Synnytys

H3lm1

Sanaisen arkkunsa ammentaja
Helmikuunmammat 2015
On kyllä vielä kaukainen asia helmien odottajille, mutta mielellään kuulisin miten aiempien kohdalla on mennyt etenkin te joille on sektio tehty..Onko teillä minkälaisia kokemuksia? Kauan kesti toipuminen? Jne..
Itsellähän tuo on edessä, jos nyt sinne saakka tällä kerralla päästään....

Oonko ainoa, joka stressaa asiasta jo tässä vaiheessa? :wink No tulee tää jossain vaiheessa ajankohtaiseksi..
 
Kyllä tuo kieltämättä käyny mielessä varsinkin kun jostain syystä kolmessa viime synnytyksessä ei tullukaan sitä ponnistamisen tarvetta mikä oli itestä aika epämiellyttävä (ihan ku synnytys ei muuten ois :p ) Oon miettiny oliko lääkkeillä osuutta asiaan? Yks hätäsektio on takana mikä oli aika kipeä pitkään ja vielä tulehtui.Ensimmäiseen viikkoon ei hirveästi tehny mieli tehdä yhtään mitään,mutta siitä alkoi pikku hiljaa helpottaa.Liekö "normi" sektio miten erilainen?
 
Minulla jo yksi synnytys takana ja kauhea kokemus se oli vaikka kaikki sujuikin todella hyvin. Synnytys kesti kaiken kaikkiaan 12 tuntia ja ponnistus puoli tuntia. Sain epiduraalin mutta ei se paljoa auttanut. Ilokaasustakin oksensin joten en ajatellut ottaa sitä tällä kertaa. Kaikki kertovat että toisen kanssa synnytys on nopeampi, onko muilla ollut näin? Ja te uudelleensynnyttäneet kauan jouduitte olemaan sairaalassa? Lueskelin että jos ensimmäisen vauvan kohdalla ollut keltaisuutta niin toisen kanssa ei pääse ihan heti kotiin.

Kyllä tuo synnytys jo nyt pyörii mielessä vaikka onkin vielä pitkä aika ja sekin stressaa enemmän kun tietää että on tunnin ajomatka sairaalaan.
 
Mulla kiireellinen sektio takana vauvan perätilan takia ja ei ole mitään negatiivista sanottavaa. Olihan se hieman pelottavaa joutua yhtäkkiä niin isoon leikkaukseen mutta kaikki meni onneksi hyvin ja toipuminen oli nopeaa, kolmantena päivänä lähdin jo kotiin ja samalla viikolla siivoilin kotona:wink Monet tutut on toipuneet paljon hitaammin alatiesynnytyksestä repeämien yms takia. Silti toivoisin että saisin tällä kertaa kokea sen toisenkin synnytystavan vaikken mitään alapäävahinkoja välittäisi saada!:D se hyvä puoli sektiossa on että alapää "säästyy", hahah :wink
 
Mulla meni eka synnytys hyvin. Kaiken kaikkiaan jäi positiivinen kuva.. ainoastaan epiduraali jäi vähän kaivelemaan kun olisin halunnut luomu synnytyksen mutta siinä kiputilassa sitten otin epiduraalin. Poika syntyi 6min ponnistuksen jälkeen.
Nyt jännittää jo etukäteen.. lähinnä siis se jos joutuukin sektioon, se ois mun pahin painajainen. Mutta toki jos siihen joutuu on tärkeämpää että vauva voin hyvin..

Sent from my GT-I9100 using Vau Foorumi mobile app
 
Mulla synnytykset kestäneet 9h 3,5h 2,5h ja 1h15min eli mun kohdalla ainakin jokainen synnytys edellisestä nopeampi. Kaikki alatiesynnytyksiä, joista olen toennut tosi nopeasti. Toisen kohdalla meni kyllä sen verran verta, että huippasi viikon verran.

Tuosta keltaisuudesta vielä: Eka lapsi oli kellertävä ja sairaalassa olin 5 päivää, Toinen ei kellertänyt ja pääsin jo tokana päivänä pois. Kolmas kellersi ja taas sairaalassa 5 päivää ja vikan kanssa 2 päivää, koska ei ollut keltainen. Valohoitoa ei tosin kukaan ole saanut.
 
