Synnytys: mietteet ja ajatukset

Imelda, onnea!!! Mä myös tuon edellisen lapsosen jalan synnytin varsin kivuttomasti :D Mut mulla oli täysin yllätystarjonta se kun edellisessä neuvolassa oli vielä rt...

Pari tuntia sitten alkoi supistella ja luulen, että äsken vessassa käydessäni myös vähän lapsivettä lorahti pönttöön. Olen ihan ulalla, että mitä nyt. Sairaalakassia aloin hädissäni pakkaamaan. Voihan olla, että tämä ei vielä mitään, mutta katsotaan nyt, kehittyykö johonkin suuntaan. Tänään 37+1.

Paljon onnea Imelda koko perheelle! :)

Huii tiania, nyt meillä lokakuisilla taitaa järestäen alkaa tapahtua :D tsemppiä ja laitahan tilanneraporttia että miten kävi!

Näin meni. 6.40 lorisi vedet, perätilasta huolimatta sain tulla omin avuin sairaalaan. 8 olin täällä, istuin käyrillä tunnin. Sitten meinasivat tutkia mutta odotuttivat käytävässä vain. 9.30 kävelin prenataali(?)osastolle ja itse pyysin sisätutkimusta, koska esikoinen oli syntyä kotiin samanlaisilla supistuksilla. Lääkäri ja pari opiskelijaa kopeloi päältä, ultrasivat ja lopulta sisätutkimuksessa löysivät jalan. Sitten ei enää noustu. Takaisin synnärille valmisteluun ja salia odottamaan, tässä kohtaa supistukset jo sattuivat, ei kuitenkaan mielettömästi. Epin ja spinaalin laiton jälkeen mun verenpaineet romahti ja itseä hirvitti et nyt menee taju ja näinkö tä on. Efedriinillä nousi paineet ja leikkaus alkoi. 11.38 poika syntyi, sitten mua parsittiin ja todettiin et olisi ilmeisesti endometrioosi. Siinä se tarina pääpiirteittäin.

Imelda, huh huh... Ihme touhua siellä! Olikohan siellä ruuhkaa vai mikseivät tehneet edes sisätutkimusta aiemmin?! Ja pitivät niin kauan käyrillä!! Onneks olit omatoiminen. :)

Emmä tiedä mut tervetuloa Janna samaan loistosairaalaan, jossa kuulluksi tuleminen on kuin lottovoitto, ainakin mun kokemuksien mukaan ;) no nyt kaikki jees ja tääl osastol ihan kivat tyypit ainaki tähän mennes!

Imelda, EIKÄ oleks sä tyksissä?!? No, ei kyllä tosiaan mullekaan tehty sisätutkimusta ollenkaan kun kävin näytillä tiistai-iltana enkä edes nähnyt lääkäriä. Ja kun kerroin neuvolassa th:lle käynnistä ja käyrillä olosta niin tultiin siihen lopputulokseen (hän kattoi koneelta kans mitä oli käynnistä kirjattu) että se supistusanturi oli laitettu ihan väärään kohtaan eikä se ollut reagoinut yhteenkään supistukseen vaikka niitä tuli neljä sen vajaan puolen tunnin aikana! Se anturi oli laitettu keskelle vatsaa, navan alapuolelle, eli kohtaan missä mulla on varmaan eniten ylimääräistä rasvaa välissä! Ens kerralla tiedän pyytää laittamaan toiseen kohtaan ja osaan ite seurata lukemista reagoiko supistuksiin.

Janna, supistukset ei aina piirre käyrille. Esikoinen syntyi ilman, että käyrälle piirtyi ensimmäistäkään supistusta. Vaikka niitä antureitakin siirreltiin. Ilmeisesti mulla supistukset oli niin alamahalla ja selän puolella, että sen takia ei piirtynyt. Kakkosesta piirtyi käynnistyssupistukset hyvin. Kolmosesta taas omat supistukset ja ihan jotain heikkoa värähtelyä näkyi käyrällä...

Minäkin meen tyksiin.. Toivottavasti osaavat sitten hommansa. Jo valmiiksi jännittää, kun siellä on tehty yksi leikkaus aikaisemmin ja se lääkäri mokasi ihan totaalisesti sen leikkauksen..

Mulla on kyllä ihan hyvät kokemukset esikoisen synnytyksestä tyksissä. Vaikka vajaa neljä tuntia ehdin siellä olla, niin kaksi eri kätilöä oli sinä aikana ja molemmat oli todella mukavia. Lääkäriä en tainnut koko aikana nähdä, mutta synnytyskin taisi olla aika "perus", että eipä sille ollut tarvettakaan. Toivottavasti tälläkin kertaa jäisi ihan positiiviset muistot! :)

Joo, siis ei mullakaan esikoisen synnytyksessä piirtynyt käyrille yhtään supistusta. Mutta tässä laitteessa ei ollut piirturia ollenkaan, vain kolme pientä näyttöruutua missä näkyi numeroita (tai kolmas oli pimeenä kun siinä näkyisi kaksosraskauden toisen syke) enkä edes nähnyt niitä kunnolla niin en osannut sanoa näkyikö supistukset lukuina vai ei. Ja hoitsu/kätilö ei edes kysynyt oliko tullut supistuksia käyrälläolon aikana, totes vaan et ei ole synnytys käynnistynyt vielä ja lääkärin mielestä sykkeet ok, kotiin vaan odottelemaan kunnon supistuksia. Neuvolassa th sit totes et papereiden mukaan ei tullut supistuksia käyrillä.

Takaisin