Mä sitte taas neuvoisin, että paras tapa valmistautua imetykseen on olla ajattelematta sitä odotusaikana, sillä luonnostaanhan se käy, kun antaa käydä eikä stressaa. Jos maitoa ei kertakaikkiaan tule, ei siihenkään se stressaaminen auta (päinvastoin, stressihormoni syrjäyttää muut hormonit, siis myös oksitosiinin). Ja jos maitoa ei sairaalassa tulekaan, kotiin pääsyn jälkeen voi tulla vaikka millä mitalla, joten siitäkin on turha stressata, lisämaitoa vaan huoletta vauvalle sairaalassa ja korviketta kotiin kaappiin rennoin mielin varalle, niin todennäköisimmin sitä ei silloin tarvita.
Kätilöiden ohjeistuksista kannattaa ottaa onkeensa vain ne neuvot, jotka itsestä hyvältä tuntuvat, on turha vääntää omia vaistojaan vastaan, vaikka kuinka joku kuvittelisi tietävänsä paremmin. Imuotteeseen en esimerkiksi kyllä lähtis ekojen päivien aikana puuttumaan, kyllä se vauva siihen parhaaseen tapaan pikkuhiljaa oppii, kun saa rauhassa toimia eikä välissä ole ylimääräisiä sormia sotkemassa.
Mulla on ollut yks keskonen (ei pahasti, synty 35+4) ja yks täysaikanen vauva. Esikoinen alkoi jaksaa imeä maitonsa tissistä vasta 1kk ikäsenä, siihen asti sai mun maitoa pullosta ja imi aina (paitsi öisin, sillon en jaksanut pelleillä vaan lämmitin suoraan jääkaapista maidon) ensin hetken tissiä ja kun väsyi, annoin pullosta masun täyteen. Ja silti pullo jäi kokonaan pois ja täysimetyksellä jatkettiin. Kakkosella oli heti vahva imu ja täysimetyksellä mentiin 6kk. Molemmilla on ollu tutit käytössä, kakkonen sai tutin päivän ikäsenä, kun imutarve oli niin kova, että vaikka maitoa ei enää masuun mahtunut, vauva vaan imi ja imi ja sitte maitoa tuli jo imemisen ohella takaspäin...
Mutkia voi tulla matkaan, mutta etukäteenhän niille ei voi mitään, joten turha niistä on stressatakaan. Mä olen samalla linjalla synnytyksen kanssa; en oo kummallakaan kerralla suostunut niitä synnytystoivelappuja täyttämään, sillä mun ainoa toive on, että vauva syntyy terveenä. Tuli se sitten alakautta tai sektiolla, ihan sama. Ei synnytystä voi etukäteen kuitenkaan suunnitella, niin on turha laittaa itseään siihen tilanteeseen, että synnytys menee "pilalle", kun sen hienon suunnitelman vastaisesti joutuukin ottamaan kivunlievitystä tai ei ehdikään saamaan sitä, ei ehdi ammeisiin tai pääsekään jakkaralle synnyttämään. Tai sitten jo sairaalan ovelta rynnätään hätäsektioon ja kaikki suunnitelmat meni mönkään. Kuitenkin tärkeintä on se terve vauva ja tuli se miten hyvänsä, jokainen synnytyskokemus on ainutlaatuinen ja tärkeä. Mä oon mennyt kumpaankin synnytykseen periaatteella "edetään hetki kerrallaan ja katotaan miltä tuntuu". Luomusti alakautta oon lopulta saanut synnyttää ja kokemukset on olleet aivan mahtavia. Esikosta kävin kuumassa suihkussa avautumisvaiheessa ja sain akupunktioneuloista selässä apua, kakkosesta keinuttelin keinutuolissa ponnistusvaiheeseen asti. Molemmat oon ponnistanut puoli-istuvassa asennossa sängyllä, se tuntui luonnolliselta sillä hetkellä.