Synnytys lähestyy! Fiilikset, merkit, oireet, ajatukset..:)

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Aubrey
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Sf-mitasta ja mahan koosta on käytännössä mahdoton päätellä tulevan lapsen kokoa, pienessä mahassa voi köllötellä jättivauva ja isossa mahassa minivauva. Veljen vaimolla oli aivan valtava maha ja sf-mitta omissa sfääreissään, mutta tuli 3 kg 48 cm vauva täysiaikaisena :) Mulla taasen on sf-mitta alakäyrällä juuri ja juuri, mutta oli jo monta viikkoa sitten arviossa 3,2 kg vauva silloin. Mitä lie sitten syntyessään. Toki jos masu on iso, niin alkaa varmasti enemmän jännittämään jos vauva onkin todella iso, mutta jos yhtään olisi apua tuosta vertauksesta kun oli oikeasti niin kuin kaksosia ois oottanut minun veljen vaimo ja tuli normaalikokoinen vauva :)

Hei kokeilkaa etunoja-asentoa supistusten aikaan! Minulla on kunnolla kiristäviä ja pitkiä, mutta vielä suht kivuttomia harjoitussupistuksia, ja kun nojaan eteenpäin esimerkiksi jumppapallon päällä niin saan kiristävän tunteen kokonaan pois. Olo helpottaa huomattavasti!

Turhauttavan epämääräisiä nämä raskauteen liittyvät asiat :hungover:
Sf-mitasta ei voi päätellä mitään mutta meillä ei kuitenkaan tehdä koko- tai synnytystapa-arvioita jos ei ole syytä epäillä vauvaa liian isoksi suhteessa äitiin. Sf-mitta vaihtelee mittaajan mukaan (nimim. kahdessa viikossa sf-mitta ensin nousi 4cm ja sitten kahdessa viikossa kutistui sentillä kun mittaaja vaihteli), eikä käsikopelollakaan saa luotettavaa arviota. Tosin ei ilmeisesti ultrallakaan :rolleyes:
Ihan täyttä arpapeliä koko touhu!

Cassandra, täällä myös hyperaktiivinen poika yrittää tulla vatsasta suoraan läpi, ei ole hoksannut että alakautta pääsisi näppärämmin. Ei siis ole kiinnittynyt vielä. Eikä muutenkaan synnytystä ennakoivia oireita näkyvissä. Ei supistele eikä satu mihinkään. Jaksan ihan hyvin odotella vielä mutta näillä oloilla pelottaa vähän että tämä pysyy vatsassa vielä pitkääääään. :meh:

Lohduttavaa kuulla että monilla iso maha/sf-mitta ei ole ennakoinut isoa vauvaa..itse olen kuitenkin suht pienikokoinen joka lisää vähän paineita pelkästään normaalikokoisenkin vauvan synnyttämisestä, puhumattakaan jos se on jätti..o_O jossain vaiheessa raskautta taisin vähän traumatisoitua kun neuvolatäti heristeli sormeaan ja pelotteli sokerivauvalla kun oli paino noussut enemmän kuin olisi pitänyt (herkkuhimo)..
Edellisellä neuvolakäynnillä mainitsin asiasta mutta en saanut lähetettä, eikä muutenkaan siellä päässä reagoitu asiaan millään tavalla. Mainitsenpa kuitenkin asiasta uudelleen ensi viikolla, eri th silloin vastaanottamassa.

Itse olen elänyt uskossa että ultralla saataisiin suht tarkka painoarvio? Saatan olla kyllä väärässäkin..mutta siis meillä päin ei ole enää tuo loppuraskauden ultrakaan mahdollista, kun kaikesta ollaan karsittu taloudellisista syistä. :meh:

Ehkä tyhmä kysymys, mutta mistä tietää onko vauva kiinnittynyt...? :sorry:

Onks kellään kertoa että miks ihmeessä mun vatsapöpö/-tauti aktivoi vauvan? :grin Se oli monta päivää ihan hissukseen ja nyt ku maha on ollu pirun herkillä ni vauva jytää palleaa ja kylkiä hitokseen täysiä! Todella inhottavan tuntusta kun maha todellakin kosketusarka :shifty:

Mä mietin teoriaa et kyllä muaki ketuttais jos korvan vieressä mörisee (suoli) yötä päivää, paukuttelisin minäki niitä että NYT HILJAA :joyful:

Mut laitettiin tosiaan sen runsaan painonnousun ja näitten tukki jalkojen takia ylimääräiselle kokoultra-arviolle. Arviossa paljastui, että Lempi-Aatos oli jo 4,1 kilonen ja että kohdunkaulaa 1 cm jäljellä, mutta poikkeuksellisesti kohdunsuu sormelle auki. Päätettiin käynnistää synnytys.

