Synnytys: mietteet ja ajatukset

Tuo ohjeistus sairaalaan menosta on tosiaan sekavaa. Mulle viimeksi sanottiin neuvolassa, että ennenaikojaan jos menee vedet, niin pitää mennä ambulanssilla maaten. Vedet meni isolla loiskeella 36+2 yöllä. Olin päivää ennen käynyt lääkärissä ja tiedettiin ettei vauva ole laskeutunut. Soitin silloin yöllä synnärille ja kerroin tilanteen. Ohjeistivat menemään suihkuun ja ajelemaan kaikessa rauhassa polille omalla autolla. Jälkeen päin vasta muistin neuvolasta saamani ohjeen ambulanssista. Meillä oli onni matkassa ettei napanuora luiskahtanut, koska synnytyksen jälkeen vielä selvisi, että napanuora oli kalvokiinnitteinen ja siksi erityisen herkkä.

Tällä kerralla aion vielä tarkemmin kysyä ohjeet puhelimessa kun lähdön hetkellä soitan synnärille.

Ponnistusasentona mie kans tykkäsin tuosta jakkarasta eniten. Hankalin oli gynekologinen asento, jossa lopulta jouduin synnyttämään. Tämä siitä syystä, että tarvittiin lääkäriä ja imukuppia vauvan ulos saamiseksi.

Ja kyllä! Mulla on ambulanssikammo. Ookoo silloin, jos on ihan tosissaan hätä, mutta se, että soittaisin ambulanssin: "no, ei tässä mitään hätää oo ku lapsivesi vaan meni, kaikki hyvin" -periaatteella, niin sotii mun pääkoppaa vastaan tosi paljon. Lisäksi kun työn kautta on tuttuja ambulanssikuskeja ja varsinkaan tiettyjä en todellakaan halua viemään mua synnyttämään, vaikka henkeni voisin heidän käsiin antaakin jos olis se oikea hätätilanne...

Ei mulle ole mistään ambulansista puhuttu muuten kuin et jos tulee ponnistuksen tarve kotona tai vesi on veristä, en ees muista oliko listalla se et jos vauva onkin perätilassa. Tosin varmaan jos vesi olisi veristä ehtisin nopeammin miehen kyydillä Taysiin kuin ambulanssilla.

Vielä löytyi tämmöinenkin, Pohjoispohjanmaan sairaanhoitopiirin ohje:
"Lapsivedenmeno
Jos lapsivettä tulee selkeästi kirkkaan värisenä ja lapsi liikkuu hyvin, lähtövalmistelut voi tehdä rauhassa kotona ja tulla sairaalaan kiireettä.

Lapsivettä voi tulla tihkuttamalla tai runsaasti, sitä ei voi pidättää. Lapsivettä muodostuu koko ajan lisää vauvan syntymään saakka, eikä kohtu tyhjene kerralla lapsivedestä.

Jos lapsivesi on vihertävää, vihreää tai veristä, on synnyttäjän tultava sairaalaan heti.

Jos olet epävarma lapsivedenmenosta, laita side housuun. Jos se kastuu jatkuvasti, on lapsivedenmeno ilmeinen.

Mikäli et ole varma lapsivedenmenosta, voit tarkistuttaa tilanteen arkipäivisin omassa neuvolassa ja päivystysaikana synnyttäjien vastaanotolla.

Mikäli lapsen on todettu olevan perätilassa ja olet kotona lapsiveden tullessa, lähde sairaalaan ambulanssilla. Odota ambulanssin saapumista makuullaan kylkiasennossa."

Eli kyllä nämä aika lailla linjassa näyttäisi olevan nämä sairaanhoitopiirien ohjeet...

Lähdetään siis tälläkin kertaa omalla autolla ellei mulla sitten ole epäilystä, että tuo jostain syystä olisi pyörähtänyt perätilaan. Tänään ainakin oli rt:ssä kun kävin neuvolassa :) Ja ehkä sitä uskaltaisi olla kotonakin vähän kauemmin... Kivempi se on kotona odotella supistuksia kuin sairaalassa!

Ei mullekaan tulis mieleenkään soittaa ambulanssia vain sen takia et vedet meni kotona. Mutta meiltä ajaakon normiliikenteessä 12 min synnärille ja keskellä yötä varmaan reilu 5 min, eli nopeemmin pääsen miehen ajamana kuin odottaisin ambulanssia. Ainoastaan just jos alkaa jo ponnistuttaa kotona tai vesi oliskin veristä voisin soittaa ambulanssin. Mulla on kohdunkaula kadonnut, kypsä ja 2cm auki, vauva laskeutunut. Mulle on annettu ohjeeksi et heti jos vedet menee kunnolla tai kipeet supistukset alkaa niin sit synnärille, mutta ei siis tarvii ambulanssia.

