Synnytys

Vaikka just tajusin et enää 13 pv ja ois tammikuu... Huoh, kyllä odottavan aika on piiiiiiiiiiiiiitkä! 38+6 ois hyvä hetki syntyä :grin ( se ois 1.1)
 
Meillä poksuis 37+0 1.1. :) eli hyvä aika ois meillekin se päivämäärä. Tosin toivottavasti sitten tulisi saman päivän aikana ettei ihan samaa synttäripäivää tule esikon kanssa, esikko kun syntyi vasta seuraavan vuorokauden puolella eli 2.1. Mutta hän tulee kun niin katsoo hyväksi, ei tässä auta kun alistua siihen että omaa valtaa ei ole.
 
Kävin taas lukemassa joulukuisten synnytys-ketjua. Olipa siellä aika kipakkaa ajatusten vaihtoa! Ei oo ollu mitään ahdistavia ajatuksia synnytystä kohtaan, mutta tuon lukemisen jälkeen jotenkin alko vähän ahdistaan koko synnytys! Höh, pitäsi vaan pysyä täällä omalla palstalla :grin
 
:grin
Kaipa se on niin, että kun luettua tulkitsee tietyllä tapaa ja siinä jokin ärsyttää, niin keskustelu voi mennä vähän sivuraiteille. Musta on ihan sama millä lääkityksillä/kivunlievityksillä kukakin synnyttää, eikä yhden oman synnytyksen perusteella voi arvioida että se on kaikille yhtä helppoa tai vaikeaa, mutta en kyllä tykkäis jos joku mulle tulis sanomaan, että mun tapa (ajatella) on väärä.

Toisaalta mistäs mä sen tiedän, että ollaanko me toistemme kurkussa sitten tammikuussa :p kun synnytys lähenee tai on takana.

Uskon kyllä itse siihen, että on hyvä olla avoin synnytyksen suhteen, kuulin ulkomaisesta tapauksesta jossa synnytystoiveet oli kirjattu kolmelle A4-arkille. Ei kuulemma sit synnytys ollut ihan sujunut toiveiden mukaan, oli kai aika yksityiskohtaiset toiveet. Synnytyksen jälkeen ei oltu käyty niinkään läpi sitä mitä oli tapahtunut kuin sitä, miksei synnytys ollut edennyt käsikirjoituksen mukaan. Tuskinpa täällä kellään ihan samanlaista meininkiä on, en ainakaan itse ole törmännyt..
 
Mä muuten mietin, että mitähän IdeDiamondille kuuluu, kun ei ole viikonlopun jälkeen täällä käynyt. Niinpä pienessä päässäni mietin, että se olis jo synnyttänyt.
Eli kaikille tiedoksi, ei kannata olla kauaa hiljaa, muuten alkaa huhumylly pyöriä! :grin
 
Jaa, pitääpä itsekin käydä lukemassa. Illalla huvitti kun kätilö kysyi täällä kun totesi avautumisen alkaneen, että onko toiveita synnytyksestä. Naurahin sille, että eipä ole paljon tullu mietittyä, ettei neuvolassakaan oo juuri asiasta vielä puhuttu. Ma mulla seuraava nla, jos on.
 
Mulle lykättiin nyt neuvolassa "hoitosuunnitelman esitietoja"-lappuset käteen, tässä oonkin nyt miettinyt, että mitä ihmettä mun odotukset ja toiveet on, oon kuitenkin ajatellu, että se menee niinkun se menee enkä suotta odota mitään :grin
 
Ice oli kirjotellu fbn ryhmään illalla/yöllä/nyt aamulla, en kattonu kellonaikaa :)
 
Vähän asian vierestä arkipäiväisiä ongelmia, tuli mieleen, että kun tuonne synnytyssairaalalle (tässä tapauksessa se Tyks) menee todennäköisimmin miehen kyydissä omalla autolla niin pitääkö siellä sitten miehen ravata laittamassa kolikkoa parkkimittariin? :grin Mies kun itse joutuikin yllättäen jäämään jokunen vuosi sitten leikkaukseen omalla autolla mentyään ja minä olin toisella puolen Suomea niin jännättiin vähän kiinnostuuko parkkipirkko pitkään siellä maksutta seisovasta autosta.. Tyksillä kun on noita parkkimaksuja korotettu (niinkuin muuallakin) ja itse useasti nähnyt parkkipirkotkin pyörimässä tarkastuksilla.. Eli onko siellä paikkoja jotka olisi tarkoitettu tuollaista pidempää käyntiä varten? :grin
 
Tuolla Jorvissa ainakin sanottiin, että varatkaa autoon hyvissä ajoin kolikoita, pysäköinti maksullista jotakuinkin virka-ajan puitteissa. Eli päivää kohti pitää pysäköinnistä maksaa jonkun verran alle 10€. Tosin nykyään siellä pystyy kyllä maksamaan kortilla, ja kännylläkin. Harvemmin taitaa noissa sairaaloissa olla mitään maksuttomia potilasauton paikkoja, kun eihän ne niitä pysty valvomaan kuka käyttää. Tai varmaan pystyis jos ois halua, mutta helpompaa rahastaa silläkin.
 
