Synnyttäneet --40+++

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja maria75
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Tähti, ei äidin iällä ole mitään merkitystä lapsen liikkeelle lähtemiseen! Konttaus ja vuorotahtinen ryömiminen olisi hyvä oppia ennen kävelyä, mutta ehtii toki myöhemminkin. Minulla esikoinen käveli ennen kuin konttasi, mutta oppi myöhemmin konttaamaan normaalisti. Kävelyn oppimisen ikähaitari on todella laaja. Joku huimapää kävelee jo puolivuotiaana ja toinen rauhallisempi puolitoistavuotiaana ja molemmat ovat normaaleja.

Ryöminyt on vuorotahtisesti jo 6kk iästä saakka. Hienosti menee eteenpäin, ei mitään peppukiitoa takaperin. Istuu ja siitä menee nelinkontin eteenpäin. Seisoo tuettuna hyvin - vahvat jalat ja täysillä jalkapohjilla seisoo. Tasapainoa ei vielä, kuten kai harvemmin tämän ikäisellä on, joten on pidettävä kiinni :)

Mulla on vaan aina kumma fiilis, kun fyssarilta tullaan, koska hän puhuu "kotiläksyistä"....ihan, kuin poika olisi jotenkin paljon jäljessä muista:rolleyes:

Mulle riittää, että kehittyy, kuten pitääkin, enkä perusta noista Neuvolan lääkärin puheista, että on muita edellä. Jokainen ihminen on yksilö, ihan elämänsä loppuun saakka:wink:)

Onko mulla lukihäiriö tai jotain.. missä Miiuli on?? Mun väsyneet silmät ei ole nähneet häneltä viestejä pitkään aikaan.o_O

Siis Miiulista ei ole kuulunut, olisi kiva, jos hän olisi täällä mukana :) Myöskään Sikuriinista ja Novellesta ei ole kuulunut. Ketäs muita..?:rolleyes:

Jos luette, niin palatkaa tänne huippujengiin:3some:smiley-bounce016

Ette arvaa, mutta mun mies sanoi eilen, että on löytänyt elämälleen täysin eri suunnan, kun poika syntyi.. :Heartblue

Vähän hämmästelin. Hän sanoi, ettei aiemmat musiikki harrastukset kiinnosta enää, koska vauva muutti hänen elämänsä täysin.

Nyt musiikki ei kiinnosta häntä enää samalla tavalla. Vähänkö oon hämmästynyt:love2 Poika on hänelle kaikki kaikessa:grin:p:joyful:

Tässä varmaan vanhempana molemmat etsii uutta suuntaa, koska myös mun elämä muuttui, muttei silti radikaalisti.. Rakkauden suhteen se on ennallaan, mutta esim. suhtautuminen toiseen on muuttunut. Nyt pitää löytää reitti takaisin rakastajaksi....Hhmmm... Onhan lomamatka eessä, siellä vois tapahtua vaiks mitä:joyful::Heartred:notworthy
:laughing025

Me ostettiin nyt Toivolle turvaistuin synttärilahjaksi isovanhempien avustuksella. Se on kyllä vain 0-18 kg selkä menosuuntaan. Eilen sitä kokeiltiin ja Toivo oli vielä aika pikkuinen turvaistuimeen. Turvakaukaloon alkaa olemaan jo aika iso. Toi turvaistuin on miehen autossa ja mun autossa käytetään vielä turvakaukaloa. Jossain vaiheessa tarttee varmaan hankkia toinen turvaistuin. Toivo kääntyi mahalta selälle 4kk iässä, ryömi 6kk iässä ja alkoi konttaamaan 8kk iässä. Nyt kävelee tuen kanssa ja yrittää seisoa ilman tukea. Ei kävele vielä ilman tukea.

Me pyritään siihen, et omia harrastuksia ja omia kiinnostuksenkohteita säilyisi. Esikoisen kanssa voi käydä niin, että kaikki jää, kun se elämä pyörii vauvan ympärillä luonnollisestikin.
Mutta niinhän se menee. Tähti, parempi niin kuin sellainen mies, jonka elämään ei vauvan syntymä tunnu mitenkään vaikuttavan.

