Synnytys

Höpö höpö Metalshade, mullakin on suunniteltu sektio eessä enkä koe olevani paska ihminen :D Minä sanoin nyt ekassa neuvolassa ku todettiin ettei eka mennyt ihan "putkeen" et mitäs mietit tulevasta synnytyksestä? Sektio. Niin eikö normaali synnytys ole vaihtoehto? Toki jos joku tulee tekee sen mun puolesta, mut vi**t minä en enää ikinä.
 
Mies oli mukana esikoisen synnytyksessä alusta loppuun asti ja leikkasi napanuorankin. Pysytteli kuitenkin omatoimisesti pois jalkopäästä pahimmassa vaiheessa, eikä tuntunut mitään traumoja jäävän. Mukaan on tulossa nytkin, eikä olla erityisemmin puhuttu asiasta. Toimii sitten niin kuin tuossa vaiheessa parhaaksi koen eli varmaan pysyy poissa tieltä suurimman osan ajasta ja avustaa pyydettäessä. Ei veri- tai piikkikammoa.
 
kiitos tsempeistä, juu ei se alakautta oikein edes mahdu ja en uskalla lähtee edes yrittään ettei vauva saa aivovaurioo tai yleensäkään kärsi hapenpuutteesta, nyt oon jo sinut asian kanssa. mies lupasi tulla mukaan, ja puoltaa ihan mitä ikinä valitsenkin :)
 
Juku, luin tänään Kysin sivuilta, että synnytykseen pääsee mukaan vain 1 tukihenkilö!?! No todellakin niitä tulee se kaksi kun minä menen tai sitten en synnytä ollenkaan! Mies haluaa mukaan, mutta Luoja tietää, siitä ei paljon apuja tule olemaan, mutta en minä voi kieltääkään. Se on sitä paitsi osasyyllinen tähän tilaan joten sen on oltava paikalla vaikka rangaistuksen muodossa :mad: Kirjoitin jo hätäisen viestin sähköiseen esitietolomakkeeseen, mutta otan asiasta selvää vaikka siskoni kautta.
 
Saako tuleva ensisynnyttäjä kysellä tosi tyhmiä kysymyksiä? Meillä ei oo vielä ollut synnytysvalmennusta, joten osa varmaan selviäisi siellä, mutta mietityttää jo nyt, joten kaipaan vastauksia.

- Mitä synnytyksessä tapahtuu sen jälkeen kun se lapsi on puskettu ulos? Mietin siis näitä kaikkia istukka-, napanuora-, vauvan pesu ja äidin puhdistamisjuttuja. Miten se käytännössä etenee? Mikä on yleensä isän rooli?
- Miksei ammeeseen pääse jos lapsivedet on menny (kuten jollekin oli käynyt)?
- Missä vaiheessa sieltä synnytyssalista poistutaan? Kiikutetaanko äiti osastolle heti kun on vähän putsailtu vai jäädäänkö sinne saliin vielä tekemään jotain muuta?
- Koska pitäisi ensimmäistä kertaa olla imettämässä? Tuleeko vauvalle heti nälkä?

Anteeksi hölmöt kysymykset ja kiitos informatiivisista vastauksista!
 
Mä voisin kaipailla vastauksia noihin myös... :oops: Sen minä muistan, että istukka sieltä syntyy seuraavaksi ja suihkuun saattaa pyörtyä, mutta muut... Joopa joo :rolleyes: Voisko joku vastata jolla on tuoreessa muistissa nämä asiat? Minäkin tuolle miehelle kuitenkin esitän experttiä niin saattaahan se siellä synnärillä vähän kahtoo, että mitä tuo akka tekee...o_O
 
Meille sanottiin että jos vauvan vointi sallii nostetaan se heti äidin rinnalle ja napanuora katkaistaan muutaman minuutin päästä syntymästä kun lakkaa sykkimästä. Jos vauva tarvii hengitysteiden putsaamista tai virvoittelua hoidetaan se ensin ja sitten äidin rinnalle jossa se saattaa jo yrittää ensimmäisen kerran syödä. Istukka syntyy joko itsekseen tai siihen tarvitaan ulkopuolista apua siinä voi hetki mennä, sen koko ja täydellisyys tarkistetaan sen varalta ettei sen kappaleita jää sisään aiheuttamaan tulehdusta.
Ensimmäinen kyydissä täälläkin mutta näin meille täällä Tanskassa kerrottiin :)


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Ai niin se amme lapsivesi juttu, sillä on jotain tekoa tulehdusriskin kanssa ja muutenkin vedessä synnyttäminen onnistuu vain niiltä joiden raskaus on sujunut ilman komplikaatioita eikä vauvan tai äidin vointi edellytä tarkempaa synnytyksen aikaista seurantaa.


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Mju laittokin jo noi oleellisimmat. Istukan syntymisen jälkeen vielä tarkastetaan onko äidillä repeämiä ja sit tikataan tarpeen mukaan. Vauva siis oli tällöin ihokontaktissa. Meillä ainakin hetken ihokontaktin jälkeen kätilö otti vauvasta mitat ja sit isä ohjattuna pesi vauvan. Samalla mä sain mennä suihkuun. Ite jaksoin hyvin vaikka vähän verta menetinkin synnytyksessä, mutta pyörtymisriski on olemassa, et hissukseen pitää ottaa. Sit meille tuotiin vähän evästystä saliin, jossa saatiin olla viel parisen tuntia synnytyksen jälkeen ja ite ilmoteltiin kun oltiin valmiita siirtymään. Toki jos ois saleista pulaa niin oishan meidät saatettu vähän nopeemminkin siirtää. Mut kyllä siellä musta aina jotain pientä syötävää äidille ja isäälle/tukihenkilölle annetaan ennen siirtymistä osastolle.