Oon saanut ekan cytocet? :D suun kautta otettavan kapselin klo 10.30
aamulla ja näitä jatketaan 02.30 yöhön saakka, ellei synnytys sitä ennen käynnisty. Äsken suppareita tuli terävästi jo päälle tunnin, mutta hiipuivat sitten. 4 pilleriä vielä jäljellä kyllä tää tästä! :)

Ehkä tyhmä kysymys, mutta mistä tietää onko vauva kiinnittynyt...? :sorry:

Vauvan kiinnittymisen tietää vain, jos osaava ihminen tunnustelee, liikkuuko vauvan pää vielä jollain tavalla vai ei. Mutta vauvoja syntyy kyllä vaikkeivat olisikaan kiinnittyneet tai edes laskeutuneetkaan. :)

Tänään oli synnytystapa-arvio, ja omaksi yllätykseksi jäi kyllä parempi fiilis kuin odotin.. Vauva on täysin kiinnittynyt, kohdunsuu sormelle auki, kaulaa 1,5cm jäljellä, ja mikä parasta, ARVIO koosta ihan keskikäyrää, nyt sellainen 3-3,2kg!! Lantio on oikein hyvä ja "tilava", ja lääkäri piti jotenkin erityisen tärkeänä sitä, et mulle itselle tulis luottavainen fiilis synnytyksen suhteen kaiken viimekertaisen jälkeenkin (jonka siis haluaisin alakautta) ja siks otettiin uusi kontrolliaika jo 40+1, et voidaan katsoa kokoa silloin uudelleen ja reagoida, miten paras on, ja et mulla olis sit asiasta mielenrauha. :)

Optimaalisinta tietysti olis se, et tämä ipanapa täältä lähtisi itsellään tuloaan tekemään (mielellään "ajallaan"), mut viime kertaisen 42+2 jälkeen ei oo kauheen suuret odotukset sen suhteen.

Niin, sekin tuli mieleen sf-mitasta, että siihenhän vaikuttaa myös lapsiveden määrä ja senkin takia sitä seurataa.

Mie en malttais enää millää oottaa synnytystä, nyt rv 37+3 joten saatan joutua odottelemaan vielä tovin, koska ensisynnyttäjä...

Hei yrittäkää olla kuumottelematta ja pelkäämättä niitä isoja vauvoja, se ei kerro yhtään siitä miten synnytys menee.. Vaikka oma oli iso, koko synnytys oli kivuton heti kun niin halusin, ja vaikka ponnistus kesti kauan ja lopulta miesvoimaa tarvittiin paljon, jälkeen päin voin sanoa ettei tapahtunut mitään mitä en kestäisi uudelleen. Traumoja ei vielä ainakaan ja taisteluvamnatkin on parantunu ihan mielettömän nopeeta. Tällä hetkellä oon pojan koosta vain mielissään, helppo käsitellä, tosi jäntevä. Ja käsitys imukupista muuttu täysin, osaavissa käsissä se oli mieletön apu kun omat voimat uhkasi ehtyä

Iltaa kohden mun supparit heikkeni, väsymys paino päälle kun en ollu edellisenä yönä nukkunut. Noh vika tabletti annettiin klo 23, jotta saisin kuulemma nukuttua ja jaksaisin tänään. noh.. joopa joo.. ekan kerran hälytin klo 1 supistukset koveni ja pyysin lämpöpussia sekä panadolia. Nämä tuotiin ja lisäksi joku rentoutuspilleri. :D Samalla tehtiin sisätutkimus tilanne täysin sama kuin aamulla. sormelle avoin, kaulaa 1cm. noh sain nukuttua ehkä puoli tuntia ja poltot alkoi taas. selkä niin kipeä, että en meinannut vessaan päästä.

kitkuttelin, aattelin että perkele enää en kyllä tän yönä soita.. noh mitä vielä klo 3 soittoa että supparit ovat voimistuneet ja tihentyneet. pääsin käyrälle. olin n. 40 min ja sitten tehtiin sisätutkimus. nyt oli kohdunkaula selkeästi lyhentynyt ja kohdunsuu 2 sormelle avoin. edistystä siis! Tästä lähtien on supparit vaan voimistuneet ja tihentyneet. Pääsin suppareiden vuoksi suihkuun ja ai autuutta kun helppasi. nyt oottelen, että tullaan ottamaan uutta käyrää. Hommat etenee! :)

Jos supistusten yhteydessä tulee pissan jälkeen vähän pinkkiä lapsivettä ni enkö mä voi käydä takasin nukkumaan? Seisoskelin hetken tuolla kylppärissä, mutta ei pystyasennossa tuu mitään.. Ja pönttöönkin lirutti vaan reilu teelusikallinen max kaks

Aubrey jos näät tän vielä niin itsensä heijaaminen ja keinuttaminen auttaa, eteenpäin nojaaminen auttaa ja suihkussa kun tulee supistus niin istuvaltteen kiikkaa ees taas kun pyörittää kuumaa suihkua mahaa ympäri ja puhisee puuh joka keinutuksella ulos tsi sisään niin auttaa.

Täälläkin terveyskeskuksen käyrillä maattu muutama tunti ja lähtö tuli synnärille kun supistuksia tulee säännöllisesti ja olo on kipeä. Panacodin sain ja se rentoutti selkää. En usko että syntyy tänään eikä minun tuurilla varmaan vielä huomennakaan.

Takaisin