Synnytyksen jälkeen

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Kviini
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Ei tunnu masennusta mulla ja parisuhdetta on nyt tää vauva-arki. Yks päivä kävin kaupassa ja toin sieltä miehelle sipsejä (ite en niitä syö) ja uuden grilliharjan. Seuraavana aamuna vein aamupalan sänkyyn. Et kyllä koitan huomioida vähän yllättäen. Aamusin ja iltasin suukotellaan vähintään.

Meillä kans mies tulkitsee joka kitinän näläksi...varsinkin just oon just syöttänyt, ni tyttö tasan kitisee väsymystään...
 
Yrittäkää hoitaa mahdollisimman pian masennus-oireet pois! Itse olen sairastanut masennusta jo kauan ja tiedän, että tilanne voi mennä todella huonoksikin. Se vaikuttaa sinuun, mieheesi ja myös lapseesi todella paljon. Muistakaa tehdä asioita joista tosi paljon tykkäätte, mulla toimii joka kerta pannarin paistaminen :) Ihan pienet asiat vaikuttaa jo paljon. Ja puhua kannattaa koska kaikki ajatukset on sallittuja, eikä ole häpeä myöntää, että kaikki ei ole niin ihanaa nyt kun vauva on talossa. Se vauva voi olla välillä inhottava ja sitä kohtaan voi tuntea vihaakin. Asioiden myöntäminen itselle ja toisille on vahvuutta ja auttaa taas jaksamaan. Itse myönsin alkuvaiheessa miehelleni, että väsyneenä en voi olla varma, että mitä teen, pelkään että satutan vauvaa. Illat kun meni itkiessä, kun vauva ei meinannut millään nukahtaa. Asian myöntäminen helpotti heti ja mieskin otti sitten enemmän osaa vauvan hoitamiseen.
 
Ainii, olihan mullakin toi jälkitarkastus eilen. Kaikki oli ok, haava ja kohtu suineen. Uida saa siis. Haavahan nyt aristaa joskus paikoin (ainakin kun tyttö monottaa siihen) ja paikoin on täysin tunnoton, et omien mieltymysten mukaan sitten sitä potkupalloa...eli varmaan hetken ootan. Pihahommia oon tehnyt nyt, lapio on heilunut useana iltana...lenkille juoksemaan mua ei kyllä saa mitenkään. Mitenkäs niitä vatsoja voi tunnustella, et onko sitä rakoa vai ei? en oo varmaan koskaan mitään ees kokeillutkaan, vaikka vatsalihakset onkin ihan hyvässä kunnossa aina olleet...
 
Selin makuulla ja jännität vatsan ja navan yläpuolelta kokeilet vatsalihasten väliä, jos on selvä rako niin ei sais kauheesti reenailla :)

Onkos muilla muuten noi linea negrat hävinny? Mulla on edelleen ihan yhtä selvät kun raskausaikana... navan ylä-ja alapuolella :sad001
 
Mulla on vatsalihakset jo paikoillaan. Oon pari kertaa jo yrittäny varovasti treenailla, mutta ne on niiiin surkeessa kunnossa!!

Linea negra on ihan entisellään, saa nähä koska se katoo...
 
Muokattu viimeksi:
Minullakin oli jälkitarkastus. Kaikki oli tuota haavan tulehdusta lukuun ottamatta kunnossa. Sain lähetteen Tyksiin, josta sain ajan ultraäänitutkimukseen parin viikon päähän. Sain kuitenkin luvan ratsastaa. En tosin varmaan mene ennen kuin loppukesästä. Minulla on allergiaa ja yksi allergialääke, jota mun pitäisi syödä ei sovi täysin imettävälle äidille. Sain ohjeeksi pitää pari tuntia taukoa imetyksestä, kun otan lääkkeen. Itse pohdin, että voisin aloittaa lääkkeenoton vasta kun sälli syö kiinteitä ja on rinnalla vähemmän.

linea negra on ennallaan ja napakin on ihan musta. Rako on noin 0,5-1 cm. En ole vielä uskaltanut aloittaa vatsoja.
 
Viiva on tallella tosi tummana. Jos se ens kesäksi katoais. Miehen poika (kohta 8v) kysyi että mitä noi sun mahassa on -tarkotti raskausarpia. Niitäki riittää. Oonpa kaunis näky! Elämän merkkejä :)
 
Mulla nyt vasta onkin tumma o_O Siis tallessa on ja nyt viimeisen viikon sisään tummentunut selvästi linea negra ja napa myös. Lieniskö sen jälkeen sit lähdössä pois tms.
 
Mulla tuntuu toi alapää ihan kummalta, lantionpohjalihakset hukassa ja hiukan kiristää(ja pullottava tunne o_O). Onneksi ensi viikolla pääsee lääkärin syyniin. Vatsalihasten välissä on vielä rako. Paino on tippunut hyvin, tänä aamuna enää 2kg lähtöpainoon ja se toinen kilokin on varmasti tisseissä :). Linea negra on paljon tummempi kuin raskausaikana, sopii muisto mulle ihanasta masuasukista.
 
