Synnytystä ennakoivia oireita

Mju82

Asioista perillä oleva
Helmikuunmammat 2015
Ajattelin että kaikilla on varmaan lapasessa ns perusjutut milloin sairaalaan jos ensisynnyttäjä/ uudelleensynnyttäjä mutta olisi kiva kuulla varsinkin teiltä joilla on useampi lapsi että onko teillä ollut jotain muita ennakoivia oireita kuin sitten vedenmeno tai supistukset?



Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Mulla alkoi 2 päivää ennen vesien menoa tulla limatulppaa, edeltävänä iltana muuttui veriseksi. Luotan et tällä kertaa kävis samoin niin pystyis vähän varautuu :wink
 
Minä en ole yhdelläkään kerralla huomannut limatulpan irtoamista. En tiedä onko se sitten irronnut vähän kerrallaan vai enkö ole tajunnut sitä? Ja jokaista olen lähtenyt synnyttämään yöllä.
 
Mullakaan ei oo limatulppaa tullut keltään. Tai en oo tajunnut. Joku on sanonu jotta vattan heittää sekasten ennen synnytystä..
 
Mäkin kuulin että suoli on saattanut tyhjätä molemmista päistä rajustikin, eräällä oli verenpaineessa näkynyt piikki (alhainen mutta juuri ennen synnytyksen alkua noussut)
Joillain oli ollut muutoksia mielialassa tmv


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Monilla toi limatulppa tosiaan ei kerro mistään mitään, saattaa lähteä kuukaus kaks ennen tai sit ei just lähe ollenkaan tai sitä ei huomaa, mulla se sattu olemaan selkee merkki, sen verran havahdutti et edellisenä iltana ennen vesienmenoa sheivailin pitkästä aikaa, taisin arvata et se on menoa kohta :D
 
Mulla ei oo ollu mitään muuta kun noi supistukset. Limatulpastakaan osaa sanoo mitään, kun huomannu moisen irtoomista :)
 
Mulla oli verenpaineet koholla vikalla neuvola käynnillä. Tosin oli alaselkä myös sillon aamusta jo tosi kipee,jota kirosin miehelleni... Samana iltana alko supistelu.
 
Mulla myös selkein merkki oli limatulpan irtoaminen, mikä tapahtui n. 1/2 vuorokautta ennen säännöllisten supistusten alkamista. Muuten en muista, että ois ollut mitään erityisempiä ennakoivia oireita.
 
Ekasta mullla irto kans limatulppa pari tuntia ennen vesien menoa, toisesta en huomannut limatulpan irtoomista lainkaan. Molemmista jälkikäteen tajusin et oli sellanen pesänrakennusvimma sen viimeisen päivän kun illalla alko synnytys. Ekasta saatiin vauvan huone tapetoitua valmiiks, pinnasänky ja hoitopöytä koottua, vauvan vaatteita pestyä jne (oltiin just muutettu ja vauva synty 6vko etuajassa). Toisesta kävin esikoisen kanssa sinä iltana Cittarissa suurostoksilla kaikki vauvan pikkutarvikkeet hankkimassa ja laitoin kaikki kuntoon kotona.
Tällä kertaa mietin voiskohan tuota psykologiaa käyttää hyödyksi niin että kun olen valmis vauvan tuloon pitäis kunnon pesänrakennuspäivän ja yrittäis sillä provosoida synnytyksen käyntiin? :D
 
Mulla tuli kaikki ulos ihan molemmista päistä ja monta kertaa. Se kyllä yllätti kun ei siitä mitään missään oppaissa yleensä mainita. Limatulpasta ei ole tietoakaan ja vedetkin meni vasta laitoksella
 
Mulla oli esikoisen odotusaika jokseenkin oireeton, mutta noin viikkoa - vajaata viikkoa ennen synnytystä liikkuminen muuttui tuskalliseksi. Liitoskivut vaivasivat jatkuvasti, kävely muuttui sellaiseksi vaappumiseksi ja selkä oli jatkuvasti kipeä. Koiran kanssa jaksoi kiertää lenkin suunnilleen vain oman talon ympäri. Synnytysaamuna limatulppa irtosi. Ei yhtenä klönttinä vaan sellaisena limaisena vuotona. Ja suunnilleen samoihin aikoihin myös suoli tyhjeni ripulimaisena, vaikka muutoin raskausaika oli mennyt kiinteän sisällön kanssa. Silloin oli kyllä jo supistuksetkin alkaneet.
 
Mä aloin miettimään tuota vatsan reagointia kun mulla oli niitä "kivuttomia" harjoitussupistuksia n viikolla 25 kun ne meinas pudottaa mut polvilleen ja sen jälkeen suoli tyhjeni lähes krampin omaisesti. Ikinä ei ole ollut niin kiire vessaan.


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Mju82, juuri tollasena kramppina tuli ulos. Oksentelin vielä synnytyssalissakin mutta suoli taisi tyhjentyä tehokkaasti jo kotona :-) kaipa tuo on kehon tapa tehdä vauvalle mahdollisimman paljon tilaa...
 
Mulla molemmat synnytykset alkanut 1,5pv aikaisemmin limatulpan irtoomisella. Eka tuli semmonen siisti väritön klimppi, joka jäi paperiin pyyhkiessä. Sitten sitä valui hyvän aikaa pitkn päivää pikkuhousun suojaan. Samoihin aikoihin tuli sellanen epämiellyttävä olo, mihinkään ei pystynyt keskittymään, ja aivan kuin ois kuumetta. Mitä ei siis ollut. Yö
 
Ekan syntymä alkoi verisellä vuodolla, toisen supistuksilla, kolmas käynnistettiin, koska oli mennyt jo 11 päivää yli ja sydämeen (mun) tuli rytmihäiriö. Nelonen käynnistyi lapsivesien menolla. Jännä nähä mitä tää vitonen keksii.
 
Ekan syntymä alkoi verisellä vuodolla, toisen supistuksilla, kolmas käynnistettiin, koska oli mennyt jo 11 päivää yli ja sydämeen (mun) tuli rytmihäiriö. Nelonen käynnistyi lapsivesien menolla. Jännä nähä mitä tää vitonen keksii.
Hassua miten saman yksilön raskaudet voivat olla niiiin erilaisia ja miten synnytys voi alkaa eri tavoin joka kerta :)


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Minunkaan synnytykset ei noudata mitään kaavaa. Esikoisen syntymää sanottiin syöksysynnytykseksi ja varoiteltiin vielä, että seuraava voi tulla vielä nopeammin. Ja hupahupa... Seuraava kesti yli 3 kertaa pidempään :wink
Neuvolassa veikattiin nytkin suht' nopeaa synnytystä, varsinkin jos alkaa vesien menolla. Mutta toisaalta kun edellisestä synnytyksestä on yli 10 vuotta niin parempi olla veikkaamatta mitään.
 
Mulla meni molemmat synnytykset saman kaavan mukaan paitsi että toinen kesti viidesosan ekasta. Oletan tämänkin menevän samalla tavalla (vedet menee illalla kotona, sit alkaa supistukset ja vauva syntyy sinä yönä) ja se välillä pelottaakin että mitä jos meneekin ihan eri tavalla niin mä olen aivan ulalla. Edellisestä kuitenkin 13,5 vuotta!
 
Takaisin
Top