Synnytys lähestyy! Fiilikset, merkit, oireet, ajatukset..:)

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Aubrey
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Synnytysvalmennuksessa käyty ja nyt iski paniikki, entä jos kätilö onkin mies :D jotenki ei ole edes käyny mielessä vaikka en muista oliko täälläki siitä puhetta. Valmennusta piti juurikin mies kätilö.. Ja vaikka se olis miten monta toosaa nähny ja iteki teen mies hoitajien kanssa töitä (jotka hoitaa naisii) ja tietenki hoidan itse miehiä eikä siinä ole mitään mutta jotenki itellä on kova kynnys siihe.

Sille vois ainakin hyvällä omalla tunnolla tuskissaan äristä että oo nyt hiljaa ku et mistään mitään tiiä :D

Nii :D meinasin kyl revetä nauramaa ku hää esittelee omalla mahalla supistuksii yms. No kaipa hällä kokemusta on ku näytti joltai viikymppiseltä ;)

yomanda eipä oo muuten käynyt mielessäkään tuo vaihtoehto :D itsekin teen mieshoitajien kanssa töitä, mutta nyt alko tuntua aika ahdistavalta ajatus :D mutta toisaalta, jotenki mieshoitajissa on plussaa sellanen rauhallisuus ja tilannetaju, tietty "kylmäpäisyys". ja jotenkin aina esim mieskirurgi on herättänyt minussa suurempaa luottamusta kuin nainen, vaikka kuinka sovinistista olisikin :P

Tänään tullut pitkästä aikaa niitä harjoitussupistuksia. Jo on aikakin! Kivuttomia vatsankovettumia siis. Menin sit lukee netistä aiheesta pieleen menneet sektiot...pieleen menneet alatiesynnytykset onkin jo unohtunut. Haluan varautua kaikkeen ja tietää etukäteen, et mitä voi käydä.

Tänään tullut pitkästä aikaa niitä harjoitussupistuksia. Jo on aikakin! Kivuttomia vatsankovettumia siis. Menin sit lukee netistä aiheesta pieleen menneet sektiot...pieleen menneet alatiesynnytykset onkin jo unohtunut. Haluan varautua kaikkeen ja tietää etukäteen, et mitä voi käydä.

Uu! Niitäpä en ookkaa vielä lukenut (pieleen menneet sektiot), tarttee kans lukasta :D ja samasta syystä..

No ehkä mie en vaihda jos se nyt kohdalle sattuu :) onhan täs aikaa totutella ajatukseen. Ja luin yle uutisista tän miehen haastatteluja ni on 30 vuotta uraa takana et kaippa tuo asiansa osaa ;) ja niis yle uutisissaki ollu muutamassa kertomassa mies kätilöistä yms.

Mä en varmaan häiriintyis myös yhtään, jos olis mieskätilö :) Tai en tiiä, enemmän mua häiritsis se vieras mies + oma mies kombo :D Nolostutti sairaalassakin, kun oma mies vieressä ja mieslääkäri alapäässä :D Mutta eipä tuo minun mies siihen mitään mukissu, onneks! Kuulemma yhdellä meidän kaverilla tuli mieskätilö ("most beautiful man ever") ja tuleva isi oli heti, että hetkinen nyt mitäs tämä on, pois minun naisen alapäätä kattomasta :DD
Tämä minun lääkäri oli toki vanhempi mies jo, eikä niin kaunis :D

Mulle tuli mieskätilö synnytyssaliin kylläkin jo esikoisen syntymän jälkeen.
En ihan tarkalleen muista miksi se tuli ja mitä teki mutta ite makasin siinä vielä haarat aivan levällään odottaen ompelua :D Se mies oli kyllä jotenkin ihana ja asiallinen, se kun tuli saliin niin se käveli aivan välittömästi minun viereen, laitto käden olkapäälle, onnitteli kovasti ja puhutteli meitä ihan nimillä. Mulla jäi siis siitä mieskätilöstä todella lämmin ja välittävä kuva vaikka se siinä vain hetken oli. Oishan se vähän kummallista jos mies ois hoitamassa synnytyksen alusta loppuun mutta sattais olla hyväkin vaihtoeto.

Tuosta mieskätilöstä tuli mieleen kun esikoista odottaessa piti käydä ylimääräisessä tarkastuksessa synnytyssalilla kovien vatsakipujen takia. Siinä sitten nuorehko mieslääkäri ultrasi ja ronkki alapäätä ja oma mies vieressä katsomassa :D naurettiinkin että ajatella jos olisi mustasukkaisempi mies ollut ja vetänyt lääkäriä turpaan että pois minun emännän alapäästä!

Minulle ei ole kyllä väliä kätilöiden/lääkärien sukupuolella, työtäänhän ne siellä tekevät eikä synnytys todellakaan ole se kaikkein seksuaalisin tapahtuma vaikka siinä alapään kanssa tekemisissä ollaankin. Tuskinpa nuo mieskätilöt naisten alapäitä sillä silmällä katsoo..ja onhan niitä miesgynekologejakin.

Opiskelija-asiasta sen verran että esikoisen synnytyksessä oli kätilöopiskelija mukana, ja hyvin hommansa hoiti. Oli kylläkin ollut jo monessa synnytyksessä mukana, ja tämä oli viimeisiä opiskelujen vaatimia (kun eikös kätilöillä ole joku tietty määrä synnytyksiä joissa pitää olla mukana että saa paperit?). Hän myös kursi alapääni kasaan synnytyksen jälkeen, eikä ole ollut valittamista lopputuloksesta. Eikä tullut mieleenkään kieltää etteikö saisi, mitenkä sitä muuten oppii kuin tekemällä? Ja tuskinpa opiskelijaa olisi asialle laitettu jos olisi ollut epäilystä ettei hän hommasta selviä..parempi että saa opiskelijat harjoitella kokeneiden kätilöiden ohjauksessa tositilanteissa, jos kaikki synnyttäjät kieltää opiskelijoiden mukanaolon niin miten turvataan tulevaisuuden ammattitaito? Jokaisella synnyttäjällä toki on oikeus valita ketä sinne saliin haluaa, mutta kannattaa olla armollinen niitä opiskelijoitakin kohtaan.

