Synnyttäneet --40+++

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja maria75
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Oon satunnaisesti lukenut näitä juttuja (koska kiinnostaa) ja mun on pakko sanoa, että Tähti-73 sun terkka on ihan pimee! Neuvolan tehtävä on tukea ja auttaa vanhempia kasvatustehtävässään, antaa tietoa vauvan kasvusta ja kehityksestä, vauvan ruuasta yms.

Balancia :) Kiitos näkemyksestä :) Ehkä siksi oon aina varautunut siellä käydessä.

Ja nyt etenkin fyssari, joka on th:n alaisuudessa, niin en osaa olla yhtään rento, oma itseni...
Se harmittaa, mutta jäljellä enää yksi ja viimeinen käyntikerta fyssarilla.

Last edited by a moderator:
Paistat jauhelihaa ja keität bataattia ja vedät ne sauvasekottimella sileeks. Sit pakkaseen jääpalamuotteihin ja avot, siinä on liha-bataattilaatikkoa!

Maustamatonta broileria ja kesäkurpitsaa, sama homma. Yhdistele makuja samoin ku pilteissä on. Kai niitä on joku testannu, et maku on jotenki ok....

Mä teen kaikki safkat ite. En myöskään syö eineksiä, ni en anna niitä vauvallekaan. Teen isomman satsin soseeks, parin vkon välein. Nyt on pakkasessa bataattia, porkkanaa, kesäkurpitsaa, parsakaalia, kukkakaalia. Bonnen hedelmäsoseet on ainoot joita suostun kaupan hyllyltä antaa, sekä muksun luumuherkku. Niissä ei oo mtn ylimääräistä. Pakkasessa siis on lisäksi mangoa, päärynää ja luumua. Tänää maistatan vähä persikkaa.

Sirpa :) Vauvalle ei saa paistaa jauhelihaa, se pitäisi keittää..

Kysymys : Oon tehnyt ison satsin bataatti - jauheliharuokaa ( paistaen voissa - ja oliiviöljyssä), että voiko sitä syöttää vähitellen vauvalle, ( pakastaa osiin), vai pitääkö se viskata roskiin?:rolleyes:

Tein myös ison satsin ( innostuksen siivittämänä) kasvissosetta, parsakaalia ja porkkanaa, lisäsin basilikalla maustettua oliiviöljyä. Voiko tätä syöttää 7kk ikäiselle vauvalle?:rolleyes:

Tähti-73: Mä olen alusta asti kiinteitä aloitellessa laittanut vauvan ruokiin rypsi- tai oliiviöljyä tipan/lorauksen. Ja ihan neuvolan suosituksesta. Voita en ehkä antaisi. Ainakin jos haluaa olla tarkkana suolan kanssa koska eikö siinä ole suolaa?

Mä teen soseet pääasiassa itse. Eri vihanneksia ja jotain lihaa kattilaan kiehumaan ja sitten sauvasekoittimella soseeksi. Yrttejä en ole vieläkään käyttänyt kun oli epäilys että joku allergisoi poikaa ja karsin muutenkin ruokia rajulla kädellä. Nyt kun näyttää että ummetus on hoidettu Pegorionilla niin voisin niitäkin lisätä. Tähän asti kaikki lisäykset on sopineet pojalle eikä mikään ole tehnyt levottomaksi tai mahakipuiseksi. :)

Meillä on nyt vaan ongelmana että poika ei huoli lusikkaruokaa.. Olen jopa kokeillut eri lusikoita jos taika on siinä kuten joku ehdotti. Sormiruokia kyllä syö.. niinpä keitän makaroneja, porkkanan palasia, kukkakaalia yms.. tänään on maisteltu kalaa ja kananmunaa sormin. Pientä tuon syöminen näin on.. mutta paikkaa toistaiseksi maidolla sitten. Velliä en ole saanut juomaan.

