Synnytystä ennakoivia oireita

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Mju82
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Toki varmaan vaikea selittää miltä se sitten tuntuu, mutta menkkakipuihin vertaaminen saa selkäkarvatkin nousemaan pystyyn :S

Tuosta omasta olotilasta vielä sen verran että ruoka ei enää maistu ja näläntunnetta ei juurikaan tule. Pahasta olostakin on tullut kärsittyä viimeaikoina..

Kyllä on vaihteeks hirveä olla, ne muutama päivä sitten kiusanneet kivut palas ja viel pahempina.. Vihlonut tosi kovasti alapäätä, toista reittä poltellut välillä , nivusia särkee ja nyt ollut koko illan alamaha tosi kipiä.. Ja oksettaa ja tuntuu siltä kuin maha olisi ihan sekaisin pöntöllä ei silti tartte olla :D

Saltsu tuota pahoinvointia on näillä viikoilla valitellut muutkin. Toisaalta, laskiaispullat vissiin maistuu vai mitä naiset ;) ?

Annees, mulla tuntuu just sitä pistokipua alavatsalla. Alkoi itsestään, mutta odottelen jotta menis ohi. Onkohan sulla siellä paikat valmistumassa synnytykseen? Mulla ne liitoskivut oli pahimmat esikoisen aikaan.

Täällä oli perjantaina lääkäri ja kohdunkaulaa on enää sentti tai kaks ja pehmeä,mutta edelleen kiinni :) Nyt vaan jännätään,koska lähtö tulee ku mulla tais keskiviikkona tai torstaina tulla osa limatulpasta :)

Harjoitussupistukset on sellaisia kivuttomia (yleensä!), jotka tuntuu vaan vatsan kovettumisena ja vähän epämiellyttävältä. Ne loppuu levossa tai kun vaihtaa asentoa tms. Näitä voi olla kymmeniä pitkin päivää ja ainakin mulla ne on sellasia, että "jää päälle", mutta täysin epäsäännöllisiä ja mahdottomia ajastaa.

Ennakoivat supistukset tuntuu jo vähän enemmän eli ne sattuu. Niitä voi tulla jo vähän säännöllisemmin, mutta ei alle 10min välein. Ennakoivat supistukset valmistaa tulevaa koitosta varten, mutta ne sietää vielä hyvin. Samoin kuin harjoitussupistuksiin, ennakoiviin suppareihin auttaa esim. Panadol,
kuuma suihku ja lepo.

Sitten ne itse synnytyssupistukset... Huh huh! Ne saa huutamaan hallelujaa ja silloin, kun supistus on huipussaan, on äitiä ikävä. Niillä on usein selkeä alku, huippu ja loppu. Niitä tulee säännöllisesti ja ne vaan kovenee ja kovenee, kunnes vauva lopulta syntyy. Niiden väli on alle 10min synnytyksen edetessä ja tukihenkilö pystyy kellosta katsomalla kertomaan koska seuraava supistus tulee ja koska se lakkaa. Se kivun määrä on todella vaikea kuvailla, koska jokainen kokee kivun erilailla, eri paikassa.

Poikkeuksia on tietysti aina, mutta suurimmalle osalle synnytyssupistukset on sellainen tajunnan räjäyttävä tuntemus, josta ei voi erehtyä. On todella ärsyttävää, kun sanotaan "sen tietää sitten", mutta valitettavasti se pitää suurimmalle osalle synnyttäjistä täysin paikkansa. Sitten, kun ei enää pärjää kotona; liikkuminen, suihku, tukihenkilön hieronta, huutaminen, itkeminen, jumppapallon päällä hyppiminen,
lämpötyyny, TENS-laite jne. ei enää auta, on aika lähteä sairaalaan. Jos on epävarma koska pitää lähteä, on uudelleensynnyttäjä tai suvussa on syöksysynnytyksiä, on outo olo tms. silloin kannattaa lähteä käymään näytillä. Luottakaa omiin tuntemuksiinne ja vaistoonne! :)

Mä kuumottelen kaiken aikaa, siis normisti on tommonen väljä kesämekko vaan päällä kotona. Öisin välillä ilman peittoa nukkuen kun meinaa läkähtyä

Mulla jatkuu vaan tuo alamaha kipu ja yllättäen särkylääke loppu niin en voi ottaa helpottamaan.. En muista että esikoisesta olis ollut tällästä kipua ollenkaan :o mutta nää kivut välillä on sellasia etten meinaa kävelee pystyä nyt makaan sängyllä , vasemalla kyljellä tyyny jalkojen välissä niin ei ota kipeetä :D jospa sais vaikka nukuttua..