Mä taas oon ehtiny harrastamaan enemmän kuin vuosiin nyt tytön synnyttyä. Mutta mun harrastukset onkin käsitöiden tekoa niin aluksi virkkasin huiveja, pipoja jne samalla kun tyttö oli tissillä ja nykyään teen samalla kun vahdin tyttöä leikkimatolla. Ja tyttö menee nykyisin nukkumaan jo 20:30 niin jää vielä illatkin aikaa väsätä samalla kun katsoo telkkaria. Nyt kävin käsiksi mun trikookude varastoon ja tein tytölle pienen kukkamaton ja koreja kämppään eri tarkoituksiin. Kohta alkaa tää virkkausmania olla ohi ja vois siirtyä taas iltasin korujen tekemiseen. Yks ikuisuusprojekti odottaa seuraavaa inspiraatiota. Koruja en kyllä päivisin uskalla tehä kun siinä on levitettävä pientä tilpehööriä pöytä täyteen ja aina on vaara että tyttö pääsee niihin käsiksi. Plus et se on sellasta hommaa jota ei kannata aloittaa minkään puolen tunnin takia vaan sit on oltava aikaa vähintään pari tuntia.
Mä oon tyytyväinen kun mies möi moottorikelkan pois. Se oli kisavehe ja sillä olis helppo teloa ittensä jos virhe käy. Eipä tääl eteläs oo viime vuosina ollu tarpeeksi luntakaan joten on seisonu aika turhan panttina. Kesäsin kalastelee mut sekin on viime vuosina jääny pariin reissuun per kesä. Oikeestaan mä ootan et päästään veneilemään kaikki ja näyttämään tytölle Repoveden kansallispuistoa. Ostettiin jo pelastusliivitkin tytölle kirppikseltä. Ainut mistä mies on valittanut tytön synnyttyä on se et ei voi kuunnella musiikkia niin kuin on tottunut. Kuunteli sitä ennen paljon ja kohtuu voluumillakin välillä. Osti nyt onneksi hyvät kuulokkeet niin voi kuunnella niin. Tietty nyt ei päästä enää konsertteihin ym niin harmittaa se vähän muakin. Tyttö tykkää musiikista paljon. Kuuntelee sekä lastenlauluja että rokkia. Osaa mossata Metallican tahtiin :grin

Ainut mistä mies on valittanut tytön synnyttyä on se et ei voi kuunnella musiikkia niin kuin on tottunut. Kuunteli sitä ennen paljon ja kohtuu voluumillakin välillä. Osti nyt onneksi hyvät kuulokkeet niin voi kuunnella niin. Tietty nyt ei päästä enää konsertteihin ym niin harmittaa se vähän muakin. Tyttö tykkää musiikista paljon. Kuuntelee sekä lastenlauluja että rokkia. Osaa mossata Metallican tahtiin :grin

Eclipse :) Meillä kyllä musat soi, eikä häiritse lasta, päinvastoin :) Ei tietenkään hurjan kovalla voi soittaa, siitä seinänaapuri häiriintyisi. Mutta siis kuulee lastenmusan lisäksi funkia, jazz:ia...myös Metallicaa :) Meillä oli liput enskesän konsertteihin Gunnarit ja Red Hot Chilipeppers, mutta eihän pojan kanssa pääse, niin annettiin joululahjaksi muille...

Mutta siis, tottakai musiikkia, täällä poika tykkää todella musiikista ja soittaa jo lastenpienoa itse, sekä mies heittänyt live rumpusooloa jne.. :)

Me pyritään siihen, et omia harrastuksia ja omia kiinnostuksenkohteita säilyisi. Esikoisen kanssa voi käydä niin, että kaikki jää, kun se elämä pyörii vauvan ympärillä luonnollisestikin.
Mutta niinhän se menee. Tähti, parempi niin kuin sellainen mies, jonka elämään ei vauvan syntymä tunnu mitenkään vaikuttavan.

Catlin :) Totta, että kaikki pyörii vauvan ympärillä. Silti kysyin mieheltä täsmentävää, että miksi luovut musiikista, hän sanoi, että tietty kiinnostus loppui, kun vauva syntyi, eikä hänellä ole kiinnostusta jatkaa, vaikka haluaisikin... Sanoi, että hänen elämässä asiat tapahtuu sykleissä ja siten mennyt on mennyttä. Pakko uskoa, eihän harrastusta voi jatkaa, jos vuosia kestänyt mielenkiinto on yhtäkkiä ohi/loppunut.