Lisäksi meillä on yöt välillä levottomia. Viime yönä laskin että poika herätti klo yhden jälkeen kahdeksan kertaa.. o_O Yksi yö yksitoista kertaa.. :banghead: En tiedä onko jotain uuden oppimisen levottomuutta, nälkää, kylmä, kuuma vai mitä..? Maitoa juo öisin yleensä kaksi kertaa, muulloin ei huoli vaikka on levoton. Vääntää ja kääntää ja kitisee ja potkii. Rauhoittuu esim kainaloon mutta hetken päästä vääntää taas siinäkin. Niinpä siirrän omaan sänkyynsä jossa taas rauhoittuu. Hetkeksi. Ja sitten taas siirrän edestakaisin. :banghead: Pitäisi kai jaksaa unikouluttaa eli antaa vaan kitistä tai vaikka huutaa niin kauan että nukahtaa itse?? Vai onko muita ideoita? :anyone
Mä mietin myös tota voita, että ainakaan just suolan takia en ihan vielä käyttäisi.

Mun mielestä tuo unikoulu on kans sinällään yks mysteeri, että toisaalta sitä suositaan ja suositellaan, toisaalta taas nykyisin on laajasti vallalla käsitys, että vauvan itkuun vastataan heti ja se luo osaltaan sitä perusturvaa ja luottamusta. Että mikä sitten on uniasioissa oikea keskitie... Haastavaa. Itse oon herkkä vauvan itkulle ja uskon tuohon perusturvallisuus -asiaan, mut joskus myös miettinyt, että mitenköhän sellainen unikoulu toimisi.

Pakko puuttua sen verran, että VOITA ei saa antaa alle 10kk ikäiselle kun on maitotuote.
Hapanmaitotuotteita saa antaa 10kk-> ja normimaitotuotteita 1v->. Muitakin maitotuotteita voi antaa ruuassa kypsennettynä 10kk->.
No mä rupesin myös miettiin, että suolan lisäksihän voissa on maitoa. Itse en ole sitä käyttänyt, mutta tässä keskustelun lomassa jäin myös miettimään, että sille taisi olla useampiakin syitä.

Mä olen käyttänyt pikakaurahiutaleita luomuna ja tavallisina ja keittelen puuron tosiaan huolella ja aika löysäksi. Ja tämäkin vinkki aikoinaan pari vuotta sitten neuvolasta :)

Nämä luomu kaurahiutaleet on liian isoja 7kk ikäisen syödä ja ehkä jotain muutakin niissä, koska valitti vatsaa koko yön. Meillä ei normisti ole vatsan kanssa ongelmia.... Puuro jäi siihen.

Tänä yönä nukkua puksuttaa tuossa ilman valitusta :)

Voi paistaa jos ei käristä. :) Jauheliha nyt harvoin muutenkaan palaa helposti, joten sinänsä suht. turvallinen paistettava. :)
Paistamisessa tosiaan ainoastaa se käristymisen vaara ja siten karsinogeenit (ja voi olla jotain muutakin).
Mä olen käsittänyt, että aina paistettaessa tulee vähän mm. karsinogeenejä, siksi vauvalla sitä voisi vielä välttää tai käyttää harvemmin. Siis vaikka ei mitenkään polttaisikaan. Siksi olen itse keittänyt, kuten aiemmin oli puhettakin. Ja esim kalan tehnyt uunissa.

No pistin kyllä ihan aika reippaasti voita, mutta myös oliiviöljyä ja käristin lihan ihan kunnolla.

Oon taas ällikällä lyöty, koska kukaan ei ole sanonut mitään ruoan laitosta, kun että : "valmista ihmeessä", näin siis Neuvolan ohjeet:wideyed:
Mehän tuolla aiemmin käytiin keskustelua, että jauhelihan voisi keittää. Koitko, että se oli hankalaa? Siis yksittäinen paistaminen ei varmaankaan ole ratkaisevaa. Mutta hyvin toimii, kun vaan heittää esim paistijauhelihan pienehköön määrään vettä. :)

Yölento :) Mulla ei mitään tietoa, ei siis epäilystäkään, että tekisin jotain "väärin"...
Kukaan ei ole antanut neuvoja tai varoittanut mistään.