En myöskään olisi huolissani siitä, jos ei mitään ennakoivia merkkejä ole vielä huomannut. Tässäkin on reilusti yksilökohtaista eroa. Toisilla kaikenlaisia ennakoivia merkkejä on jo viikkoja aiemmin, toisilla taas koko homma tapahtuu nopeasti, alkaen ja päättyen samana päivänä. Minulla ei esikoisesta ollut minkäänlaisia supistuksia koko raskausaikana ennen kuin ne synnytyssupistukset sitten käynnistyivät. Limatulppaa en tuolloin tajunnut, vaikka jälkikäteen ajateltuna se synnytysaamuna meni. Lapsivedetkin meni ilmeisesti suihkussa, kun en sitäkään erikseen noteerannut. Ja siis kaiken alusta loppuun n. 4 h.

Mullakaan ei eskoisesta ollut mitään supistuksia ennen synnytystä. Olin ihan pihalla kun neuvolassa niistä kyseltiin :-) tässä raskaudessa on ollut jo monenmoista supistusta :-)

Joo mulle yks tommonen poikki ja pinoon -synnytys! Oon saanut koko rauhassa olla ainakin tähän 35+ asti. Kohta tietty alkaa armottomat liitoskivut, supistelut, sukkapuikot ym. jotka sit kestää sinne 42-viikoille... D:

Mä en osaa edes rekisteröidä kaikkia supistuksia kun noi liitoskivut vie voiton. Oli se kivaa neuvolassa kun vauvan sydänääniä ruvettiin kuuntelemaan niin täti ilmoitti että -Sua muuten supistaa justiinsa. Ja siinä ite hölmönä että aijaa??? Kunhan sitte tajuun mitä tapahtuu ku alkaa tositoimet etten luule niitäki vaikka ilmavaivoiks.... :eek:

Tosta kohdunsuun tilanteesta. Itse näytän kuuluvan siihen ryhmään ettei kohdun suun tilanne kerro oikeestaan mitään. Mulla siis käynnistetty eka rv 39+1 ja toka rv 39+2 ja molemmilta ennen kalvojen puhkasua kanava kadonnut ja 4cm auki. Yleensä noilla mitoilla saa epiduraalin jos haluu ja mulla siis ei ollut synnytys käynnissä. Kolmannelta viimesellä kontrollilla rv 35+6 muistan lääkärin sanoneen et täällä on synnytys lähellä ja sillo oli kanava kadonnut ja 2cm auki. Kolmas synty rv 38+4. Ja nyt siis tilanne on ollu kanavaa 1,5cm ja sentin auki jo rv 26+5 alkaen. Sen jälkeen ei oo sisätutkimusta tehty joten en tiiä onko auennu lisää. Ja tänään siis rv 36+0 ja menkkajomotusta ollu ny jonkusen päivän ja kipeitä suppareita päivittäin.. Kattotaan millo se hoohetki on..

Eilen illasta otti kyllä jo kipeesti ja tänään on aamustakin jo supistanu tuntuvasti. No en siltikään usko et olis vielä muutamaan viikkoon oikeesti tulossa kunhan kiusaa mua :-o

Tää paineen tunne vois alkaa jo kohta puoliin oikeesti helpottaa... Edelleen tuntuu siltä ku joku ois lyöny todella lujaa alapäähän ja siitä syystä se olis kipeä :/ Ei oo näkyny nyt supistuksia,mutta tarkkaillaan :)

Takaisin