Synnyttäneet --40+++

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja maria75
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meille ravitsemusterapeutti suositteli kiertävästi ruokia esim maanantaisin bataattia, tiistaisin mustikkaa, keskiviikkoisin porkkanaa, torstaisin hunajamelonia ja perjantaisin palsternakkaa. Säkin voit kierrättää noita teille sopivia ni ei tuu liikaa yhtä. Suositteli myös mun kokeilee riisiä vielä ja oon syöny leipää mis riisiä mut tyttö heti limanen ja tukossa ja kaaripuklaa.
Nla-täti antoi vinkin limaisuuteen ja tukkoisuuteen: keittosuolatipat. Ja arvaa mitä? Mähän lopetin niiden käytön kun saatin flunssa-diagnoosin sijasta refluksi-diagnoosi. Ja sen jälkeen on rahissu niin helvetisti. Ja neuvoi viel koitaa sitä gavisconia.

Tähti-73: Mä olen alusta asti kiinteitä aloitellessa laittanut vauvan ruokiin rypsi- tai oliiviöljyä tipan/lorauksen. Ja ihan neuvolan suosituksesta. Voita en ehkä antaisi. Ainakin jos haluaa olla tarkkana suolan kanssa koska eikö siinä ole suolaa?

Mä teen soseet pääasiassa itse. Eri vihanneksia ja jotain lihaa kattilaan kiehumaan ja sitten sauvasekoittimella soseeksi. Yrttejä en ole vieläkään käyttänyt kun oli epäilys että joku allergisoi poikaa ja karsin muutenkin ruokia rajulla kädellä. Nyt kun näyttää että ummetus on hoidettu Pegorionilla niin voisin niitäkin lisätä. Tähän asti kaikki lisäykset on sopineet pojalle eikä mikään ole tehnyt levottomaksi tai mahakipuiseksi. :)

Meillä on nyt vaan ongelmana että poika ei huoli lusikkaruokaa.. Olen jopa kokeillut eri lusikoita jos taika on siinä kuten joku ehdotti. Sormiruokia kyllä syö.. niinpä keitän makaroneja, porkkanan palasia, kukkakaalia yms.. tänään on maisteltu kalaa ja kananmunaa sormin. Pientä tuon syöminen näin on.. mutta paikkaa toistaiseksi maidolla sitten. Velliä en ole saanut juomaan.

Lisäksi meillä on yöt välillä levottomia. Viime yönä laskin että poika herätti klo yhden jälkeen kahdeksan kertaa.. o_O Yksi yö yksitoista kertaa.. :banghead: En tiedä onko jotain uuden oppimisen levottomuutta, nälkää, kylmä, kuuma vai mitä..? Maitoa juo öisin yleensä kaksi kertaa, muulloin ei huoli vaikka on levoton. Vääntää ja kääntää ja kitisee ja potkii. Rauhoittuu esim kainaloon mutta hetken päästä vääntää taas siinäkin. Niinpä siirrän omaan sänkyynsä jossa taas rauhoittuu. Hetkeksi. Ja sitten taas siirrän edestakaisin. :banghead: Pitäisi kai jaksaa unikouluttaa eli antaa vaan kitistä tai vaikka huutaa niin kauan että nukahtaa itse?? Vai onko muita ideoita? :anyone
Mun mielestä kuulostaa vattavaivoilta. Meillä on heränny kans nyt useampaan kertaan ja koukistelle jalkojaan. Mä sit pumppaan jalkoja ja siihen se nukhataa. Koita pumppaa jalkoja, jos rauhoittuu ni oisko vattapuruja? Miksi nla suositteli öljyä ruokaan? Mullon käsitys et se kovettaa vatsaa?

No ei sitä voita nyt ihan hirveesti siihen lihaan jää ja paistaminen jonkin verran muuttaa sitä proteiinirakennetta.
Mä ehkä antaisin vähän ja söisin ite loput ja paistaisin sit jatkossa joko ilman rasvaa (jauhelihan paistamiseen ei tarvii välttämättä rasvaa) tai jollain kasviöljyllä.

