Synnyttäneet --40+++

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja maria75
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Myy75 :) Siis keität jauhelihan, et paista?:rolleyes:

Mausteista, saako käyttää basilikan lisäksi meiramia? Entä tilliä?:rolleyes:
Periaatteessa kaikkia yrttejä saa käyttää kuivattuna. Tuoreita ei suositella.

Tässä vielä linkki Eviran kielletyt ja suositukset taulukkoon, jossa myös pienten lasten ruoka rajoitukset.
https://www.evira.fi/globalassets/e...-kayton-rajoitukset/16.11.evira_taulukko1.pdf

Muokkaus
Ja tässä linkki Syödään yhdessä – ruokasuositukset lapsiperheille
http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/129744/KIDE26_FINAL_WEB.pdf?sequence=1

Muokattu viimeksi:
Periaatteessa kaikkia yrttejä saa käyttää kuivattuna. Tuoreita ei suositella.

Tässä vielä linkki Eviran kielletyt ja suositukset taulukkoon, jossa myös pienten lasten ruoka rajoitukset.
https://www.evira.fi/globalassets/e...-kayton-rajoitukset/16.11.evira_taulukko1.pdf

Muokkaus
Ja tässä linkki Syödään yhdessä – ruokasuositukset lapsiperheille
http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/129744/KIDE26_FINAL_WEB.pdf?sequence=1

Kiitti Eclipse :)

Lisäksi on paljon helpottanut, kun voidaan ruokailla yhdessä saman pöydän ääressä, sillä nykyään poika istuu syöttötuolissa:happy:

Myy75 :) Lisäätkö sitten rasvaa ruokaan ollenkaan?:rolleyes: Käristäessähän sitä tulee.

Me halutaan painoa lisää, koska kasvupyrähdyksessä poika laihtui. Siksi haluan, että ruoka sisältää myös rasvaa.
Välillä lorautan esim valmiin ruuan sekaan öljyä siinä ihan syödessä.

Tehdäänpäs tunnustus.:wacky:
Meillä lapset syö valtavat määrät hedelmiä ja vihanneksia mutta poika söi 1v ikään saakka melkein 100% kaupan valmisruokia. Mun sörsselit ei hälle kelvanneet vaan se kamalan hajuinen kalapata (vai mikä lie sen nimi on) oli hänen suosikkiaan. Vasta tosiaan 1v iässä ryhtyi syömään meidän kanssa samaa ruokaa.

Hyvin on kuitenkin kasvanut ja kehittynyt ja tänä päivänä syö ihan kaikkea,vuohenjuustosta,oliveista ja valkosipulista lähtien.:)

Meilläkin isot pojat söivät jonkin verran valmisruokia vauvana, sen mitä söivät eli huonosti. Aika nopeesti sitten siirtyivät suoraan samaan ruokaan muiden kanssa. ja sitten ovatkin aina syöneet hyvin ja kaikenlaista. Keskimmäinen poika mm. tilas ja söi simpukoitakin lomamatkalla toissakesänä.
Mä en miellä vauvanruokia ja eineksiksi. Vauvanruuissa ei ole lisäaineita eikä suolaa niinkuin aikuisten eineksissä.

Yes! Hihh, hiih:grin Äidin ruoka kelpasi pojalle erittäin hyvin, paremmin söi sitä, kuin kaupasta ostettuja!:joyful:

Tein bataattisosetta naudanlihalla ja mausteena tilli. Söi tosi paljon ja nukahti päälle, tuhtia "aitoa" tavaraa -toisin, kuin ne valmisruoat:wink

Enää en taida ostaa valmisruokia, vaan teen ne itse:joyful: Ja miksen tekisi, kun kokkaan muutoinkin.

En vaan ole tiennyt näistä, että vauvan ruokaa voi itsekin valmistaa, kun ei neuvolassa ole kerrottu:meh: Taas tunnen itseni tosi tyhmäksi... Meille ei ole mitään muuta sanottu, kuin että lelukaaren käyttö on kielletty:dead::banghead:

Meillä myös alettiin syömään syöttötuolissa tällä viikolla. Elämä kyllä helpottui paljon. Ja tyttökin pitää ruokahetkistä enemmän.

Samoissa mennään :) Aika samanikäiset meillä vauvat :)

Millä pullolla ja tuttiosalla annat ton smoothien? Mä trin just aamupalaks bataattismoothien, kaks kuutioo bataattia ja 120ml maitoa, eikä tuu viddu tuttipullosta läpi. Tai on vähä väliä tukossa. Se on mam ja 2-tuttiosa.

