivän kauppareissusta :confused2 kaikki mitä pitää ostaa on tietysti kaupan toisessa päässä! Onneksi on ostoskärryt mihin nojailla...

• Tykkään
Reaktiot: TtT
Mulla ei oo siis minkäänlaisia ennakoivia merkkejä havaittavissa! Sais meinaan olla jo kun olen niin kömpelö ja väsyn helposti! Viikkoja on nyt 38 + 4. Supistuksia tulee välillä yleensä kävellessä, mutta ne eivät ole ollenkaan kipeitä. Eilen neuvolassa sanottiin lapsen pään olevan vielä irrallaan lantiosta. Sanoi sen kiinnittyvän yleensä ensisynnyttäjällä kaksi viikkoa ennen synnytystä. Tässä voi siis mennä vielä pitkään..! Toisaalta painoarvio oli viikolla 36 2500g ja arvio viikolle 40 on 3000g, joten ei tässä kuitenkaan sinivalasta olla menossa synnyttämään.

Niin, kumpi on sitten helpompaa: kömpelönä mahan kanssa lyllertäessä vai vauvan kanssa ilman mahaa? :dance008

Kippu: ei miulakaan oo mitään ennakoivia merkkejä. En ole edes varma olenko tähänkään päivään saakka tuntenut yhtään supistusta. On jäänyt tähän ketjuun ja kolotukset ja voivottelut -ketjuun kirjoittelu minun osalta onneksi vähäiseksi :D On ollut vähän ulkopuolinen olo näitä muiden tekstejä lukiessa.

Menna: Kohtalotovereita ollaan! Ei mullakaan juurikaan mitään kolotuksia oo ollu koko aikana. Välillä tuntui, että olisin halunnut kärsiä enemmän! :D

En oo hetkeen kerjenny täällä käydä päivittelemässä näitä synnytystuntemuksia mutta eileen tuli kyllä totaalinen pimahdus! Mulla on nyt toisena iltana peräkkäin alkanu suurinpiirtein samoihin aikoihin aivan järkyttävä pahoinvointi, joka iskee kuin salama kirkkaalta taivaalta. Ja eileen iski vielä kaikenpäälle sellaanen, että sai 3 asti yöllä ravata vessassa, kun tuli kaikki ihan totaalisesti ulos hyvä ettei suolia myöden!

Oli siinä sitten naiseus jotenkin niin pohjalukemissa,että itku pääsi ja mies oli aivan hätääntyneenä vieressä :D Meinas jäädä töistäkin pois, mutta pakotin sen sit sinne kumminki :)

Ilmeisesti muillakin on ollut tällaista pahoinvointia?

Vihlaisuja on ollu kyllä paljon alakerrassa ja sit alamasulla, mutta ei kyllä kunnon supistuksia! :( Ja järkyttävää paineentunnetta jokapuolella. Oon harkinnu, että pian marssin synnärille ja anelen niitä käynnistämään tän synnytyksen :D Ja sitten vielä ihmiset kehtaavat sanoa että "nauti loppuajasta!" MITEN TÄSTÄ VOI NAUTTIA KUN SAIS SUURINPIIRTEIN SYÖDÄ VESSANPÖNTÖLLÄ?!

Ai niin juu itse totesin muuten omenahillonteon tehokkaaksi kivun aiheuttajaksi ;)

Kippu ja Menna :D ei mullakaan ollu tosta ekasta mitää oireita. Loppuun asti tosi hyvin voiva ja ilonen ja todella pienimahainen ja kaikkee pysty tekee ja touhuileen. Synnytystä edeltävänä viikkona sitten tuli säännöllisesti noita harjotussupistuksia (jotka ymmärs sitten päivää enen synnytystä, kun neuvola hoitaja valas, kun koko neuvolakäynnin supisteli tasaseen! Eli mahavaan kovettu, ei mitään kipuja tai muuta) Sit nukkumaan mennessä päks ja vedet meni ja siitä 13h30min ja poika synty rv38+5. Jotenkin sillon tuntu, että se odotus jäi kesken, koska ei mulla mitään oireita ollu ja se synnytyskin oli suht helppo (aika myös kultaa muistot ;) ) Noh nyt sitten saanu senkin edestä kärsiä kaikkia kolotuksia ja vointeja. mutta silti toivon, että tää odotus menee viellä ens viikolle jolloin 38 viikko on. sitten saa syntyä ihan koska huvittaa.

EI nää "ennakoivat" oireet oikeesti kerro mitään. Kaverilla on lapsia kolme ja yhestä ei ollu mitää oireita ja ekasta supistuksesta 2h15min ja muksu pihalla. Viimesimmästä muksusta rv.ltä 20 lähtien "ennakoivia" oireita ja meni sen 2viikkoa yli ja käynnistettiin!! Että se syntyy kun syntyy. (tietty oireita kannattaa, ihan muun takia seurata)

Tietty itelläkin välillä sellai olo, että sais tulla jo, kun vointi oikee hyvä ja millään enää jaksais, mutta tälläsinä HYVINÄ päivinä ihan sama :D sen kun kellii siellä <3

tossa kattelin noita elokuun syntyneitä ja kyllä siellä suurin osa oli syntynyt rv:llä 38-40 viikoilla ja se onkin paras aika vauvan syntyä :)

Täällä kans pärjätty niin helpolla että!! Supisteluista en tiedä mitään.. Harkkasupistuksia kyllä tulee. Välillä miettii että kuuluuko tän mennä näin helpolla? Mitä pahaa vielä sattuu ku ei yhtää tartte kärsiä?