Noh, opiskelijoista sen verran että kätilöopiskelijoiden harjoitusmääristä en tiedä mutta kun on ihan "pelkkänä" lähihoitajana nähnyt yhtä sun toisenlaista opiskelijaa, sairaanhoitajia, lähihoitajia, terveydenhoitajia ni ihan kaikkien en kyl antais tehdä mitä vaan.. Viimesin th opiskelija meillä valehteli suoraan päin naamaa kun jäi kiinni virheistä, ei kokenut olevansa väärässä.. Otti mm. verta tökkäämällä suoraan neulan käteen, tunnustelematta suonta tai mitää, jakoi lääkkeet monta kertaa väärin ja opintoja oli takana jo kaks vuotta (kestää neljä). Ja tämä kahden lapsen äiti, on aikeissa sijoittua jatkossa neuvolaan. Ei mitään empatiakykyä.
Noh, tämä tietenkin huonona esimerkkinä, hyviä opiskelijoita on yleensä se 80%. Mutta kun itse on nähnyt mitä se voi olla nii hirveesti ei aina ole halukkuutta olla harjoituskappaleena, ainakaan tälläisessä asiassa kuin synnytys.
Viimeks ku olin nielurisaleikkauksessa ni annoin luvan opiskelijalle kokeilla laittaa suoniyhteyttä ennen leikkausta, eikä se onnistunut. Mutta ei onnistunut siltä anestesiahoitajaltakaan heti. Eikä siinä mitää, ikävää ku käsi kipeyty siit ronkkimisesta mutta saavat jatkossaki kokeilla. Mut synnytys on eri juttu, ainaki miun kohdalla, varsinki ensisynnyttäjänä.

Kätilöopiskelijoilla on tultava harjoitteluissa tietty määrä tunteja esim salissa, osastolla, äitiysneuvolassa jne..

Minä oon aina ollut tosi opiselijamyönteinen enkä oo niistä koskaan kieltäytynyt. Gynellä kerran mulla oli itse lääkäri ja kolme opiskelijaa, toisessa lääkärineuvolassa oli myös opiskelija joka pyysi lupaa saada tehdä myös sisätutkimuksen ja kokeilla ultraa. Synnytykseenkin saa tulla jos niitä opiskelijoita kesällä vaan on. Mun raja menee siinä jos se opiskelija on joku tuttu tai puolituttu. Mutta kuten sanottu niin jokaisella on onneksi oikeus itse päättää, ymmärrän myös heitä jotka opiskelijoita ei halua.

Samalla linjalla Yomandan kanssa, harjottelijoita saa olla semmosissa paikoissa missä ei oo mun (tai vauvan) hyvinvointi ja tulevaisuus merkittävästi kyseessä, tökkikööt verisuonia (oon hyvä harjotuskappale meinaan ilmotan kyllä että saattaapi lähtee taju ;) ) tai niinku neuvolassa on ollu 3 kertaa eri harjottelija :) ja apuna saa toki olla siellä synnärisalissa mutta ohjia hänel ei saa antaa (ainakaan mun kuullen) ku sit tää mamma flippaa :D

Itse kyllä kieltäytyisin esimerkiksi opiskelijan suorittamasta ompelusta ihan sen takia että kammoksun pistelyä jo muutenkin, saati sitten jos tekijä vasta harjoittelee asiaa.. :dead: Opiskelijan mukanaolo on ok mutta iso osa toimenpiteistä ei kohdallani onnistuisi.

Itsellä ollu joka synnytyksessä mukana opiskelija...viimeisimmän hoiti kokonaisuudessaan itse opiskelija...Oli siis ensimmäinen vaavi jonka avusti maailmaa..Toki oli taustalla vanhempi naiskätilö henkisenä tukena...Hyvin meni...Ei mitää ongelmaa...Mulla käynnistettiin rv 41+3 ja kaiken kaikkiaan käynnistyksestä vauvan tuloon meni vain 3h35min. Eli oli tosi nopeaa toimintaa ku nyt olen lukenu nuita teidän kokemuksia täällä nii kuulostaa hurjalta tuo et käynnistetty usseempi vuorokausi ....

Nyt sitten täällä menossa 34+2 mutta kipeesti supistelee...limatulppa bongattu toissa päivänä ...verensekaista limaa tulee tänään ja niin prkl kipeitä suppareita...Synnärille eilen soitin ja sovittiin et jos olo huononee nii sitten sinne...Eli tänään ku mies tulee töistä menen näytille....En jaksa enää toista yötä valvua näitten kipujen kans.....

Synnytysvalmennuksessa kätilö eilen sano et voi mennä viiskin vuorokautta siin käynnistelyssä..

Ystävä meni aikoinaan ekaa kertaa gynelle, tietysti jännitti kovasti. No huoneessa tietysti hyvällä tsägällä mukana opiskelija, gynekologi sitten kysyi, että sopiiko jos opiskelija tekee sisätutkimuksen. Hämmentyneenä ei ystävä osannut vastata, kun että juu saa tehdä. Ankannokka kouraan ja sattui kuulemma ihan pirusti, gyne huomasi tuskasta vääntyneen ystävän naaman ja tajusi äkkiä korjata opiskelijaa "Laita nyt liukuvoidetta siihen ankannokkaan ensin!" :p

Takaisin