Töihin selvästi nyt panostaa enemmän, koska sai paremman tittelin, mutta ei ole sitä vielä ottanut vastaan, vaikka jo useampi kk on siihen pomo yrittänyt häntä painostaa, että suostuisi.... :)

Siis täsmennys tänne, että ei mun mies tarkoita musiikin kuuntelun lopettamista, vaan sen soittoa... :)

Mä taas oon ehtiny harrastamaan enemmän kuin vuosiin nyt tytön synnyttyä. Mutta mun harrastukset onkin käsitöiden tekoa niin aluksi virkkasin huiveja, pipoja jne samalla kun tyttö oli tissillä ja nykyään teen samalla kun vahdin tyttöä leikkimatolla. Ja tyttö menee nykyisin nukkumaan jo 20:30 niin jää vielä illatkin aikaa väsätä samalla kun katsoo telkkaria. Nyt kävin käsiksi mun trikookude varastoon ja tein tytölle pienen kukkamaton ja koreja kämppään eri tarkoituksiin. Kohta alkaa tää virkkausmania olla ohi ja vois siirtyä taas iltasin korujen tekemiseen. Yks ikuisuusprojekti odottaa seuraavaa inspiraatiota. Koruja en kyllä päivisin uskalla tehä kun siinä on levitettävä pientä tilpehööriä pöytä täyteen ja aina on vaara että tyttö pääsee niihin käsiksi. Plus et se on sellasta hommaa jota ei kannata aloittaa minkään puolen tunnin takia vaan sit on oltava aikaa vähintään pari tuntia.
Mä oon tyytyväinen kun mies möi moottorikelkan pois. Se oli kisavehe ja sillä olis helppo teloa ittensä jos virhe käy. Eipä tääl eteläs oo viime vuosina ollu tarpeeksi luntakaan joten on seisonu aika turhan panttina. Kesäsin kalastelee mut sekin on viime vuosina jääny pariin reissuun per kesä. Oikeestaan mä ootan et päästään veneilemään kaikki ja näyttämään tytölle Repoveden kansallispuistoa. Ostettiin jo pelastusliivitkin tytölle kirppikseltä. Ainut mistä mies on valittanut tytön synnyttyä on se et ei voi kuunnella musiikkia niin kuin on tottunut. Kuunteli sitä ennen paljon ja kohtuu voluumillakin välillä. Osti nyt onneksi hyvät kuulokkeet niin voi kuunnella niin. Tietty nyt ei päästä enää konsertteihin ym niin harmittaa se vähän muakin. Tyttö tykkää musiikista paljon. Kuuntelee sekä lastenlauluja että rokkia. Osaa mossata Metallican tahtiin :grin
Miten pystyt tekemään käsitöitä imettäessä??? Se ois siistiä. Nimim. neuloosi ei ole sairaus

Miten pystyt tekemään käsitöitä imettäessä??? Se ois siistiä. Nimim. neuloosi ei ole sairaus
Imettämällä kainaloimetyksellä. Mulla ei oo kuin kaks imetysasentoa, kun ite oon lyhyt ja tissit isot :wacky:, niin sylissä imetys ei toimi. Kyljellään sängyssä tai kainaloimetys on toimivat ollu ekoista päivistä asti. Eli tarkemmin, sohvalla on kaks napakkaa neliö lattiatyynyä päällekäin mun vieressä. Niistä päälimmäistä hieman kääntämällä saan tytön kylkeen kiinni viereen tissille. Pienenä vielä tuin hieman harsolla, enää ei tarvi, kun ohjaa ite käsillä tissin suuhun. Siinä jää kummatkin kädet vapaiksi. Tietty toista kättä pitää pitää korkeemmalla virkatessa joten niska voi tulla kipeeks, jos liian kauan tekee. Ja kaikki pitää olla varattuna viereen valmiiksi. Lisäks mulla oli läppäri sohvan käsinojalla josta pysty samalla lukemaan ohjetta tai sit vaikka kirjoittelemaan täällä. :wink Tyttö myös usein nukahti tissittelyn päätteeksi siihen viereen ja nostin vaan viltin päälle ja jatkoin omia juttujani sen aikaa. Tää on varmaan yks syy ettei vieläkään halua omassa sängyssä nukkua :meh: kun on saanu nukkua niin paljon vieressä. Nytkin nukkua tuhisee tuossa vieressä tissi suussa. Täytyy kohta siirtää omaan sänkyyn jossa yleensä nukkuu ekat kolme tuntia ennen kuin herää ekan kerran. Ehitäänpähän käväsemään miehen kanssa ulkosaunassa.

