Synnytys ja imetys - näin etukäteen

Itse koin kävelyn ja loppuvaiheessa jumppapallolla istumisen/hyllyttelyn/keinuttelyn yllättävän hyväksi. Suihkuhan oli siis myös avautumisvaiheessa ihan parasta ikinä.
 
Se akupunktio oli todella tehokasta, mulla myös esikosta supistukset tuntui oikeestaan pelkästään selässä, mikä teki liikkumisesta ja oikeestaan kaikesta muusta kuin selällään makaamisesta ihan mahdotonta. Akuneulat selässä mentiin pari tuntia eteenpäin ihan heittämällä, tokihan supistusten voimistuessa ennen h-hetkeä ne tuntui neuloista huolimatta, mutta ei todellakaan niin pahasti. Niiden neulojen kanssa voi tehdä mitä haluaa ja olla ihan missä asennossa haluaa, siis myös selällään. Suosittelen siis ehdottomasti :) Kakkosta synnyttäessä taas mulla supistukset tuntui vaan mahassa. Lämpöpussi teki mulle huonon olon, joten sen viskasin sivuun heti kättelyssä. Nojailu sänkyyn siten, että selkä ja jalat muodosti 90 asteen kulman ja siinä hiljalleen keinuminen jalalta toiselle auttoi mua. Hengityksenä nenän kautta keuhkot rauhallisesti täyteen ja suun kautta ulos niinikään toooodella rauhallisesti on toimiva kivunhallintahengitys (oon harrastanut 7v karatea ja siellä harjotuksissa tuo hengitys opetettiin, rauhottaa mieltä ja kehoa). Ja loppuavautuminen kakkosesta keinutuolissa, en olis uskonut, että keinutuoli vois olla tie onneen, mut niin se vaan oli :D
 
Nyt aattelin, että voisin homeopaatilta kysyä oisko hällä jotain kikkoja, niin voisin kokeilla nyt viimesellä kerralla sitä :) Vaikka nyt kahden jälkeen jo suunnilleen kuvittelenkin tuntevani itseni ja uskon kyllä pärjääväni ihan ilman mitään, olis ihan mielenkiintosta testata niiden tehoa synnytyksessä, kun muutenkin paljon sitä käytän.

Tuohon imetysasiaan muuten; homeopatiasta löytys apua maidon nostatukseen, mielen rauhottamiseen ja jopa imetyskipuihin, kannattaa kävellä luontaistuotekauppaan rohkeasti ja kysyä homeopaatilta :)
 
Ilokaasua en kyllä nyt kolmannella kerralla edes koita. Joo, auttaa se ehkä jonkun verran, mut saa mut oksentamaan eikä se siinä oikein tunnelmaa nostata :P HEII! Sen mäkin jopa voisin toivekaavakkeeseen kirjottaa; "älkää tarjotko sitä halvatun ilokaasumaskia" :D Viimeks kokeilin taas, kun se yrmy kätilö väitti, ettei se mitään okseta. Ei se oksentaminen siinä nyt tietty mikään maailmanlopun asia ole, mut kun kerta nyt kahden kerran kokemuksella tiedän, että voin siltä välttyäkin, niin miksipä en kokeilis...
 
Jännä, mun mielestä se ilokaasun aiheuttama oksennusrefleksi on ihan yleistä. Mulle se ei sitä tosin tehnyt ja ilokaasusta oli aluksi ihan jopa apua.
 
Mä en oo sitä ilokaasua kanssa huolinut ollenkaan millään kolmella kertaa. Keinutuolia olen kokeillut, se oli kyllä kiva. Mä kanssa kävelin nyt varsinkin viimeisellä kertaa aika paljon, josko se olis edesauttanut avautumista, auttoihan se, supistukset voimistui ihan hetkessä aivan hurjiksi. Viimeiseen asti koitin pärjätä tuon selän kanssa, mutta alkoi olla niin kovat tuskat, että olisin just menettänyt tajunnan jollen olisi spinaalia ottanut. Sitä laittaessakin en meinannut millään pystyä olemaan paikallaan, kun supistusten tullessa olisin automaattisesti jäykistänyt itseäni tikuksi. Ja pettymykseksi tuo osottautui muutenkin, kun antoi vain vaivaisen varttin kerätä voimia. Sitä kipupiikkiä käsivarteen en kyllä ota jollei pakko tule, siitä vasta meninkin ihan toimintakyvyttömäksi, edes mehulasiin en osunut ja jalat meni ihan veteläksi, plus pidensi synnytystä, kun supistukset rauhoittui neljäksi tuntia. Täytyypi kokeilla sitä suihkua ja jumppapalloa ainakin, ne kuullostaa mukavalta. Onkohan sitä akupunktiota saatavilla kaikkialla ollenkaan kunnei mulle ole kukaan koskaan sellaisesta maininnutkaan? Täytyisi joskus kysäistä yhdeltä tutulta, hän on mun synnytyssairaalassa kätilönä :)
Mistä tulikin mieleeni, kun mulla on ollut koko ajan ajatus, että en haluaisi tuota tuttuani omaksi kätilökseni. Hän on kyllä aivan ihana ihminen, mutta jotenkin olisi kiusallista jos hän hoitaisi mun synnytyksen, kun liikutaan muutenkin samoissa piireissä :) mites muut, jos olisi tälläinen tilanne, miten kokisitte sen? :)
 
