Synnytystä odotellessa

Jaahas, täällä sitä maataan osastolla.
Tänään oli kontrollikäynti sen viimesunnuntaisen vatsakivun vuoksi, ja tosiaan olin ihan siinä ajatuksessa että kaikki on hyvin ja palaan maanantaina vielä töihin.
Olikin sitten aika shokki että kohdunkaula oli viikossa lyhentynyt sen verran että otettiinkin suoraan osastolle tarkkailuun :eek:
Nyt saan sitten kortisonipiikkejä ja tilaa seurataan.
Töihin ei ole enää asiaa vaan sairaslomaa on äitiysloman alkuun.
Toivottavasti pikkukaveri jaksaa kyydissä vielä hetken :Heartbigred

Ohhoh tsemppiä sinne ja pidetään kaikki sormet ristissä että pieni jaksaa pysytellä vielä masussa. Onks sulla mitkä viikot?

Ohoh Omenakaneli! Olipa aikamoinen ylläri! Mutta onneksi oot nyt tiukassa seurannassa. Toivotaan, että tulee vielä paljon viikkoja!

Kovasti voimia ja tsemppiä täältä Omenakaneli, että pikkukamu saadaan vielä pidettyä yksiössään. Hyvä juttu että ootte valvovan silmän alla ja pystyvät toivottavasti torppaamaan vaavin tämänhetkiset ulostulosuunnitelmat.

Kiitos kaikille.
Eilen päästiin kotilepoon. Vaikka kotona onkin mukavampaa olla kuin sairaalassa, on täällä kuitenkin pelottavampaa. Kokoajan pelästyy jokaista vihlaisua.
Eihän meitä varmasti olisi kotiin päästetty jos olisi yhtään huolta että vauva olisi syntymässä tällä sekunnilla, ja onneksi sairaalaan nyt on vain se vartin ajomatka jos oikein huonosti käy..
Eniten ahdisti epäselvät kotiutusohjeet.. lääkärin mielestä voin puuhastella kotona jotain pientä, vaikka käydä ulkonakin, kunhan en rasitu. Pienistä supisteluistakaan ei tarvi kuulemma välittää, vain jos alkaa tulla kipeitä.
Kätilö taas suositteli hyvin pitkälle vuodelepoa, eikä suositellut edes istumaan pitkiä aikoja kerrallaan ettei kohdunsuulle tule painetta.
Olen nyt sitten mennyt enemmän kätilön ohjeiden mukaan ja pysytellyt vaakatasossa niin paljon kun mahdollista.
Hetki kerrallaan vaan eteenpäin.

Kiva, että pääsit Omenakaneli kotiin. :-) mä kyllä varmaan tottelisin enempi kätilön ohjeita kuitenkin. Mieluummin ottaa varman päälle, kun alkaa riskeeraamaan... sitten, jos ei oo supistellut tms. Niin sitten voi vähän käydä haukkaamassa raitista happea? ;-)

Omenakaneli: mäkin menisin ennemminkin hoitajan ohjeitten mukaan eli tosiaan varman päälle. Mitkä viikot sulla on? Onneks sairaala on noinkin lähellä! Yliopistosairaala vai pienempi?

Tänään mennään 29+3. Ja Tays eli yliopistollinen on tuo meidän synnytyssairaala.
Kyllä minäkin noilla kätilön ohjeilla enemmän menen, koska viimeviikonhan olin juuri noilla lääkärin antamilla ohjeilla sairaslomalla ja kanava lyheni sen viikon aikana noinkin paljon että osastolle jouduttiin...
Onneksi opin nyt sairaalassa olon aikana tunnistamaan noita supistuksia.. tähän asti kun olen luullut niitä vaan vauvan liikkeiksi... hölmönä ensikertalaisena....

Tänään mennään 29+3. Ja Tays eli yliopistollinen on tuo meidän synnytyssairaala.
Kyllä minäkin noilla kätilön ohjeilla enemmän menen, koska viimeviikonhan olin juuri noilla lääkärin antamilla ohjeilla sairaslomalla ja kanava lyheni sen viikon aikana noinkin paljon että osastolle jouduttiin...
Onneksi opin nyt sairaalassa olon aikana tunnistamaan noita supistuksia.. tähän asti kun olen luullut niitä vaan vauvan liikkeiksi... hölmönä ensikertalaisena....

Osaatko yhtään kuvailla niitä? Ku mua kans vähän jännittää et tunnistanko oikeesti..

Apua :wideyed:
Voin yrittää kuvailla näin omalta kohdalta, tuntuu vaan että niiden tunteminen on varmaan niin henkilökohtaista että tuntuuko ne edes kaikille samalla tavalla...
En siis ennen sairaalareissua oikein tajunnut kunnolla mitä se "kohdun kovettuminen" tarkoittaa, mutta siellä opin että kun supistaa, koko maha tosiaan kovettuu, ei vaan osa, niinkuin silloin kun vauva punkee oikein kovaa mahaa vasten tiettyyn kohtaan. Tunne on kyllä minusta aika samanlainen, mutta nyt olen opetellut tunnustelemaan vatsaa, että kun tulee tukala olo, kovettuuko koko vatsa, vai vaan joku osa siitä.
Mulla oli esim. viime torstaina yksi kova supistus ennen tuota sairaalareissua, että pyörin kävellen ympyrää ja valitin että ompa vauva nyt huonossa asennossa ja että voisiko se vaan vaihtaa paikkaa että oloni helpottuisi. Näin jälkikäteen tajusin että ei se ollut vauvan punkemista vaan kunnon supistus...:sad001
Sairaalassa pyysin kätilöä ihan kokeilemaan kun sellainen ihan normaali harjoitussupistus tuli että onko tämä nyt supistus vai vaan jotain muuta, ja supistus se oli.

Takaisin