Synnytyksen jälkeen

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Kviini
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mie olin huonosti nukkuva vauva ja nyt oon uniongelmainen aikuinen. Oon aika rytmitön uniltani yleensä. Samoin olin itkuinen vauva, no lapsena sit tosi kiltti mut murrosiässä otin kyl korkojen kans takaisin.
 
Meille ei toista lasta tarvitsisi tulla ihan heti, sen verran rankkaa tämän yhdenkin kanssa on välillä ollut, kun olen aika paljon yksin kotona tytön kanssa. Nytkin pari yötä nukkunut 2-3h yössä itkuisen vauvan kanssa. Päivisinkin vauva nukkunut jotain neljä tuntia...

Jossain vaiheessa tälle olisi mukava saada sisarus, mutta ehkä vasta muutaman vuoden päästä :) Tosin ei ole kuulunut menkkojakaan vielä, surkeasta osaimetyksestä huolimatta. Tietenkin on mahdollista, ettei toista lasta koskaan tulekaan, mutta sille ei mahda mitään. Rakas pikkuisemmekin kun on ns. toinen yritys...

Saapa muuten nähdä onko Espoolla varaa tarjota mitään ehkäisyä ilmaiseksi.
 
Noniin, huomenna sitten (äitiys)neuvolaan yhteyttä. Mul alkoi jonkinlainen verenvuoto (kuukautiset? muuta?paikoin hyvin kovaa verenvuotoa, ei yhtään "kuukautismaista" enemmän kirkasta) 1.6.-8.6. loppui sitten ja jälkitarkastus oli 10.6. Siellä sanottiin, että jos tulee vielä, ni yhteys. Jippii, tänään sitten taas vuotoa. Lääkäri sanoi, et jos tulee viel, ni kohtu ultrataan....saas nähä vai vieläkö "katellaan"...
 
Mulla aristaa kohtu. Lääkäri suunnitteli jo antibioottikuuria varmuuden vuoksi, mut päädyttiin siihen ettei vielä kun ei ole muita oireita ja mä en kuuria halunnut. Seuraillaan.
 
Ninetsu, mielenkiintoista, että sulta otettiin papa jälkitarkastuksessa. Minulle nimenomaan sanottiin, että viivytä papan ottoa mahdollisimman pitkälle (multa näyte otettu 2012 ja sain siis kirjeessä kutsun näytteenottoon, kun täytän tänä vuonna 30). Neuvolalääkärin mukaan pian raskauden jälkeen otetuista papoista usein löytyy joku raskaudesta vielä johtuva löydös.
 
Mulle kans sanottiin papasta että ekojen menkkojen jälkeen tai viimeistään vuoden sisällä synnytyksestä muttei heti ku voi olla just epäpuhdas.


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Mulla otettiin jälkitarkastuksessa myös. Ottavat huomioon et on ollu raskaana ja kai kontrolloivat sit jos jotain on.
 
mulla otettiin toisen lapsenkin jälkitarkistuksessa papakoe (loppu vuodesta 2011), mutta silloin mulle laitettiinkin sitten reippaan kuukauden päästä se kierukka.
nyt sitten otettiin uusi papa, vaikka en sitä kierukka tosiaan nyt ota. ainakaan vielä. neuvolan täti laskeskelikin, että jos sen papakokeen ottaa nyt, niin seuraava onkin sitten sopivasti parin vuoden päästä kun täytän 30v.
 
Mulla otettiin papa jälkitarkastuksessa just sen takia ku oon sitä kierukkaa ottamassa ja mulla on ilmeisesti joku bakteeritulehdus tuolla johon pitäs 10 päivän puikkokuuri hakea.
 
Mulla otettiin sen takia kun täytin just sen 30... :) Kuulemma jos tulos on hyvä ni ei tartte papaa ottaa ennen kuin seuraava seulontakutsu tulee kun tässä parisuhteessa on tää pari vuotta viihdytty ja viihdytään jatkossakin niin ei ole juuri riskiä että muutoksia sitten "tyhjästä" tulisi. VOIHAN sitä olla piilevänä joku kondylooma joka alkaa muutoksia aiheuttaa vasta vuosikausien päästä mutta ilmeisesti riski on aika pieni, näin ainakin jälkitarkastuksessa terkkari sanoi. Kelpaa mulle.
 