Olishan siinä puolensa, jos kätilö ois tuttu; se tuntis sut ja tietäis ehkä jo vähän sua kattomalla, että mikä ois just sulle sopivaa. Toisaalta taas itse kokisin ehkä ne sisätutkimukset ja itse synnytyksen kiusallisiksi. Mutta sitte taas, kun se tuttu kerta olis ammattilainen, se osais varmasti suhtautua siihen niin ammattimaisesti, että itellekin tulis hyvä fiilis. Vaikee sanoa miltä sillä hetkellä sitte tuntuis, voishan se jopa helpottaa, kun ois tutut kasvot siinä auttamassa :) Musta ei ollu yhtään hyötyä :D :D
 
Toivoisin synnytykseltä etten tällä kertaa oksentaisi koko avautumis vaihetta. Olisi paljon mukavampi kokemus :) ilokaasu tosissaan laittoi vielä pahemmin oksentamaan. Ammetta rakastin! Tuli kuuma vesi paukuttaa jatkuvasti selkään ja välillä myös mahaa. Siinä oli hyvä olla. Vaikka ammeessa oksentaminen on sit ihan erijuttu (pussiin onneksi ei veteen xD)
 
Ja siitä akupunktiosta en tiedä, TYKSissä sillon kätilöopiskelija itse ehdotti sitä ja laitto mulle ne neulat, että en yhtään tiedä kuinka yleistä tuo on ylipäänsä missään.
 
Mulla oli ammeen jälkeen TENS laite ja olin kyllä siihen tyytyväinen :) Ammeessa oli ihanaa mut sieltä noustua tuli kauhee horkka (ammeeseen iha laskin lämmintä vettä lisää ku viileni, monet valittanu et sielläki palelee). Sit halusin levätä hetken ku käyrät otettiin enkä päässytkään enää ylös. Onneks oli se TENS. Niitä saa vuokratakin, jos ei sairaalassa ole.

Ens kerralla arvelin yrittää pysyä kyl joteensakin pystyssä on tilanne mikä vaan etten jää sit makaamaan loppuun asti, varmasti hidasti avautumista ja entisestään sit lisäsi väsymystä. Enkä huolehdi siitä et muut ei pääse suihkuun (jaetut suihkut) vaa linnoittaudun sinne jos ei satu koko osasto olemaan nii ylitäynnä ettei oikeesti voi.
 
Tapoja, äitejä ja vauvoja on erilaisia.

Itse menin esikoisen kohdalla synnyttämään avoimin mielin, en ollut tehnyt muita suunnitelmia kuin että toivoin että vauva olisi kunnossa ja minä myös .

Omat synnytykseni ovat päättyneet siis kiireelliseen sektioon molemmat, toki sain bonarina kärvistellä myös avautumisvaiheen kivut. Mulla auttoi avautumisvaiheessa lämmin suihku ja sen suuntaaminen ristiselkään. Myös jumppapallon päällä liikkuminen auttoi.

Mamma84:lle halaus, sinulla on ollut tosi rankka kokemus. Toivon sydämestäni, että kaikki menee nyt hyvin.
 
Itse koin supistuskipujen lievityksessä hyvänä suihkun, kävelemisen sekä sen, että mies painoi molemmin käsin alaselästä supistuksen tullessa. Periaatteessa varmaan myös sellaiset asiat mitkä ketäkin auttaa rentoutumaan helpottavat oloa (esim. valaistus, musiikki jne.).

En tarkoita tätä missään nimessä millään pahalla, mutta jos esimerkiksi homeopatiasta tai muusta uskomushoidosta haluaa tuoda asioita esille, niin toivoisin, että selkeästi asiat tuotaisiin esiin vaikkapa mielipiteenä, omana kokemuksena tms., mutta ei tietona niin kauan kuin se ei sellaista ole.
 
