Synnytys lähestyy! Fiilikset, merkit, oireet, ajatukset..:)

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Aubrey
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Minä oon tän päivän siivonnu ja käytii miehen kans saunassa. Lähettii sit hakemaan minun äitiä että viiään se mökille 100kilsan päähän nii siinä äitin pihassa iski aivan saatanallinen kipu vasemmalle puolelle kylkeen enempi selän puolelle. Iski niinku salama kirkkaalta taivaalta. Välissä helpottaa ja sitten taas iskee niinku veitsi. Tekee nii tuskaa että hiki valuu. Välillä se tutuu vaan siinä yhesä kohtaa ja sitte leviää koko ristiselkään ja sit helpottaa ja taas iskee

Aamuyöllä heräsin kipeisiin supistuksiin..pari tuntia niitä kesti, epäsäännöllisiä ja vaihtelevia kestoltaan ja hiipuivat sitten hiljalleen pois. Viikkoja nyt 37+6, jospa ne jotakin pehmenemistä saivat aikaan tuolla alakerrassa vaikka kiire synnyttämään ei olekaan vielä.

Tääalkaa olla mielenkintoista. Minä oon nyt pari yötä nukkunu tosi hyvin. Vaikka oon heränny ni ei oo tarttenu nousta vessaan ja oon nukahtanu melkein samoin tein. Eilen illalla lopetin kirjan lukemisen kymmenen maissa ja olin vissiin heti melkee nukahtanu niin hyvin etten kuullu ku koira on halunnu ulos.. Siis se yleensä vaan illasta/yöllä hippasee levottomasti edestakasin ku haluaa kakalle. Ja minä siis oon se joka siihen yleensä havahtuu..
Lisäksi tälle aamulle ehkä tuntui muutama lievä kipeähkö supistus. Tai niin ainakin luulen.
Tässä tuli vaan sitten mieleen että kun osalla ne supistuskivut ei koviksi muutu, niin mistä sitä tietää lähteä. No joo tietty sitä kelloa seuraamalla, mutta jos sitä ei osaa seurata kun ei kunnolla satu... Täällä kuitenkin lohduttautunu ajatuksella, että onneksi meillä on lyhyt matka sairaalaan se max.15 min ajaa. Ja ambulanssikin siis tarvittaessa tulee paikalle varsin nopeasti..

Harvassa taitaa olla ne tarinat, että supistukset ovat olleet kivuttomia ja synnytys päässyt etenemään hyvinkin pitkälle salassa. Eiköhän sen suhteen voi lohduttautua, että kun synnytys oikeasti käynnistyy, niin sen huomaa kyllä eikä ole enää arpomisen varaa (: Totta kai varmasti jokainen toivoo kivutonta synnytystä, mutta toisaalta ainakin kivusta tietää, että nyt on tosi kyseessä eikä enää vain harjoitella.

Just juttelin siskoni kanssa, hänellä siinä vaiheessa ku supistukset tuntuu ollu 4-5cm auki :D

Ittellä alko tuossa tunti sitten vedet liristä, limatulpan bongasin illalla. Supistuksia en tunne vieläkään. :)

^ Olispa mullaki tota luokkaa, mutta pyh..
Eilisen tosiaan supisteli 12 tuntia säännöllisesti ja kipeestikin. Tensin kanssa kuitenkin pärjäsin, 2 aikaan yöllä torkahdin ja siihenhän ne sitte loppu :eek:

Nyt on ihan tönkkö ja jumittunut olo. Saa nähdä mitä tämä päivä tuo tullessaan :rolleyes:

Tän päivän neuvolatäti (oma lomalla) oli reilu, sano et ne kivut on 1000 kertaa pahemmat ku menkkakivut, enkä ees kysyny.. sanoin vaa et kait sen sit tietää ku ne kivuliaat supistukset tulee :D onneks en o mikää panikoija, tuost saattas jo hermostuu..