Meillä neuvolassa on ohjeistettu niin, että ensisynnyttäjät menee suoraan sairaalaan oli kyse sitten lapsivesistä tai supistuksista, ettei soitella sinne sen suuremmin että saako tulla, vaan lähtee kotoa, ja vaikka matkalla ilmoittaa että on tulossa. Ambu tai taksi siinä tapauksessa, jos kuski puuttuu. Taksimaksun saa kuulemma sitten kelan kautta takaisin, jonkun lääkärin kirjoittaman lippusen avulla. Mutta näillä mennään, mikäli tilanne sen vaatii...

Neuvolan synnytysvalmennuksessa sanottiin, että jos vauva ei ole laskeutunut ja vedet menee pitää pysyä makuulla ja soittaa lanssi. Riskinä on se, että napanuora luiskahtaa ulos ja vauvan hapensaanti estyy. Mun työkaverille kävi noin ja ambulanssimiehet oli yrittäneet väkisin saada nousemaan. Oli sanonut että enkä nouse ja sairaalassa sai kuulla että se pelasti vauvan hengen... Eli jos laskeutunut nou hätä, jos ei niin sitten pitää olla tarkkana.

Tilkku: taksista ootte nyt saaneet Wanhaaaa tietoa :D Nykyään on ns. Kela taksi. Eli kun googlettaa kela taksi ja oma sairaanhoitopiiri, niin löytyy puhelinnumero, johon soitetaan. Sitä kautta kun tilaa taksin sairaalaan, niin taksissa tarvii maksaa ainoastaan se omavastuuosuus... Joka on kyllä nykyään ihan järkyttävän paljon sekin kun vielä muutama vuosi sitten oli 9,21 €... Jouduin googlettaa. Nykyään se on 25 € yhdensuuntaisesta matkasta. Ambulanssin omavastuun oletan olevan sama eli 25 ellei ole muuttunut tilanne... Ennen ainakin kulkivat käsikädessä nämä omavastuumaksut taksi ja ambulanssi.

Neuvolan synnytysvalmennuksessa sanottiin, että jos vauva ei ole laskeutunut ja vedet menee pitää pysyä makuulla ja soittaa lanssi. Riskinä on se, että napanuora luiskahtaa ulos ja vauvan hapensaanti estyy. Mun työkaverille kävi noin ja ambulanssimiehet oli yrittäneet väkisin saada nousemaan. Oli sanonut että enkä nouse ja sairaalassa sai kuulla että se pelasti vauvan hengen... Eli jos laskeutunut nou hätä, jos ei niin sitten pitää olla tarkkana.

Ja kuitenkin Suomen suurimpien sairaanhoitopiirien ohjeet on ihan toista.

Juu kelataksi ilman muuta. Se on ihan selvä juttu. Mulla on numerot niitä varten jo työn puolesta puhelimessa. Mutta sen kuulemma saa kokonaan takaisin koko matkamaksun, jos tilanne oli ns. hätä. Mutta muussa tapauksessa ymmärrän tuon omavastuun. Tosin meiltä sairaalaan maksaa varmaan lähemmäs 50-60 eur. Joten se on helpotus itsestään, jos puoletkin sais jättää maksamatta....

Täällä ohjeena, että lapsivesien menon jälkeen ei ole kiirettä sairaalaan, jos vesi on normaalin väristä ja vauva on kiinnittynyt lähtökuoppiin. Mikäli vesi on vihreää tai veristä, sairaalaan samantien omalla autolla. Jos lapsi ei ole kiinnittynyt, niin sitten makuuasentoon ja vain ambulanssilla sairaalaan nimenomaan tuon napanuoran ulosluiskahtamisen vuoksi.

Mistä sen oikeasti edes tietää onko lapsi kiinnittynyt??? Käytännössähän suurimman osan uudelleen synnyttäjistä pitäis mennä piipaa ainakin varmuuden vuoksi, koska usein uudelleen synnyttäjillä vauva laskeutuu vasta synnytyksen aikana.

Ja jos tosiaan riski rt:ssä olevan vauvan napanuoran luiskahtamiseen on niin iso (eikä ole vain joku 80-luvulta joidenkin neuvoloiden ohjeistuksiin juuttunut vanha juttu), niin miksi sairaanhoitopiirien ohjeistuksissa ei puhuta kiinnittymisestä vaan ainoastaan perätilasta ja miksi naistentautien- ja synnytysten erikoislääkärit eivät myöskään puhu siitä vaan mullekin nyt viimeksi (viime viikolla) puhuttiin vain, että jos tulee itelle epäilys, että vauva onkin kääntynyt, niin sitten ampparilla, mutta muuten ihan rauhalliseen tahtiin omalla autolla ja voi odotella supistuksiakin kotona ennen lähtöä. Ja ei ollut viime viikolla kiinnittynyt eikä kyllä vielä tänäänkään kun kävin neuvolassa (katsottiin ultralla tarjonta niin siinä samalla tuli todettua, että on aika alhaalla, mutta vielä on tilaa).