Ömmm...homeopatiassa tosiaan on hoitokeinoja noihin edellämainitsemiini asioihin, se oli ihan tietoa...? Sille en voi mitään, jos joku ei siihen koko homeopatiaan usko. Sitten sanoin kysyväni, josko sieltä löytyisi myös synnytykseen hyödyllisiä aineita, siitä en vielä ole varma. Itse en mitenkään ymmärrä, miten homeopatia liittyy uskomuksiin millään tavalla, niin väittävät eivät yleensä ole sitä edes kokeilleet :wink Omassa perheessäni niin ihmisiä kuin eläimiäkin on jo kymmeniä vuosia hoidettu homeopatialla ja jokainen sitä kokeillut ihminen (ja suurin osa eläimistäkin, niiden hoitaminen on vähän mutkikkaampaa, koska eivät osaa puhua) on saanut avun. Siinä missä lääketiede on jo heittänyt hanskat tiskiin, on homeopatia tehonnut. Voisin siis itse sanoa lääketiedettäkin uskomushoidoksi :rolleyes:
 
Alle 3v lapsi, koirat, lehmät ja kanat mahtavat olla kovia uskomaan, kun ovat saaneet apua :wink

Eiköhän täällä jokainen osaa tehdä päätöksen, haluaako kokeilla homeopatiaa. Ilmankin sitä "HOX HOX!!! KYSEESSÄ (joidenkin mielestä) USKOMUSHOITO!!!" -varoitusta :P
 
Homeopatia määritellään uskomushoidoksi sen vuoksi, että tieteellisesti ei voida todeta sen vaikuttavan. Se, että Sinä uskot siihen, ei riitä tekemään sen "vaikutuksista" tietoa. Homeopatiaan saa aivan vapaasti halutessaan uskoa, mutta on hyvä tiedostaa, että sen "teholle" ei ole saatu tieteellisiä todisteita.
 
Meillä äitini käyttää homeopaattisia lääkkeitä (meidän perheen kesken homopillereistä). Hän saa avun niistä astmaan allergioihin ja kausi influenssaan. Mutta itse en henk.koht. usko niihin. Enemmänkin olen lääketieteen puolella. Vaikka onhan näitä yllätys tarinoita. Kun lääketiede ehdottaavat vakavaa leikkausta kun mikään ei auta. Ei edes huumelääkkeet pidä kipua poissa. Mutta ulkomailta löytyy bambumajasta poppamies joka tietää mikä on vialla ilman koskemista. Vaan kättä pitämällä ilmassa kehon päällä. 30min myöhemmin ja 5€ köyhempänä. Kivut loppui huume lääkkeistä päästiin eroon ja leikkausta ei tarvittu. (Ei nyt liittynyt homeopatiaan mutta samanlaiseen poppa uskoon kumminkin)
 
Huoh...kirjotin pitkän viestin noista tutkimuksista ja vaikka mistä ja nyt se katos... Katotaan jaksanko enää palata aiheeseen. Mutta siis, ei oo haittojakaan kovista yrityksistä huolimatta pystytty osoittamaan, joten en näe mitään järkevää syytä sille, miksei homeopatiaakin kokeilisi, jos on valmis kokeilemaan kaikkia muitakin kikkoja esim. imetyksen onnistumiseksi. :)
 
Homeopatiassa on metka puoli siinäkin, että tiedän niitäkin, jotka eivät usko yhtään tippaa homeopatiaan, mutta joku tuttu "pakottaa" homeopaatille ja kas vaan, kyynisestä asenteesta huolimatta joutuu myöhemmin pitkin hampain myöntämään, että sairaus on parantunut. Eli siihen ei tarvitse uskoa yhtään voidakseen saada avun. Joten siinäkin on vielä yksi puoli, jonka takia minusta ei ole mitään syytä jättää sitä kiveä kääntämättä, jos tyyliin "seiso päälläsi ja juo kauramaitoa niin maito nousee" -neuvojakin on valmis kokeilemaan :wink
 
Sarjassamme rohkaiseva asenne: Puhuin tänään omalle äidilleni, että toivoisin lääkkeetöntä synnytystä. Äiti-rakas tuumasi siihen, että et sinä kulta pieni siihen pysty. No, kokeilla aion kuitenkin.
 
Voi miten ihanan kannustavaa :D Älä Liliina yhtään vaivaa mieltäsi moisilla, sä kokeilet sitä rohkeesti ja jos ei tunnu hyvältä, niin ei muuta kuin suunnitelma B ja tarvittaessa vielä Ceekin käyttöön :)
 
Takaisin
Top