Jeap, juurikin noin ku Happy sanoi.
Nää viimiset viikot odotuksessa on muutenki niitä pisimpii ja raskaimpii. Parhaiten aika menee ku koittaa vaan rentoutuu, tehdä viel rauhas juttui mist nauttii ja nähdä kaverei ni saa hetkeks ajatukset pois synnytyksen odottelusta.
Noi synnytykseen valmistavat kivutkin on totta vie tukalia ja vetää mehui pois, mut ne kuuluu asiaan. Sit ku se synnytys käynnistyy ni sen kyllä todellakin huomaa, kun tosi tulee kyseeseen.
Ensimmäistä odottaessa olin rvk 37 asti 2 cm auki ja podin menkkajomotuksia + muita kiputiloi tuon koko loppuodotuksen.. Ja esikoinen syntyi 41 + 6. Käytännössä en ajatellut muuta kuin synnytystä sen 5vk ja olin hermot kireel, niin täynnä koko odotusta. Sitä vain odotti, et joko nyt, joko nyt. Minulla olisi ollut käynnistys rvk 42 + 0 ja lakkasin juurikin pari päivää ennen käynnistystä odottamasta synnytyksen alkamista ja rentouduin -> vauva lähti omatoimisesti tulemaan.
Nyt toista odottaessa sitä on osannu ottaa rennommin kolotuksien ja valmistavien suppareiden suhteen reagoimisessa niin, että ajatuksissa on muutakin kuin kropassa vähitellen tapahtuvat muutostilat.
Vaikka se toki jännää on odottaa ja spekuloida kaikkia valmistavia oireita yms, ni oman mielenrauhan tähden vinkiksi sanon, että rentoutukaa naiset! Pyytäkää ihmisiä kahvil, hemmotelkaa itseenne, askarrelkaa vaikka ristiäiskorttei ja kattokaa kasa päin hömppäleffoi joita kukaan muu ei suostu koskaan seuraks kattomaan, ni tää piinaavan hidas loppuodotus saa vähän positiivisemman sävyn ja pysyy se mieli parempana. :)
Tsemppiä ja kärsivällisyyttä nyt vaan kaikille! :) Pian koittaa aika jolloin ette pääse edes vessaan rauhas. :D