Täällä vaan harjotussupistuksia edelleen, onneks niitä on sentään ollu nyt muutamana päivänä edes vähän tiheemmin niin että kai tuo keho jollain tasolla ymmärtää että kohta pitäis jotain saada aikaseks... Sen lisäks vaan tosi mietoa kipeähköä tuntemusta silloin tällöin alaselkä/-vatsa/lantio/lonkka-alueella. Ei ees menkkakipujen tasolla. Huoh, huomenna onneks neuvola josko ne sais valettua uskoa että tää vielä joskus syntyy. Välillä älytön ärsytys päällä, mutta sitten harmittaa että on ärsyyntyny mutta ei vaan voi sille mitään. Ja väsyttää. Mutta hiphei, muuten on esim. liikkuminen parantunut sitten viime viikkojen. hyvin pystyy vaikka käydä kävelylenkillä. Toivottavasti tuo helpottunu liikkuminen tarkottaa vaan sitä, että on sitten voimia synnytykseen eikä sitä että täällä ei oo ihan heti kukaan syntymässä. :arghh:

Ainii ja plääh, strepton takia antibiootit suoneen, sit radin Eddie tutkimuksen takia otetaan veriä muutama putki vaikka sitä radia ei löytyny mut ku oon siin tutkimuksessa. Miul on siis neulat joka paikas synnytyksessä.. Voihan kökkö

Pari tuntia ollu kuukautismaista kirkkaan punaista vuotoa, ei vielä kuitenkaan runsaasti. Soitin synnäriltä neuvoja ja käskivät seurata kotona vuodon määrää, ku kipuja ei ole ja vauvan liikkeetki vielä tuntuu. Nyt vähän alkaa jännittää!

Huh heijaa olipa tosiaan yllättävä kokemus tuo synnytys. En vielä synnytyskertomusta jaksa kirjottaa, mutta kyllä sen tosiaan tiesi, että nyt mennään. Vähän pelotti, että lähettävät kotiin, mutta olinkin sitten n. Kolmen tunnin supistelun (kai?) jälkeen 6 cm auki. Itku tuli tosiaan jo toisen supistuksen kohdalla ja suihku auttoi, mutta mietin, että ei mitään järkeä kestää tällaista kipua. Ei sopinut mulle tuo kipu siis :) Morfiinipiikin otin, eikä harmita, se helpotti kyllä vaikka sattui silti ihan hitosti.

Mies tahtoo vuoden päästä uudelleen synnärille, minä sanoin, että ei käy :D!

Tohon koko keskusteluun vähän myöhässä: Mullle on koko ajan sanoneet terkka ja lääkärit, että siro vauva tulee, kun sf-mitta on alakäyrillä. Nyt viimeks eri terkkari sanoi, että johtuu kyllä varmaan mitta siitä, että oon niin pitkä, että vauva mahtuu hyvin ilman isoa mahaa. Näin oon jotenkin ite koko ajan ajatellu.

Ja niille jotka omaa siroutta pelkää. Ainakin kätilötätini on sanonut, ettei esim. lantion ulospäin näkyvä leveys/kapeus kerro mitään siitä, miten hyvin lantiossa on tilaa synnyttää.

Neuvolassa myös puhuttiin syntymän ajankohdasta ja sanoi, että on tutkittu, että jos isä on syntyessään ollut iso, lapsi yleensä syntyy ajoissa. Tämä ilmeisesti luonnon keino suojella siltä, ettei pieni äiti saisi ison isän lasta synnytettyä.

Äkkiä se synnytyskipu unohtuu, kun saa parhaan mahdollisen palkinnon syliinsä :) jos se synnytyskipu ei unohtuisi, ei kukaan varmaan tekisi kuin yhden lapsen :D

Vuodot loppunu, olo semmonen hassu mut ei kipuja. Näköjään sitten vaan kypsymisvaiheesta tms. johtuvaa. Enpä tienny aiemmin et noinkin paljon voi tulla kirkasta verta tarkoittamatta mitään erikoista. No, ehkä täs kuus vielä päästään tositoimiin :D

Kohta kuumaan suihkuun kokeilemaan miten se helpottais oloa.
Kotona ollaan. Soitin tyksiin ja Kerroin et nää on tähän asti loppunu aina yön aikana ja et ei satu kovin. Käski mennä kuumaan suihkuun puoleks tunniks ja ottaa grammasen panadolin. Toi nuorinkin heräs tähän mun levottomuuteen. Istutasn nyt sit sohvalla kattomassa koala veljeksiä. Mielummin kyl menisin aamulla kun yötä vasten. Toisaalta mitä nopeemmin tulee sen parempi ettei kasva ihan hurjan isoksi. Mut joo luultavasti nää loppuu kohta kokonaan.

Täällä jäätiin sairaalaan tarkkailtavaksi, ja tulehdusarvoja seurataan kun kerta kalvoissa aukko on mistä tuota vettä lirahtelee. Vieläkään ei oo supistellu, vesi alko mennä 15h sitten, ja tänään rv 41+0. Jospa se tästä! :)

Takaisin