Tosta kauan vauva oli ihokontaktissa ennen pesuja en nyt ihan osaa sanoa, lun olin niin pölmästynyt ettei oikeen ollu ajantajua :)
Nyt en muista oliko vauva rinnalla ennen vai jälkeen pesujen, mut kätilö hänet rinnalle avusti ja antoi ihan rauhassa vauvan syömistä aloitella.
 
Jos synnytys käynnistyy lapsivesien menolla, niin ei mielestäni ammeeseen päästetä juurikin tuon lisääntyneen infektioriskin vuoksi.
 
Ok, oonko mä jotenkin tyhmä kun luulin, että synnytys käynnistyy suurinpiirtein aina lapsivesien menolla? :confused: Näitä avoimia kysymyksiähän alkaa sadella huolestuttavalla nopeudella...
 
Harvemmin siis käynnistyy lapsivesien menolla ja useemmin ihan supistuksilla, nyt en kyl prosetteja muista mut supistuksilla alkaminen paljon yleisempää.
 
Minä tosiaankin muistan synnytykset siihen saakka kun oon saanut vauvan rinnalle! Nuinhan se on mennyt niinkuin tytöt kirjottelikin :)
Viimeks tipuin sängyltä kun lähdettiin siirtymään osastolle. Kätilö vei vauvaa siinä läpinäkyvässä sängyssä ja minä katselin, samalla kun nousin sängyltä, että kun on niin nätti vauva ja... PLÄTS! Olin kontillani lattialla :eek: Hirveesti säikähti se kätilö rukka...
 
Mulla on molemmat synnytykset alkaneet lapsiveden menolla mutta se on kyllä se harvinaisempi tapa alkaa.
Vaikka esikoinen syntyi keskosena ja vietti 15 päivää keskolassa sain hänet hetkeksi rinnalle ennen kuin veivät keskolaan. Ja keskolasta toivat mulle polaroidkuvan hänestä. :)
 
Muistaakseni se käytäntö on et salissa ollaan pari tuntia, ennen osastolle siirtymistä tarkkailussa.
Ja mulla ei oo ykskään synnytys alkanu lapsivesien menolla, et aina ne on salissa joutunu kalvot puhkaseen. Joten tästä tuntemuksesta mulla ei oo tietoo :)
 
Mulla alkoi esikoisen ja kuopuksen synnytys vesien menolla. Keskimmäinen supistelemalla ja kalvot oli puhkaistava kun ei synnytys muuten edennyt.
 
Mä en edes muista miks ne puhkas keskimmäisestä kalvot, kun en kerinny salissa oleen kun sen 30 minuuttia ennenkun likka oli pihalla :eek:
 
Täällä eka synnytys käynnistyi supistuksilla ja sairaalaan päästessä lapsivedet oli mennyt. En itse tiedä missä vaiheessa, koska en mitään huomannut, joten olen tullut siihen johtopäätökseen, että niiden on täytynyt mennä ollessani kotona suihkussa.

Synnytyksen jälkeen vauva nostettiin suoraan rinnoille ihokontaktiin ja peiteltiin siihen. Sai siinä levätä rauhassa ja vähän ajan kuluttua isä leikkasi napanuoran ja vähän ajan päästä meni tekemään vauvalle sen ensipesut. Minä odottelin siinä istukan syntymistä ja sen synnyttyä menin suihkuun. Vauveli oli pesujen jälkeen kapaloitu ja laitettu sellaiseen vauvakärryyn nukkumaan. Suihkun jälkeen söimme mieheni kanssa siellä salissa voileivät, jugurtit, mehut ja olisiko vielä ollut teetä/kahviakin tarjolla. Jonkin aikaa odottelimme ja sitten siirryimme vuodeosastolle. Minä kävellen ja isäntä vauvakärryä työntäen.

Itse tarjosin rintaa heti vauvan synnyttyä ja sen ruvetessa rintaa hamuilemaan. Ei silloin vielä mitään maitoa tullut, mutta auttoi maidon nousemisessa. Seuraavat imetyskerrat olivat sitten siellä vuodeosaston huoneessa. Itsellä maito nousi kunnolla vasta pari kolme päivää synnytyksestä eli se ei todellakaan välttämättä heti valu valtoimenaan, vaikka täälläkin jo jotkut heruvat. On myös ihan asiaan kuuluvaa, että vauvan paino laskee syntymän jälkeen, kun saatavan ravinnon määrä vähenee, mutta se palautuu sitten taas nopeasti, kun maidon tulo alkaa. Ja tuossa vaiheessahan vauvan vatsa on muutoinkin ihan minikokoinen, ettei sinne paljoa edes mitään mahdu. Olikohan niin, että vauvan paino saa pudota sen 10 % syntymäpainosta ja vielä päästetään normaalisti kotiin, jos kaikki muuten on kunnossa, mutta mikäli paino putoaa tuota enemmän, niin sitten piti jäädä sairaalaan pidemmäksi aikaa tms.

Ja siellä ei siis tosiaan mitään tutteleita anneta, vaikkei maitoa juuri tulisikaan, koska se kuuluu asiaan ja vastikkeet voivat vain häiritä sitä normaalia maidontuotantoa eli jos ei lapsi sitten ole imemässä rintaa, niin ei maitoa tulekaan.
 
Takaisin
Top