Synnytys: mietteet ja ajatukset

Olen kuullut, että esim. KYSillä ei pestäis välttämättä ollenkaan, ensipesun saa tehdä vasta kotonakin. Taitavat pestä vain pyydettäessä (haluaa neuvoja vauvan pesuun tms). Pianhan tuo selviää... :)
Mihin tää perustuu? Aika erikoista minusta, kun en ymmärrä mikä hyöty olisi kellekään...
 
Kina suojaa lasta, tuo iholle oikeaa bakteerikantaa, toimii suojavoiteena kun iho itse ei osaa vielä omaa suojaavaa rasvakerrosta tuottaa. Tietysti lima- ja verirämmäleet huuhtastaan/pyyhitään pois.
 
Kina suojaa lasta, tuo iholle oikeaa bakteerikantaa, toimii suojavoiteena kun iho itse ei osaa vielä omaa suojaavaa rasvakerrosta tuottaa. Tietysti lima- ja verirämmäleet huuhtastaan/pyyhitään pois.
Joo, toki tuon kinan ymmärrän, mutta useampi päivä? Noh, meillä en ole kuullut tällaista suuntausta olevan, eli ei tarvitse miettiä. Kun siis kinaahan ei pestä pois vaikka vauva pestäänkin synnärillä. Sehän on vain juurikin tuota huuhtelua.
 
Muokattu viimeksi:
Nii, en tiedä kun ei ole vielä omaa tietoa eikä kokemusta. :grin Noin olen itse siis asian ymmärtänyt, kun siitä neuvolassa kysäisin ja mitä synnytysvalmennuksessakin kertoivat.
 
Tuohon pesuasiaan, täytyy sanoa että en muista miten 2013 keski-Suomessa toimittiin kun vauva oli syntynyt, tuskin muuta kun pyyhittiin enimmät pois? Kotiinlähtöpäivän aamuna isä kylvetti vauvan kätilön avustuksella, tai neuvoessa.

Käynnistyksistä, niin mulla on käsitys että eikös se yleensä aloiteta tableteilla, jotka aloittaa supistuksia? Mulle tehtiin ainakin niin, että eka päivänä olin osastolla huoneessa mutta tablettien avulla tulleet supistukset ei olleet niin tehokkaita että olisin lähtenyt avautumaan. Taisin olla just sormelle auki ja lääkäri arveli toisena päivänä että puhkaistaan kalvot synnytyssalissa ja laitetaan oksitosiinitippa että lähtis kunnolla käyntiin. En tosiaan tiedä mitä eroja käynnistyskäytännöissä on, mut luulisin ettei heti saman tien aleta tiputtaa suoneen täydellä annoksella vaan aloitellaan ns. pehmeämmin ja edetään jokaisen henk.koht tilanteen mukaan, mutta toisillahan nuo tabletit saattaa käynnistää synnytyksen nopsaankin.Mulla ei siis viikolla 42+0 ollut paikat yhtään auenneet itsestään, joten pari päivää käynnistettiin kunnes sit synnytin.
En tiedä vastasiko tämä yhtään Tilkku sun kysymykseen? :)
Lisään vielä, että luulisin että siihenkin saa jotenkin vaikuttaa miten se etenee, itellä ei siinä vaiheessa ollut muuta kun että kunhan lapsi vaan syntyy, tehkää mitä tahansa :joyful:
 
Nuo tabletit just on niin sieltä syvältä :hungover: Ihan järkyttäviä ne supistukset. Ei oo siis mikään "pehmeä keino" todellakaan! Mutta jos täytyy, niin täytyy :bored: Vauvan parhaaksihan sitä toimitaan. Tippa laitetaan käsittääkseni lähinnä tarvittaessa vauhdittamaan jo käynnistynyttä synnytystä, tehostamaan siis supistuksia ja puudutusten kanssa enemmän tuntuu olevan sääntö kuin poikkeus (mut silloinhan ne supistukset ei tokikaan satu).

