Synnytys lähestyy :)

tuohon sf-mittaan :) esikoisen sf-mitta meni kans jossain yläkäyillä ja just eilen katoin että viimeisen viikon mitaksi oli saatu 37cm (neuvola oli laskettuna päivänä ja poika syntyi 40+2). pitkää povasivat mullekkin aikanaan lapsesta ja kysyinkin hädissäni sillon tötiltä että mit äse mahtaa tarkoittaa ja jopa 55cm puhuttiin (ultrassa kans sanoivat että pitkä lapsi on tulossa, taisivat vaan kattoa lapsen isää kun niin sanoivat!). mutta kun se rääpäle lopulta syntyi niin painoa oli 3470g ja pituutta kotiinlähtöpivänä huimat 49cm :grin. Nyt tässä raskaudessa sf oli korkeimmillaan 33cm ja nyt oli laskenut viimeisimmällä neuvolakäynnillä kun todettiin että on on asemissaan hyvin tiiviisti :).

Voihan viuden piude, että on ollu tänään vaikiaa tuo käveleminen o_O autolla ajokaan ei millään tavalla herkkua ollut kun kävin ihan vaan tuossa kirkolla sokeroinnissa, tuntuu että tulee vaavi häpyluusta läpitte!
 
No niin. Jälleen kerran synnärillä pyörähdetty. Koko yön kestäneiden 3-5 min välein ( oli kyllä pari 20 min taukoa) tulevien kipeiden supistusten, jotka sitten aamulla voimistuivat niin että aloin oksentaa jälkeen. Yhtään en nukkunut kokoyönä. Ja kuinkas sitten kävikään supistukset loppuivat kun pääsimme sairaalaan :confused: Tällä kertaa jotain oli selvästikin tapahtunut, nyt kohdunsuu auki noin 3cm ja kanavaa jäljellä 1-1,5cm ehkä palaamme asiaan illalla... Varsinkin kun pääsimme kotiin niin alkoi napakat, tosin ei kipeät supistukset. Jännäksi menee :grin
 
Winsku voi hitsit kuinka jännää.

Mä nukuinkoko yön huonosti kun tuli kipeitä epäsäännöllisiä supistuksia ja vauva potki kauheasti. Olisi kiva nukkua edes yksi yö hyvin, jotenkin pelkään sitä että joutuisin lähtemään synnyttämään ihan väsyneenä.
 
Winksu no teillähän on sit kohta vauva jo sylissä! Ei varmana mene kauaa enää. :wink

Mulla supistukset on jättäneet mut näköjään kokonaan. Ainoot kivut mitä tulee on sietämätön kipu sillon kun vessareissun väli on venyny yli puoleen tuntiin ja rakko pimahtamaisillaan. Toisaalta hyvä juttu sikälis että myös lantion hajoamista muistuttavat kivut on jättäneet rauhaan ja pystyn taas kävelemään niin normaalisti kun tällanen vauvakuormuri nyt pystyy kävelemään. Mulla on sellanen aavistus että yli määräajan tää menee.
 
täällä ei siis mitään, mistä en ois jo aiemmin sanonu tai valittanu! turhauttaa... toisaalta hyvä että vauva odotuttaa kun nämä talon herrat on olleet kipeänä, mutta en mä oikeesti oikeen jaksais enää :cool:
 
Ja noin! Lonkka päätti aloittaa jonkun hermokipurumban tai sitten se menee välillä sijoiltaan, jotain ihan hel**tillistä sille kuitenkin välillä tapahtuu jos se ei tykkää jostain liikkeestä minkä teen. Pitää pultata luuri kiinni kroppaan jos tipahdan lattialle tän koiven takia joku kerta kun mies on töissä, ei tartte sitten kaheksaa tuntia siinä allensa laskeskella... Eli kipuja taasen, vaan ei sellaisia jotka ilmottais millään muotoa synnytyksen lähestymisestä.
 