Oon satunnaisesti lukenut näitä juttuja (koska kiinnostaa) ja mun on pakko sanoa, että Tähti-73 sun terkka on ihan pimee! Neuvolan tehtävä on tukea ja auttaa vanhempia kasvatustehtävässään, antaa tietoa vauvan kasvusta ja kehityksestä, vauvan ruuasta yms.

Muuten vauvalle voi antaa lähes samaa ruokaa ku mitä itekin syö, paitsi ilman suolaa ja ilman maitotuotteita alle 10kk. Ja tavallinen kaneli, hunaja ja kaakaojauhe ei sovi alle 1v. (lisäksi myös nitraattia keräävät kasvikset, kuten pinaatti, salaatit, kurpitsat poislukien kesäkurpitsa on vältettäviä)
Sormiruokana voi antaa pehmeiksi höyrytettyjä kasviksia, lihaa, maissinaksuja yms. jos lapsi osaa istua itse tai kevyesti tuettuna.

Jos haluaa tutustua tarkemmin sormiruokailuun, on tässä yks hyvä blogi:
http://simppelisormiruokakeittio.com/
ja hyvä sormiruokailun "aloituspaketti": http://simppelisormiruokakeittio.com/sormiruokailunabc/
Kiitti! Me ollaan just sormiruokakynnyksellä. En tosin muistanu mtn kysyä nlassa tänään siitä. Mut eilen annoin käteen kurkkua. Nyrpisteli naamaansa...

Sirpa :) Vauvalle ei saa paistaa jauhelihaa, se pitäisi keittää..
Sorry, tieks toi tuli ihan vahingossa. "paistaa jauhelihaa" on niin vakiosanastoa, et huomasin vasta jälkeen päin! "Keittää jauhelihaa" kuulostaa ihan koiranruoalta. Mut joo, keittää ne pitää. Joku sitä kommentoikin sillo heti perään.

Mä mietin myös tota voita, että ainakaan just suolan takia en ihan vielä käyttäisi.

Mun mielestä tuo unikoulu on kans sinällään yks mysteeri, että toisaalta sitä suositaan ja suositellaan, toisaalta taas nykyisin on laajasti vallalla käsitys, että vauvan itkuun vastataan heti ja se luo osaltaan sitä perusturvaa ja luottamusta. Että mikä sitten on uniasioissa oikea keskitie... Haastavaa. Itse oon herkkä vauvan itkulle ja uskon tuohon perusturvallisuus -asiaan, mut joskus myös miettinyt, että mitenköhän sellainen unikoulu toimisi.
Sitä unikoulua ei enää suositella, vaan oli joku toinen menetelmä. Kyl mäkin vauvan itkuun vastaan, mut yleis-kitinään ja pölötykseen en heti. Yöllä siis. Silloin saattaa nukahtaakin itekseen, mut itkuisena ei nukahda koskaan. Oon niin sanotusti kokeillut...:rolleyes:

Herranjee, ku tääl oli paljon tekstiä. Mä jo ajattelin et palsta kuolee ku oli monta hiljasta pvää... (Huomasitte ton kirosanan tos alussa :p...)

Meillä tänään 5kk nla. Oli kasvanu vaan 2,5cm ja jotain 200g. Mut luin et kasvu hidastuukin täs kohtaa. Refluksista johtuen, nla täti sanoi et nyt ei alotetakaan viljoja, vaan lihat! Meitsi vanhana karppaajana oli ihan et JESSS! Mä en mitään puurovauvaa tästä haluiskaan. Joo-o, et huomenna broileriostoksille! Broiskua vko ja sit possua. Mitä possua ootte valmistanu? Mä kysyin tädiltä, et filettä, kylkee, palaa vai mitä possuu? Broileri on tietty filettä. Täti alko miettii, et ei hän tiedä....possuu ku possuu.:joyful:

Muutenkin oli hyvä nla käynti. Jaja, kärrykieltoja ei missään! Tätikin sanoi, et kärrää sisään vaan! Eikä kukaan mukaan sanonu mtn. Jotain sit tapahtunu viime kerran....

