Synnyttäneet --40+++

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja maria75
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Kuukassius. Siitä Unijuna palvelusta. Oon sitä lueskellu hiukan mutten videoita katsonut..se uniohjaaja kertoo eri aiheosioista videoissa ja lisäks on pikavinkkejä ja yhteenvetoja. En mä kyllä vielä mitään uutta oo sieltä löytänyt tai mitään ihan maailma mullistavaa. Olin toki lukenut ennalta aika paljon netistä ja sen Unihiekkaa etsimässä kirjan.

Kiitos!! Lukasen ensin tuon kirjan sitte

Miten oot valmistanut sen?
Keittämällä ja sitten soseuttamalla kasvisten joukkoon. Nyt varmaan jatkossa muussaan hienoksi muun ruuan joukkoon, kun ollaan alettu syömään vähän karkeampia soseita. Tytöllä ei oo vielä yhtään hammasta. Ajattelin myös kokeilla tehdä juurespihvejä niin niitten kanssa voi sit lihan kypsentää uunissa.
Meillä ei vielä sormiruokailla. Oon antanu kokeiluun kananmunan siivuja ja kurkkuraastetta. Murusti vaan ympäriinsä ne eikä suostunut ees maistamaan. Mä en muutenkaan ole mikään sormiruokailun fani. Tyttö osasi pinsettiotteen jo monta viikoa sitten ja on näppärä, joten sitä ei tarvitse harjoitella. Opetelkoon syömään suoraan lusikalla. Maissinaksuja syö silloin tällöin lähinnä huvin vuoksi ja mutustaa hedelmäpussia. Mun lempilause jo raskausaikana oli et on niitä täyspäisiä kakaroita kasvatettu käpylehmillä ennenkin ja minuu ei kiinnosta nykyajan kotkotukset :wink :rolleyes:

Kasvispihvit uunissa ois kyllä hyvä idea ja jonkinlaiset lihapullat, täytyypä aktivoitua - tulee vähän vaihtelua keitettyyn jauhelihaan ja kanaan. :) kohta ajattelin myös tehdä jonkinlaista bolognese-kastiketta eli vähän luomutomaattimurskaa jauhelihan sekaan. Siinä tapauksessa ehkä keittämisen sijasta ruskistan jauhelihan varovasti kattilassa öljyssä. Munakkaita oon myös tehnyt molemmille lapsille hitaasti miedolla lämmöllä pannulla, käy myös sitten sormiruuasta.

Tekisi mieli ostaa se "samasta padasta" -kirja, kun tykkäisin kyllä kokkailla, jos aikaa liikenisi.

Pilkoin sisäfilepötkäleet suikaleiksi ja keitin ne. Viimeks otin jänteet aika hyvin pois, mut nyt ajattelin jättää ne. Vauva tällä vkolla 7kk.

Mä oon muuten huuhdellu kraanan alla noi lihat, en tie lähteekö sillä tapaa suolaa veks, mut hyvä yritys.
Hyvä, kiitos! noin mäkin ajattelin. Me syödään muutenkin välillä tuota possun sisäfilettä, kun isompi lapsikin siitä tykkää, niin nythän siitä sais sit samasta, jos ei halua tehdä isompaa satsia kerralla. Mä yleensä aika hyvin kans perkaan sen, ehkä ei tarvitsisi ihan niin huolellisesti :)

Miten teette kasvispihvejä? Noita lihapullia tomaattikastikkeessa voiskin varmaan kans tehdä vähän isomman satsin ja pakastaa annoksina. Mä olen huono tekemään erikseen vauvalle ruokaa joka päivä ja suosin siksi isoja satseja ja pakastusta. Tosin meillä nyt ei olla edes aloitettu maisteluja vielä mutta hyvä suunnitella ajoissa. :D