Voi tylsyys. Nyt ei sitten oo supistellut kuin silloin tällöin, tosin kipeesti mutta ihan tosi harvakseltaan:sad001 Ei jaksais enää ootella:grin Varsinkin kun niin lupaavalta eilen vaikutti. Toissapäivänä tuli ihan hirvee karkinhimo... ja ei voi syödä namuja ennenkuin pikkunen on syntynyt kun nuo sokerit pomppaa taivaisiin. Mun lonkkakipu, joka vaivannut monta kuukautta jo on kadonnut. Kävin tuossa esikoisen kanssa kävelylläkin ja ei sattunut ollenkaan. Nyt muuten vaan on hieman vaappuva meno:)
 
Täällähän alkaa olemaan aika jännät paikat :) Hihi :D

Itellä on ollu vain pienen pieniä supisteluja, ei mitään mainitsemisen arvoisia. Mutta alapää on alkanu oleen sen verran kipeänä, että tahtoo kovalla istuminen ja kävely tehdä kipeetä. Ja alamahaan on alkanu tulemaan paineen tunnetta, mutta äiti vain tokaisi, että taitaa pikkuinen alkaa olemaan laskeutumis suhdanteessa :D Kun ei ole tosiaan tämä meidän pikkuinen vielä laskeutunut. Ja kävely alkaa menemään vaappumiseks pikku hiljaa, on kyllä niin ankka olo välilä että huh-huh :D

Ostettiin eilen loppuja viimesiä tarvikkeita vauvan tuloa varten, ihan vaan siis vaippoja, puhdituspyyhkeitä jne. Että on sitten edes aluks valmiiks vähäsen :) Kyllähän se alkaa jo olemaan pikku hiljaa todellisempaa että se pikkunen olis tulossa tässä muutaman viikon sisään.. jännittävää ja on se vähän pelottavaakin :) Innolla kyllä odotan joka tapauksessa :)

Winksulle tsemppiä, kyllä se sieltää tulee kun on valmis :) Oot antanu vissiin niin hyvät oltavat pikkuselle, ettei se halua vielä luopua asuinympäristöstään :)
 
Tänään on tullu supistuksia jo päivällä (kivuttomia), vaikka yleensä tulee vasta iltaisin. Ihan jo pelkästään tän järkyttävän selkä/issiaiskivun takia toivoisin, että vauva rupeis syntymään! Aina kun vähänkin tulee jotain uutta vaivaa/tuntemusta, niin oon ihan et "jee, jos se nyt alkaa"... :p

Tosin eihän tässä kauaa enää tarvi oottaa jokatapauksessakaan, koska meillä on se sektioaika sit perjantaina! JEE! Lasken melkein tunteja! :) Toisaalta mies tuli just flunssaan, et siinä mielessä ei toisaalta toivokaan, et käynnistys itsestään vielä, ei pääse tossa kunnossa saliin mukaan.

Aloin myös tänään miettiä, miltä se lapsivesien meno tuntuu? Onko tullut mitään ennakko-oiretta vai onko vaan ollut silleen, et "mitä ihmettä, housut kastuu"- tyyliin? Mulla viimeksi ei mennyt spontaanisti, vaan sit puhkastiin kalvot ja olin saanut puudutuksen, niin en tiiä oikein et miltä se tuntuu...
 
mini* Mulla vesien meno alkoi esikoisen kohdalla aamulla, kun heräsin ja kävin vessassa. Kun nousin pytyltä ylös jo pyyhittyäni, tunsin että jotain lirahti housuun. Sama tapahtui pariin kertaan ja olin sitten jo varma, että kyllä sen täytyy vettä olla. Eli mulla siis lähti silleen pikkuhiljaa lirahtelemaan. Sitä tuli pieniä määriä kerralla, mutta niin että alushousut kastuivat. Mitään ennakko-oireita ei ollut edellisenä iltana eikä yölläkään.
 
Kai sekin on niin yksilöllistä. Kun sitten taas voi tulla monta desiäkin kerralla. Hei onko kellään aikomusta koittaa tens-laitetta? Sain ystävältä lainaksi ja ajattelin ehdottomasti koittaa. Oli hänellä esikoista synnyttäessään jouduttanut kohdunsuun avautumista ja lievittänyt kipuja TAI sitten niin olisi mennyt joka tapauksessa. Ken tietää. Mutta aattelin kuitenkin testata!
 
Piti ihan guuglailla tuo tens-laite, en ollut ikinä kuullutkaan :) Onko sellaisia siis sairaalassa käytössä synnäreillä?
 
