Sapiisakki, tuosta kivusta.. Uudelleen synnyttäjille valinta on toki helpompi, lääkkeillä vai ilman että kuinka sitä kipua itse kestää ja jaksaa. Silti, en haluaisi peloitella/yleistää ensisynnyttäjiä etteikö kivun kanssa pärjäisi ilman apuja, niinkun itselleni kävi.
Ei mun tarvinnut huutaa missään vaiheessa, vähän puhallututti siinä lopussa kun oli viimeiset suurimmat supistukset. Sain hyvin rentouduttua kivun kanssa, synnytys eteni verkkaisesti. 7h ensisynnyttäjälle on mielestäni suht nopea, etenkin kun ajan kulun unohti ja kaikki tuntui menevän kovin nopeaan. Itse ilmoitin kätilölle tarpeesta ponnistaa, eikä siinäkään mennyt kuin 8min. Ja oli varsin kivuton ja helpoin vaihe. En tiiä yhtään mitä tällä kertaa on luvassa , toivon samanmoista kokemusta mutta saas nähdä miten kaikki menee..
Pointti on siis ettei kaikki "vaistomaisesti" jännitä kipua ja synnytys pitkity, olen siittä oiva esimerkki! Sitä kun ei ensisynnyttäjänä vain tiedä miltä se tuntuu ja miten siihen reagoi. Mä tein luomu päätöksen synnytyssaliin siirtyessä kun olin 4-5cm auki ja niitä ruvettiin tarjoamaan, koin ettei tässä nyt mikään hurja hätä ole, pärjäsin hyvin supistusten kanssa ja sillä mentiin loppuun asti! Ja hyvä niin, toivottavasti saisin kokea samantapaisen setin uudelleen!! Voi kumpa .. :)