Synnytys: mietteet ja ajatukset

Hei taas,

Tässä vauvan kanssa pötkötellään sängyssä, hän unessa ja minä vuorostani nyt hereillä. Vaikka nyt on kyllä pakko sanoa, etten ole nukkunut juuri laisinkaan. Sairaalaan tosissaan tultiin silloin 30.9 klo 15.00 paikkeilla ja sinä päivänä heräsin n. Klo 05.00 aamulla. Tämän jälkeen olen nukkunut n. 3 kokonaista tuntia ja yksi niistä meni leikkaussalissa (kaavittiin istukka irti runsaan verisen vuodon vuoksi). Ei mennyt synnytys ihan Niinkuin piti, mutta kirjoittelen siitä paremmin kunhan joskus täältä pääsen kotiin. Tällä hetkellä vauva voi hyvin, mutta itse kärsin alhaisesta hb 89, haluavat vielä tarkkailla että se nousee, samoin seuraavat vauvaa vielä huomenna sokerin tiimoilta. Kroppa on sen näköinen että toinenkin vauva voisi siellä olla, mutta josko tuo maito nousisi niin imetys voisi auttaa siihen. Mutta tällä hetkellä maitoa ei tule, ollaan siis lainamaidon varassa.. Muuten kyllä on ihan hyvä fiilis ja kokemus tyksin henkilökunnasta, kaikki on olleet tosi mukavia ja apua on saanut kaikkiin kysymyksiin. Ja näin ekan lapsen saaneena olen tosi tyytyväinen! Ovat siis olleet erittäin opettavaisia hoitajia. Palailen jossain välissä siihen synnytykseen kun jaksan taas käydä sitä läpi.. :) oikein ihanaa loppu odotusta kaikille, koittakaa saada unta!!
 
Hei taas,

Tässä vauvan kanssa pötkötellään sängyssä, hän unessa ja minä vuorostani nyt hereillä. Vaikka nyt on kyllä pakko sanoa, etten ole nukkunut juuri laisinkaan. Sairaalaan tosissaan tultiin silloin 30.9 klo 15.00 paikkeilla ja sinä päivänä heräsin n. Klo 05.00 aamulla. Tämän jälkeen olen nukkunut n. 3 kokonaista tuntia ja yksi niistä meni leikkaussalissa (kaavittiin istukka irti runsaan verisen vuodon vuoksi). Ei mennyt synnytys ihan Niinkuin piti, mutta kirjoittelen siitä paremmin kunhan joskus täältä pääsen kotiin. Tällä hetkellä vauva voi hyvin, mutta itse kärsin alhaisesta hb 89, haluavat vielä tarkkailla että se nousee, samoin seuraavat vauvaa vielä huomenna sokerin tiimoilta. Kroppa on sen näköinen että toinenkin vauva voisi siellä olla, mutta josko tuo maito nousisi niin imetys voisi auttaa siihen. Mutta tällä hetkellä maitoa ei tule, ollaan siis lainamaidon varassa.. Muuten kyllä on ihan hyvä fiilis ja kokemus tyksin henkilökunnasta, kaikki on olleet tosi mukavia ja apua on saanut kaikkiin kysymyksiin. Ja näin ekan lapsen saaneena olen tosi tyytyväinen! Ovat siis olleet erittäin opettavaisia hoitajia. Palailen jossain välissä siihen synnytykseen kun jaksan taas käydä sitä läpi.. :) oikein ihanaa loppu odotusta kaikille, koittakaa saada unta!!

Mä tykkäsin kans yläkerran väestä kovin :) Mut ei mun hb seurattu enempää, viimisin arvo oli 88, lykkäsivät pari rautatabua kouraan ja päästivät kotio, tosin tolpillani pysyin ja mielelläni lähdin. Tsemppiä toipumiseen ym!
 
Mä tykkäsin kans yläkerran väestä kovin :) Mut ei mun hb seurattu enempää, viimisin arvo oli 88, lykkäsivät pari rautatabua kouraan ja päästivät kotio, tosin tolpillani pysyin ja mielelläni lähdin. Tsemppiä toipumiseen ym!

