Synnytysoireita

Eieiei jatkuis vaan! Hyvä Zoe, mä kannustan täällä! Tositoimiin vaan, älä anna niiden supistusten karata!
 
Tsemppiä Zoe! Toivotaan et yltyy vaan :wink

Kaisa uskon et v*tuttaa :mad: Älä anna periks, tilanne voi nopiaankin muuttua. Voimia suppareiden keskelle!

Tuntuu olevan vähän teemana yhdellä sun toisella a) huonot unet b) kasvava ärtymys ja ketutus kaikkeen c) supistaa koko ajan mut ne on niitä mistä tietää et mitään ei tapahdu. Mulla kans päivän mittaan maha on piukeena ja supistaa valehtelematta 200 kertaa, mut niitä semmosia 'ai niin, näillä synnytetään' -suppareita tulee ihan muutama hassu eikä nekään säännöllisesti. Raivostuttavaa. Ja siihen päälle ihan kaamee väsymys, hiekkasäkit on silmissä koko ajan. Ja luonnollisesti nuo 6- ja 3-vuotiaat apinat on ihan sairaan villejä koko ajan ja mä en tahdo kestää yhtään älämölöä. Tulee sitten karjuttua ja kaikilla hyvä mieli.

Mä yritin tänään oikein panostaa rentoutumiseen, pikkasen siivousta, mukavasti saunaa, lasi punkkua ja yritys siitä kolmannesta ässästä, mut yritykseksi jäi :sad001 Ollaan oltu jo useampi viikko ilman kun mun fyysinen olo on ollut niin kertakaikkisen epämukava, mieli olis kyllä tehnyt. Tänään sit intouduttiin, mut en tiedä häiritsikö mun maha vai ajatus lapsesta vai todella huono asento, mut mies tuumas et liian hankalaa. Höh :smiley-ashamed008

Että se niistä kotikonsteista. Sunnuntailaps olis kelvannut...
 
Kiitos kaikille tsemppauksista! Synnärille tultiin ysin aikaan illalla, kaksi senttiä auki! :) Nyt alan lääkkeiden turvin nukkumaan ja aamulla meinaan alkaa synnyttämään :) Toivottavasti te muutkin pääsette piakkoin hommiin, mukavaa tää ei ole mutta melko hienoa :)
 
Tsemppiä Kaisa! Vihdoinki sulla oikeesti tapahtuu! :)

Mun supparit laantu, yllättäen. 2 tuntia tuli viiden min välein voimistuvia ja oli kestoltaankin jo 1-1,5 min. Otin panadolia ja laitoin nukkumaan niin ne loppu. Pöh. :sad001 No mut sentään alko tulee jo kunnollisia eikä vaan kovotteluja, toivon mukaan enteilis synnytystä lähipäiville. Viimeksi kävi samalla lailla ja synnytys alkoi kunnolla parin päivän päästä.
 
Hyvä Kaisa!

Täällä 39+0 eikä oirettakaan. No, 39+3han miulla oli se tilaus ja 3300g/52cm... :) Ei tosin mahda olla vielä sen kokoinen jos viimeisin arvio piti paikkansa. Suurin osa vauvoista syntyy tästä 2 viikon kuluessa mut mistäpä sitä omastaan tietää. Melko malttamaton olo.

Tääl on siivoilu, saunominen ja seksi ollu kyl ihan viikon teemoja. Mieskin on oikein intoutunut kun alkaa flunssistaan terveytyä. Aina sillä pientä supparia saa aikaiseksi mut kyl tarvii myöntää et mukavaahan se on muutenkin :)

Ja on ollu pientä kuivaa kautta välillä niin nyt jotenkin vielä tuntuukin poikkeuksellisen hyvältä. Ja kun ei niitä suppareita tarvitse enää pelätä. Siinä varmaan ollut yksi syy miksi on ollut vähän hiljaista välillä... Kun mies on yrittäny hyvitellä tota hiljaisuutta käyttämällä enemmän aikaa ja se on tehny miulle suppareita ja kipuja eikä oo millään uskonu et haluaisin silti niitä pikaisia. Ja ehkä toisaalta myös hänen on ollut vaikea virittäytyä tunnelmaan kun on siinä suorittamisessa sit niin monenlaisia paineita. Kun ei tietenkään kipuja halua aiheuttaa eikä tiiä miten päin olla ja mitä tehdä. Ja mie oon ollu vaa turhautunut. Nyt kun mie oon ollu sen verran jo puutteessa että laukean käsiin ni miehenkin on helpompi olla ja edetä. :P
 