Eclipse, mä mietinkin, että tässä on joku anatominen tausta :D itsellä on pikkiriikkiset tissit pitkän vartalon yläosassa ;) Ei tässä hommassa ainakaan ryhti oo parantunut, kun lapsi alkaa kerätä painoa, yrittää tyynyillä nostaa lasta tarpeeksi ylös imetykselle...!

Imettämällä kainaloimetyksellä. Mulla ei oo kuin kaks imetysasentoa, kun ite oon lyhyt ja tissit isot :wacky:, niin sylissä imetys ei toimi. Kyljellään sängyssä tai kainaloimetys on toimivat ollu ekoista päivistä asti. Eli tarkemmin, sohvalla on kaks napakkaa neliö lattiatyynyä päällekäin mun vieressä. Niistä päälimmäistä hieman kääntämällä saan tytön kylkeen kiinni viereen tissille. Pienenä vielä tuin hieman harsolla, enää ei tarvi, kun ohjaa ite käsillä tissin suuhun. Siinä jää kummatkin kädet vapaiksi. Tietty toista kättä pitää pitää korkeemmalla virkatessa joten niska voi tulla kipeeks, jos liian kauan tekee. Ja kaikki pitää olla varattuna viereen valmiiksi. Lisäks mulla oli läppäri sohvan käsinojalla josta pysty samalla lukemaan ohjetta tai sit vaikka kirjoittelemaan täällä. :wink Tyttö myös usein nukahti tissittelyn päätteeksi siihen viereen ja nostin vaan viltin päälle ja jatkoin omia juttujani sen aikaa. Tää on varmaan yks syy ettei vieläkään halua omassa sängyssä nukkua :meh: kun on saanu nukkua niin paljon vieressä. Nytkin nukkua tuhisee tuossa vieressä tissi suussa. Täytyy kohta siirtää omaan sänkyyn jossa yleensä nukkuu ekat kolme tuntia ennen kuin herää ekan kerran. Ehitäänpähän käväsemään miehen kanssa ulkosaunassa.
Kivalta kuulostaa. :joyful: Ei onnistu mulla. Oon pitkä ja tissit on pienet ja imetän aina sylissä paitsi joskus yöllä kyljellään maaten. Mulla onkin käsitöiden teko hidastunut huomattavasti vauvan synnyttyä.

Ohjeistetaanko nykyisin ihan normina et antakaa velliä, jos vauvan paino ei nouse toivotusti?

Jotenkin muistelen kolmen vuoden takaa, että velliä ei neuvolassa suositeltu ollenkaan - ennemminkin kiinteitä. Tosin saattaa tämäkin olla neuvola- ja th-kohtaista...

Ollaan siirrytty vellistä puuroon, kun puuro vihdoin kelpaa. Eli iltapuuro + aamupuuro, ( sekä yöpuurot, mikäli tarvetta). Nyt parina viimeyönä on näköjään vihdoin pärjätty aamuun saakka ilman yösyöttöä :) Jihaa!!

Antaako joku puuroa päivällä, välipalana?:rolleyes: ( Sitä miettii mikä olisi kätevintä matkan aikana...valtavaa määrää pilttipurkkeja tuskin tulee lentokoneeseen raahattua, puurojauho menee kätevästi... )

Voin lahjoittaa meidän seuraavan käyntiajan teille:laughing002 Eikös teilläkin siellä ole pitkä tukka, niin menee ihan täydestä:laughing021

Ei meidän tytöllä oo hiuksia vielä kun hiukan kullan vaaleeta, ehkä punertavaa [emoji3] Olis mukava mennä siks että ammattilainen kävis läpi tyttöä ja miten kehittynyt ja antais vinkkejä minkälaisia jumppaliikkeitä voi kotona tehdä tukeakseen kehitystä.

