Satru
Sukkela juttelija
Synnytyskivuista: jokainenhan tuntee kivun erilailla, olit sitten ensisynnyttäjä tai sitten viidesti jo synnyttänyt. Toiset kipuherkempiä kuin toiset. Ei kannata edes vertailla miten toiset kestävät kivut. Ekassa synnytyksessä mulle tuikattiin lihakseen kipupiikki (jonka nimeä en muista) jo ennen kuin pääsin synnytyssaliin (enkä edes oikeestaan pyytänyt sitä). Siitä tuli kauhean huono olo. Paraservikaalipuudutuksen sain synnytyssalissa. Se auttoi kipuihin, synnytys kesti 10h. Seuraava kesti 16h30min ja siitä suurimman osan ajasta olin ilman kipulääkkeitä, koska en halunnut sitä piikkiä kankkuuni. Vasta synnytyssaliin päästyäni kokeilin ilokaasua, josta ei kyllä mulle ollut mitään apua. Tuli vaan huippaava olo, mutta ei vienyt kipuja. Sain sitten taas sen paraservikaalipuudutuksen ja se auttoi.
Mä huomasin itse, että liikkeellä olo helpotti kipujen kestämistä..ja lämmin suihku, missä makasin tunti tolkulla. Sit kun synnytyssalissa ei päässyt enää ravaamaan käytäviä, niin kivut selvästi lisääntyi. Ainoa asia mikä todennäköisesti monella on samanlaista, se että kivut unohtuu sillä sekunnilla kun lapsi on maailmassa . Mulla kävi molempien kanssa noin, vaikka ekassa synnytyksessä repesin ja tikattiin. Se tunne kun vauva on masun päällä, on jotain niin suurta, että kipuja ei enää muista yhtään..sitä hetkeä mä odotan :) En oikeestaan edes ajattele synnytystä kauheasti, koska ikinä ei tiedä mitä tapahtuu. Aina voi toivoa, että se sujuu kivuttomasti ja nopeasti, mutta usein se ei mene niinkuin toivoo, joten mä katson asiaa jo sen ylitse siihen, kun vauveli on jo turvallisesti maailmassa meitä katsomassa :)
Mä huomasin itse, että liikkeellä olo helpotti kipujen kestämistä..ja lämmin suihku, missä makasin tunti tolkulla. Sit kun synnytyssalissa ei päässyt enää ravaamaan käytäviä, niin kivut selvästi lisääntyi. Ainoa asia mikä todennäköisesti monella on samanlaista, se että kivut unohtuu sillä sekunnilla kun lapsi on maailmassa . Mulla kävi molempien kanssa noin, vaikka ekassa synnytyksessä repesin ja tikattiin. Se tunne kun vauva on masun päällä, on jotain niin suurta, että kipuja ei enää muista yhtään..sitä hetkeä mä odotan :) En oikeestaan edes ajattele synnytystä kauheasti, koska ikinä ei tiedä mitä tapahtuu. Aina voi toivoa, että se sujuu kivuttomasti ja nopeasti, mutta usein se ei mene niinkuin toivoo, joten mä katson asiaa jo sen ylitse siihen, kun vauveli on jo turvallisesti maailmassa meitä katsomassa :)