Muokattu viimeksi:
Kyllä ne eiliset supistukset sitte vissii jotain sai aikaan kohdunsuulla, kun nyt tuli rusehtavaa vuotoa. Jospa siellä alko taas limatulppa irtoamaan. Täähän näyttäs käynnistyvän toistaiseksi täsmälleen samalla lailla kuin edellinen paitsi hieman nopeammalla kaavalla :) Viimeksi oli samantyylisiä supistuksia ja siitä n. 1,5 vrk niin alkoi vuoto... Uskaltaskohan tässä vielä käydä lähikaupassa, tekis mieli leipoa :p
 
Täällä tänään 38+0, eikä oikeastaan mitään synnytykseen viittaavaa oiretta vielä.
Harkkarisuppareita tulee edelleen tosi paljon päivässä, mut mitään erikoisen kipeitä ei ole vielä.
Vauva painaa kyllä tosi kovin jo tonne alakertaan ja se tekee kävelystä jo aika hankalaa.
Varsinkin yöt on yhtä h*lvettiä kun pitäisi ylös pissalle nousta, hampaat irvessä joutuu itsensä nostamaan,kävelemään ku sumopainija ja alakerrassa tuntuu että tuo häpyluu menisi poikki kun rusahtelee oikein. Tekee kipeetä..
 
Hyvä Kaisa ja hyvä Zoe! Siitä se lähtee. :)

Mulla kipuilut laantu pandolilla, saunalla ja levolla. Tosin alapää on aivan hellänä. Katoin itteeni peilistä, ni ihan ku olis jossain kuumessa tms. Ja huulet on tulipunaset ja isommat ku yleensä. Silmät on tosi väsyneen näköset...heräsin jo pari tuntia sitten, pitänee taas mennä nukkumaan...
 
Jee Kaisa ja Zoe! :grin

Ei tullut yöllä supparin supparia, nukuin univelkaa pois ja nousin vasta yhden jälkeen kun kerrankin isäntä heräsi poikien kans. Ja meinaan muuten huomennakin nukkua :wink Sunnuntailasta ei tällä viikolla taida tulla, mut toivo elää! Pulsatillaa sain tuolta meidän 'kyläkätilöltä', hän sanoi että ota lähempänä laskettua mut tekis mieli vetästä kaikki oljenkorret peliin jo pian.

Ja hei purppuraviiva löytyy! Muistin eilen vihdoin laittaa miehen tarkistamaan kun en itse peiliin taivu, siellä se on kuulemma tummana :p
 
Mekin saavutimme tänään sen merkkipaalun, että lapsi on "täysiaikainen" eli tuli 38 viikkoa täyteen. Tosin poika ei ole osoittanut muuttohaluja. Oma pikkuyksiö taitaa olla liian kotoisa. Toivottavasti Zoella ja muilla, joilla näyttäisi oireita olevan alkaisi pian tapahtua. On sitten tilaa meidän muiden tulla perässä. Tänään on ollut ihmeellistä päänsärkyä. Se on tullut rasituksessa ja helpottaa aina, kun hiukan lepää. Toivottavasti se ei viittaa raskausmyrkytykseen. Toisaalta tämä on niin lievää päänsärkyä, etten ottaisi tähän särkylääkettä.
 
37+0 on täysiaikainen, paitsi tietenkin jos vauva on niin pieni, että sen takia sitten pidetään keskosena :)

Miulla on supistellu tänään koko päivän sillai että huomaa, mutta epäsäännöllisesti eikä kovin kivuliaasti. Jostain syystä on sellaine olo kyllä että alkaa ihan muutaman päivän sisään oikeastikin tapahtua. Tähän asti olo on ollu lähinnä sellainen että kai se sieltä kolmen viikon sisään tulee. No, saa nähdä.
 
Tääl on taas vaihteeks ihan hipihiljanen päivä. Tietty. Huomenna taas vaihteeks neuvolaan. Se onkin vika kerta, paitsi sit ens perjantaina meen varailee yliaikaiskontrolliin aikaa, KUN vauva ei oo vieläkää syntynyt.
 
