Synnytys

joo tehään syntyneille oma ketju, on sit selkeempi :) mä myös käynnyt lukee paljon noita marras ja joulukuisten synnytys tarinoita. Eipä tässä muuta päässä pyöri kuin se tuleva oma synnytys.. :)
 
Mun mielestä kans ois kiva jos ois oma ryhmä syntyneille :) oon kans käyny lukee jo synnyttäneiden juttuja ja kattelee kuvia :)
 
Juu tehdään oma kansio syntyneille. Voi sit sieltä näppärästi tarkistaa kuka on saanut, mitä ja miten :-)
 
Mä olen vieläkin in denial vaiheessa enkä anna itselleni lupaa panikoida enkä pelätä.
Aika radikaali muutos entiseltä stressierkiltä joka miettii kaikki mahdolliset komplikaatiot etukäteen :)
Mutta ajattelin nyt tanskaan palattuani kirjoittaa muutamia toiveita liittyen synnytykseen joilla todennäköisesti voin pyllyä pyyhkiä kun harvoin asiat menevät suunnitellusti.
Toiveet liittyvät lähinnä siihen että
Mies ei puhu synnytykseen liittyviä asioita mun ohi tanskaksi
Yhtään turhaa operaatiota tai tutkimusta ei tehdä
Ennen jokaikistä tutkimusta minulle kerrotaan mitä tapahtuu miten ja miksi (hätätilanteita lukuunottamatta)
Yritän mennä niin pitkälle kuin mahdollista ilman lääkkeitä
Toive olisi ponnistaa mahdollisimman pystyasennossa harmi kun relax birthiä tuskin on Tanskassa
Mies olkoon joutavan hakija ja henkinen nyrkkeilysäkki ja pysyköön yläpäässä ettei sitä tarvii virvoitella sen jälkeen kun se pyörtyy.
Äiti ja se selvitköön keskenään englannilla minä en käännä suomi englanti tai toisin päin kun punneran keilapalloa toosasta ulos :)
Peräruiske jotta kaiken paineentunteen lisäksi suoli olisi mahdollisimman tyhjä


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Juu, samaa mieltä täällä, oma otsikko syntyneille. :)
Mju, kuulostaa hyvältä listalta. Hyvä asioita on miettiä etukäteen ja etenkin miehen kanssa keskustella asioista että hän tietää sun toiveet ellet itse kykene pitämään puoliasi synnytyksessä. Sit vaan kunnon palopuhe miehelle että kuuntelee ensisijaisesti SUA eikä kätilöä (hätätilanteet sinällään). :D Mut mitä on relaxing birth? Onko Tanskassa synnytysjakkara vaihtoehtona? Se on loistava vaihtoehto etenkin siinä kohtaa jos voimat ei riitä seisomiseen ja haluaa kuitenkin olla pystyasennossa. JA jakkaralla mies ei voi vahingossakaan kurkata jalkojen väliin kun hän istuu sun takana. :D
 
Relax birth on suomalaisen kätilön keksintö näyttää kuntosalin laitteelta sellaiselta jolla tehdään rintalihaksia siinä on käsituet ja pieni istuin ja se voidaan pystyttää lattialle tai sairaalasängyn päälle, hankala selittää mutta Googlen kuvahaku varmaan löytää vimpaimen.



Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Ok, löysin kuvan. Näyttää hyvältä! Ite vaan muistan synnnytyksistäni että mä en olis jaksanut seistä ponnistusvaiheessa vaikka se kyllä antais hyvän asennon ja painovoiman avun. Siks jakkara oli mulle loistava vaihtoehto. Mut toi tuki kyllä auttais kun siihen voi nojata taaksepäin eikä tarvii olla samalla lailla koko paino jaloilla kuin jos vaan seisois.
 
Eikä tarvii pelätä että rutistas jonkun kädestä luut rikki kun tarraa kahvoihin :)


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
ehdottomasti kannattaa miettiä toiveita synnytykseen ja keskustelkaa miehen kanssa :) ite olisin varmaa jääny ilman epiduraalia ellei mies olis soittanu kätilöä paikalle, joten kannattaa puhua kivunhoidoistakin etukäteen ja hyvissä ajoin, eikä vasta salissa.. eilisen kokemuksen perusteella voin neuvoa näin :)
 
Saako kysyä esikoinen mitä tapahtui? Lähtikö synnytys spontaanisti käyntiin vai mitä? Ei tarvitse vastata tietenkään jos et halua, ymmärrän täysin.
 