Eilen Neuvolassa sanottiin, että voin keittää kaurapuuron luomukaura hiutaleista pojalle ja niin teinkin, mutta poika valitti koko yön vatsaansa, ihan tunnin välein:sad001

En enää anna.
Tee aluksi aamupuuro, että vatsa vähän tottuu ja lisää sitten vasta iltapuuro ohjelmaan :) ja siis tosiaan ne PIKAkaurahiutaleet ovat sileämpiä. Ja on tietysti joskus mahdollista, että vilja ei sovi, mutta em. järjestyksessä kannattaa kokeilla.

Tähti, olen kuvitellut, että tuo ravitsemuksen ohjaus olisi yksi neuvolan tärkeimmistä tehtävistä. Saatan olla väärässä.

Meidän neuvola ei tue mua tytön ravitsemuksen osalta mitenkää. Ovat enempi neuvola vastaan minä asettelussa..johtuneeko siitä ettei heidän osaaminen riitä ja käyn yksityisellä niin tuntuu ärsyttävän heitä.

Yölento :) Mulla ei mitään tietoa, ei siis epäilystäkään, että tekisin jotain "väärin"...
Kukaan ei ole antanut neuvoja tai varoittanut mistään.

Eilen Neuvolassa sanottiin, että voin keittää kaurapuuron luomukaura hiutaleista pojalle ja niin teinkin, mutta poika valitti koko yön vatsaansa, ihan tunnin välein:sad001

En enää anna.

Ei meidänkään neuvola neuvo miten teen vauvalle ite ruokaa. Tollanen sosekurssi ois hyvä.

Ei munkaan neuvola ole mua neuvonut mitään. Johtuneeko sitten siitä että ajattelevat mun jo tietävän kun on kolmas lapsi? Minä kaivan sitten netistä tiedon tai kyselen muilta. Ja käytän maalaisjärkeä ja menen omien vaistojeni mukaan.

Tuosta unikoulusta. Harkitsin sitä mutta ei musta ole huudattamaan poikaa.. mies myös ei ymmärtänyt ideaa. On tosi herkkä pojan itkulle muutenkin. Joten mennään nyt näin eteenpäin ja toivotaan että tämä vaihe menee pian ohitse..

Meillä neuvola olettaa et kaikki etsii tiedot kuitenkin netistä ja kysyy sitten jos on kysyttävää. Se on ainakin mulle hyvä käytäntö. Ite etin imettäessä kaikkea mahdollista ja mulla on hyvä pino vauvanruoka vinkkejä ja reseptejä googletettuna. Tietty eka etin listat kielletyistä ja suositelluista aineksista. Ja aina pitää muistaa lähdekriittisyys googlettaessa. Hyvä lähtökohta on aloittaa virallisista suosituksista sekä käytännöistä ja laajentaa siitä eteenpäin. THL ja Evira tarjoaa hyvät lähtökohdat. Täällä Vau sivuston kautta saa hyvät ilmaiset e-kirjat monesta asiasta lapsen synnyttyä, kunhan ilmoittaa lapsen tiedot omien tietojen yhteydessä. Ja aina voi kipaista kirjakauppaan hakemaan vauvaruokakirjoja. Niitä on sekä suomessa tehtyjä että ulkomaisilla ohjeilla ja tavoilla.
Ei se neuvola mikään reseptipankki ole, mutta pitäisi sen ohjeistaa mistä tietoa saa. Mä koen et neuvola olettaa mun osaavan laittaa ruokaa ikäni takia, enkä ole mikään mahdollinen nuori peukalo keskellä kämmentä jota ei ole aikoinaan kotonansa opetettu.

Ei munkaan neuvola ole mua neuvonut mitään. Johtuneeko sitten siitä että ajattelevat mun jo tietävän kun on kolmas lapsi? Minä kaivan sitten netistä tiedon tai kyselen muilta. Ja käytän maalaisjärkeä ja menen omien vaistojeni mukaan.