Pehmeämpiä keinojakin on. Joskus käynnistystä voidaan yrittää ballongilla, joka laitetaan emättimeen avaamaan kohdunsuuta ja sillä tavoin aikaansaamaan supistuksia. Siihen kuitenkin vaaditaan käsittääkseni johonkin asti "kypsynyt" tilanne kohdunkaulalla. Jos on täyspitkä, täysin kiinteä ja kiinni, niin silloin ei ymmärtääkseni ballonki ole vaihtoehto.

Jossain sairaalassa oon kuullut, että on akupunktioon erikoistuneita kätilöitä ja myös sitä akupunktiota voidaan kokeilla käynnistämiseen ja kivunlievitykseen myös. Jos mulla uhkaa käynnistys (siis jostain syystä suunniteltu käynnistys), niin aion yrittää synnytyksen käynnistymistä ainakin vyöhyketerapialla ennen sitä. Joillakin toimii! Samoin vadelmanlehtitee saattaa toimia. Sit nää perinteiset 3 (4) ässää: seksi sauna siivous (ja suklaa). Täällä ei tokikaan saisi mainostaa Facebook ryhmiä, mutta rikon nyt sääntöä ja jos mut tästä hyvästä potkitaan pihalle, niin ok :wink Bookissa on sellainen ryhmä kuin aktiivinen synnytys ja sieltä saattaa saada hyviä vinkkejä myös.
 
Mulla käynnistettiin esikoisen kohdalla laskettuna päivänä, kun epäiltiin raskausmyrkytystä. Kalvot puhkaistiin ja vauvan päähän laitettiin pinni, jolla seurattiin vauvan sykkeitä. Sen jälkeen yritettiin laittaa oksitosiinitippa, mutta vauvan sydänäänet heikkeni heti, joten siitä luovuttiin. Ensin mentiin ilokaasulla ja sitten sain 5 kertaa epiduraalin ja lopuksi vielä spinaalin. Ja jouduin makaamaan koko 20 tuntia kestäneen synnytyksen samalla kyljellä, kun aina asentoa vaihtaessa vauvan sydänäänet heikkeni. En päässyt vessaan, en saanut syödä enkä juoda. Sektiokin valmisteltiin, mutta siihen ei tarvinnut sitte turvautua. Kaikki tämä johtui siitä, että vauvalla oli napanuora kaulan ympärillä. Se selvisi vasta sitten kun synnytys oli ohi. Ei kuitenkaan jäänyt mitään traumoja. Mulla itsellä sitten romahti verenpaine ja hg ja tulehdusarvot pomppasi, joten olin sitten tiputuksessa ja letkuissa koko sairaalassa oloajan, 3 päivää. Nyt toivon, että menisi hiukan paremmin ja saisi syntyä vähän aiemmin. On jo niin tukalat oltavat...
 
Kyllähän näistä hiukan saa osviittaa. Ja pääasia että homma toimii, eikä siitä tulisi mikään järjettömän pitkä sessio erilaisten lääkkeiden kanssa.. Jos siihen käynnistykseen nyt sitten päädytään.
 
