Synnytyksestä palautuminen

Ja mulla myös hiukset rasvoittuu heti ja hiuksia lähtee hirveesti, naama kukkii, nahka roikkuu ja sain raskausaikana riesakseni maksaläiskät (raskauden maski - sanoi terkkari) kasvoihin, jotka pahenee kun aurinko rupeaa paistamaan, et kyllä tässä on kriisiä itsensä kanssa koettu, mutta aloitin kotona kuntoilun ja se on selvästi auttanut mun mieleen, ei ehkä tuloksia ole kauheesti tullut, mutta mieli on kohentunut :)

Kyllähän se niin on, että kun vartalo niitä muutoksia 9kuukauden ajan kerää, kestää niistä palautuminenkin useimmissa tapauksissa ainakin saman verran. Enkä nyt tarkoita puolustella niitä (itseni mukaanlukien) äitejä jotka eivät saa palautettua painoaan raskautta edeltävään lukuun, vaan ihan sitä, että fysiologisesti palautuminen kestää - hormonitoiminnan tasaantuminen ottaa aikansa, sisäelimet eivät päivässä humpsahda takaisin oikeille paikoilleen oltuaan kuukausia ahtaalla, nivelet, lihakset ja jänteet palautuvat omaan tahtiinsa. Ollaan armollisia itsellemme ja toisillemme, kaikki aikanaan! :Heartred

Minullakin hiuksia lähtenyt kamalasti, miehellä menee hermot kun hiuksia joka paikassa! :D Tätä omaa tukkaa on niin paljon, että ei ahdista ainakaan vielä. Ajattelin muutenkin, että hiustenlähtö johtuisi alhaisesta hb:stä mutta jos teillä muillakin on niin kai se sitten on normaalia. Ottakaa naiset rennosti suhtautuminen siihen omaan kroppaan, on se vartalo saanut jotain ihmeellistä aikaiseksi. ;)

Se hiustenlähtö on ns. normaalia synnytyksen jälkeen. Minusta sen joku jossain ketjussa aikaisemmin selittikin, se siis liittyy raskauden aikaiseen hormonitoimintaan ja sen muutokseen synnytyksen jälkeen. Normaalia, ja menee ohi, vaikka tuntuukin että tukka ehtii loppua!

Ei passaa verrata itseään kyllä niihin, jotka palautuvat entisiin mittoihin muutamassa viikossa... Kyllä nuo hormoonit on tujua tavaraa ja saavat kaikenlaista aikaiseksi! Imetyksen ajan ainakin nuo nivelet on vielä löysänä, joten nuita polvisärkyjä sun muita kolotuksia voi olla niin kauan kuin imettää...
Itsellä ainakin tuntuu nyt varsinkin painon putoaminen tyssänneen täysin! Mutta muistan kyllä että esikoisen synnytyksen jälkeenkin ne viimeiset 5 kiloa pysyivät kauan ja joskus puoli vuotta synnytyksestä tippui viimeisetkin kilot ilman sen kummempaa rääkkiä.
Jokaisen kroppa toimii omalla tavallaan ja on jo tehnyt melkoisen uroteon, kun on saanut aikaiseksi pienen ihmisen! Jos se vielä kykenee tuottamaan vauvalle sen tarvitseman ravinnon, ansaitsee se kyllä vähän armoa!❤

Menin perjantaina tekemään 12tuntisen työvuoron ja huh kun tuntui jaloissa ja selässä kun kyseessä seisomatyö :hungover: luulin olevani paremmassa kunnossa mut vielä tänäänkin väsy painaa :singing: onneksi olen luvannut tehdä vain jokusen keikan silloin tällöin,voisi mennä liian raskaaksi muuten. Mun sisko hoiti Mineaa siihen asti kun mun mies tuli töistä ja oikein hyvin oli mennyt vaikka äiti oli pois koko päivän :)

Mulla kesti 1,5kk ekoista menkoista että toiset tuli. Sit aloinki syömää pillereitä ja vähän jännitän että jääkö tälläkin kertaa menkat pois niinkuin ennen :)

Mulla tuli heti säännöllisesti ja aloitin taas pillerit. Samat mitkä ennen raskauttakin oli käytössä. Nyt vaan tuntuu että nämä ei käy mulle enää :oops:
En pysty tyhjään mahaan ottamaan pilleriä tai koko päivän ajan on pahoinvointia! Illan myöten aina helpottaa. Myös migreeniä muistuttavaa päänsärkyä ollu paljon. Kuulemma voi kestää 3kk ennen kuin keho pillereihin taas tottuu mutta pahoin pelkään että joutuu vaihtamaan merkkiä tai jopa koko ehkäisy muotoa.

