Synnytys

Mä joensuussa sairaalassa ekasta 4vrk, tokasta 1,5vrk. Ja tokasta ois päästy aiemmin jos ei ois ollu 100km matkaa. Ootettiin siis mieluummin lääk tark ettei tarvinnu ajella eestaas.
 
Mä olin esikoisesta pe-ma sairaalassa. Tästä toisesta olen valmistautunut olemaan Tayssissa sen pari päivää. Kuulin juuri eilen että siellä on nyt aika ruuhkaista ollut.
 
Esikoisen kanssa oltiin 3vrk sairaalassa, oltas päästy kotia jo 2vrk kohdalla mutta likalla oli bilirubiini arvot vähän koholla niin niitä seurattiin. Keskimääräinen aika täälläkin taitanee olla toi 3vrk. Nyt toivon että päästään heti kun mahdollista, vaikka jo seuraavana päivänä...riippuu tietenkin kaikesta mahdollisesta, mutta jos ei ole mitään erikoista. Maidot mulla nousi viimeksi vasta 4. päivänä tai siis ensimmäisenä kotiyönä. Saas nähdä miten nyt.
 
Höh, mä haluaisin olla sen 4-5 päivää jos synnytän to-pe mutta 3 päivää jos synnytän ke, jolloin pääsisi viikonlopuksi kotiin. Toisaalta jos viikonloppuna tulee kotona ongelmia, niin voi olla suurempi kynnys hakea viikonloppuna apua, kun väkeä on vähemmän töissä. Voi se olla niinkin että kahden sairaalayön jälkeen olen aivan valmis kotiutumaan omaan sänkyyni, tai sitten mut potkitaan kotiin 5. yön jälkeen, vaikken haluaisikaan. Että spekulaatiotahan tää omalla kohdallani on, kun ei yhtään tiedä, miltä tuntuu olla sen vauvan kanssa osastolla.

Olikos se niin, että isyysloman sai pitää 4 osassa? Lauantait lasketaan mukaan, ja päiviä oli 18? Vai miten se nyt meni?

Jos pääsiäiseen jättäisi 3 päivää, niin jäljellä olisi 3 jaksoa ja 15 päivää... Yksi viikko käytetään joka tapauksessa kotiutumiseen jälkeen. 5-6 päivää, riippuen miten se lasketaan. Sitten olisi vielä vajaa kaksi viikkoa jonnekin kesälle tm., kun vauva olisi 4-8 kk ikäinen ja paljon vuorovaikutuksessa.

Tai sitten joudun sektioon ja tarvitsen apua kotona ja koko jakso menee heittämällä.

Ehkä se vauva pitäisi synnyttääkin ensin. Tommosia pieniä yksityiskohtia...
 
Joo, isyysloman voi pitää 4:ssä osassa. La lasketaan, jos lomajakso on esim. ke-ma tai useamman viikon putkeen. Mut sen voi sumplia niin, et hakee sitä lomaa ke-pe ja sit ma->, ni säästyy päivä, mut sit toisaalta menee yks osa/jakso.

Jotenki hankalaa toi. Meillä mies ei tee töitä lauanataisin, eli menis päiviä hukkaan, jos ottais lomaa esim. 2vk putkeen. Mut kattoo mikä päivä tässä jakaantuu. Sairaalassa olo ajan mies käy kuitenki töissä, ehtii hoitaa työt siihen malliin, et voi jäädä huoletta lomalle. Illalla ehtii kuitenki mua ja poikaa kattomaan, ku sairaalalle n.10min matka.
 
KoBe, mäkin mietin aina kaikkea ja sit viimesenä tulee se ajatus että niin. Pitäisköhän sitä synnyttää eka! :p
 
Mies sanoi kun kävi lukemassa noista isyyslomista, että sitä lauantaita ei mene enää jos niikseen haluaa.
 
No täytyy pyytää, että mies merkkais päivät ma-pe. Siltä vaan menee aina lomastakin lauantait, eli 6 lomapäivää viikossa. Mut hyvä jos saa sen noin, niin on muutama lisäpäivä vaikka olis viikonlopun ympärillä vapaita.

Meilläkin keskusteltiin alkuun perhehuoneesta, mutta mies saa hoitaa koirat ja osastolle pääsee melko vapaasti katsomaan meitä, ja sekä kotoa että töistä matkaa sairaalaan on 10-15 min. Saa nukkua yönsä kotona alkuun ja jos jotain on kesken, niin voi valmistella loput hommat. Ei nyt mitään kummempaa pitäisi olla, mut saa ostaa rintapumpun jos sille onkin tarvetta jne. Eikä lomat kulu osastolla, vaan vasta kun ollaan kotiuduttu.
 
Normilomissahan se on yleensä määritelty niin, että esim. 24 lomapäivästä 4 pitää olla lauantaita. Poikkeuksena jos perjantai on arkipyhä (esim. juhannusaatto), silloin ei mene lauantaita ja sen voi siirtää arkipäivälle. Tai siis näin ainakin meidän TES:ssä. :)

Isyysvapaissa ei tosiaan tällaista "pakkoa" taida olla - kunhan ei merkkaa vapaata viikonlopun yli ja pitää max. neljässä osassa, niin pitäisi onnistua lauantaipäivien skippaaminen. Eikä tällainen siis ole mitenkään työpaikkakohtaista tai mitään?
 
Kysymys synnyttäneille; kauanko tikkausten jälkeen tämä megalomaaninen turvotus kestää? :P
 
Mulle tuli ponnistaessa ison kananmunan kokoinen hematooma ja sen laskeminen kesti melkein kaksi viikkoa, vasta sitten pystyi kunnolla istua... Muuten selkeämpää turvotusta "paikoissa" oli ehkä pari pv, en tarkkaan kyllä muista. Keskityin vain sen patin koon seuraamiseen. :sorry:
 
Mitenköhän herkästi ne laittaa miestä sairaalasta kotiin ennen, ku vauva on syntynyt, ku matkaa aikalailla? :confused:
 
Mikä on hematooma?

En mä Iita usko että ne miestä sieltä häätää. Kaikissa sairaaloiden ohjeissa lukee, että tukihenkilö on äidin tärkein asia synnytyksessä, niin olis se aika hanurista häätää isä pois paikalta! :/
 
Me oltiin salissa yhteensä semmonen 15h. Mies lähti sillon kolmen aikaan yöllä pois kun oli saattanu meijät eka osastolle, sinne kun ei saanut siihen aikaan tietenkään jäädä :)
 
Niin no tota mä just mietin, mut toivottavasti saisi olla tukena. Meillä matkaa kuitenkin niin paljon, et olis hyvä jos sais olla siin. :) en oikein tykkää olla hoidettavana ja tutkittavana, ni tuki on kiva olla vieressä :rolleyes:
 
Nunnuliina, mä niin tiedän tuntee! Mulla kesti 2vkoa synnytyksestä! Muuten koko alapäässä ei tuntunu mitään, et olis synnyttäny, mutta se "paise" teki liikkumisesta ihan helvettiä!
 
Takaisin
Top