Synnytysmietteitä

Tsemppiä kaikille loppuodotukseen sekä synnytykseen! Täällä kroppa olisi valmis vauvan tuloon, mutta ilmeisesti vauva ei halua mahasta pois. Kivuliaat supistukset jatkuneet jo viikon, limatulppa irronnut, vauvan pää todella alhaalla ja lähes kiinnittynyt... Silti antaa edelleen odotuttaa itseään!

Täällä ei ole tapahtunut mitään (rv 41+3), joten sain äitipolille ajan sunnuntaiksi. Katsotaan, josko meidän pikkuinen tarvitsisi vähän suostuttelua.

Ja jaksamista kaikille onnekkaille, joilla on oireita! Toivottavasti kaikki menee hyvin!

Mä katselin eilen youtuubista synnytysvideoita. Ajattelin, että jos se vauhdittais omaa synnytystä lähtemään käyntiin. Jotain supistelun tyyppistä olikin eilen, mut taisin vaan jännittää mahaani kun sympatisoin niitä ponnistavia äitejä...

Mut miten se nyt oli, jos/kun synnytys lähtee käyntiin supisteluilla, niin kannattiko siinä alkuvaiheessa olla mahd. rauhassa, että ne ei lopahda vai missä vaiheessa sitä kehotetaan liikkumaan ja missä vaiheessa ei kannata liikkua??

Ite oisin jo ihan valmis luopumaan masusta tosin nyt vasta rv 38+3 ja esikoinen kyseessä. Taidan joutuu oottelee vielä ens kuun puolellakin.

Nonniin, siinähän meni sitten niin, että ne supistukset laantuivat aamuun mennessä :( Tai niitä tuli mutta vain vartin välein ja siellä yliaikaisuuskontrollissa mut laitettiin kävelemään muutamaksi tunniksi, mutta eivät ne siitä yltyneet.. Nyt kärvistelen kotona, supistelee epäsäännöllisesti. Sain ajan käynnistykseen tiistaille, toivotaan että lähtisi syntymään itsekseen ennen sitä!

Mulle neuvolassa annettiin neuvoksi, ettei kannata jäädä paikoilleen kun alkaa supistella. Asentojen vaihtelu ja rentoutuminen saattaa auttaa paikkojen avautumista. Ja suihkua suositteli sekä kivunlievitykseen että rentoutumiseen.

Samoin täältäkin tsemppiä kaikille meille viime hetken masujen kanssa puhkuville ! Tänään on kyllä ollut sellainen päivä että vaikka kuinka yrittää positiivisesti asennoitua ja rentoutua niin meinaa alkaa masentaa kun mitään ei vaan tapahdu.. 40+5 , niin toivoin että tällä viikolla oisi päässyt synnyttämään mutta kaipa tässä kohti maanantain käynnistystä mennään..
Sellainen fiilis mullakin on että supistusten alkaessa liikkuminen edesauttaa asiaa sekä helpottaa oloa.

Maaria1, kyllä se voi siitä vielä intoutuakin itsellään kun oli jo noin hyvässä alussa -voimia!

Oi tsemppiä Sinitiitu! Jotkut vielä odottelee syysvauvojaan kun tuntuu että tuo oma on ollut jo ulkomaailmassa kauan. Eikä ikää ole vielä kahta viikkoakaan. :)

Itsellä oli hieman jännää viime yönä kun supisteli jonkin aikaa parin minuutin välein. Sit ajattelin nousta vessaan ja olin puoli istuvassa asennossa kun jotain rusahti/naksahti alavatsassa. Ja se sattui! Ihan säpsähdin kipua et mitä tapahtuu. Supistukset alko vaimeneen ja soitinkin sit synnytyspäivystykseen ja kyselin mikä saattoi olla. Kätilö epäili jos vauvan pää olisi liikahtanut/mennyt alaspäin. Ja käski tehdä liikelaskentaa ettei kuitenkaan vauvan vointiin vaikuttanut. Vauva liikkui normaalisti ja ollaan edelleen yhtä vauvan kanssa. Ei alkanut synnytys vieläkään ja la 5 päivän päästä. Tiedoksi vain muille, että tollasta kipeetä rutinaa voi olla. Itse en tiennyt vaikka kolmas raskaus menossa.
tsemppiä kaikille viimehetken odotukseen ja myös rutistukseen!:)

Hui! Mä aattelin että sulla meni vedet. Jännää että tollastakin voi tapahtua. Mulla kun meni vedet niin kuului ja tuntui rusahdus ensin mutta ei sattunut.

Juu,niin mä kans eka luulin. Kunnes aloin miettiä, että tuskimpa se sattuis jos kalvot menee puhki. Aiemmat synnytykset aina alkanu supistuksilla ja vedet menny vasta ihan loppuvaiheessa. Eikä sit alkanut tuleen mitään vuotoa.
Nyt viime yön nukuin taas kun tukki joten ei mitään merkkejä taaskaan. Menis vaikka ne vedet niin ei tarvis arpoa, että alkaako synnytys nyt vai ei.:) Tosin sillon edellisyönä kun tuli muutamat kipeet supistukset niin alkokin pelottaan tuleva synnytys ja tuli olo, etten ookkaan vielä valmis.:( Toivottavasti pelko menee ohi kun h-hetki oikeasti alkaa.