Nla täti antoi neuvon noihin ruokiin: käy vaklaa cittarin hyllyiltä et mitä niissä valmiissa sekotuksissa on ja sit väsäät ite. Niinhän mä oon jo tehny :cat:.

Vauvan motoriikka ok ja nyt saa alkaa pitelee kainaloista pystyssä et oppii varaa jaloilleen vähä. Ei vielä istu, et syöttötuoliin ei.

Ja saan antaa 5kuutioo kasviksia ja 1 lihaa. Mä oonki nyt antanu liian vähän soseita ku joku vko sitte mietin et annanko liikaa.

Meillä vieläkin soseet on viha-rakkaus. Välillä menee jees, välillä kitisee ja vaan maito käy.

MS74, mä koitan tota kiertoo. Annatko siis yhtä lajia per pvä?

Herranjee, ku tääl oli paljon tekstiä. Mä jo ajattelin et palsta kuolee ku oli monta hiljasta pvää... (Huomasitte ton kirosanan tos alussa :p...)

Meillä tänään 5kk nla. Oli kasvanu vaan 2,5cm ja jotain 200g. Mut luin et kasvu hidastuukin täs kohtaa. Refluksista johtuen, nla täti sanoi et nyt ei alotetakaan viljoja, vaan lihat! Meitsi vanhana karppaajana oli ihan et JESSS! Mä en mitään puurovauvaa tästä haluiskaan. Joo-o, et huomenna broileriostoksille! Broiskua vko ja sit possua. Mitä possua ootte valmistanu? Mä kysyin tädiltä, et filettä, kylkee, palaa vai mitä possuu? Broileri on tietty filettä. Täti alko miettii, et ei hän tiedä....possuu ku possuu.:joyful:

Muutenkin oli hyvä nla käynti. Jaja, kärrykieltoja ei missään! Tätikin sanoi, et kärrää sisään vaan! Eikä kukaan mukaan sanonu mtn. Jotain sit tapahtunu viime kerran....

Nla täti antoi neuvon noihin ruokiin: käy vaklaa cittarin hyllyiltä et mitä niissä valmiissa sekotuksissa on ja sit väsäät ite. Niinhän mä oon jo tehny :cat:.

Vauvan motoriikka ok ja nyt saa alkaa pitelee kainaloista pystyssä et oppii varaa jaloilleen vähä. Ei vielä istu, et syöttötuoliin ei.

Ja saan antaa 5kuutioo kasviksia ja 1 lihaa. Mä oonki nyt antanu liian vähän soseita ku joku vko sitte mietin et annanko liikaa.

Meillä vieläkin soseet on viha-rakkaus. Välillä menee jees, välillä kitisee ja vaan maito käy.

Possusta mahdollisimman vähärasvaisia osia eli ite antaisin ulko/sisäfilettä. Ja possua ostaessa pitää muistaa tarkistaa ettei palaan ole lisätty valmiiksi suolaa. Kanan kanssa sama juttu. Onneks on jo kissoille kanaa ostaessa käyny läpi tuotteet ni osaa automaattisesti ottaa oikeen paketin. Mä en vielä oo syöttäny kun broileria, kalkkunaa, nautaa ja lohta. Alan nyt tehdä valmiita sekotusruokia pakkaseen ja taidan tehdä enimmäkseen kalkkuna ja kalaruokia. On terveellisempää kun jatkuva punasen lihan syönti. Toki aion tehdä välillä vauva lihapullia jne. Kananmunan aion testata vielä ens viikolla. Taitaa olla viimenen enemmän allergiaa aiheuttavista jota en oo vielä syöttäny. Löysin kivoja vauvamunakas reseptejä sormiruuaksi, ni muistin et muna on kokeilematta.

