Synnytyksestä palautuminen

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja jutsa
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Oon kuullut että ne palautuu aika hitaastikin ja porukka käy kuitenkin salilla jo.. :O Ja mulla lähestulkoon pisin aika synnytyksestä..

Saa nähdä suostuisko neuvolassa kokeileen, meillä on lasten- ja äitiysneuvolat erikseen.. Noh, kysyn ainakin. :)

Minä pyysin erikseen kätilöä tarkistamaan vatsalihakset. Nyt on 8 vkoa treenailtu lantionpohjan lihaksia, muttei vieläkään tunnu normaalilta. Tosin nyt tuntuu, että niihin alkaa voima palautua. Suorista vatsalihaksista voisin sanoa samaa, vielä on matkaa, mutta pikkuhiljaa. Nyt sentään jo on vähän voimaa. Peruskunto on edelleen huono, vaikkakin jo parempi. Minulla tuskin on vaaraa liiasta treenaamisesta, koska kertakaikkiaan kuukahdan, jos vähänkin puskee lujempaa. Myös vuoto lisääntyy, jos rasittaa alavatsaa/lantionpohjaa kunnolla. Eli tosi kevyesti pitää ottaa ja normaali treenaaminen olisi minulle mahdotonta.:)

Tsemppiä yökyöpeleiden kanssa!!

Edit: siis vatsalihakset ovat palautuneet. :)

Muokattu viimeksi:
Voihan siellä salilla muutakin tehdä kuin suoria vatsalihaksia :P

Itse olin jo kolme viikkoa synnytyksen jälkeen salilla mutta keskityin lähinnä käsien vahvistamiseen hyvin maltillisilla painoilla. Pikkuhiljaa olen lisännyt treeniä ja käynyt nyt myös sisäpyöräilyssä ja selkäjumpissa. Myös syvien vatsa- ja selkälihasten sekä lantionpohjanlihasten vahvistaminen on ollut aktiivista. Jälkitarkastusta ei ole vielä ollut.

Kannattaa kuitenkin (ennen kuin on jt:ssä tarkistettu tilanne) välttää hyppyjä, hölskyvää ja tärähtelevää liikettä sekä liiallista painetta keskivartalon alueelle.

Itse olen tottunut liikkuja, joten oman kehon tuntemus on auttanut synnytyksen jälkeiseen liikuntaan palaamisessa. Olen myös pystynyt itsenäisesti varioimaan/vaihtamaan liikkeitä ryhmäliikuntatunneilla itselleni sopiviksi, mikä on helpottanut tunneille lähtemisessä.

Itse uskon, että maltillinen liikunta vain auttaa synnytyksestä palautumisessa :) ja virkistää mieltä!

Edit: niin ja suorien vatsalihaksien treenaamista odottelen ihan rauhassa. Vasta kun ne ovat palautuneet paikoilleen.

Okei, mä oon jotenkin ymmärtänyt, että ylipäätään vatsalihasten reenamisen suhteen pitäisi olla varovainen. Ja myös niin, että monessa reenissä keskivartalon lihakset ovat mukana jollain tavalla..

Kaveri juuri kävi lääkärillä 5kk synnytyksen jälkeen, eivätkä olleet vatsalihakset palautuneet vielä.

Minäkin pyysin jälkitarkastuksessa erikseen että koittaa vatsalihasten tilanteen ja totesi että hyvin ovat napakoituneet ja palautuneet. Treenailusta sanoi vaan että oman voinnin mukaan taukoa on hyvä pitää yhdestä kolmeen kuukauteen. Mulla synnytyksestä aikaa tänään tasan 8 viikkoa ja pari viikkoa sitten oon aloittanut ihan kunnon hyppyjumpatkin. Riippuu niin omasta voinnista mutta minusta ei tuntunut jumppa missään joten hyvin pystyin aloitteleen. Tälläviikolla kävin treenaileen vatsaa ja täytyy sanoa että heikossa kunnossa ovat synnytyksen jälkeen mutta kipeää ei käynyt.

Täälä synnytyksestä 9päivää ja noin 5-6kg jäljellä. Raskauden aikana tuli 13-14kg. Sairaalaan jäi vaan joku 4kg :D Vähän yllätyin, mut nyt tippunut tasasesti...

Blaah, 7,5 viikkoa synnytyksestä, ja just kerkesin iloita että jälkivuoto taisi vihdoinkin loppua, kun ei muutamaan päivään ole tullut mitään... niin eiköhän taas aamulla ollut veritippoja housuissa :angry1 Onkohan nää nyt sitten jo menkat?!? Ei mulla kyllä mitään menkkakipuja ole (-ja siis mulla on tähän asti yleensä ollut tosi kovat menkkakivut ), mut ei se jälkivuotokaan kyllä enää moneen viikkoon ole ollut tuollaista kirkasta verta... Jos olis joku kohtutulehdus tms, niin luulis että olis mahakipua, kuumetta tai jotain muita oireita? On tää hankalaa... no, ei kai tässä auta kun seurailla tilannetta!

