Synnytysoireita

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja V.A.T.
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Hymykuoppa, kato mä joudun viä käymää töissä, mutta voipi olla, että lista kasvaa hömppäsarjoilla ku äippäloma alkaa :-D
 
Netflixin ilmainen kuukaus mulla jo käytetty, tällä hetkellä menossa Viaplayn vastaava :p
 
Tää on nyt niin aiheen vierestä kun vaan voi olla, mutta...

En mä siitä netflixistä mitään maksa, käytän mun isän tunnuksia ihan ilmaseks...pummi! :D
 
Minulla oli eilen ensimmäinen supistus. Yksi, yksinäinen kipeä supistus. Vatsaan sattui ja kipu pakotti minut istumaan. Pelkäsin ja toivoin, että synnytys käynnistyisi, vaikka tiesin, ettei yksittäinen supistus merkitse mitään. Yöllä tuli toinen, joka ei ollut niin kivulias. Silti yöunet jäi vähiin. Ehkä jännitin tämän päivän synnytystapa-arviota. Muutenkin oli aika tuskainen olo. Kello mateli niin hitaasti ja yritin olla liikaa pyörimättä, ettei mies herää siihen hyörimiseen.
 
Minä heräsin yöllä yhteen tosi kipeeseen supistukseen. Aamulla sitten innostuin riehumaan hetken koirien kanssa ja tuli aivan karmeat vatsakivut! Yritän olla optimistinen mutten uskalla...
 
Minkälaisia tilanteita teillä on kohdunsuulla? Eilisellä äitiyspolikäynnillä lääkäri kertoi, että kanava lyhentynyt (2 cm) ja kohdunsuu sormelle auki. En itse tästä osannut innostua, mutta täti vaikutti kovin vakavalta, että heti jos supistukset lisääntyy, niin herkästi pitäisi tulla takaisin.
 
Mulla on kohdunsuu kokonaan hävinnyt ja kaksi senttiä auki, kolmas lapsi tulossa. maanantaina supisteli koko yön klo 11.00-06.00 eikä sen kummemmaksi tullut. ollut jo viikolta 33 sormelle auki ja kanavaa noin 2 cm. sillon laittovat kortisooni piikit että jos syntyy niin on valmiimmat keuhkot. Se on tosi yksilöllistä miten äkkiä edistyy. Nyt viikot on onneksi jo 37+5. Ihan varmasti vielä käynnistetään kun ei itse lähe edistymään, eli vielä pari viikkoa ainakin. Mulla on raskausajan diapetes joten eivät kyllä yleensä paljoa lasketunajan yli päästä.
 
Viimeks oli 1,5cm jäljellä ja sormelle auki lauantaina mut epäilen et on auennu lisää kun kerta se limatulppa on ny tullu kokonaan ulos ja koko ajan kohdunsuulla tuntemuksia. Hidasta se on näin ensikertalaisella :)
 
Ei siis mitään käsitystä. Neuvolalääkäri mulla oli 36+5 ja silloin oli se 3 cm jäljellä ja kiinteä. Siitä nyt on jo kolmisen viikkoa aikaa...Seuraavaksi varmaan tutkitaan huomenna, kun on laskettu aika ja vauvahan siis syntyy silloin...:)
 
Mulla oli tammikuun puolessa välissä jo sormelle auki ja kaulaa jäljellä 2cm. Kolme viikkoa sitten oli 2cm auki ja kaulaa sen 2cm edelleen. Varmaan auennu jo lisääkin, mut mitään synnytykseen viittaavaa ei oo missään vaiheessa ollu... Ei yhtä ainutta kunnon supistusta vieläkään, vaan niitä kovettumisia mitä en aina ees huomaa.
 
Kävin tänään synnytystapa-arviossa ja siellä kaikki oli hyvin. Poika oli pää alaspäin ja lantio on kuulemma sellainen, että ulos mahtuu tulemaan. Paino-arvio oli sellainen kuin odotinkin, 3,5 kiloa. Näillä viikoilla (37+4) se on kuulemma normaali. Ennustukseni siitä, että hän olisi 4,4kiloa synnytyessään saattavat olla siis yläkanttiin.