Miten teette kasvispihvejä? Noita lihapullia tomaattikastikkeessa voiskin varmaan kans tehdä vähän isomman satsin ja pakastaa annoksina. Mä olen huono tekemään erikseen vauvalle ruokaa joka päivä ja suosin siksi isoja satseja ja pakastusta. Tosin meillä nyt ei olla edes aloitettu maisteluja vielä mutta hyvä suunnitella ajoissa. :D
Itellen oon tehny niin että oon raastanu hienolla terällä juureksia ja palan kesäkurpitsaa kostukkeeksi. Joukkoon yrttejä, valkosipulia, kananmunaa ja juustoraastetta. Paisto uunissa 225 /20min. Vauvalle tekee niin et ottaa sen osuuden erikseen ennen juustoa ja suolaa. Ja jos tekee minipihvejä niin paistoajasta en oo varma. Ja tulee muuten hyviä pihvejä kun lisää perunamuusin jämään muita raasteita. Tosin siinä on jo mausteita joten se ei käy vauvoille.

Itellen oon tehny niin että oon raastanu hienolla terällä juureksia ja palan kesäkurpitsaa kostukkeeksi. Joukkoon yrttejä, valkosipulia, kananmunaa ja juustoraastetta. Paisto uunissa 225 /20min. Vauvalle tekee niin et ottaa sen osuuden erikseen ennen juustoa ja suolaa. Ja jos tekee minipihvejä niin paistoajasta en oo varma. Ja tulee muuten hyviä pihvejä kun lisää perunamuusin jämään muita raasteita. Tosin siinä on jo mausteita joten se ei käy vauvoille.
Kiitos Eclipse!!

Nyt taas jännityksellä odotan, mitä Tähti tällä kerralla saa kuulla...

Yölento :) Tultiin kotiin ja yllätys uusi käyntiaika taskussa:oops: Vielä ei riitä, heti meidän reissun jälkeen mentävä. Sanoin "piruuttani", että vai niin....poikahan kävelee silloin:joyful:

Tiikeriäitinä en pukenut tällä kertaa potkareita, vaan housut ja paidan. Ja sitten ulkovaatteet jätin tarkoituksella ala-aulaan, vaunuihin. No, kun otti meidät sisään, luuli, että oon tässä pakkasessa tuonut lapsen Neuvolaan ilman vaatteita...:violent001 Haha, tarkoituksella riisuin ne aulaan, ettei tarvitse aina hämmästellä pojan vaatteita.

No, housut hän otti heti pois pojalta, joten jumppasi leluilla ilman housuja:confused2 Poikaa ei kyllä kiinnostanut yhtään tällä kertaa, kun ihan samoja leluja oli, kun kotona. Sanoin heti, että ihan samat on, ettei taida viitsiä niiden perässä mennä.

Katseli varpaankynnet, hiukset ja hampaat. Kysyi, että onko tullut mitään uusia asioita kotona vastaan... Mä vähän hölmistyneenä sanoin, että joka päivä kehittyy ja leikitään uusia juttuja. En tiedä mitä tuohon kysymykseen voisi/ kuuluu vastata?!:eek: Sitten kyseli, miten 8kk lääkärintarkastus meni?! Oliko mitään moitittavaa?!:pale No olin, että mitä ihmettä....ei todellakaan:mad: Kertaakaan ei ole edes kipeä vielä ollut.

Vähän kumma fiilis taas jäi, vaikka sanoi, että hienosti poika menee, niin silti on vaan vielä kerran käytävä:salut:confused004

Yölento :) Tultiin kotiin ja yllätys uusi käyntiaika taskussa:oops: Vielä ei riitä, heti meidän reissun jälkeen mentävä. Sanoin "piruuttani", että vai niin....poikahan kävelee silloin:joyful:

Tiikeriäitinä en pukenut tällä kertaa potkareita, vaan housut ja paidan. Ja sitten ulkovaatteet jätin tarkoituksella ala-aulaan, vaunuihin. No, kun otti meidät sisään, luuli, että oon tässä pakkasessa tuonut lapsen Neuvolaan ilman vaatteita...:violent001 Haha, tarkoituksella riisuin ne aulaan, ettei tarvitse aina hämmästellä pojan vaatteita.