Minä olen kyllä miettinyt myös, että miksi niin tapahtui :sad001 Vaikka tapahtuuhan sitä kaikkea. Meidän lähipiirissä sattui kaksikin samantyylistä enkelivauvatapausta vuosia sitten. Toinen vauva kuoli kohdussa eli äiti synnytti tietäen enkelinsä. Toisessa tapauksessa huomattiin heti syntymän jälkeen ettei kaikki ole kunnossa. Jotenkin vain vatsanalueen sisäelimet eivät olleet kehittyneet ja vauva eli yhden päivän. Kyllä tämmöiset tapahtumat muistuttaa siitä, että syntymä on ihme! Kädet ristissä toivon sydämeni pohjasta kaikkien pallomahoille siunausta ja turvallista loppumatkaa kohti synnytystä, siitähän se varsinainen koettelemus vasta alkaakin.
Haluaisin Esikoinen lähettää teille nallen myös tuleviin hautajaisiin jos vain haluat antaa osoitteen mihin sen lähettäisin?
 
MissT ja Happy: 23.12. Esikoinen ei tuntenut liikkeitä eikä löytänyt sykettä dopplerilla. Ultrassa todettiin enkelivauva ja synnytys käynnistettiin samana iltana. Syytä ei sen tarkemmin tiedetä vielä. Toivottavasti et Esikoinen pahastu että vastasin puolestasi, ajattelin vain että joudut varmaan ihan tarpeeksi monta kertaa käymään asian läpi muutenkin.
 
tottakai saa kysyä, eikä Janna haittaa :) toisaalta tekee hyvää käydä asiaa läpi uudestaan ja uudestaan, se tekee tapahtumasta totta.. 22-23pv yöllä tunsin vielä liikkeitä klo 3 aikaan.. 23pv aamupäivällä en asiaa ajatellut kunnes 14 aikaan ajattelin että vauva ei ole liikkunut, aloin yrittää herätellä siinä onnistumatta joten soitin miehen kotiin ja ilmoitin ouluun että tulemme.. yritin kotona löytää sykkeet mutta mitään ei enää kuulunut ja asia varmistui heti oulussa kun lääkäri ultrasi. sain itse päättää aloitettiinko synnytys heti vai vasta aamulla, halusin heti koska asialle ei voinut enään mitään eikä uni olisi tullut muutenkaan joten se oli sama valvoa supistusten vuoksi. supistuksia rupes hyvin tulemaan mutta edistyminen oli äärettömän hidasta. 24pv joskus 14 aikaan olin sen verran edistynyt että laitettiin ballonki, mutta se jouduttiin ottamaan välittömästi pois kun tuli verensekaista vuotoa, sitten lähdettiin seurantaan synnärille jossa alotettiin oksitosiini tippa, siitä supistukset lähti reippaasti kokoajan pahenemaan ja muistaakseni 17 aikaan sain epiduraalin, siinä on pätkä mistä ei mitää tietoa kun olin niin kipeä. Sairaala pastori kävi jo päivällä keskustelemassa meidän kanssa iha yleisesti mutta sitten saimme kysellä hautajais asioistakin. hän kävi sitten yöllä myös pitämässä pienen saatto hartauksen joka oli äärettömän kaunis ♡ emme ole kumpikaan uskossa mutta ne tuntui aivan ihanilta kun hän kävi meidän luona :) Saimme viettää paljon aikaa Danielin kanssa yhdessä ja saimme paljon kuvia, hiuskiehkuran sekä jaloista ja käsistä painetut jäljet ♡ henkilökunnalle olen äärettömän kiitollinen, he tekivät tilanteesta kauniin ja ikimuistoisen ♡ ponnistusvaihe tosiaan meni nopeasti, suoraan unesta tunsin muutaman supistuksen, käännyin selälleen tarkistusta varten jolloin tunsin kovan ponnistamisen tarpeen, ponnistin pari kertaa ja sain Danielin iho kosketukseen ♡
 
ja happy, voin laittaa osoitteen viestinä sinulle, kiitos ♡ lämmittää sydäntä kun olette tukenut niin hyvin ♡
 
Lohduttavaa kuulla, että henkilökunta on toiminut oikein! En ole itsekään kovin uskovainen, mutta tämmösten asioiden kohdalla se oma usko ei riitä ja silloin on turvauduttava muihin.
Laita vaan osoitteesi minulle, postitan nallen pikku-Danielin muistolle ♡
 
Takaisin
Top