Joo mulla on vissii rako vatsojen välissä. :/ Linea negra + raskausarvista löysentynyt iho löytyy myös. Juteltiin myös lääkärin kanssa seuraavasta raskaudesta, eli mitään virallista estettä ei olisi tulla raskaaksi, mutta vuoden suositteli odottamaan, ettei kohtu repeä. Mitään (hormonaalista/kuparista) ehkäisyä en ottanut. Pillereitä en tuu enää koskaan syömään. Kaikenlaisia oon kokeillut ja viimeks söin niitä minipillereitä ja kasvo naamaan kolikon kokoisia paiseita, joita sitten hoidettiin roacuttan-kuurilla, jonka aikana tietty piti syödä pillereitä...Enkä muutenkaan perusta mistään ylimääräisistä hormooneista. Seuraava raskaus nyt ei olisi mikään katastrofi tai niin on ainakin kotona puheltu, mutta vuos ainakin ootellaan :)
 
Mulla on vielä melkeen käden mentävä rako vatsalihasten välissä. Ja synnytyksestä kuitenkin jo yli sen 2kk. Paino on tippunut jo siihen mitä oli ennen raskautta, mut nahka mahan kohdalla on edelleen tommosta löysää ja pullottavaa, ja harmittaa kun ei voi niitä vatsoja viel treenata. Emättimen suuaukko tuntuu mulla edelleen kärsineeltä, sekstailu sattuu ja tuntuu siltä kun ois haavoja täynnä noi ulkosynnyttimet. Ja samoin tuolla peräaukon suulla on haavoja edelleen välilihan puolella. Mitään haavoja ei enää näy,mutta tuntuu, ja verta tulee hieman pyyhkiessä paperiin. Jälkitarkastus on ens viikolla vasta, täytyy siellä kysyä et onko toi normaalia. Johtuneeko siitä että ponnistin sitä päätä ulos tosiaan sen lähemmäs kaks tuntia. Ei ihme jos toi suuaukko ja väliliha vähän otti itteensä :D
 
Yleensähän hitaampi ponnistusvaihe tietää vähemmän repeämiä ku paikat ehtii venyä. Ne jotka vauhdilla tulee repii mennessään enempi. Mut yksilöllistähän toi on kaikki, toisilla tulee nopeesti plops vaan ilman mitää vaurioita ja toisilla taas esim. iso pää repii pienet paikat hitaastikin tullessaan ku ei vaa kapasiteetti venymiseen enää niihin mittoihin värkeillä riitä :P
 
Joo ei mulla tullukaan repeämiä kun pari ihan pientä pinnallista, ja samaa sanoi kätilö siellä että paikat kestää paremmin kun ponnistusvaihe on pitkä. Mut tuntuu niinku ois näkymättömiä repeämiä väliliha täynnä, mitkä ei vaan jostain syystä ota parantuakseen. Niinku ois jotain pientä arpikudosta, mikä repee aina uudelleen kun sitä aluetta syystä tai toisesta venytetään. Tiedä sitte o_O Harmi vaan ku seksi ei oikeen maistu ku sattuu, ja paskominen kauhistuttaa joka kerta kun ei tiiä ikinä sattuuko paljon vai vaan vähän.
 
Mullakin on paikat vieläkin omituisen tuntuiset ja särkee :sad001 Mulla ilmesty synnytyksessä ihme patti tuonne kun puoltoista tuntia punkesin poikaa pihalle ja siihen sattuu kun harrastelee tai nostaa jotain painavaa tms. :confused: Ei paljon tee mieli kun tietää että sattuu ja mies vaan vonkaa kun ei ymmärrä etten halua sen takia kun sattuu :sad001 Saa nähdä helpottaako koskaan, lääkäri ei ottanut jälkitarkastuksessa muuta kantaa kuin "voi voi" o_O Välillä joutuu ihan grammasia särkylääkkeitäkin ottamaan...
 
Ei oo tää meidän naisten elämä helppoa. Ja sitten me tai ainakin osa meistä haluaa vielä lisää lapsia. Ja mä vielä suht pienellä ikäerolla jos vaan onnistuisi. Huh, taidan olla hiukan kajahtanut :grin
 
Minä alkaisin olla valmis jo uuteen kierrokseen kun menkatkin alkoi mut mies ei taida olla vielä ihan menossa mukana. 2,5kk on minipillereitä jäljellä, ajattelin yrittää suostutella sen jälkeen ne jättämään. Tän hetken voittoargumentti on että ei tässä ehditä nussia kuitenkaan niin tuskin on heti tulossa :rolleyes:
 
Mulla ei ole vielä menkoista tietoakaan ja synnytyksestä 3kk?!? :eek: Onko se ihan normaalia? Ei ole mitään ehkäisyjuttuja käytössä muutakuin kumi niin vaikuttaako se?
 
Siis menkathan voi olla poissa vuodenkin, tai niin pitkään kun imettää. Miulla kun ei täysimetys onnistunut niin alkoivat aiemmin. Vaikka yksilöllistähän se on. Suurimmalla osalla täysimetys pitää menkat poissa mut kyl osalla alkaa silti ja toisilla pysyy pitkään poissa vaikka ei imetäkään. Ihan normaalia kaikki.
 
Tää on nyt vähän tyhmä kysymys, mutta voiko ovuloida, vaikka menkat ei alkaisikaan (eli onko todennäköistä tulla raskaaksi, ennen kuin menkat palaa)? Pohdin, että kannattaako sitä ehkäsyä edes aloittaa ennen menkkoja... Meilläkin siis haaveissa toinen suht pian, mutta mielelläni tutustuisin tähän uuteen ihmiseen vuoden päivät, ennen kuin pamahdan paksuksi. mutta tosiaan mikään katastrofi ei tuo raskautuminen olisi aiemminkaan, eikä pillerit hukuttais yhtään..
 
Takaisin
Top