Käynnistystapa riippuu tosiaan kohdunkaulan lähtötilanteesta. Jos on täyspitkä kaula ja tiukasti kiinni ei taida olla muita vaihtoehtoja kuin se cytotec (jossain näköjään akupunktio voi olla vaihtoehto). Sit jos kun sillä saadaan vähänkin auki tai jos on valmiiks pikkasen auki voidaan laittaa ballonki. Ja kun on tarpeeks auki/kypsä voidaan puhkaista kalvot. Ja ellei supistukset ala näillä keinoilla annetaan oksitosiinia avittamaan.
Mulla kaksi ensimmäistä synnytystä alkoi vesien menolla ja siitä alkoi heti supparit. Ilokaasua käytin ja epiduraalin halusin ja sain. Epin laiton yhteydessä laitettiin oksitosiinitippa ja kaikki on sujunut hyvin. Kolmas käynnistettiin kun lapsivesi uhkas kadota kokonaan. Kohdunkaula oli jo täysin kypsä ja olikohan 2cm auki niin päästiin suoraan kalvojen puhkaisuun. Siitä ei tosin ollu mitään hyötyä kun ei tosiaan ollut vettä mikä olis tullut ulos. Laitettiin oksitosiinitippa ja se sai supistukset käyntiin. Tuli kunnon supistuksia ja säännöllisesti mutta ei mitään järkkyjä. Se miten noi erosi luonnollisesti etenevästä synnytyksestä oli et luonnollisesti supparit kovenee pikkuhiljaa mutta oksitosiinilla ne pomppas aina portaittain kovemmiks. Esim. Yhdessä kohtaa kätilö kysyi haluanko jo epin ja vastasin ei vielä, ei tarvetta, ilokaasu riittää hyvin. Seuraavan supistuksen aikana huusin epiä! Mutta muuten olin kyllä tyytyväinen tuohon käynnistystapaan (kalvojen puhkaisu ja oksitosiini), sen voin hyvin tehdä uusiks. Mutta cytotecistä olen kyllä kuullut niin paljon negatiivista että sitä haluan kyllä välttää viimeiseen asti. Ballongista ei oikein mitään mielipidettä... Niin ja sitä oksitosiinin määrää saa säädeltyä! Eli jos tuntuu et on liian rajuja suppareita voi pyytää kätilöä vähentämään annostusta ja lisäämään hitaammin et kroppa pysyy perässä.
 
Meillä (Uudellamaalla) vauva pyyhittiin ja annettiin rinnalle ihan rauhassa. Parin tunnin päästä isi pääsi pesemään vaavin, mikä oli kyllä tosi tärkeä juttu. Eihän vauva likainen ole, en siinä mielessä asiaa ihmettele, lähinnä sitä, että onko siitä oikeasti suurikin hyöty pitkittää pesua? Kuten jo todettu, eihän se kina lähde, kun ei hankaa. Vesi elementtinä vauvaa rauhoittava, meidän iskälle oli iso juttu ja minustakin oli ihana seurata isin ja tyttären ekaa kylpyä. Mutta kyllä varmaan ammattilaiset tietää minua paremmin. Vähän vaan pelkään liittyvän säästöihin, mutta EI KAI .
 
Mulla käynnistettiin esikoinen niin, että ensin ballonki, sitten cytotec. Suunnittelivat jo antavansa lisää cytotecia, mutta yhtäkkiä supistukset alkoi ja sitten jo mentiikin saliin. Nyt ovat sanoneet, että toinen yleensä käynnistetään kalvojen puhkaisulla eli toive elää ettei tulisi ihan niin kamala tästä synnytyksestä. Mut semmosen vinkin annan, että ottakaa suolen tyhjennys, jos ei muuten tyhjene. Itellä tuntui koko ajan, että ihan just tulee, enkä ottanut ruisketta ja sitten enää ehtinytkään. Sen seurauksena sain sit hoitaa asiat synnytyssalissa moneen kertaan ja ei ollut helppoa kun supisteli ihan koko ajan.
 
Tuo suolentyhjennystarve lienee hyvin yksilöllinen. Mulla ei oo ollut kahdella kertaa mitään hätää, vaikka ei tyhjennetty. Tärkeintä mun mielestä olis huolehtia siitä, että suoli toimii säännöllisesti viimeisinä viikkoina. Käyttää vaikka Levolackia tms, että saa toimimaan joka päivä, niin että ei panttaannu sinne suoleen hidastamaan mahdollisesti synnytystä ja aiheuttamaan just tuollaisia ongelmia. Mulla kyllä on ihan luontokin hoitanut sen homman -yksi merkki lähestyvästä synnytyksestä on ollut se, että suoli on alkanut toimia aktiivisemmin jo muutamaa päivää ennen, jopa useammankin kerran päivässä.
 