Meillä täytti poitsu toissapäivänä 1v. :) Tänään on synttärijuhlat. Käytiin toissapäivänä myös 1v neuvolassa ja sai kolme rokotetta. Paino oli edellisestä käynnistä (10kk) laskenut. :sad001 Oli vatsataudisssa tammikuussa ja se pudotti painoa, ei ehtinyt vielä palautua. Mennään kuukauden päästä käymään painokontrollissa. Tääällä alkoi pari viikkoa sitten myös vähän vierastaa. Alkoi ihan yllättäen, ekoina 11,5 kk ei ollut mitään.

Tähti: Meillä oli pojan fyssari joku aika sitten eikä päästy (oli hulinayö ja molemmat väsyneitä niin nukuttiin päivällä). Kukaan ei ole pakottanut että pitäisi ottaa uusi aika. Ja meillä sentään on oikeasti pojan liikkumisen kanssa ongelmia ja viivästymää. Kyllä se fyssarilla käynti on ihan vapaaehtoista. Jos olisin sinä niin peruisin vaan ajan enkä ottaisi uutta. Ei kai se fyssari perään soittele jos ette tule?

Pitkästä aikaa meidän kuulumisia. Meillä on pojan ruokavalion kanssa taisteltu. Kun joku tosiaan aiheuttaa mahakipuja. Jätin sitten pois kaikki tärkkelystä sisältävät ruoat (kaupan purkkiruoat, peruna, bataatti, porkkana) sekä viljat ja riisin ja jopa maissinanaksut. Sen jälkeen helpotti. Pojan ruokavalio on aika suppea mutta pikuhiljaa viikko per ruoka-aine systeemillä lisätään aineita. Nyt käyviä on kukkakaali, palsternakka, kesäkurpitsa, kana, hirssipuuro, päärynä, luumu, persikka, melooni. Kananmuna ilmeisesti myös. Tattarijauhoja kokeilen seuraavaksi että saadaan jonkinlainen leipä pojalle mussutettavaksi kun niin kovasti leivästä tykkäisi mutta tavallinen tekee mahakipua. Sen jälkeen alan kokeilla hapanmaitotuotteita vihdoin.

Liikkuminen meillä on ollut myös viivästynyttä. Nyt 10 kkn ikäisenä vihdoin oppi ryömimään eteenpäin.. Sitä ennen liikkui kierimällä, peruuttaen ja napansa ympäri pyörimällä. Seisoa haluaa kovasti mutta jalat on vielä aika makaronia. :rolleyes: Saan pidellä puoli päivää pystyssä, ainakin siltä tuntuu.. :wtf: Ottaa myös askeleita tuettaessa. Kävelytuoli on käytössä. Pitäisi tilata uusi fyssariaika mutta en ole muistanut ja ehtinyt.. Meillä on etsitty uutta asuntoa koska tämä kaksitasoinen ei ole hyvä vauvan ja mun jalkakipujen kera. Nyt uusi asunto löytyi ja muutetaan 1.4. Miehellekin löydettiin töitä joten uusi elämänvaihe taas alkamassa.

Tähti: Meillä oli pojan fyssari joku aika sitten eikä päästy (oli hulinayö ja molemmat väsyneitä niin nukuttiin päivällä). Kukaan ei ole pakottanut että pitäisi ottaa uusi aika. Ja meillä sentään on oikeasti pojan liikkumisen kanssa ongelmia ja viivästymää. Kyllä se fyssarilla käynti on ihan vapaaehtoista. Jos olisin sinä niin peruisin vaan ajan enkä ottaisi uutta. Ei kai se fyssari perään soittele jos ette tule?

Marituuli :) Kerran peruttiin, kun rota-rokotteen jälkeen poika tuli vatsasta kipeäksi. Ja kyllä fyssari soitti perään, varasi itse meille uuden ajan. Ehkä silloin olikin siihen tarvetta...

Mutta tosiaan niin, että hän varasi meille ajan valmiiksi...

Takaisin