No, housut hän otti heti pois pojalta, joten jumppasi leluilla ilman housuja:confused2 Poikaa ei kyllä kiinnostanut yhtään tällä kertaa, kun ihan samoja leluja oli, kun kotona. Sanoin heti, että ihan samat on, ettei taida viitsiä niiden perässä mennä.

Katseli varpaankynnet, hiukset ja hampaat. Kysyi, että onko tullut mitään uusia asioita kotona vastaan... Mä vähän hölmistyneenä sanoin, että joka päivä kehittyy ja leikitään uusia juttuja. En tiedä mitä tuohon kysymykseen voisi/ kuuluu vastata?!:eek: Sitten kyseli, miten 8kk lääkärintarkastus meni?! Oliko mitään moitittavaa?!:pale No olin, että mitä ihmettä....ei todellakaan:mad: Kertaakaan ei ole edes kipeä vielä ollut.

Vähän kumma fiilis taas jäi, vaikka sanoi, että hienosti poika menee, niin silti on vaan vielä kerran käytävä:salut:confused004
Minkä takia pitää mennä?! Mitkä olivat perustelut? Ja sit siinä vaiheessa, kun fyssari alkaa tarkistaa hampaita, niin aika sekoilua alkaa olla... Puuh ja murr...

Minkä takia pitää mennä?! Mitkä olivat perustelut? Ja sit siinä vaiheessa, kun fyssari alkaa tarkistaa hampaita, niin aika sekoilua alkaa olla... Puuh ja murr...

Myy75 :) Mä en suoraan sanoen tiedä miksi, kun nyt piti olla varmaksi viimeinen kerta, niin sanoi meidän ex -Th, ennen kun läksi.

Siis viimeinen käynti, kun on pitänyt olla moneen kertaan.

Fyssari vaan sanoi, että kotiläksynä on pitää lasta enemmän istumassa lattialla.

Myy75 :) Niin en heti keksi muuta, kuin tykkää pojasta niin paljon... Fyssari siis pyysi meidät silloin sinne Avoimen päiväkodin vauvaryhmäänkin ja sitten siellä, kun oltiin, niin nappasi pojan lattialta, kysymättä multa mitään. Poika ei ehtinyt ees leikkiä tai katsella lelujakaan, kun fyssari väänteli häntä joka suuntaan ja näytti muille mallia vauvan asennoista pari tuntia jne... :hungry:

Mua harmitti, kun vein hänet sinne leikkimään, enkä miksikään jumpparin mallikappaleeksi:arghh::sad001

Myy75 :) Siis en halua enää käydä siellä fyssarilla pojan kanssa, mutta pelkään, että teen virheen, jos nyt kieltäydyn menemästä:sad001....kun sitä kuitenkin arvostaa "ammattilaisen" mielipidettä, että jos jollekin on tarve, niin sitten pitää niin tehdä, eli kuten ammatti-ihminen sanoo...

Oikeasti ihmettelen, että miksi käydään, kun mitään selkeää ei fyssari sano. Esim. Seurakunnan vauvaryhmässäkin kaikki suht. saman "ikäiset", liikkuu ja istuu ihan samalla tavalla, kun meidän poika... Sitten vielä, kun jokainen on yksilö...

Hampaat katsoi, tuskin voi tarkistaa, kuten hammaslääkäri.

Tähti, vaikuttaa todella oudolta! Jos ei mitään huolta tai vaivaa ole, niin normaali seuranta neuvolan terveydenhoitajalla riittää. Sieltäkin normaalisti saa nuo ohjeet, miten kannattaa kotona leikkejä jatkaa. Eikö teidän kunnassa mitään muuta rahareikää ole??

Tähti, vaikuttaa todella oudolta! Jos ei mitään huolta tai vaivaa ole, niin normaali seuranta neuvolan terveydenhoitajalla riittää. Sieltäkin normaalisti saa nuo ohjeet, miten kannattaa kotona leikkejä jatkaa. Eikö teidän kunnassa mitään muuta rahareikää ole??