Mulle ei onneksi tyrkytetty mitään ehkäisyä! Olin onnellinen kun kuulin, et uutta putkeen jos onnistuu. Tosin mainitsin hetken käyttäväni kondomia. Koska ei olla mitään puputtelijoita muutenkaan niin otetaan imetysriskillä ja annetaan pikkukakkosen tulla jos on tullakseen!
 
mulle sanottiin jo sairaalassa että papa otetaan jälkitarkastuksessa ku kuulivat että 2010 viimeks otettu. Vajaa pari vuotta sitten (syksy 2012) varasin papa ajan ja ku menin paikan päälle niin th sanoi että "ai sulta Pitäs ottaa papa,voikun siihen tarvis lääkärin eikä nyt saa". Eli lähin sitten kotiin! Kyrsi, kun olin saanu vihdoin aikaseksi varata papa ajan ja vaihtanu työvuorotki silleen että pääsen paikalle! Se th kun kuuli että yritetään lasta niin Se sano että no papan voi ottaa sitten alkuraskauden lääkärintarkastuksessa... No, Se alkuraskaus koittikin vasta vuoden päästä eli viime syksynä ja silloin lääkäri sano että ei raskausaikana oteta papaa ellei pakko, jälkitarkastukawssa sitten. Mua jo vähän hirvittää jos siellä on jotain muutosta minkä ois voinu huomata jo silloin pari vuotta sitten...
 
^Ihme pompottelua, terveydenhoitaja ne papat yleensä ottaa ja raskausaikana tietääkseni lääkäri. Tosin ei ne tosiaan mielellään nykyään alkuraskaudessa sitä ota.
 
Itsellä kans sain lähetteen papa kokeeseen, kilpparikokeisiin ja lähetteen ravitsemusterapeutille (omasta toiveesta).

Esitietoihin laitetaan (toivottavasti) kaikki tarvittavat tiedot kuten viimeiset kuukautisen, raskaus/synnytys ym. Skriinarit ja patologit ottavat sitten nämä asiat huomioon tulkinnassa = vastaus (diagnoosi).

Täytyy muistaa, että seulonta on seulonta eli sillä seulotaan kohdunkaulansyövän esiasteita. Näitä kaikkia näytteitä ei katso patologi, skriinari kylläkin. Ovat kunta riippuvaisia asioita (mitä kunta on halunnut ja kuka suorittaa no.oton, tulkinnan ym). eli joku vaikeasti havaittava syövän esiaste (ärhäkkämuoto) saattaa mennä silmien ohi. Ihmisiä ne skriinaritkin on. Itse kyllä käyn ja suosittelen muillekin käyvän muutaman vuoden (2-3) välein vaikka terve olisikin. Tampereen seudulla tietääkseni seulotaan ensisijaisesti korkean-matalan riskin HPV (= käypähoitosuositus) ja toissijaisesti katsotaan tuo papaksi.
 
Ei muuten ollutkaan jälkitarkastuksessa puhetta mun papasta, täytyy itse kysellä perään seuraavalla käynnillä. Et miten meillä päin asiat hoidetaan..
 
Mä unohdin kysyä papasta jälkitarkastuksessa vaikka mun piti kun mun olis pitäny viime syksynä käydä kontrollissa vuotta aikasemmin tehdyn löydöksen takia mutta neuvolassa sanottiin ettei saa alkuraskaudessa käydä vaan vasta synnytyksen jälkeen. No kysyn sitä sit tytön 3kk neuvolassa...

Onko teillä jollain kokemusta minipillereiden sivuvaikutuksista? Oon nyt syöny pillereitä 4 päivää ja mitään oireita ei oo ilmestyny vielä niin mietin vaan että kuinka pitkään pitää olla varuillaan oireiden varalta vai voinko jo huokasta helpotuksesta...
 
Minipillerit kasvatti mulla n. kolikon kokoisia paiseita kasvoihin. Meni n. kuukaus-kaks alotuksesta. Ne tuli kun ne aloitin, paiseita tuli leukaan, poskiin, otsaan. Arvet vieläkin nähtävissä. Lähtivät pois 6kk roacuttan kuurilla...Et sanoisin odotusajaksi "2kk"
 
Takaisin
Top