Enpä ainakaan ole nähnyt.. Käsittääkseni aika tarkkaan kaikki Tyksin synnytyssairaalan lähistön parkkipaikat autoineni koittanut läpi ja kaikissa tähän saakka ollut kolikkomittari, johon maksetaan heti tullessa.. Mutta parkkimaksu ei varmasti ole ensimmäisenä mielessä H-hetkellä sairaalaan saapuessa..
 
No Kätilöopistolla on muutaman (ehkä 4) tunnin kiekkopaikkoja ehkä 20 ja sitten loput vaan kadun varressa jos on. Eli ihan tuuripeliä saako autoa lähellekään sairaalaa. Pari kertaa meinannut myöhästyä äitiyspoliklinikalta kun lähin parkkipaikka ollut ties kuinka kaukana. Viime synnytyksessä miehen kanssa pohdimme saako yksillä sakoilla pysäköidä kuinka kauan tahansa vai pitääkö pelätä, että lappuja on monta. :D ei onneksi tullut yhtään ja mies kävi jossain vaiheessa siirtämässä auton kunnon paikalle.
 
Ihan siinä TYKSin nurkilla ei taida ilmaisia paikkoja olla, mutta muutaman korttelin päähän jos jaksaa/ehtii viedä niin ainakin toimistoaikojen ulkopuolella pitäisi löytyä helpostikin: Kaivokatu, Vähä Hämeenkatu, Kurjenkaivonkenttä, Sirkkalankatu, Kerttulinkatu. Jotkut pätkät saattaa olla kiekkopaikkoja ym. mutta pääsääntöisesti pysäköinti on vapaata.
 
Ja autoon voi tosiaan kolikoita varata jo nyt niin ei tarvi sitten supistuskivuissa tuskailla parkkimaksun kanssa. Kalleimmat paikat on siinä mäen päällä pääoven edessä, muut on paljon halvempia. Itse ajattelin, että parkkeerataan melko lähelle. Mies saa sitten myöhemmin siirtää auton, jos on tarvetta.
 
Perustaisko joku syntyneille ketjun valmiiksi? Minä tien päällä, ei pysty just nyt. :)
 
Jojoba on tehnytkin jo Syntyneet tammivauvat - ketjun :) uutisia odotellessa.... :D (ja synnytystarinoita, mä oon ihan koukussa ollu niihin :D )
 
Pitää kirjoittaa tarkempi synnytystarina kun jaksan. Epiduraali vei kaikki kivut pois ja oli aivan mahtava juttu. Sain sen vasta vajaat 11h ennen synnytystä ja sitä ennen käytin kivunlievitykseen Oxynormia ja ilokaasua, joista en tosin niin pitänyt kun meni niin päähän. Ilokaasusta en kokenut olevan oikein mitään apua. Litalgin-piikin sain Oxynormin jälkeen ennen eipä mutta siitä ei apua ainoastaan kova kipu koko pistetyn jalkaan. Epin jälkeen Jaloissa säilyi tunto niin että miehen taluttamana pääsin käymään itse vessassa moneen kertaan. Toinen jalka puutui kuitenkin enemmän enkä omin avuin olisi selvinnyt. Paineen tunne ponnistuksessa yllätti ja kuinka raskasta se oli. Puolen tunnin jälkeen olin jo aivan uuvuksissa ja lopulta ponnistusvaihe kesti kuitenkin 72min. Napanuora oli kerran tiukasti kaulan ympärillä ja neiti syntyi päälaki edellä ja kasvot sivulle, eikä takaraivo edellä ja nenä alas, joten se hieman hankaloitti ponnistusta ja teki siitä niin raskasta. Napanuora saatiin hartian yli vedettyä alas. Väliliha ehdittiin puuduttaa mutta ei leikata. Jnkv repeämiä ja hiertymiä toki tuli mutta niistä pitäisi parantua nopsaan.

Istuminen ei juuri nyt 8,5h synnytyksestä vielä onnistu mutta onneksi täällä osastolla saa makoilla :p tuore uusi isä oli ihanasti mukana ja tukena koko ajan, en olisi voinut toivoa parempaa. :hug003
 
Takaisin
Top