Mä muuten huomaan et on vähän vaikee laittaa tytölle monipuolisempaa ruokaa kuin mitä itse syön. Itse kun olen moniallergikko niin nyt huomaa miten suppeasti on alkanut syömään. Kaupassa en ees tajua mennä hedelmä osastolle jossei kauppalistassa lue. Ja kiva yrittää sit jotain 2 vuotiasta tulevaisuudessa saada syömään jotain mitä et voi itse edes maistaa. Hyvänä esimerkkinä mulla on nyt kyynärpäät ja otsa ihottumalla kun oon ajatuksissani vähän maistellu tytön puuroja et on sopivan lämpöstä jne.

Possusta mahdollisimman vähärasvaisia osia eli ite antaisin ulko/sisäfilettä. Ja possua ostaessa pitää muistaa tarkistaa ettei palaan ole lisätty valmiiksi suolaa. Kanan kanssa sama juttu. Onneks on jo kissoille kanaa ostaessa käyny läpi tuotteet ni osaa automaattisesti ottaa oikeen paketin. Mä en vielä oo syöttäny kun broileria, kalkkunaa, nautaa ja lohta. Alan nyt tehdä valmiita sekotusruokia pakkaseen ja taidan tehdä enimmäkseen kalkkuna ja kalaruokia. On terveellisempää kun jatkuva punasen lihan syönti. Toki aion tehdä välillä vauva lihapullia jne. Kananmunan aion testata vielä ens viikolla. Taitaa olla viimenen enemmän allergiaa aiheuttavista jota en oo vielä syöttäny. Löysin kivoja vauvamunakas reseptejä sormiruuaksi, ni muistin et muna on kokeilematta.

Mä muuten huomaan et on vähän vaikee laittaa tytölle monipuolisempaa ruokaa kuin mitä itse syön. Itse kun olen moniallergikko niin nyt huomaa miten suppeasti on alkanut syömään. Kaupassa en ees tajua mennä hedelmä osastolle jossei kauppalistassa lue. Ja kiva yrittää sit jotain 2 vuotiasta tulevaisuudessa saada syömään jotain mitä et voi itse edes maistaa. Hyvänä esimerkkinä mulla on nyt kyynärpäät ja otsa ihottumalla kun oon ajatuksissani vähän maistellu tytön puuroja et on sopivan lämpöstä jne.

Mulla reagoi kans kyynerpäät, jos syön (pitkään) viljoja :( ja maitoa kestän huonommin. Sit ku viljat jättäisi ni ei ongelmaa maidon kanssa enää. Kaikki vaikuttaa kaikkeen..

Mä tekisin myös possun jommasta kummasta fileestä. En oo muuten vielä tehnyt, täytyykin tehdä. Kalaa myös täällä kohta, luulen niin.

Ai niin kananmuna - bataattimunakkaat porisemaan! :)

Mulla reagoi kans kyynerpäät, jos syön (pitkään) viljoja :( ja maitoa kestän huonommin. Sit ku viljat jättäisi ni ei ongelmaa maidon kanssa enää. Kaikki vaikuttaa kaikkeen..
Juu sama täällä. Nuorempana luulin olevani laktoosi intolerantikko mut kaikki johtui viljoista, jotka sai suoliston huonoon kuntoon ja sen takia ei pystyny käsittelemään maitotuotteita. Nyt kun on tarkkana ja syö luontaisesti gluteenitonta sapuskaa niin maitotuotteita voin käyttää vapaasti. V-mäisempänä allergiana pidän kananmuna allergiaa. Pystyn syömään max puol munaa päivässä. Jos menee enemmän niin tulee todella pahat vatsanväänteet ym. Onneks sentään siedän vähän niin pystyn laittamaan munaa lihapulliin jne. Niin ja näiden lisäksi oon koivu (ristiallergiat tuoreisiin hedelmiin ja vihanneksiin), ASA ja nikkeli allergikko. :meh::wacky: Et nyt vaan toivon ettei tyttö perisi noista puoliakaan.

Myy75 :) Mitä sanot kaurajauhosta?