Mulla esikoisen synnytys oli kai hyvä kokemus näin jälkeenpäin. 41+5 lähti itsestään käyntiin tosi kipeillä supistuksilla. Koton kärsin 7h jonka jälkeen olin vasta 3cm auki. Ensiksi ammeeseen ja sitten aqua rakkulat (joita en kyllä pysty suosittelemaan) ja vielä lääkettä. 5h kulunut ja auennut vaan sentin. Pääsin saliin ja sain kaasun. Oksensin, mutta oli siitä silti suuriapu. Unta en saanut missään vaiheessa. Useen tunnin jälkeen saim epiduraalin, joka vaikutti alle puoli h. Antoivat lisää mutta yhtä lyhyt vaikutus. Supistukset vähenivät ja tipalla vauhditettiin. Ponnistuksen tunnetta ei tullut missään vaiheessa, joten koittivat jos olisin pystyasennossa hetken. Nousin sängyltä eikä jalat kantaneet vaan valahin lattialle. Viimein sanottiin että pakko ponnistaa nyt. Taisivat laittaa jonkun paikallispuudutteen ennen tätä. Ponnistin 10min. Kolmannella ponnistuksella tuli ulos. Pieniä repeytymiä, alle viis tikkiä. Hereillä olin ollut synnytyksen loppumiseen mennessä yli 34h putkeen. Synnytys kesti kaikenkaikkiaan 24h. Pariviikkoa olin aika kipeä, mutta sen jälkeen kuva synnytyksestä oli jo positiivinen :) 4175g 53cm ja onnellinen äiti :Heartred

Odotan synnytystä tosi paljon :)


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Ninna saa tänne toki positiivisia kokemuksiakin kirjoittaa :) Oi vitsi ttubu kun olisikin ollut noin hyvä kokemus, että innolla voisi oottaa seuraavaa,, Femi juurikin näin, minul meni alatiesynnytyksen jälkeen varmaan ekat 3 kk ihan ohi ku mitää ei voinut tehdä ja sattu ihan saatanasti, sit siitäkin varmaan lähemmäs sinne puoleen vuoteen tosi hankalaa eikä kaikki fyysiset oireet ole vieläkään kadonneet :sad001 esim, vieläkin jos istun kauemmin yhteenputkeen ni en pääse ylös ilman että käsillä autan, kun koko häntäluun alue turtuu ja sattuu vitsiksee viel tovi sit kun auttaa itsensä ylös ku vanhan mummon :D ja tuo on vielä niitä mukavia haittavaikutuksia..
 
Muokattu viimeksi:
Minulle tehtiin kiireellinen sektio viimeksi 2013. Eli synnytys kesti vesien menosta 36h. Vauva oli tulossa kasvot edellä. Käynnistettiin lopulta ja vauva ei laskeutunu kunnolla. Ponnistin reilu 2h ja ei saatu ulos. Paikalla oli 3 lääkäriä ja 4 kätilöä. Kaikki lääkärit eri mieltä synnytyksestä... Leikaattiin lopulta, mikä oli niin helpotus. Minä ainakin olin aluksi toki kipee, mutta jo viikon päästä kävin pienillä vaunulenkeillä ja toipuminen lähti käyntiin nopeasti :) Tuleva vauva toivottavasti myös leikataan. Tsemppiä sinulle.
 
taalla ilmoittautuu riemuidiootti joka ei tajua pelata (ensimmainen kyydissa siis) toiveena on etta tyylipisteita ei jaeta joten toiveena on etta maa ja toukka selvitaan molemmat hengissa, kaikki muu on plussaa :) ma oon aikaisemmin ollut oikea stressierkki ja marehtinyt kaikkea jo etukateen mutta nyt menee mukavasti paiva kerrallaan, jos tama raskaanaoleminen ei ois keholle niin iso rasitus niin voisin olla raskaana jatkuvasti :D
 
Mju82, ihan samanlaisella asenteella menin oman esikoiseni synnytykseen, ja hienosti selvittiin neidin kanssa. :) Totesin, että mitä turhaan stressata ja pohtia etukäteen asioita, joihin ei niin hirveästi voi vaikuttaa. Kuten synnytyksen eteneminen, ja mahdollinen poikkeustilanteen aiheuttama sektio.

Synnytys kesti sellaisen 15h, ponnistus 50min, alateitse tuli neiti ulos parin epiduraalin ja ilokaasun avustamana. Ammetta ei edes ehdotettu, vaikka sitä olin vähän etukäteen harkinnut. Synnytyksen jälkeen sain vielä kaavinnan, ballongin ja kunnon verensiirrot kun ei verenvuoto meinannut lakata, ja neiti pääsi keuhkoinfektion johdosta teholle, mutta molemmat selvittiin viikossa kotiutuskuntoon (itse siis jo parissa päivässä, mutta neidin vuoksi toki jäin pidempään) eikä jäänyt mitään traumoja.
 