Kiitos. Kyllä tässä on jo nyt huomattavasti parempi olo mitä oli aamulla. Mulla on raudanimeytymishäiriö, eli jos ei luonnollisesti nouse niin, harkitsevat sitten jotain muuta. Ja samalla haluavat seurata vatsaa, josko kipuilu sen suhteen loppuisi. Ilo on pieni asia, mutta tänään pissalla kävin ekaa kertaa :D päivällä kun otettiin katetri pois! Joten myös sitä seurataan, että pissa juoksee - ikäväkseni sain tujauksen konjakkia jotta pissaaminen helpottui, alkoholi kun ei oikein ole ylin ystäväni, joten tein sen vain pissan vuoksi. Saatan päästä kotiin tiistaina, mutta vain jos kaikki menee niin kuin pitää.. Ja kaikki alkuperäiset sairaudet on hallinnassa. Tosiaan kun ei ihan mennyt synnytys niin nappiin.. Mutta hengissä ollaan! :wink
 
Mulla oli esikoisen jälkeen hb tosi alhaalla. Parin päivän jälkeen sain pari pussia veritankkausta, jotta saatiin arvot ylös. Sen jälkeen oma olo koheni tosi paljon.
 
Tsemppiä toipumiseen Tilkku! Toivottavasti pääsette pian kotiin nyytin kanssa :)
 
Tsemppiä toipumiseen Tilkku! Toivottavasti pääsette pian kotiin nyytin kanssa :)

Kiitos,
Tyttö sai lääkäriltä kehuja ja voi hyvin. Itse sain kotvanen sitten rautaa taas suoneen. Illemmalla kontrollia ja aamulla myös jotain. Mahdollisesti joko huomenna tai sitten ke kotiin.. Toivotaan että hb on hyvä, tai hieman noussut. Maitoa ei vieläkään juuri tule, mutta lääkäri tuumasi että syy löytyy synnytyksen ongelmista..
 
Kiitos,
Tyttö sai lääkäriltä kehuja ja voi hyvin. Itse sain kotvanen sitten rautaa taas suoneen. Illemmalla kontrollia ja aamulla myös jotain. Mahdollisesti joko huomenna tai sitten ke kotiin.. Toivotaan että hb on hyvä, tai hieman noussut. Maitoa ei vieläkään juuri tule, mutta lääkäri tuumasi että syy löytyy synnytyksen ongelmista..

Paljon Onnea Tilkku ja koko perhe vauvasta! :) Toivottavasti olette jo pian pääsemässä kotiin ja hb kohenee.
 
Paljon Onnea Tilkku ja koko perhe vauvasta! :) Toivottavasti olette jo pian pääsemässä kotiin ja hb kohenee.

Kiitos Evelin! :)

No kyllä, kotiinlähtö on mielessä, ollaanhan me täällä jo oltukin (pe tultiin). Mutta nyt tänään saadaan tietää päästäänkö kotiin. Hb on alkanut nousemaan eli oli 89 - 92 - ja eilen jo 102 :D olisi ihana jo päästä omaan sänkyyn. Selkä on tullut ihan kipeeksi tästä sairaalan pedistä. Nyt vaan varpaat ja peukut ylös. :)
 
Mulla hb laski 95 > 93 synnytyksessä. Ei onneks iso muutos ja jospa se siitä taas nousee kun alkaa ruoka maistumaan :) Mut en vaan saanu raudalla nousemaan ennen synnytystä kun alkuraskaudessa tippu sieltä 134 alas ku lehmän häntä.
 
Mulla se hb tosiaan laski siis 134 >89.. Aikaisemmin mulle sanottiin että se oli 119, mutta nyt sitten kun sain raportin niin siinä oli asia kirjoitettu. Se verenvuoto synnytyksessä oli niin raju... Siksi mä olen täällä ollutkin näin pitkään...
 
jess täss just istun käyrillä ja kohta saan ekan käynnistys tabletin :D vauva kasvannu vaan 40g viikossa niin lääkäri katsoi parhaaksi alkaa käynnistelemään kun ei vatsassa kasva oikein enään ja viikkojakin jo hyvin 37+6 :) painoarvio oli n. 2790g
 
osastolla vihdoin ku tuli tilaa, kohta kolmas cytotecci. alkaa kyl vähä kipuja olemaan jo! vois kyl vaik yön aikana syntyä baby ! :))) jotenkin vaan inhaa kun huonekaveri ei ees sanonu moi tai mitään ku tulin samaan huoneeseen :angry1 nohh ehkä täällä sietää olla!
 