Vauvalla on ihan helvetin räkäinen ääni ja hengitys rahisee ihan hirveesti. Se on lisääntyny reippasti viime vkon aikana. Se sai viime vkolla kukkakaalia ja kesäkurpitsaa, en jätin ny pois. MS74 sanoi et riisi tekee heillä limaisen yskän, ni jätin riisivellinkin nyt veke, vaikka sitä se on saanu maidon seassa jo 2kk. Paksunnan maidon nyt noilla soseilla.

Sunnuntaina annoin aamulla kokeeksi Muksu riisipuurojauheesta tehtyä puuroa, ni oksensi sitä viel eilen illalla muun sapuskan seassa. Kattoin ku ole sellaisia pikkuklöttejä, ei voinu olla ku sitä puuroa.

Et se saa nyt bataattia ja parsakaalia tän vkon. Ostin muitakin vellejä, mut nyt en vielä oo antanu. Banaania maistoi ihan pikkasen eilen ja kohta annan bonne persikkaa.

Meille ravitsemusterapeutti suositteli kiertävästi ruokia esim maanantaisin bataattia, tiistaisin mustikkaa, keskiviikkoisin porkkanaa, torstaisin hunajamelonia ja perjantaisin palsternakkaa. Säkin voit kierrättää noita teille sopivia ni ei tuu liikaa yhtä. Suositteli myös mun kokeilee riisiä vielä ja oon syöny leipää mis riisiä mut tyttö heti limanen ja tukossa ja kaaripuklaa.

Joku oli antanu vaaville palsternakkaa. Ni oliko tehny ite? En löytäny cittarin hyllystä purkissa, oisin voinu sitä koittaa antaa purkissa. Varmaan niitä tärkkelyksiäkin pitää alkaa antaa.... Niin, ostin tuoretta palsternakkaa. Sekotetaanko jonku toisen kasviksen kanssa?

Mä annan tuoreesta luomu palsternakasta tehtyä sosetta. Hipp luomu purkeissa on palsternakkaa yhes pelkästään. Jos mä joudun antaa tytölle satunnaisesti valmista ni valitsen luomun ja mahd lyhyt tuoteseloste ilman lisätärkkelyksiä

Sun pitää tietenkin ostaa vellitutti :wink Meillä on ainu/medela pullot ja niiden tutit. Ainakin niihin sai vellitutin.

Sihen Mamin pulloon saa irrallisen tuttiosan mistä tulee helpommin. Vähän nokkamukin sellasen littanan tapanen. Sain tytön juomaa mun maitoo sillä tutilla kun pullo ei normitutilla mee.

Oho!:eek: Siis oliiviöljy, vaiko ehkä voita?
Rypsiöljyä tai oliiviöljyä oon käyttänyt, mutta se on toki aika pieni määrä. Ja onhan nykyään paljon muitakin öljyjä, mutta en ole oikein tutkinut niitä. Tutkimuksiahan on paljon ja aina tulee vähän eri tietoa - niinku kaikesta ravinnosta yleensäkin. Mutta näin siis ihan neuvolassakin neuvottu :) Eikä siinä mun mielestä ole mitään ihmeellistä, itsekin käytän esim salaattikastikkeenakin pääosin oliiviöljyä :)

Rypsiöljyä tai oliiviöljyä oon käyttänyt, mutta se on toki aika pieni määrä. Ja onhan nykyään paljon muitakin öljyjä, mutta en ole oikein tutkinut niitä. Tutkimuksiahan on paljon ja aina tulee vähän eri tietoa - niinku kaikesta ravinnosta yleensäkin. Mutta näin siis ihan neuvolassakin neuvottu :) Eikä siinä mun mielestä ole mitään ihmeellistä, itsekin käytän esim salaattikastikkeenakin pääosin oliiviöljyä :)

Myy75 :) Öljyt on kai terveellisiä, etenkin kasviöljyt :)

Valmistan nyt parsa-porkkanasosetta pojalle ja aion lisätä siihen basilika- oliiviöljyä ja voita :)

Kiitos, että kaikki täällä tsemppasitte mut valmistaan itse vauvanruokia:Heartblue:notworthy

Enää en osta kaupan valmisruokia.