Tuosta unikoulusta. Harkitsin sitä mutta ei musta ole huudattamaan poikaa.. mies myös ei ymmärtänyt ideaa. On tosi herkkä pojan itkulle muutenkin. Joten mennään nyt näin eteenpäin ja toivotaan että tämä vaihe menee pian ohitse..

Niitä unikouluja on monenlaisia. MLL:n sivuilta vissiin löytyy ja sellanen kirja kun Unihiekkaa etsimässä. Lempeää unikoulua suositellaan tänä päivänä jossa on silittelyä ja syliin nostamista muttei pelkkää huudattamista.

Mehän tuolla aiemmin käytiin keskustelua, että jauhelihan voisi keittää. Koitko, että se oli hankalaa? Siis yksittäinen paistaminen ei varmaankaan ole ratkaisevaa. Mutta hyvin toimii, kun vaan heittää esim paistijauhelihan pienehköön määrään vettä. :)

Myy75 :) Ei varmasti ole hankalaa :)

Tarkoitin, että ehdin jo paistaa ja tämä oli ihan eka kerta, kun valmistin vauvalle ruokaa....Sen suuremmin asiaa miettimättä tein ison satsin:sad001

Tein vaan Sirpan ohjeen mukaan paistaen.

Meillä neuvola olettaa et kaikki etsii tiedot kuitenkin netistä ja kysyy sitten jos on kysyttävää. Se on ainakin mulle hyvä käytäntö. Ite etin imettäessä kaikkea mahdollista ja mulla on hyvä pino vauvanruoka vinkkejä ja reseptejä googletettuna. Tietty eka etin listat kielletyistä ja suositelluista aineksista. Ja aina pitää muistaa lähdekriittisyys googlettaessa. Hyvä lähtökohta on aloittaa virallisista suosituksista sekä käytännöistä ja laajentaa siitä eteenpäin. THL ja Evira tarjoaa hyvät lähtökohdat. Täällä Vau sivuston kautta saa hyvät ilmaiset e-kirjat monesta asiasta lapsen synnyttyä, kunhan ilmoittaa lapsen tiedot omien tietojen yhteydessä. Ja aina voi kipaista kirjakauppaan hakemaan vauvaruokakirjoja. Niitä on sekä suomessa tehtyjä että ulkomaisilla ohjeilla ja tavoilla.
Ei se neuvola mikään reseptipankki ole, mutta pitäisi sen ohjeistaa mistä tietoa saa. Mä koen et neuvola olettaa mun osaavan laittaa ruokaa ikäni takia, enkä ole mikään mahdollinen nuori peukalo keskellä kämmentä jota ei ole aikoinaan kotonansa opetettu.

Eclipse :) Siis mulle vaan sanottiin, että valmistat ruokaa, kuten kotona sen muutoinkin tekisit, mutta sillä erotuksella, että käytät eri maitoa, esim NAN, eikä "Valion kevytmaitoa"...

Millä siinä käsittää kysyä mitään, kun ei ole kysyttävää...Kuullostaa hyvin helpolta! Olisi sitten vaikka kerrottu, ettei saa paistaa...

Eclipse :) Siis mulle vaan sanottiin, että valmistat ruokaa, kuten kotona sen muutoinkin tekisit, mutta sillä erotuksella, että käytät eri maitoa, esim NAN, eikä "Valion kevytmaitoa"...

Millä siinä käsittää kysyä mitään, kun ei ole kysyttävää...Kuullostaa hyvin helpolta! Olisi sitten vaikka kerrottu, ettei saa paistaa...
Juu siis neuvolan olisi pitänyt ohjeistaa sua lukemaan vauvan ruuan laitosta. THL sivuilta kun katsoo neuvolapuolen ohjeistuksia niin siellä on vaikka mitä. Myös se koko perhe syö yhdessä kirjanen.

Takaisin