Täytyy hankkianiitä pikakaurahiuraleita, mutta sattuu nyt olemaan noita luomuja tuolla kaapissa, kun appiukko niitä viljelee. Ja siis Neuvola piti ehdottoman hyvänä vaihtoehtona käyttää niitä ja nimeomaan yöpuurosta aloittaa, aamupuuroa ei kai tarvitse syödä, siihen käy velli.
Kaurajauhoja en ole kokeillut eli en osaa sanoa, ei kokemusta :)

Vuoden äiti palkinto tänne..:wideyed:
Tyttö huusi niin,että kämppä raikasi n.klo:23,mikään ei tehonnut.
Taaperokin kömpi tukka pystyssä huoneestaan,katsoi mua tiukasti alta kulmien ja sanoi,'vauva huutaa'.
Mä olin että niinhän se huutaa,eikä mikään auta kunnes katsoin kelloa ja tajusin,että sillähän on nälkä.:eek: Pullon suuhun ja samalla sekunnilla rauha maassa.

Ai niin kananmuna - bataattimunakkaat porisemaan! :)

Yes, tätä vois kokeilla itsellekin! Kaksi astiaa uuniin ja toinen vauvanmaitoon :)

Onko kellään käsitystä , miksi paino junnaa? eli oon Nutriletilla, mutta syön lisäksi salaatteja ja mm. munakkaita.

Alussa laski -1.5kg ( 4pv. aloituksen jälkeen), kunnes jumahti siihen:sad001...

Eli reilu viikko mennyt, eikä värähdä mittari mihinkään:eek: Kai teen jotain väärin?

Menkkojen osalta eletään oviksen jälkeistä elämää, ja aina tuppaa paino nousemaan, kunnes menkat alkaa, niin putoaa pari kiloa.

No hitaasti lähtee näköjään, vaikka monet väittää laihtuvansa -10kg kuussa näillä Nutrileteillä. No näitä pitäisi syödä 5pussia päivässä, mutta mulla on jäänyt yhteen, max 2pss päivässä. Ei olisi kovin mielekästä elää ihan pelkällä pussi safkalla.

Yes, tätä vois kokeilla itsellekin! Kaksi astiaa uuniin ja toinen vauvanmaitoon :)

Onko kellään käsitystä , miksi paino junnaa? eli oon Nutriletilla, mutta syön lisäksi salaatteja ja mm. munakkaita.

Alussa laski -1.5kg ( 4pv. aloituksen jälkeen), kunnes jumahti siihen:sad001...

Eli reilu viikko mennyt, eikä värähdä mittari mihinkään:eek: Kai teen jotain väärin?

Menkkojen osalta eletään oviksen jälkeistä elämää, ja aina tuppaa paino nousemaan, kunnes menkat alkaa, niin putoaa pari kiloa.

No hitaasti lähtee näköjään, vaikka monet väittää laihtuvansa -10kg kuussa näillä Nutrileteillä. No näitä pitäisi syödä 5pussia päivässä, mutta mulla on jäänyt yhteen, max 2pss päivässä. Ei olisi kovin mielekästä elää ihan pelkällä pussi safkalla.
Vastasit jo itse itselles eli ne jotka saa pois sen - 10kg elää pelkillä pusseilla. Se vaan ei ole tervettä laihtumista ja luultavasti ei myöskään pitkäjänteistä vaan kilot tuppaa tulemaan takas. Ruuan kalorimäärää tiputtamalla ja muokkaamalla omaan aineen vaihduntaan sopivaksi saa pysyvämpiä tuloksia. 0,5-1kg laihtuminen per viikko on sopiva tahti jos ylipainoa ei ole todella paljon. Tää on mun henk. koht. mielipide.

Hyvä Sirpa :)

Meillä on edelleen kärrykielto Neuvolan ulko-ovella heti ja toinen aulassa, että sitä pidemmälle ei saisi liikkua, mutta oli siellä yksi äiti vaunuilla ihan yläkerrassa asti, eli Neuvolan odotushuoneessa asti, hihh :) Tuskin sai noottia ja aion ottaa mallia:grin:grin Pokkana sisään vaan, kuka vauvaa nyt kainalossa kantaa jostain aulasta saakka.