Neuvolassa (jossa olin siis ennen synnytystapa-arviota) huolestuttiin, koska painoni on noussut viikossa yli kaksi kiloa. Verenpaine oli normaali eikä pissassa näkynyt mitään, mutta käskivät seurata verenpainetta päivittäin. Mies kävi hakemassa äidiltään mittarin lainaksi. Itsekin huolestuin aika tavalla ja pohdiskelin, että koska raskausmyrkytyksen ainoa hoitomuoto on lepo, voisin varmuuden vuoksi levätä ainakin tämän ja huomisen päivän. Siihen hoitoon kun ei tarvita reseptiä.
 
Minulla saattaa paino nousta viikonlopun aikana parissa päivässä kaksikin kiloa. Siitä se sitten tasaantuu viikon aikana taas lähes lähtötilanteeseen. Itsellänikin on ollut toksemiaepäily, mutta ottaen huomioon kaikki muutkin oireet / oireettomuudet, ei "pienessä" painonnousussa välttämättä ole mitään vaarallista. Tosin, kokonaispainnonousuni on vasta 3,7 kg, joten iso nousu pienessä ajassa saa tietysti aina miettimään, onko kaikki kunnossa. Ehkä kannattaa myös itse seurata painoasi kotona, ja kiinnittää huomiota syömiisi ruokiin - voiko kyseessä olla nesteiden normaali kertyminen esim. ylimääräisen suolansyönnin vuoksi tmv.
 
Näin ajattelinkin. Päätin vähentää suolan käyttöä ja lisätä veden juomista. Lisäksi kiinnitän hiukan huomiota myös makean syömiseen, koska sokereissa oli heikko plussa. Se on ensimmäinen laatuaan, eikä neuvolantäti ollut siitä ollenkaan huolissaan. Mutta ei siitä makeansyömisen vähentämisessä ole mitään pahaa. Tosin ihan hirveitä määriä en sitä enää syökään. Yhtenä päivänä viikossa karkkia ja pari kertaa viikossa vähän jäätelöä.
 
Sulla on sitten melkein sama tilanne, kuin mullakin - eilen ensimmäistä kertaa näkyi sokeri testissä. Tosin, mulla on rakausdiabetes myös. Silti, täytyy myöntää, että kun huomattiin, että vauva on todella pieni (liittyi myös tähän raskausmyrkytysepäilyyn), olen lisännyt sokerinsyöntiäni "himoja vastaavaksi", eli syön kyllä melkein liikaakin jo sokeria, mutta koska se ei ole vaikuttanut vauvan kokoon, mikä kuulemma on se tärkein, ellei ainutkin syy, olen antanut itselleni luvan myös herkutteluun :angel4
 
Tapasin tänään ystävää joka on ammatiltaan kätilö ja hän sanoi että synnytyksen täytyy olla lähellä kun mulla on nenä turvonnu! Kuulemma kaikki synnyttäjät tulee sairaalaan nenä turvoksissa :)
 
Hmm meinasin jo juosta vessaan tarkistamaan nenääni, kunnes muistin, että flunssa jyllää edelleen vahvana ja oon muutenkin joka paikasta turvonnu :grin
 
Joo nenä ja huulet kuulemma turpoaa, toiset puhuu tosi kauniisti synnytyskuonosta. Mut sama ku kaikki muukin enteilevä, ei vieläkään kerro tarkalleen mitään... :)
 
Toi huulten turpoaminen ainakin mulla piti paikkansa, turpos torstaina ja perjantaina meni vedet. Ja alkoi normalisoitumaan vasta viikko synnytyksen jälkeen. Olin aika hauskan näköinen kun normaalisti ei ole niin naiselliset huulet ollut koskaan :wink
 
Minulla vähän samat tunteet kuin Ameeballa. Äitiyslomaa nyt himppasen päälle viikko takana, enkä todellakaan vielä haluaisi lähteä synnyttämään kun kaikki asiat kotona on niin kesken. Huomenna ajattelin aloittaa vasta vauvanvaatepesurumban.
Mutta ihan mielenkiinnosta käyn lueskelemassa miten te muut oireilette. Tiedän sitten ehkä itsekin kun aika koittaa, että tämä on nyt varmaan sitä lähtöä enteilevää :wink
 
Takaisin
Top