Mä kävin ekan kerran vaa'alla 2vkoa synnytyksen jälkeen, ja silloin oli kaikki raskauskilot lähteneet. Nyt 1kk jälkeen on lähtenyt siitä vielä pari kiloa, ja toivottavasti sama tahti jatkuukin. Mä en ole erityisemmin jumppaillut muuta kuin pieniä lihasharjoituksia kotona, lantionpohjan lihaksia ja sitten maltillista kävelyä.

Viela on noin viitisen kiloa jaljella kun sektiosta on 4 viikkoa. Kiloja tuli yli 20+ kaikesta liikunnasta huolimatta. No nesteitahan se suurin osa oli ja olen tyytyvsinen, ettei paljoa taida jaada varsinaisesti pudotettavaksi. Haavan paalla on turvotusta edelleen. Nyt parin paivan ajan vatsoja on kiristanyt varmaan johtuen siita, etta pojasta on tullut aika jytky ja joudun kayttamaan vatsoja enemman hanta kantaessa. Hartiat alkaa olemaan kovilla kun poikaa kanniskelee paljon.

Wuhuuuuuu! Paikat palautuneet hienosti. Lantionpohjan lihakset loistavassa kunnossa ja vatsalihaksetkin jo palautuneet. Nyt saa liikkua VIHDOINKIN normaalisti. Tosin käsky kävi, että ensin syvät keskivartalon lihakset kuntoon ja sitten vasta suoria vatsalihaksia. Voi että oon iloinen :D :D

Mihinkä jumppaan sitä ekana menis?! :P

Nyt siis synnytyksestä vajaa kaksi kuukautta.

Jännitän kovasti jälkitarkastusta kun jotenkin mieleeni palaa koko ajan synnytyskivut ja ajatuskin siitä että joku koskee tuonne alakertaan saa minut ahdistumaan. Kertokaapa jälkitatkastuksessa käyneet, tekikö alakerran tarkastus kipeää vai panikoinko aivan turhaan :D

Elllanen, muakin vähän jännitti, mutta mulla itseasiassa oli jälkitarkastuksessa sisätutkimus helpompi kuin yleensä :) Mulla on ollut ennen synnytystä tosi tiukat paikat, ja gynen tutkimukset on yleensä aina vähän sattuneet, ja jos olen jännittänyt, lääkärin on ollut välillä hankala saada sormeakaan sisälle o_O Nyt oli ehkä limakalvot pikkuiset kuivat ja arat, mutta se spekulahan humpsahti sinne sisälle ihan tuosta vaan, eikä tuntunut missään :grin Mulle ainakin siis on ollut ihan positiivista, että vauva vähän venytti paikkoja ulos tullessaan :wink

Ei sattunut yhtään, eikä edes tuntunut epämiellyttävälle :) mulla oli kyllä ollu jo pitkään sellainen olo itselläkin, että paikat jo ihan kunnossa. Voihan sen toivoa varmaan reilusti pidemmälle jos tuntuu paikat vielä aroilta. Max. 12 viikkoa saa olla kulunu synnytyksestä.

Voi, sitä palautumista odotellessa..
Paino kyllä putoaa, mutta tulehdus ei ota laantuakseen.
Ensimmäisestä antibioottikuurista sain allergisen reaktion, josta en ole vieläkään täysin toipunut ja nyt aloitettiin kaksi muuta lääkettä.
Muistin jopa toimittaa jt-todistuksen tänään Kelalle..

Jälkitarkastuksesa käyty ja kaikki ok :) otin pillerit nyt ainakin puoleksi vuodeksi eteenpäin,silloin vasta voi laittaa kierukkaa tai kapselia.. Nähtäväksi jää :) pitäis aloittaa muutto hommat TAAS!

Joko emätin- tai kohtutulehdus.
Vinkeetä, että ainut oire oli se tuhru..!
Kipeemmäks tekee lääkkeet :D

Meillä taitaa ainakin toistaseks tyssätä kierukan laitto rahaan, kelakorvaustakaan ei saa jos se laitetaan tk:ssa.
Ja se vehe maksaa yli 130e

Mymme, miten se tulehdus todettiin? Oliko esim. vuodossa jotain erikoista? Luulin, että siinä olisi oireena myös hajua?

Takaisin