Mulla ei oo vielä menkat tullu kertaakaan vaikka synnytyksestä on se 3kk jo o_O

Mä luulin yhdessä vaiheessa, että menkat alkoi mut mitä lie satunnaisvuotoa, kun loppui saman tien. Eli eipä ole näkynyt. Ja kyllähän tämä siltä tuntuu, että hormonitoiminta on ihan lamassa. Tekis mieli lopettaa imetys, mut yritän sinnitellä 6 kk asti. Puolivälissä mennään jo kuitenkin!

Oliskin tarvetta ehkäisylle mut ei oikeasti vois vähempää kiinnostaa. Ja jos on ylimääräistä aikaa niin käytän sen nukkumiseen :p

Me leikitään kortsuilla,mä en halua enää lisää lapsia,nyt on kiintiö täynnä :grin laitatan kierukan kuhan tässä ehtis. Pelkään että kortsu pettää :eek:

Täällä kans oli joskus silloin 6-7 viikkoa synnytyksestä sitä menkkatyyppistä oloa ja vuotoa mutta sen jälkeen ei oo näkyny eikä kuulunu mitään... Oli vissiin sitte vielä jälkivuotoa. Meillä kans nyt pari kertaa jääny ehkäsy pois ko ei vaan kiinnosta sen kortsun kans pelleillä ja sittekö hopusti alkaa hommiin niin ei siinä ehkäsyä ees ehi miettiä :D
Itekkään en nyt tähän samaan syssyyn halua toista alkaa oottaan niin pitäis vissiin jostain hommata rahat siihen kierukkaan... :p

Seksiä ei jaksa ja menkkoja ei oo. Tulee halvaksi kun vielä imettää. Ei siis tarvitse ostaa ehkäisyä, tamponeja eikä myöskään korviketta. :D

Sama juttu täällä. Mitä se on ja onko pakko? :p Halut on ihan nollassa. Ihan kerran kokeiltu synnytyksen jälkeen, mutta tuntui epämiellyttävältä, vaikka liukastetta olikin. Limakalvot varmaan niin arat ja imetyshormonit jyllää, ettei sellanen touhu innosta sitten yhtään.

Mullakaan ei ole vielä menkat varsinaisesti alkaneet, vaikka ollaan huojuttu tuon imettämisen kanssa välillä ihan siinä ja rajoilla että imettääkö ollenkaan. Nythän ollaan taas tosi lähellä sitä ettei lisämaitoja mene ollenkaan, mutta menee kuitenkin joka päivä. No, katsellaan missä vaiheessa ne palaa, menkat siis.
Seksiä on kokeiltu täällä pari kertaa, itseä ei kamalasti kiinnosta, mutta jollain lailla lojaaliuttani isäntää kohtaan olen sen muutaman kerran suostunut. Kun ihan kivaahan se sitten on kun pääsee vauhtiin. Tosin mulla edelleen tuntuu pieni kipu/epämiellyttävyys jossain tuolla emättimen pohjassa, tiedä sitten mistä johtuu. Ja kiirettä saa aina pitää, kun koskaan ei tiedä missä kohtaa jompi kumpi tytöistä herää! Meillä ei ole ilta/yöseksiä ollut oikein koskaan kun en minä väsyneenä innostu ja olen ihan aina iltaisin niin poikki että vain tyyny kiinnostaa!
Lisäksi seksin kannalta on tylsää, kun tähän saakka olen nauttinut kovasti rintojen hyväilystä, ja nyt se ei yllättäen olekaan ollenkaan miellyttävää. Tällä hetkellä rinnat on siis olemassa vauvaa, ei miestä varten.

Takaisin