Mies osti mulle ton tens-laitteen ja toivottavasti sen avulla pärjäilen mahdollisimman pitkään. Meidän synnärillä Hämeenlinnassa ei noita laitteita ole, mutta kätilö siellä sitä kuitenkin suositteli. Luulen, että ainakin isommilla paikkakunnilla noita on.
Gua sha kampaa olisin halunnut myös kokeilla, mutta niitä ei oikein saa mistään eikä meidän synnärillä niitä ole.
 
mini* Mulla esikoisesta meni ensin vedet. Heräsin aamuyöllä outoon tunteeseen ja päätin nousta ylös ja mennä vessaan. Sängyn viereen heti pystyasennossa vedet menivät ja sitä kyllä tuli aika paljon. Kyllä sen heti lapsivedeksi tunnisti. Siitä lähtien sitä sitten aina holahteli varsinkin ponnistaessa kuten, sängystä noustessa.
 
Synnytysvalmennuksessa kun käytiin, siellä kätilö puhui/suositteli tota tens-laitetta. Mutta esim jyväskylässä sitä ei löydy omasta takaa. Doulat kuulemma vuokraa niitä. Doulien nettsivuilta saa lisätietoa :)
 
Mini, teillä ei sitten enää pitkästi ookaan odotusta jälellä. :)

Mä oon toivonu vedenmenoa, edes vähittäistä, kun kuuta nousevaa. Koska siitä tietäis että parin päivän sisällä se vauva syntyy joka tapauksessa. Supistukset ei oo niin varma merkki, kun ne voi lupaavankin alun jälkeen loppua, ärsyttävää. Viikon verran laskettuun aikaan eikä mitään tapahdu. Ei mitään. Pari viikkoa sitten tuntu paljon enempi siltä että se syntyy kohta kun nyt. Nyt ei tunnu kun vitutusta ja ärsyttäviä viimehetken oireita. Mitään synnytykseen viittaavaakaan ei ole. Kaikki on viimestä piirtoa myöten valmiina. Sänky pedattu pienelle, hoitopöytä oottaa vaan hoidettavaa, kotiinlähtökamppeetkin hänelle pakattu. Eniten valmiina oon mä. Haluan normaalin olotilan. Toimivan ruuansulatuksen. Tilaa virtsarakolle. Mä voin valvoa ja imettää vaikka 24/7 kunhan vaan saan tän kropan ja sen itsemääräämisoikeuden takas!

Synnytys lähestyy siinä mielessä että mun päässä ei enää juuri muuta pyöri kun se. Millonkohan, mitenköhän, voi kunpa jo...

Mitä toi tens-härveli muuten maksaa? Omronin sivuilla oli kaikki tiedot hintaa lukuunottamatta.
 
Joo Jyväskylässä ei ole, mutta ilmeisesti hyvin on saatavilla doulilta. Täytyy kerroilla sitten kun on synnytys ohi, millaisia tuntemuksia herätti ja oliko apua. :)
 
Pippuri mäkin toivoisin vedenmenoa. Supistukset todellakin voivat loppua. Esikoisesta korkea vedenmeno aamulla ja illalla oli tytsykkä sylissä.

Nyt oon jälleen melkein koko yön kärvistellyt supstusten kanssa (niitä kesti semmonen 9h) ja loppuihan ne taas. Ärsyttävää. Pikkasen tässä väsähtää kun ei öisin saa nukutuksi ja kyllä noi kipeet supistuksetkin vievät voimia. Onneksi sentään miehelläkin on nyt viikon loma, niin saa nukuttua sitten päivällä. Nyt on viikkoja 36+1, kuinkakohan naatti sitä onkaan jos tässä vielä monta viikkoa menee ennenkuin tyyppi päättää että hän voisi sittenkin tulla ulos tuolta.
 
Niin samoilla linjoilla pippurin kanssa kyllä kun on enää 6pv jälellä sinne laskettuun. Olin jotenki nii pahalla päällä neuvolanki suhteen ku mun mielestä turhista turhin käynti.... seuraava käynti laitettiinki vasta 40+4 viikoille niin saa varata yliaikaiskontrolliin aikaa samalla mikäli ollaan vielä yhdessä kasassa tuollon.
 
Takaisin
Top