Täällä yks synnytys takana osimoilleen tasan vuosi sitten :) muistan sen päivän tosi kirkkaasti. Lapsiveden meni kun lääkäri teki sisätutkimuksen polilla ihan vain kontrolli käynnillä ja tuumasi että jäät nyt tänne synnyttämään. Raskauden aikana mietin monet kerrat etten uskalla synnyttää, loppujen lopuksi se olikin jännittävä, mutta ehdottomasti kokeilemisen Arvonen kokemus, en vaihtaisi mistään hinnasta. Kärvistelin ensin suihkussa ja sitten ammeessa ja kun pääsin saliin olinkin jo 6cm auki. Lopuksi mentiin ilokaasulla ja kohdun kaulan puudutuksella. Synnytys kesti 6h. 2 asteen repeämät ei siinä rytäkässä enään tuntuu missään.. nyt tietty mielessä kun eka synnytys oli niinkin "helppo" että tämä toinen varmaan tulee olemaan vaikeampi, mutta avoimin mielin vain on mentävä.. :)
 
Ensimmäinen tulossa ja en halua ajatella synnytystä tai iskee pakokauhu päälle. Pelkään verenvuotoa (ettei kukaan huomaa ja sit vuotaa kuiviin), repeämistä (kaverille ommeltiin yli40 tikkiä) ja kipua (oon todella kipu herkkä). Sektiossa pelkään epäonnistunutta leikkausta (erikoistunut koulussa kirurgiaan). Pelkään myös lääkitystä kun en halua päätä sekoittaa millään. Mitähän tästä tulee... :eek:
Ainiin.. pelkään että kohdalle sattuu epämiellyttävä kätilö joka ei kuuntele minua ollenkaan.
 
Muokattu viimeksi:
Esikko käynnistettiin kalvojen puhkasulla. Synnytys eteni nopeasti, ilokaasua eka sit epiduraali joka olikin vähän myöhästä kun aloin samoin tein ponnistaa ja synnytyksen kesto 3h. Keskimmäinen myös käynnistettiin kalvojen puhkasulla, eteni sitä tahtia et ilokaasu oli ainut mitä kerkesin saamaan ja kesto 1,5h. Kuopus käynnisty luomuna, sairaalaan päästyäni aloin samoin tein ponnistaa joten täysin luomuna meni ja kesto 3h. Täytyy sanoo et eniten mua jännittää keretäänkö sairaalaan kun matkaa on 80km ja edellisten kestot lyhyet. Mutta henkisesti aijon valmistautua koti synnytykseen (jos ei vaan kerkee..) vaan sekin jännittää kun kuopuksella oli napanuora 2 kertaa kaulan ympärillä ni oispa ollu ikävä jos ei ois sairaalaan kerinny..
 
Minua eniten synnytyksessä ärsyttää jäädä sinne sairaalaan. En hirveästi ole ollut erossa 4-vuotiaasta tyttärestäni enkä koirastani niin mietin kuinkahan saan edes nukutuksi. Onko muilla tällaisia tuntemuksia? Olen muutenkin herkkä stressaamaan kaikesta ja haluaisin aina olla hoitamassa itse kaikki asiat.
 
Jaana,puhuit minun suulla :) Onneks ihana vauva on aina vieny ajatuksia muualle kun ollu saikulla.Melkein kaikki lapset on syntyny yöllä.Sitten kun on päässy osastolle niin ei siinä malta nukkua.Minä oon vaan tuijottanu ja haistellu sitä pientä :)
 
Voi, ihanuus äipsä kun sait mut kuvittelemaan ton tilanteen. Olispa jo helmikuu :) Vähän kyllä pelottaa kun ilmeisesti mulla edessä sektio. Mutta eiköhän siitäkin selvitä :)
 
Pääseekös nykyään heti pois sairaalasta, jos kaikki on menny hyvin synnytyksessä?
Viimeks suunnittelin lähteväni heti, mut ei ne päästäny, kun vauva oli kuulma niin pieni.
 
Ensisynnyttäjää tuskin päästetään missään sairaalassa heti pois, mutta muutoin käytännöt vaihtelevat sairaanhoitopiireittäin. Seuraava napattu HUSin sivuilta:

Hoitoajat

Kotiutuminen tapahtuu yksilöllisesti riippuen vauvan ja äidin voinnista.
  • ensisynnyttäjät keskimäärin 2-3 vuorokautta synnytyksestä
  • uudelleensynnyttäjät 1-2 vuorokautta synnytyksestä
  • keisarileikatut äidit 3-4 vuorokautta synnytyksestä
HUS:n synnytyssairaaloissa on mahdollisuus myös ns. lyhytjälkihoitoiseen synnytykseen, jossa uudelleensynnyttäjä voi kotiutua 6-24 tunnin kuluttua synnytyksestä, jos äiti ja lapsi ovat hyväkuntoisia. Seurantakäynti on sairaalan poliklinikalla 3-5 vuorokauden kuluttua synnytyksestä.
 
Takaisin
Top