Neuvolasta toivoisi saavansa ruokavinkkejä, mutta niin ei meidän kohdalla sattunut:angel3

Tähti-73: Mä olen alusta asti kiinteitä aloitellessa laittanut vauvan ruokiin rypsi- tai oliiviöljyä tipan/lorauksen. Ja ihan neuvolan suosituksesta. Voita en ehkä antaisi. Ainakin jos haluaa olla tarkkana suolan kanssa koska eikö siinä ole suolaa?

Mä teen soseet pääasiassa itse. Eri vihanneksia ja jotain lihaa kattilaan kiehumaan ja sitten sauvasekoittimella soseeksi. Yrttejä en ole vieläkään käyttänyt kun oli epäilys että joku allergisoi poikaa ja karsin muutenkin ruokia rajulla kädellä. Nyt kun näyttää että ummetus on hoidettu Pegorionilla niin voisin niitäkin lisätä. Tähän asti kaikki lisäykset on sopineet pojalle eikä mikään ole tehnyt levottomaksi tai mahakipuiseksi. :)

Meillä on nyt vaan ongelmana että poika ei huoli lusikkaruokaa.. Olen jopa kokeillut eri lusikoita jos taika on siinä kuten joku ehdotti. Sormiruokia kyllä syö.. niinpä keitän makaroneja, porkkanan palasia, kukkakaalia yms.. tänään on maisteltu kalaa ja kananmunaa sormin. Pientä tuon syöminen näin on.. mutta paikkaa toistaiseksi maidolla sitten. Velliä en ole saanut juomaan.

Lisäksi meillä on yöt välillä levottomia. Viime yönä laskin että poika herätti klo yhden jälkeen kahdeksan kertaa.. o_O Yksi yö yksitoista kertaa.. :banghead: En tiedä onko jotain uuden oppimisen levottomuutta, nälkää, kylmä, kuuma vai mitä..? Maitoa juo öisin yleensä kaksi kertaa, muulloin ei huoli vaikka on levoton. Vääntää ja kääntää ja kitisee ja potkii. Rauhoittuu esim kainaloon mutta hetken päästä vääntää taas siinäkin. Niinpä siirrän omaan sänkyynsä jossa taas rauhoittuu. Hetkeksi. Ja sitten taas siirrän edestakaisin. :banghead: Pitäisi kai jaksaa unikouluttaa eli antaa vaan kitistä tai vaikka huutaa niin kauan että nukahtaa itse?? Vai onko muita ideoita? :anyone

Tähti-73: Minkälaista puuroa sä olet pojalle yrittänyt antaa? Niitä vauvojen jauhepuurojahan yleensä kai ensin kokeillaan. Ja melko löysänä ja mahdollisesti hedelmäsosetta sekaan. Sitten pikkuhiljaa voi siirtyä hiutalepuuroon kun vauva alkaa oppia paksumpia soseita nielemään.

Tähti-73: Minkälaista puuroa sä olet pojalle yrittänyt antaa? Niitä vauvojen jauhepuurojahan yleensä kai ensin kokeillaan. Ja melko löysänä ja mahdollisesti hedelmäsosetta sekaan. Sitten pikkuhiljaa voi siirtyä hiutalepuuroon kun vauva alkaa oppia paksumpia soseita nielemään.

Marituuli :) Olen yrittänyt valmistaa luomukaurasta puuroa, koska saadaan sitä appiukolta, hän tuppaa luomuviljaa mainostaan, kun sille on kovasti menekkiä.

Last edited by a moderator:

Luomupuuroa, se ei ehkä hyvä 7kk ikäiselle:rolleyes:

Tähti-73: Mä olen alusta asti kiinteitä aloitellessa laittanut vauvan ruokiin rypsi- tai oliiviöljyä tipan/lorauksen. "

"Rauhoittuu esim kainaloon mutta hetken päästä vääntää taas siinäkin. Niinpä siirrän omaan sänkyynsä jossa taas rauhoittuu. Hetkeksi. Ja sitten taas siirrän edestakaisin. :banghead: Pitäisi kai jaksaa unikouluttaa eli antaa vaan kitistä tai vaikka huutaa niin kauan että nukahtaa itse?? Vai onko muita ideoita? :anyone

Marituuli :) Meillä toimii se, että poika jätetään omaan pinnasänkyyn, jonne menee myös mielellään!:happy:

Usein hymyilee pinnasängyssä, vaikka "rääkyy" hetkeä aiemmin... Sitten n. 10-15min. onkin jo nukahtanut ja nukkuu yleensä jo ihan aamuun saakka :)

Takaisin