Jännä miten erilaiset kokemukset meillä on cytoista! Mä en kyllä muista että niillä olis tullu mitään kauheita supistuksia, hyvin pärjäsin sen päivän ilman kivunlievitystä. Voiko sitten olla etten ole saanut sitä niin paljon että olis tehnyt niin kipeää. Mutta tosiaan sinä ekana päivänä homma ei edennyt kovinkaan hyvin.
Miten se ballonki oikein toimii?
 
Mulla myös vatsa alkoi ennen viime synnytystä tyhjentää itseään melko aktiivisesti. Ja kyllä siinä ponnistellessakin varmasti jotain muutakin ulos tuli, mutta eiköhän ne kätilöt siihen ole tottuneet. Siinä tilassa ei kyllä itseä kiinnostanut pätkän vertaa mitä sieltä ulos tuli, kunhan tuli. :grin
 
Ballonki laitetaan tonne joidenkin kalvojen väliin ja täytetään vedellä (muistaakseni 50ml). Letku teipataan reiteen ja sitä on tarkoitus nykiä alas vähän väliä, että kohdunsuu kypsyis. Mulla kävi niin, että hoitaja vaan riuhtas sen pois joidenkin tuntien jälkeen... Sitten cytotecia emättimeen ihan minimaalinen määrä (verrattuna km tyhjennykseen). Mulla oli synnytyshuoneessa myös oksitosiinitippa kunnes huomasivat, että oli vähän liikaa kun supistuksia tuli tyyliin minuutin välein pitkään. Se oli aika rankkaa ja lapsi syntyi about 6 h cytotecin laitosta. (4 min ponnistusvaihe ja 3. asteen repeämät...)
Mulla on useampi km takana ja niissä tyhjennys on tehty cytotecillä, että siitä riittää kokemusta.
Olis kiva saada kokea luonnolliset synnytyssupistukset.

Noihin kakkajuttuihin..on varmasti kokeneet kätilöt kaikenlaista, mut meillä meni suht kuvottavaksi..siihen liittyy wc-käynti, viereen tuotu metallinen pytty ja sit vielä kolmas ja pesu sängyssä...yääääk voisinpa unohtaa. Ei enää puhuta tästä. Liian traumaattista :)
 
Toi ballonki kuulostaa karseelta, anteeksi nyt vaan.. Mutta jos voin välttää tuommoisen niin sitten jotain muuta =D
 
Mulla eka käynnistetty ja sektioon meni.Toinen 2 päivää cytoja ja olin tosi kipeä mut ei juuri edistystä(oisko ollu 1cm auki).Kolmantena päivänä ballonki ja siis se laitettiin paikalleen täytettiin vedellä ja odotettiin et tippuu ei mulla ainakaan kukaan sitä välillä vedellyt?! Ennenku oli tosiaan tippunut tai siis tullut alaspäin.Neljäntenä päivänä oksitosiini ja sillä homma lopuksi käynnistyi.Harvalla siis kestää näin kauan mut mulla ollut toi käynnistely hidasta.
 
Mulle ohjeistettiin, että ballonkia pitää välillä vetää alaspäin, oliko vessakäyntien yhteydessä, kun se löystyy. Jännä miten vaihtelee kaikilla. Nyt kyllä jos on sama ja hoitaja haluaa "kurkata", niin pidän kyllä jalat visusti yhdessä :D Ei ollut kiva kiskaisu!
 
Aamulla kun nousin sängystä lähteäkseni ulkokäännösyritykseen läsähtikin ämpärillinen vettä lattialle. Empä minä pöljä tiennyt kipeistä supistuksista tälläkään kertaa mitään vaikka pojan jalka oli jo syntynyt alakertaan kahden tunnin päästä vesistä :confused005Sektiolla syntyi 3290g ja 48cm rakkautta rv 36+6 :Heartbigred
 
Muokattu viimeksi:
Takaisin
Top