Sama täällä, saan kyllä olla onnellinen siitä kuinka hyvin raskaus on mennyt. Ja toisaalta sitten välillä tulee ajatus päähän (perisuomalaiseen tapaan), että voiko mennä näin "helposti", mitäköhän kamaluuksia on luvassa...Mutta loppujen lopuksi olen tullut siihen tulokseen, että erilaiset kauhutarinat, kivut, liikuntakiellot, jatkuva supistelu, jne ovat sellaisia asioita joista kerrotaan ja keskustellaan, mutta eipä siinä paljoa jutun juurta ole, kun raskaus menee "normaalisti" tai helposti. Vai muistatteko, että olisitte kuulleet jauhettavan hyvin menneistä synnytyksistä ja raskauksista ;) Toinen juttu on myös se, että kuten kipu, moni muukin asia on niin suhteellista; jollakin toisella sama asia ei tunnu missään, toisella lähtee taju...

Noh, loppusuora häämöttää sekä meillä "helpolla päässeillä" että niillä joilla leviää pää raskauteen. Tsemppiä kaikille loppuodotukseen! Tulee muuten hauskoja tilanteita, kun joku toivottaa mukavaa/hyvää loppuraskautta ja vastauksena tuohon toivotukseen olen useammankin kerran sanonut "Kiitos samoin" :D Myös miehille.

Supistelee tosi kipeesti jo toista päivää, mutta kun ei oo säännöllisiä niin en osaa oikeen sanoa että oisko tässä synnytys lähenemässä! Ei oo aikasemmin tarttenu ääneen kirota, mutta nyt on niin napakoita että ihan tuskan hiki nousee. Nyt jo monta tuntia 15-10 min aikavälillä.. huhuh jospa helpottaisivat yöllä niin sais nukkuakki tai antais kroppa kunnon merkit siitä että son menoa nyt niin osais alkaa valmistautuun! :D

Hekksu: Mulla oli ihan noita samoja tuntemuksia alkuviikosta. Kun ensimmäistä odottaa niin ei oikein tiedä millaisia niiden supistusten kuuluisi olla. Jälkikäteen ajateltuna ei ne supistelut nyt niiiin pahoja olleet ja vaikka kestikin 3-5h ja väli oli myös se 10-15min. Enemmän siinä pelkäs ja jännitti et mitä oikein tapahtuu. Olin eilen tsekkauksessa ja paikat on tiukasti kiinni. Olivat jotain muita supisteluja vaan ja sain mielenrauhan.
Loppuajan kipuilut ja olotila on aika karsee ja itse ainakin suosittelen lääkärissäkäyntiä ainakin oman mielenrauhan vuoksi..

Voi jeetuna!!! isäntä joutu viellä sinne yövuroon, vaikka oli jo tänä aamuna 4 menny töihin! ite kävin tossa pajulahdessa liitonjärjestämällä aluekokouksessa! Nt hitusen jännittää, kun sinne pääsin. iski tietty ihan hirvee tuskan hiki, vähän rupes tekee pahaa, ja selkää särkee, kotiin kun pääs ja isäntä lähti töihin. niin tää olo vaan pahenee. nyt sitten mietin, että soittaako mummalle hakee pojan jo sinne, just kävin tyjentää mahan. Ihan löysää p*****! Kyllä porukoita varottelin, että nyt en oikeesti lupaa mitään, mutta lähtö saattaa tulla. Viellä kaikken kukkuraksi hoitaja ilmotti, että on huomenna saikulla joten viellä piti selvittää varahoitopaikka! Myllerrys käy mahassa, mutta sää nähä. Isäntä toivo, että jos sitten 5 aikaa aamulla, nii se kerkeis tekee työtkin.... kai mun tarvii ruveta yrittää pesee hampaita ja laittaa tota jätkää nukkuun... ei ollenkaa kyllä kivaa, että se isäntä joutu lähtee sinne yöhön. huomenna tai viikonloppuna ois ihan sama syntyä...

Hui, eilen tuli itselläkin jonkilainen tyhjennys ja heikotus oli. Olin ihan kummissaan, että mitä tapahtuu! Just oltiin päästy perille määränpäähän, niin ajattelin, että nytkö se synnytys alkaa :D mutta ei sitten tullut mitään supistuksii tai muuta, ehkä hieman menkkajomotusta. Tietääkö kukaan, että jos tulee tällainen "tyhjennys" niin voiko siitä mennä jonku aikaa synnytykseen? Anteeksi tämmönen "mukava" päivitys :D

No mä oon tyhjentynyt sununtaina sekä eilen illalla. että ehkä voi tai voi olla olematta!! Itse ainakin viellä yhdessä kasassa :D Harjotus supistelee sen minkä kerkee ja hitusen huono olo. Kauppaan meinasin viellä tänään selviytyä, kuhan toi isäntä herää :)

mulle on tullut tommoinen "tyhjennys" jo pari kertaa... Molemmilla kerroilla on sitten tullut vähän harjoitussupistuksii mutta ei sen enempää.. Ja sitten harmittaa kun on jo luullut että kohta päästään synnyttämään :laughing002

Takaisin