Synnytystä ennakoivat oireet? Supistukset ja tuntemukset? :)

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Angii
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Hyvä että oli kaikki hyvin. :)

Jospa tosiaan sattuu mukava kätilö itse kullekin. Pelottaa muakin että on joku työhönsä kyllästynyt kätilö kun itselle tilanne on kuitenkin niin uusi ja jännittävä.

Alan pikkuhiljaa epäillä ettei täällä ole koko limatulppaa olemassa, kun siitä ei ole mitään havaintoja :grin Voihan olla, että se irtoaa sitten sairaalassa synnytyksen aikana enkä koskaan näekkään koko tulppaa. Ja ymmärrän kyllä, että se tulpan irtoaminen ei tarkoita välttämättä tuon taivaallista, mutta olisipa edes jotain uutta, mitä ihmetellä, kun tuo pötkylä tuolla vatsanahan allakaan ei halunne poistua yksiöstään vielä toviin :p

Joo toi limatulppa on jännä juttu. Ihan kun mä oisin bongannu sitä useeseenki otteeseen mutta en kuitenkaan oo sata varma asiasta. Ja ku se voi olla kuulemma niin monen eri näköinen. Tai sit sitä ei ollenkaan huomaa kun irtoo.. Onko sulla Imme mitkä viikot? Musta tuntuu ettei tääkään yksilö ihan heti oo tulossa vaikka kuin toivoisin.. :)

Ehkä limatulppaa bongattu! Ihan väritöntä limaa jää paperiin vessassa käydessä. Jänskää!

Mulla ei esikosta ollu ees runsaampaa valkovuotoa ja limatulppa lähti synnytyssalissa 23 tuntia siitä ku supistukset alko..

Anye90:n viestin mennyt ihan ohi! Paljon onnea pienestä pojasta! :Heartblue

Osaako joku sanoa, kuinka usein synnytys käynnistyy lapsivesien menolla? Onkohan tästä jotain tilastoa jossain? Pohdin myös, että kun meidän vauva ei edelleen ole ottanut kiinnittyäkseen ja jos lapsivedet menisi nyt, niin mitenhän silloin sairaalassa saa liikkua avautumisvaiheessa? Joutuuko silloin olemaan puhtaasti makuuasennossa, ettei napanuora luiskahda pään ja lantionluun väliin?

Imme: Mä olen käsittänyt että vain perätilassa vesien mentyä ei saisi liikkua. Mutta tässäkin varmasti sairaala- tai jopa kätilökohtaisia eroja. Aikaisemmin on rajoitettu liikkumista noissa tapauksissa muttei virallisissa suosituksissa enää, kuin tosiaan perätilatapauksissa.

Mulla on kirja, jossa lukee et suurin osa synnytyksistä alkaa supistuksilla mut n. joka viides synnytys alkaa lapsivedenmenolla. Mut en tiiä mistään tilastoista, varmaan löytys netistä kun jaksais katsoa.
Ja mun käsitys on kans et jos perätilassa niin sit ei sais liikkua lapsivesien mentyä.

Voi että, onkohan toi mun th sitten ihan ajantasalla noitten tietojensa kanssa... kun hän sanoi, että pitää mennä makuulle ja soittaa synnärille heti, jos lapsivedet menee, koska vauvan pää liikkuu vielä niin paljon. Noh, jos ne vedet menee, niin ainahan sitä sen ajantasaisimman tiedon saa sitten synnäriltä (eikä minun onnekseni th:lta, joka muutenkin tuntuu olevan ajoittain pihalla asioista) :)

5 vuotta sitten kättärillä en saanut vesien menojen jälkeen sängystä nousta, pää ei ollut kiinnittynyt..

Mistähän sen sitten tietää saako kotona nousta ylös jos vedet menee? En mä tiiä onko vauva vielä kiinnittynyt, ei ollu ainakaan vielä viime viikon tiistaina. Mä kun olen ollut käsityksessä et kunhan ei ole perätilassa. Ja jos on ihan normaalin väristä vesi niin voi kaikessa rauhassa lähteä synnärille. No, jos menis vedet soittaisin joka tapauksessa varmaan synnärille. :D

Ppshp:n sivuilla lukee vaan et jos perätilassa niin sit odotellaan ambulanssia kylkiasennossa, ei mitään mainintaa vauvan kiinnittymisestä.

Mulle sanottiin neuvolassa kun ilmeisesti vauvan pää vähän liikahti terkan ottaessa sf mittaa, että mainiste sitten synnärillä jos menee vedet että vauvan pää viikko sitten vielä liikkunut..

Eikö näihinkin voisi olla yhtä suoraa ohjetta?? :grin No jos ne vedet menee, niin soitan sitten sinne synnärille (niinkuin varmaan kuuluisi muutenkin tehdä :laughing002) ja sanon, että edellisissä tarkastuksissa th:n mukaan vauvan pää liikkuu. Kyllä ne siellä sairaalassa osaa sitten neuvoa lisää.

Onko muuten mitään tietoa, onko tuosta jumppapallon päällä istumisesta mitään hyötyä vielä, kun synnytys ei ole käynnistynyt? Josko se vaikka saisi pään kiinnittymään :rolleyes:

On kyllä kumma kun ei voi olla yhtä ohjetta vaan joka paikassa omat ohjeensa.:D

Mä oon kuullu et jotku pomppii ja heiluttaa lantioo sen pallon päällä et sais vauvan laskeutumaan. En tiiä auttaako.:D

Hei, Imme: Minullekin sanoi terkka nyt viime neuvolassa 39+ viikolla vauvan asentoa palpoidessaan että nyt sitten jos lapsivedet sattus menemään oikein hölähtämmällä, niin pitää mennä kylkiasentoon ja soittaa lanssi kyyti, koska vauvan pää on kyllä laskeutunut mutta liikkui. Ettei kävisi niin että napanuora luiskahtaa ulos vesien mentyä. Mutta kuulemma jos synnytys nyt sitten alkaa supistuksilla, niin sitten ihan normaali toiminta. :) Tai jos lapsivettä alkaa tihkuttamalla tulemaan, niin siitäkin tiedän sitten että vauvan pää on tarpeeksi alhaalla vähän kuin "tulppana" ja silloinkin saa ihan normisti seurailla. Tämmöiset ohjeet minä sain! :o Mutta oiskohan tapauskohtaistakin..? Kun tämä minun masukas ei varmaan aio tulla vielä piiiitkään aikaan ulos kun ei ole vielä ihan täysin laskeutunut ja ainut mitä kohdun suulla on tapahtunut, on että se on vain pehmentynyt. : / Yhä tiukasti kiinni ja kaulaa jäljellä ja huomenna 40+0. : S

Miekin haluan tähän ketjuun kirjoittaa ennakoivista merkeistäni:
EI MITÄÄN! :D

Tänään 40+0 ja sama olo kuin vaikka 10 viikkoa sitten. Ei supistuksia, ei kummia vuotoja tai limatulppia.. Mihinkään ei muutenkaan koske tai kolota (paitsi hemmetin kipeään peräpukamaan, jonka paukaisi ilokseni noin viikko sitten)

Takaisin