Mä halusin, ja haluan, synnyttää mahdollisimman luomusti juuri siksi, että oltaisiin molemmat vauvan kanssa sitten heti ihan skarppeina alottamassa yhteistä taivalta. Mä jotenkin ajattelen (tämä on siis ihan vaan mun ajatus, ei tarkoitettu mitenkään arvosteluksi muiden suuntaan, ymmärrän hyvin kivunlievityksiin turvautumisenkin!), että syntymä on vauvalle ihan riittävän kova rutistus ilmankin sitä, että mä vielä saatan sen pienen ihmisenalun "pöllyihin". Lisäksi myös ne itsekkäät syyt; musta oli ihanaa päästä heti suoraan tikkauksen jälkeen suihkuun pesemään kaikki synnytysmömmöt pois omin jaloin. Ja kun vielä ottaa huomioon sen, että etenkin epi hidastaa usein myös synnytyksen etenemistä, en senkään takia sitä halunnut. Ne pahat supparit oli mulla kuitenkin niin vähän aikaa, esikosta ehkä n. 1,5h ja kakkosesta n. tunnin, että sen kyllä kesti ihan hyvin ilmankin. Ponnistaminen oli musta toimiva lääke supistuskipuun, molemmilla kerroilla pahin tuska on ollut takanapäin, kun olen saanut luvan ponnistaa :)