Vastasit jo itse itselles eli ne jotka saa pois sen - 10kg elää pelkillä pusseilla. Se vaan ei ole tervettä laihtumista ja luultavasti ei myöskään pitkäjänteistä vaan kilot tuppaa tulemaan takas. Ruuan kalorimäärää tiputtamalla ja muokkaamalla omaan aineen vaihduntaan sopivaksi saa pysyvämpiä tuloksia. 0,5-1kg laihtuminen per viikko on sopiva tahti jos ylipainoa ei ole todella paljon. Tää on mun henk. koht. mielipide.

Eli alkaa tippua taas sitten ensiviikolla?:rolleyes:

Kroppa kyllä kerää nestettä aina ennen menkkoja. Ja niiden pitäisi alkaa ensviikolla. ( Voi tietty olla, että viivästyvät tai kierto on mennyt sekaisin kuurista).

Sellainen muutos on kuitenkin, että nälkä on "kadonnut", eikä viikkoon ole ollut yhtään nälkä:p

Meillä poika löysi sukukalleutensa ekan kerran viime neivolakäynnillä alastomana puntarilla:happy112

Piti kiinni ja vatkasi ihmeissään. Th sanoi, olehan paikallaan, että saada lukema ylös:laughing002, äiti oli ihan - hihh, hiii..:laughing025
:laughing021:laughing021

Last edited by a moderator:
Kerron vielä yhden hauskan - nolon kommelluksen ajoilta, kun olin 19vuotias. Eli olin menossa elokuviin kaverin kanssa illalla ja ajattelin kipaista päivällä ostamassa 2 pulloa III -olutta illaksi.

No Siwan kassalla pyydettiin papereita ja annoin ajokortin... Kassanainen (vanhempi naishlö) sanoi, ettei ikä riitä!:wideyed: Mä olin ihan ällikällä, että varmasti riittää, tämä on ajokortti...:joyful:

No, kassa rupesi laskemaan vuosia, että paljonko ikää tulee vuodesta -73.... Siis sit tokasin jo sille, että eihän alaikäiselle myönnetä ajokorttia!:singing: Turha laskea. Meinasin jo suutahtaa.

Sitten vasta kassa tajusi itsekin asian:bored:
Nauroin katketakseni, kun pääsin ulos kaupasta:laughing002:laughing021:laughing021:laughing021

Siihen aikaan olin ihan ruipelo, pituus siis 162cm ja painoa huimat 42kg, ( painoin tosi vähän 35v. Ikään saakka ).

Hitsi meinas tulla valinnanvaikeus joululahjan suhteen :p Mies alko höveliks ja lupas mulle monitoimikoneen joululahjaks. Löysin meidän pieneen keittiön sopivan Kenwoodin jonka pitäs nyt sit vääntää taikinat, vispata, tehä mehut, raastaa, jauhaa ja on siin tehosekotinkin. Toivottavast opin käyttämään sitä tehokkaasti. Ajatuksena olis saada nopeemmin ja helpommin tehtyä ruokaa tytölle. Me kun miehen kanssa on totuttu syömään vaan yks lämmin ateria päivässä ja lisäksi viikonloppusin brunssi, niin aika muutos on tehtävä perheen ruokatavoissa. Toinen mitä haaveilen niin on gluteenittoman leivän tekeminen. Mä inhoon taikinoiden vaivaamista niin on sen takia jääny leipien tekeminen vaikka se tulis paljon halvemmaksi. Teen mä siemennäkkiä mut siihen kyllästyy, jos koko ajan syö.
On muuten kaupoissa gluteenittomien tuotteiden hinnoissa karseet katteet vaikka toki niiden tuottaminenkin on kalliimpaa. Tykkään toscakakusta ja paikallisessa cittarissa se maksaa 8,90. Käytiin miehen kanssa torilla ja ostettiin sama kakku leipomon autosta 5,00 egellä. Ja varmasti ei myyny millään alella siellä torilla tuotteita. Tän takia yritän virittää itseeni leipomisinnostusta varsinkin kun kohta hoitovapaalle jäädessä on totaalisesti pers aukinen.

Takaisin