Synnytys

Tajusinpa just tän foorumin ansiosta kuinka onnekkaita hämäläiset on kun khks:lla on suuri parkkialue 4h:n kiekkopaikoilla ja pitkäaikaispysäköintilapun saa potilaat ja synnyttäjät. Ei tarvii sellaisia murehtia.
 
Tyksin alueella ei ole varmuutta kyllä edes vapaasta parkkipaikasta päiväsaikaan.. :confused: Taitaa noita kiekkopaikkojakin olla peräti 5 kappaletta, vai mitä niitä on.. Melkoisella tuurilla joskus siihen saanut (useasti käynyt äitiä kuskaamassa), mutta yleensä varattuun lääkäriaikaan saa varata reilusti aikaa parkkipaikan etsimiseen, koska jos jättää viimetinkaan niin on varmasti kaikki parkkialueet täynnä.. Plus sitten se parkkimaksun huolehtiminen.. En tajua, miksei täälläkin voi olla tuollaista potilaiden pitkäaikaispysäköintiä..
 
Mua on nyt ruennut mietityttään että jos kävis niin että neito päättäisikin mennä yli lasketun heittämällä niin minkäköhän kokoinen päänympärys muutaman viikon yliaikasilla vauvoilla mahtaapi olla..? Katselin netistä ja ainakin nelikiloisiksi kerenneillä tuntuu helposti olevan 37-38cm joskus ylikin, liekö samoin pienemmilläkin..vai kasvaako suhteessa? Meidän neidillä kun oli kupoli sirot 34cm syntyessään sillon 37+5, painoa oli sen 3030gr. Suoraan sanottuna hirvittää hiukan jos tällä olisikin hyvässä lykyssä 4cm pidempi päänympärys :eek: sillon saattaisi olla repeämätkin todennäköisemmin edessä vaikka toista jo tehdäänkin.

Kokemuksia, ajatuksia ??
 
Ei ois pitäny lukee tota... nyt alko jännittää.
Vauva, ulos ja heti paikalla!! :oops:
 
Tataa anteeksi aiheuttamani lisä huolet :sad001

Itteänikin vaan rupesi kyseinen asia huolettamaan vaikka eihän taas tässäkään asiassa huolehtimisesta ole apua..pää on mikä on :) mutta kun esikon synnytys sujui ponnistuksen osalta kutakuinkin vaivatta niin pelkään että tässä sitten annetaan senkin eestä töitä:eek:

Luulisi kuitenkin että tässä(kin) asiassa on perintötekijoilläkin lusikkansa sopassa? Oli tuolla selatessa myös isoja vaaveja pienine päineen ja päinvastoin, yliaikasina tai ei...

Toivottavasti vaavit on tehty meidän muottiin ja ei tuu sen suhteen mitään ongelmia..
 
Mun esikoinen, poika synty 41+3 ja mitat: 3770g, 52cm ja py 36,5
Kakkonen, tyttö (mulla oli radi) rv 39+6: 3850g, 48,5cm ja py 35,5
En mä usko et se mitään järkkymääriä kasvaa..
 
Okkei, se voipi olla niin geenikohtasta tuokin juttu! Sillon rv 36+4 oli päänympärys ultralla n. 28-29cm..jospa olisi siropäinen neitokainen tulossa... se jelppis äitiä vähän :)
 
Ei hätää :) muuten veikkailtu siroa tyttöä, laskettuna päivänä oli 2,900g vaan, ja ei haittaisi jos ei hirveen isoksi ehdi kasvaakkaan :)
 
Ja vauvan pääkallonluuthan antaa periks synnytyksessä emi eihän toi piponympärys oo se halkasija mikä sieltä toosasta ulos tulee. Eli on kai se mahdollista et kaks vauvaa joilla on päänymärysmitassa eroo, onkin ulostulohetkellä samoissa mitoissa jos toisen luut menee enemmän limittäin kun toisen...?

Luulen että noi kuulu just siihen kategoriaan ettei tosiaankaan kannattais ajatella nyt..? Helpommin sanottu ku tehty.
 
Joo niitä "älä ajattele, ainakaan nyt" juttuja on kyllä paljon, ja arvatkaa vaan tuuleko niitä ajateltua..TULEE :rolleyes: mutta joo, josko saisin ees tän huolen aiheen pois systeemistäni nyt!
 
Terkka oli sitä mieltä että se kasvu yliajalla on muutenki enää tosi nimellistä. Tuskin se pää enää siinä kasvaa (ainakaan paljoa). Anoppi kyllä pelotteli, että tällä mun miehellä oli syntyessään iso ja pyöree pää ja oli ihan mahdoton saada ilman imukuppia ulos. Miehen veljellä taas aika suippo pää ja helppo synnyttää. Eli vastaan: En tiedä kasvaako. En tiedä miten perintötekijät vaikuttaa. Riippuu ihan mistä sattuu. Ole hyvä. Onneks tulin avuks :P
 
Mut useinhan se suippous johtuu sitä, että synnytyskanava muokkaa sitä päätä. Josko Vappu sun mies oli kanavassa huonosa asennossa, jolloin piti imukupilla auttaa ja sen seurauksena ei muotoutunut suipoksi, kuten veljellänsä.
 
Meillä esikoisneiti synty tosiaan 41+4 painoa oli 3840g ja pipon mitta oli 33. Normi kokoinen pää on nykyisinkin :wink
 
Mikä mahtaa olla keskimääränen aika kun ensisynnyttäjä viettää synnärillä? Olettaen että kaikki menee hyvin ilman mitään komplikaatioita. Tai montako päivää potilashotellissa vietetään? Jos sinne päästäis niin pitäis pakata itelle, miehelle ja muksulle vaatetta, mutta mistä sitä tietää monenko päivän varusteet? Ei sillä etteikö mies vois tulla niitä hakee, mutta mieluummin katon ihan ite omat vaatteeni :wink
 
Oletan itse viihtyväni osastolla 3-5 päivää. Jos kaikki menee hyvin, niin tuskin 5 päivää, mutta jos maito ei nouse ja on ongelmia imetyksessä, niin en halua lähteä vielä siinä vaiheessa. Jollain kuulemma alkoi maito nousta 4. päivänä.
 
Huomenna maanantaina sektio, oon varautunu siihen et perjantaina pääsisin kotiin (toivottavasti jo torstaina!) ja toivoisin voivani keskiviikkona niin hyvin että pääsisin potilashotelliin. Tavarani oon pakannu niin että pärjäisin ton ajan. Jos on komplikaatioita tai muita niin sit ollaan tietty sairaalassa niin kauan ku tarvii, ja sairaalan vaatteissa.
 
Toivotaan, että kaikki sujuu hyvin eikä komplikaatioita tule!
 
Takaisin
Top