Mie olen nyt kanssa osastolla ja mahdollisesti käynnistetään raskausmyrkytyksen vuoksi lähipäivinä. Huomenna aamulla selviää lopullinen tilanne. Mutta ainakin äsken kätilö sanoi, ettei todennäköisesti kotiin pääse. Verikokeet ja 12 tunnin virtsankeräys nyt sitten kertoo, että kuinka pian käynnistellään. Mulla kans viikot on jo hyvällä mallilla 37+4. Mutta jännä, että painoarviota lääkäri ei alkanut tekemään, kun oli sitä mieltä, että ei ole järkeä tehdä kun viikko sitten viimeksi tehtiin. Ultrassa kuitenkin näytti sille, että vauvalla kaikki on hyvin. Oma olo vaan alkaa olla tuskainen kun turvotukset alkaa olla sellaiset ettei haarukka pysy kädessä ja nilkoissa on semmoiset hölskyvät vesipallot. Mulla on myös ihan jäätävä flunssa, joten sen takia jännittää, jos joutuu nyt pian synnyttämään. Että miten sitä jaksaa tämmösessä räkätaudissa.
 
osastolla vihdoin ku tuli tilaa, kohta kolmas cytotecci. alkaa kyl vähä kipuja olemaan jo! vois kyl vaik yön aikana syntyä baby ! :))) jotenkin vaan inhaa kun huonekaveri ei ees sanonu moi tai mitään ku tulin samaan huoneeseen :angry1 nohh ehkä täällä sietää olla!

Tsemppiä! Kohta sulla on vauva sylissä :) Ja älä murehdi sitä huonekaveria, mulla oli viimeks ku synnytin ihan kamalasta puheripulista kärsivä huonekaveri, että ahdistuin jo siinä :D Mielummin sittenkin vähän mykkä :wink
 
Su/ma yönä meni vedet klo 01. Siitä sairaalaan välittömästi vaikkei ollu supistuksia, koska mulla oli positiivinen streptokokki. Maanantai meni maatessa, hyvin kevyitä supistuksia ja illalla lääkärintarkastuksessa kohdun suu yhdelle sormelle auki. Ti aamuna aloitettiin sytotecit ja söin koko päivän niitä. Ti/ke yönä supisteli kovemmin ja keskiyöllä oli edelleen yhdelle sormelle auki, mutta aamu kuudelta kohdunsuu oli 3cm auki. Siitä sitten saliin klo 6.20 ja kovien supisteluiden jälkeen epiduraali 11.30, kohdunsuu kokonaan auki 12.30 ja ponnistukset aloitettiin 14.00. Klo 15.15 haettiin imukuppi vauvan sykelaskemien ja ahdistuksen takia hätiin ja 15.25 leikattiin akuuttina väliliha. Imukuppi irtos kahdesti ja viiminen mitä muistan(niistä vähistä mitä ylipäätänsä koko päivästä muistan) oli se kun mun ympärillä hääräs miehen lisäksi 11 ihmistä ja imukuppia käyttäny lääkäri sano "jos ei seuraavalla kahdella ponnistuksella tule niin se on juoksu leikkaukseen, varatkaa akuutti sali valmiiksi, että tullaan 3min päästä, anestesia heti paikalle". Muistan ajatelleeni, että ei perkele tässä oo turhaan ähkitty ja muahan ei leikata, joten tyttömme syntyi sillä viimeisellä mahdollisuudella ponnistuksella klo 15.30. :)
Aika shokkikokemus, vaikka en hirveesti muistakaan muutakun pätkän sieltä ja täältä. Kaikenlisäks nousi tulehdusarvot 130 . Epiduraalin hyvä vaikutus ehti loppua ennen viimisiä ponnistuksia ja vikat ponnistukset oli sitä että kolme paino mua ylämahasta , neljä tuki jaloista, mies tuki selästä ja yks repi imukupilla. Mutta sieltä se rakas vaan tuli ysin tyttönä ja meidät kotiutettiin 2päivää synnytyksen jälkeen eli eilen perjantaina täysin hyvinvoivina. Kaikesta huolimatta mä en ainakaan vielä kokenu sitä kaikkea pelottavaksi, luotin että siellä osataan kyllä homma. Meillä oli kaikenlisäks valtavan ihana harjoittelijakätilö kätilönä ja se ei suostunu lähtee mihinkään vaan teki superpitkän työpäivän ( oli ollu jo varhaisessa aamuvuorossa klo 05 lähtien) ja vielä ompeli ja vei osastolle. Eilen se harjoittelija sit kävi vielä kattoo meitä osastolla :) enkä vaihtais hetkeäkään pois, mä oon niin rakastunu tähän meidän nyyttiin ja se kyllä pyhittää ne kaikki kivut ja pelonhetket :Heartred
 
Muokattu viimeksi:
Huh! Hiki tuli lukiessa - tuskanhiki. Mutta onnea niniska! Oot aikamoinen mimmi :)
 
Takaisin
Top