Muokattu viimeksi:
Mun esikoinen syntyi rv 34+5 ja synnytys käynnistyi lapsivesien menolla, kaikki kerralla. Soitin sillon tyksiin et mitä pitää tehdä ja vaikka viikkoja oli niin vähän sanoivat että voin rauhassa odottaa kotona kunnon supistuksia ja käydä vaikka suihkussa jos se lievittää kipua. Eli ei mitään kiirettä vaikka oli niin vähäiset viikotkin eikä todellakaan ollut laskeutunut tai kiinnittynyt vielä. Mut tuosta on kyllä 16v aikaa kans.

Mua alkaa entistä enemmän hirvittää tuleva. Esikoinen käynnistettiin ja menin vain sovitusti sairaalaan. Nyt päässä on pyörinyt, että mistä mä tällä kertaa osaan lähteä oikeaan aikaan sairaalaan kun mum kipukynnyskin on niin matala (no toki täällä pitää aina soittaa ennen lähtöä). Ja nyt kun luen näistä vaaroista, niin hirvittää tosiaan vain enemmän. Mut hyvä tiedostaa kaikki tommoset napanuoran luiskahtamiset.

Mua nyt hämmentää tuo kiinnittymisjuttu, kysyin eilen neuvolassa että mistä tietää että vauva on kiinnittynyt niin sain vastauksen että ei välttämättä laskeudu ja kiinnity ollenkaan tai laskeutuu vasta synnytyksessä. Täällä keski-Suomessa ei oo sanallakaan ollut puhetta että jos vedet menee eikä vauva ole kiinni niin olis kiire sairaalaan tai että pitäs olla makuuasennossa. Onko tuo siis joku uusi ohjeistus?

Mulle sanottiin neuvolassa myös tuosta vesien menosta + sen jälkeen jos näin käy niin heti makuulle. Mutta sanoi samalla että ei yleensä koske ensisynnyttäjiä koska silloin vauva useimmiten kiinnittyy ajoissa. Kuulemma jos on jo synnyttänyt niin sit kannattaa näin toimia jo ihan varuiksi koska kiinnittyminen voi tapahtua hyvin myöhään.

Mua nyt hämmentää tuo kiinnittymisjuttu, kysyin eilen neuvolassa että mistä tietää että vauva on kiinnittynyt niin sain vastauksen että ei välttämättä laskeudu ja kiinnity ollenkaan tai laskeutuu vasta synnytyksessä. Täällä keski-Suomessa ei oo sanallakaan ollut puhetta että jos vedet menee eikä vauva ole kiinni niin olis kiire sairaalaan tai että pitäs olla makuuasennossa. Onko tuo siis joku uusi ohjeistus?

Musta jotenkin tuntuu, että se on vanha ohjeistus, koska kun näitä keskusteluja lukee, niin usein tuon ohjeen on antanut terveydenhoitaja (tai ehkä joku vanha kätilö puhelimessa korkeintaan?). Kun ajattelisi, että isojen sairaanhoitopiirien sivuilla ei olisi vanhoja ohjeita ja samoin mulle on kaksi äitipolin lääkäriä antanut myös ohjeet, että omalla autolla ja kummallakin kerralla olen ollut jo uudelleen synnyttäjä eikä vauva ole ollut kiinnittyneenä (eka kerran odotin kolmatta ja nyt toka kerran neljättä). Sen sijaan jollain terkkareille ja yksittäisillä kätilöillä voi olla jotain pinttyneitä käsityksiä jostain vuodelta kivi ja kirves -joita toki sitten ovat jatkaneet perintönä opiskelijoille eli en sano, että neuvon antaja olisi aina joku vanha terkkari, vaan myös nuori voi sanoa samaa, koska on harjoittelussa niin oppinut...

Esikoisen synnytin normisti sängyssä, kokeiltiin ensin kylkiasentoa, mutta kokenut kätilö totesi, että ei ainakaan sillä kertaa ollut mun juttu. Piiiiitkän urakan (siis avautuminen, ei ponnistusvaihe) päätteeksi en sitten itse halunnut lähteä enää paikkaa vaihtamaan ja perinteisellä setillä mentiin. Ei moitittavaa, mutta kovasti kiinnostaisi se jakkara... Janna, onko tekniikka hankala, kannattaako siihen tutustua ponnistusvaihetta odotellessa..? Tosin nythän en haaveile mistään muusta kuin siitä, että tyttö ymmärtäisi kääntyä!!

Huomiselle sain soittoajan sypekätilölle.

Takaisin