Miulla on huomenna neuvola ja tulevana perjantaina äitipolille aika. Elän siinä uskossa et huomisen neuvolaan vielä joudun mutta perjantain ajan vois perua. No, tiiä mistä näitä uskomuksia tulee kun mitään selkeää syytä ei ole, hyvin voi olla et tulee aikoja vielä sen jälkeenkin :p
 
Mäkin oon enemmän ton kannalla et raskaus on täysiaikainen rv.38+0 eteenpäin, kun sanotaan kerran et rv. 40 +/- 2 viikkoa niin vauva syntyy täysiaikaisena, eikä puhuta ennenaikaisesta tai yliaikaisesta vauvasta noiden viikkojen sisällä. :)
 
Jee, taas alko sattua alaselkään, -mahaan ja ilmeisesti sisälle tonne, ni se ei voi olla ku se kohdunsuu. Piikkejä tulee, et joutuu kävelyn keskeyttää. Sais lisääntyä nyt, camoon! Sauna taas lämpiämässä, toivottavasti se ei auta, vaan pahentaa...:) Hullua aatella näin migreeniä sairastavana, että odottaa kivun vaan jatkuvan.
 
Mäkin oon enemmän ton kannalla et raskaus on täysiaikainen rv.38+0 eteenpäin, kun sanotaan kerran et rv. 40 +/- 2 viikkoa niin vauva syntyy täysiaikaisena, eikä puhuta ennenaikaisesta tai yliaikaisesta vauvasta noiden viikkojen sisällä. :)


Ei se oo mikään äänestys- tai mielipideasia :) Vaan virallinen lääketieteellinen määritelmä. Vauvat yleensä syntyy +/- 2 viikkoa ennen/jälkeen lasketun ajan, mutta vauva on täysiaikainen 37+0.

- http://fi.wikipedia.org/wiki/Keskonen "raskaus katsotaan täysiaikaiseksi aina viikosta 37 alkaen ja virallisesti yliaikaiseksi vasta raskausviikon 42 täytyttyä."

- Vau.fi 38. raskausviikko (37+0-37+6): http://www.vau.fi/raskaus/Raskausviikot/Viikko-38/ "Lasta ei enää pidetä ennenaikaisena, jos se syntyy tämän viikon alun jälkeen."

-Käypä hoito, ennenaikanen synnytys: http://www.kaypahoito.fi/web/kh/suositukset/naytaartikkeli/.../hoi50089 "

  • Synnytys on ennenaikainen, jos se tapahtuu ennen 37:ää täyttä (37+0) raskausviikkoa.
  • Ennenaikaisen synnytyksen ryhmittely raskausviikkojen mukaan:
    • hieman ennenaikainen: 34+0 – 36+6 raskausviikkoa (late preterm)
    • kohtalaisen ennenaikainen: raskausviikkojen 28+0 ja 33+6 välillä
    • erittäin ennenaikainen: alle 28+0 raskausviikkoa (extremely preterm)"
Wikipedia: http://fi.wikipedia.org/wiki/Synnytys "Raskaus on täysiaikainen, kun se on kestänyt vähintään 37 ja enintään 42 viikkoa."

Näitähän vois jatkaa miljoona tähän tietty...
:)
 
Marihanna helpottiko päänsärky? Jos se lepäämällä tai särkylääkkeellä menee ohi, niin en huolisi :)

Inhoja kipeitä suppareita koko päivä, kaikki liikkuminen sattuu, mut ei puhettakaan mistään mikä oikeasti veis asioita eteenpäin. Salaisesti epäilen, et koska mulla on firman kirjanpito vähän vaiheessa, mul on joku henkinen stressiblokki jonka takia synnytys ei käynnisty :rolleyes: Kerpele.
 
Niin ja alle 2,5kg on keskonen (kenties sitte myös ennenaikainen..?) synty sitte kuinka vain.. Eikä kyse ookkaan mistään äänestyksestä tai mielipiteestä. Itse nyt vain satun pitämään turvallisena rajana tuota rv.38 -> Ja mullahan on edelleen esikoinen joka syntyi rv.38+5 ennenaikaisena koko vierihoito-osaston henkilökunnan mielestä..
 
Mun mielestä tuolla mun synnytyssairaalan (PHKS) siellä info-tilaisuudessa, ni se kätilö sano, et "täysaikanen ku on 38 täynnä..." ja silloin viel mietin, et oon kyl lukenut, et 37+0 ni ei enää pidetä ennenaikaisena. Jospa näissä on taas sitä "ennen sanottiin" "on tapana, että..."-juttuja taas taustalla.
 
Takaisin
Top