Yölento :) Onko siis outoa? Mitä tapahtui väärin? Me ei olla viä kunnolla tavattu uutta Th:ta, jotta voisi keskustella... Kyllä tässä kunnassa selvästi on rahareikiä.

Last edited by a moderator:
Tähti, kyllähän fyssarilla käyntiin pitäisi olla joku syy. Eihän jokainen vauva käy siellä siksi, että jos vauva kehittyy normaalisti, ei lisätukea tarvita. Meilläpäin fysioterapiaan pääsee, jos kehityksessä on viivettä tai on jokin muu huoli lapsen liikkumisesta. Hammashoito tutkii hampaat, vanhemmat huolehtivat vaatteet jne.

Tähti,Mä tota hampaiden tutkimista mietin,että mikäli fyssari tunki sormensa ilman hanskoja lapsesi suuhun alkaa kyseessä olemaan jo aika iso virhe.
Ensinnäkään hampaat eivät ole hänen työaluettaan ja toisekseen hammaslääkärit ja -hoitajat käyttävät aina hanskoja tutkiessaan suita.

Tähti, kyllähän fyssarilla käyntiin pitäisi olla joku syy. Eihän jokainen vauva käy siellä siksi, että jos vauva kehittyy normaalisti, ei lisätukea tarvita. Meilläpäin fysioterapiaan pääsee, jos kehityksessä on viivettä tai on jokin muu huoli lapsen liikkumisesta. Hammashoito tutkii hampaat, vanhemmat huolehtivat vaatteet jne.

Yölento :) Ehkä aluksi oli oikea tarve fysioterapiaan, koska poika suosi toista puolta nukkuessaan ja yliojensi itseään. Mutta,..mutta tämä oli siis kauan sitten, jossain noin 3+ kk iässä.

Mun mielestä poika kehittyy samaa tahtia, kuin muut ja on mun mielestä ehkä henkisesti muita ikäisiään edellä. En ole samaa mieltä siitä, että hän olisi muita edellä, kuten Neuvolassa sanottiin, että olisi fyysisesti muita edellä...:angel3

Tähti,Mä tota hampaiden tutkimista mietin,että mikäli fyssari tunki sormensa ilman hanskoja lapsesi suuhun alkaa kyseessä olemaan jo aika iso virhe.
Ensinnäkään hampaat eivät ole hänen työaluettaan ja toisekseen hammaslääkärit ja -hoitajat käyttävät aina hanskoja tutkiessaan suita.

Ilman hanskoja, mutta vain "vähän" nosti huulta, kuten tavallisesti ihmiset tekee..
Tiedä sitten...?o_O

Ainakin teki ilman mun lupaa.

Last edited by a moderator:
Yölento :) Ehkä aluksi oli oikea tarve fysioterapiaan, koska poika suosi toista puolta nukkuessaan ja yliojensi itseään. Mutta,..mutta tämä oli siis kauan sitten, jossain noin 3+ kk iässä.

Mun mielestä poika kehittyy samaa tahtia, kuin muut ja on mun mielestä ehkä henkisesti muita ikäisiään edellä. En ole samaa mieltä siitä, että hän olisi muita edellä, kuten Neuvolassa sanottiin, että olisi fyysisesti muita edellä...:angel3
On varsin tavallista, että vauvat välillä suosivat toista puolta. Syynä useimmiten on vanhempien tapa toimia suosien tiettyjä asentoja. Asia on helppo korjata muuttamalla omia tapojaan. Tähän siis riittää se, että neuvolan terveydenhoitaja ohjaa vanhempia. Itse olen vahvasti oikeakätinen ja minun on vaikea toimia vauvan molempia puolia tukien, mutta kahdessa päivässä oppi vasemmalla samat taidot, mitä osasi jo oikealla, kun vain itse hoksasin, että nyt on sen aika.

En noin yleisesti ottaen vastusta lisätukea, mutta teidän neuvola ei tunnu tukevan vanhempia ensinkään :(

Takaisin