Mäkin täällä vielä lurkin vauva mahassa. Nyt on 41+1. Ei tule ulos. Olen kokeillut kaikkea vippaskonsteja, mutta ei auta. Olisin ihan valmis lähtemään synnyttämåän.

Viime yönä vauva jo toisen kerran rusikoi mun sisäelimiä. Se suoristaa itsensä jolloin se alkaa yön aikana huomaamatta painaa vatsalaukkua ja jotain muita sisäelimiä. Sitten herään inhottavaan vatsakipuun. Viime yönä olin tunnin jalkeilla, jolloin asukki valui takaisin sykkyrään ja kipu helpotti hiljalleen.

Muistui mieleen esikoisen synnytys, jolloin mun kivut ei menneet supistusten mukaan, vaan oli päällä koko ajan, myös supistusten välissä. Koko alue kaulasta polviin oli tulessa. Toivon että nyt saisin kivut vain supistusten aikaan.

jokohan pian alkais jotain tapahtua.. aamusta asti jotenki särkeny toi koko lantionseutu ja alaselkä. vähän vaikee kuvailla tota kipua ja mistä kohtaa sattuu, mut onkohan muilla ollu tämmösiä tuntemuksia? niin ja toi kipu on vaan yltyny tässä päivän mittaan. supistuksiakin tulee mut ihan harvakseltaan.

Äitipolilla todettiin, että vauva voi oikein hyvin eikä sillä näytä olevan mitään kiirettä ulos (41+5). Kohdunkaula on lyhentynyt ja suu on sormelle auki, mutta muuta edistymistä ei ole tapahtunut. Tiistaina mennään seuraavan kerran katsomaan, että josko olisi aika.

Miiumiu, täällä samanlaisia fiiliksiä ollu jo viimeset 2 viikkoa, ilman supistuksia kylläkin :) Jotain nämä olot ainaki täällä on saanu aikaan, ku 2,5 vkoa sitte lääkärineuvolassa ks kiinni ja kiinteä 2,5cm ja nyt pe neuvolassa ku tarkisti neukkutäti paikat, oli ks 2,5cm, mutta pehmeä ja sormelle auki :) Ikävähän tämä tunne on, mutta pitää koittaa aatella, että jotain tapahtuu ja loppu häämöttää jo jokatapauksessa! :)

mulla oli melkeen kolme viikkoa sitte lääkärikäynnillä ks sentin auki, mut ei lyhentynyt yhtään. ärsyttävää odottelua :D

Täällä ei ole oikein minkäänlaisia tuntemuksia: tänään poimin pudonneita omenia ja kurkottelin luumuja puusta, mutta ainoat tuntemukset tulivat vasta, kun piti kävellä asfaltilla reilun tunnin autossa istumisen jälkeen. Nekin fiilikset olivat ihan samaa sarjaa kuin muutenkin viime viikkoina eli oikeastaan pelkkää paineen tunnetta. Kukaan ei ole kurkkinut kohdunsuuta, mutta veikkaan että perjantain käynnistämiseen asti mennään.

Ei täälläkään mitään tapahdu. Tai ehkä jotain, mutta luulin jo että päästään pian synnyttämään. Ajeltiin iltapäivällä reilun sadan kilometrin päähän kyläilemään ja alkoi matkalla tuntua menkkatyyppistä kipua joka paheni koko ajan. Kipu alkoi olla niin paha, että otin jo sen gramman parasetamolia. Perillä kuitenkin vessassakäynnin jälkeen olo helpottui ja kivut katosivat. Sen jälkeen on ollut vain muutamia kevyitä supisteluja, mutta ei mitään niin kipeää. Oli kyllä outoa, kun se kipu oli jatkuvaa ja sellaista kuin joskus kun on ollut tosi kovat kuukautiskivut. Mitään supistelun kestoa siitä ei voinut laskea, ellei sitten se ollut yks hemmetin iso puolentunnin supistus :P

Ei täälläkään mitään tapahdu!
Sunnuntaina on laskettu aika. Vauvan pää on alhaalla, muttei ole vielä kiinnittynyt. Ei supistuksia, ei oikein mitään. Limatulppakaan ei ole vielä irronnut. Eilen siivoilin, ym koko päivän ja ainoastaan jalat kipeytyi päivän aikana seisoskelusta. Vielä viikko sitten tuntui, että nyt asiat etenee, mutta ei.
Selkäkivut on pahentunut, mutta nekin tuntuu ristiselässä ja ylempänä. Lisäksi vauva painaa jaloillaan vasemmalle puolen kylkiluiden alle lähes koko ajan, voin kertoa, että kipeetä tekee! Toivottavasti täälläkään ei käynnistelemään tarvitse lähteä :)
Tsemppiä muillekin kärsimättömille odottajille! :)

Takaisin