Tottakai noista lääkkeiden riskeistä ym. on ihan hyvä tietää etukäteen, mutta loppupeleissä ei niistä mitään käytettäisi, jos ne suorastaan vaarallisia olisivat. Joissakin tilanteissa epiduraali tai muu lääkkeellinen kivunlievitys on varmasti ihan paikallaan.
Mä vähän sitäkin tällä hain, että kun noista riskeistä ym. usein puhutaan just siihen sävyyn, että "et kai ottanut/aio ottaa epiduraalia, etkö tiedä mitä se tekee vauvalle". Todennäköisesti nykyihminen tietää, ettei mikään lääke ole täysin haittavaikutukseton ja että mille äiti altistuu, altistuu myös se syntymätön lapsi. Mutta siis, jos tietoa hakeekin, kannattaa olla erittäin lähdekriittinen. Jos imetyksestä lukee jostain imetystukisivustolta, on imetys lapselle elintärkeää ja vaikka äiti kuihtuisi pois väsymyksestä ja ahdistuksesta eikä vauva kasvaisi, se imetys on silti ihan välttämätöntä, muuten se vauva kai muuttuu dinosaurukseksi
Noin kärjistetysti. :D Joku muu lähde voi olla realistisempi ja vähemmän painostava, vaikka silti sisältäisi samat faktat. Piltin omat ravitsemusekspertit tietenkin puhuu tuotteensa puolesta, joku muu ravitsemushenkilö voi olla ihan toisella linjalla. Jne jne. Ja jos menee johonkin imetysryhmään keskustelemaan, voi olla varma, että siellä ei muita olekaan kuin niitä ekan esimerkin tyyppejä, ainakaan ne muut eivät kokemuksistaan uskalla kirjoittaa. Ainakin niissä parissa ryhmässä oli noin, mistä meinasin kysyä neuvoa siihen, miten saisin kakkosen imetystä jatkettua sinne vuoden ikään. Jätin kysymättä luettuani muutamia ekoja keskusteluja...hyvä äiti imettää lastaan vähintään kolmevuotiaaksi ja lapsentahtisesti sen koko ajan, äidinmaito on joku ihmeaine, josta löytyy ratkaisu kaikkeen ja jota ilman edes se 2v lapsi ei voi elää, lapsi ei voi vierottautua itse alle 2v jne. Tiesin joutuvani suurhyökkäyksen kohteeksi, joten toimin sitten vaan niinkuin itse parhaaksi näin ilman mitään neuvoja. Ja imetin kuitenkin edes jonkun verran 1v asti. Että kyllä tähän äitiyteen oikeasti liittyy suunnattomasti paineita ja niiden pahimpia aiheuttajia ovat toiset äidit! Joka paikkaan mahtuu vähintään se yks superäiti, joka tekee KAIKEN TÄYSIN OIKEIN ja muistaa aina kertoa siitä, kun joku muu kertoo omista jutuistaan. Ja sen takia mun käy sääliksi ne äidit ja tulevat äidit, jotka on alttiita noille kommenteille ja yrittävät yltää samalle tasolle oman terveytensä kustannuksella. Kuitenkin luulen sen superäidinkin olevan superäiti lähinnä omissa puheissaan, totuus voi olla "hieman" vähemmän glamouria sisältävää
En sano, että täällä olis tuollaista edes ollut (vielä, eiköhän se tyyppi tännekin löydä tai jostakin täällä se kuoriutuu viimeistään synnytyksen jälkeen), mutta kun joku sanoi, ettei ole painostusta huomannut, niin kyllä jos äitipiireissä ja etenkin netin äitipiireissä pidempään liikkuu, senkin vielä tulee huomaamaan. Vaikka toisilta äideiltä voi saada parasta ja ihaninta tukea, voi se toinen äiti olla myös toiselle äidille se pahin vihollinen ja lannistaja.