Kävin nyt vasta lukemassa näitäkin ja aattelin kertoa omat kokemukseni.
Mulla on kaksi synnytystä takana ja molemmat alkaneet lapsiveden menolla.
Ekalla kerralla kun viikkoja oli 34+4 nousin yöllä sängystä vessaan (mies kuorsas jo) ja siinä istuessani ihmettelin miten paljon oikeen olen juonut tänään kun sitä pissaa vaan lorottaa ja lorottaa... Lopulta tuli sellanen kuuma aalto selässä ja siinä kohtaa tajusin että multahan meni lapsivedet! Lopulta nousin ja menin sohvalle odottelemaan alkaako kunnon supistukset ja kyllähän ne heti alkokin. Vähän aikaa istuin tai kävelin ympäri olohuonetta ja sit menin suihkuun. Olin kontallani suihkussa ja väänsin lämmön kuumalle aina supistuksen tullessa. Pari tuntia siinä tais vierähtää. Lopulta menin herättämään miehen ja soitin TYKSiin että nyt tullaan, n 4h veden menosta. Auton istuinlämmitin oli taivaallinen! Perille saapuessamme olin jo 4cm auki ja päästiin saliin. Olisin halunnut ammeeseen mutta en saanut kun oli lapsivedet menny. Kävelin ympäri huonetta ja harmitti kun suihku oli niin älyttömän pieni koppi ettei sinne olisi millään mahtunut kontalleen. Lämpötyyny oli hyvä. Jossain vaiheessa sit pyysin kivunlievitystä mut kätilö vastas että en vielä ole tarpeeksi kipeä kun en edes hikoile!?! Siis oikeesti!!! Arvatkaa tekikö mieli pirskotella vettä kasvoilleni että näyttäis siltä kuin hikoilisin. No, lopulta kun puuskutin lattialla säkkituolin päällä kontallani kätilökin usko että sattuu, ihmetteli tosin edelleen että miksen hikoile... Sain ilokaasua ja se helpotti. Opin hyvin sen käytön eikä edes oksettanut. Tosin jossain vaiheessa kätilö otti sen multa pois kun hihittelin itekseni... :D En muista kuinka paljon olin sit auki kun sain epiduraalin mut sen saatuani nukuin pari tuntia. Edisty hitaasti ja epiduraalia lisättiin ja annettiin samalla oksitosiinia. Yllättäen vauvan sydänäänet romahti ja huone oli täynnä porukkaa ja käskyjä sateli. Olin kontallani sängyssä ja sain 100% happea, vauvan päähän laitettiin anturi. Tilanne meni ohi mutta kuulemma leikkaussali oli jo hälytetty ja meinas tulla hätäsektio. Olin niin unenpöpperössä etten oikeestaan edes huolestunut koko tilanteesta. :D Nukuin taas ja heräsin kakkahätään. Hälytin kätilön joka tarkasti tilanteen ja olin täysin auki! Pyysin jakkaraa ponnistukseen mutta kätilö sano että anturin takia pitää ponnistaa sängyllä. (Jälkikäteen sain selville ettei anturi estä jakkaralla synnyttämistä, kätilö ei vaan ilmeisesti halunnut kontalleen lattialle...) Ponnistusvaiheen pituutta en muista mut suht normi tais olla, otti vaan pirusti päähän kun jouduin ponnistamaan sängyllä.
Väliliha leikattiin ja tuli joitakin tikkejä.
Ai niin, ja jossain vaiheessa synnytyksen aikana lääkäri teki käsin tunnustelemalla painoarvioksi 3,5 kg ja oli sitä mieltä et LA on arvioitu ihan pieleen. HIUKAN lääkäri hämmästy kun ulos tuli 1840g painava poika! 41cm. :D
Synnytyksen jälkeen sain pitää pojan vähän aikaan sylissä ja sit hänet vietiin keskolaan lämpökaappiin. Kaiken kaikkiaan meni 26,5h lapsiveden menosta. Mä olin sairaalassa 6 päivää, sit mut potkittiin pihalle :D Poika oli 15 päivää keskolassa ja pääsi kotiin kun oli 2kg.
Jäi hyvät muistot synnytyksestä (tiukkapipo kätilöä lukuun ottamatta). :)
Toinen synnytys alko illalla (39+5) kun syötin esikoista sohvalla istuen. Tunsin pienen poksahduksen ja valutin pepun nopeasti sohvan reunan yli ja pyysin miestä ottamaan pojan äkkiä sylistäni. Lapsivedet valu siihen lattialle. Laitettiin poika nukkumaan, soitin veljeni lapsenvahdiksi ja menin suihkuun. Supistukset alko taas heti ja lämmin vesi tuntu hyvältä. Suihkun jälkeen mulla kesti kun olin päättänyt että haluan hiukset kahdelle letille enkä löytänyt kahta samanlaista hiuslenkkiä! Mulla ei siis ollut kiire mihinkään vaikka supisteli jo säännöllisesti. :D Lähdettiin lopulta sairaalaan ja taisin olla 6cm auki. Salissa kätilö kysyi haluanko kivunlievitystä ja sanoin että voisin kokeilla ilokaasua ja sit myöhemmin epiduraalia. Kätilö naurahti ettei kuulemma mitään "myöhemmin" tule - joko otan epiduraalin nyt tai ei lainkaan! Okei, otin epiduraalin heti. Kävelin ympäri salia ja kivut katos kokonaan epiduraalilla. Parin tunnin päästä tuli tuttu kakkahätä-olo ja kätilö tarkasti, täysin auki. :) Tällä kertaa sain jakkaran ja siinä ponnistaminen, mieheen nojautuen oli taivaallista!kun kätilö ilmoitti että seuraavalla ponnistuksella syntyy vedin jalat yhteen ja sanoin ettei vielä! Mä haluan että jatkuu pidempään!!! Kätilö nauroi mulle että olin kyllä eka joka on sanonut hänelle noin! :D No, tyttö synty, 2950g ja 49cm. 5h veden menosta.
Heti synnytyksen jälkeen pystyin istumaan vaikka oli muutama tikkikin. Pari yötä olin sairaalassa että sain nukkua kunnolla.
Todella hyvät fiilikset synnytyksistä jäänyt. :)