Synnyttäneet --40+++

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja maria75
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meillä 3.sta rotasta tulee kohta kaksi viikkoa ja ainakin tähän asti on selvitty ilman seuraamuksia.:angel7
Typy on saanut rytmistä suht kivasti kiinni ja nukkuu omassa sängyssään jo melko kivoja pätkiä. Ihanaa mammalle tavallaan mutta niin se pikkuvauva aika alkaa sit olemaan takana, vähän on olo, et nytkö jo.. :confused:

Anyone? Osaatteko jeesiä?
Meillä kans vähän vaihtelevaa kakkausta kiinteiden aloituksen jälkeen. Useitakin päiviä ilman, vaikka aiemmin tuli läpi vaatteisiin asti.
.. Oon ymmärtänyt ja myös käytännössä kuvitellut, että ehkä myös päärynä auttaisi. Nyt tuntuu, et ei oo ollu enää montaa välipäivää, vaikka ihan joka päivä ei kakka tuukaan.

Aa te enkelit! Kiitosta jälleen kerran <3 otamme luumua seuraavaksi mauksi varmuudeksi ja jatketaan. Voi tosiaan olla, ettei ummeta ja hätiköin vaan uuden turson edessä :)

Edit: taustalla on n viikko tunnin pätkissä yöunta ilman päiväunia. Oon aika ihmisraunio eikä aivo enää toimi xD

Muokattu viimeksi:
Luumu ja päärynä tosiaan auttaa ummetukseen/kovaan kakkaan. Tärkkelyspitoisia ruokia kannattaa välttää. Usein kiinteiden aloittaminen myös kiinteyttää kakan. Mutta jos vauva on silti ihan tyytyväinen niin tuskin siitä haittaa on. Meillä kova kakka selvästi häiritsi poikaa ja oli itkuinen. Kun Pegorion alkoi auttaa ja kakka pehmeni niin poika on taas ollut iloinen oma itsensä. :)

Meillä on nyt kaksi alaetuhammasta. Toisen puhkeaminen oli työn ja itkun takana.. kun oli läpi niin heti helpotti ja maistui taas ruoka ja poika oli iloinen. :) Seuraavaa odotellessa.. :rolleyes:

Tähti-73: Toki syöttötuoli ei mikään pakollinen väline ole. Mutta ilmankaan on vaikea olla.. Kyn vauva oppii istumaan siinä niin on niin paljon helpompi syöttää. Ja mä ainakin istutan poikaa siinä myös kun teen keittiössä hommia. Tykkää katsella. Ehkä sun th tarkoitti "pakolla" lähinnä sitä että 6 kkn ikäisestä SAA laittaa istumaan syöttötuoliin. Jos näyttää olevan valmis siihen. Missä nyt syötät poikaa? Ennen syöttötuolia meillä sitterissä. Helpotti paljon kun ei tarvinnut enää lattian rajaan kumarrella syöttämään.

Ja kukaanhan ei tosiaan pakota neuvolassa käymään edes. Eikö lääkärineuvolat olisi hyvä käydä mutta muuten se ei ole mikään pakkopaikka eikä siitä mitään sanktioita tule jis ei käy.. Toki kasvua on hyvä seurata ja jos jotain tulee niin on sitten siitä tiedot ja käyrät koneella.

Tähti-73: Toki syöttötuoli ei mikään pakollinen väline ole. Mutta ilmankaan on vaikea olla.. Kyn vauva oppii istumaan siinä niin on niin paljon helpompi syöttää. Ja mä ainakin istutan poikaa siinä myös kun teen keittiössä hommia. Tykkää katsella. Ehkä sun th tarkoitti "pakolla" lähinnä sitä että 6 kkn ikäisestä SAA laittaa istumaan syöttötuoliin. Jos näyttää olevan valmis siihen. Missä nyt syötät poikaa? Ennen syöttötuolia meillä sitterissä. Helpotti paljon kun ei tarvinnut enää lattian rajaan kumarrella syöttämään.

Ja kukaanhan ei tosiaan pakota neuvolassa käymään edes. Eikö lääkärineuvolat olisi hyvä käydä mutta muuten se ei ole mikään pakkopaikka eikä siitä mitään sanktioita tule jis ei käy.. Toki kasvua on hyvä seurata ja jos jotain tulee niin on sitten siitä tiedot ja käyrät koneella.

Marituuli :) Poika syö sylissä, maitoa juo mielellään lattialla. Syöttötuoli hankitaan, mutta ei ole tullut ajatelleeksi, että mitään malleja olisi etukäteen funtsittu...

Neuvolassa haluan silti käydä... Poika etenkin viihtyy siellä kovasti aina :)

I feel you KuuKassius... Meillä on jostain syystä myös ollut tosi katkonaisia öitä, se kyllä rassaa, kun parempaan oli jo tottunut. Tsemppiä ja energioita!

Hampaita on tulossa 1 tai 2, en ole ihan varma ja jotenkin on tuntunut, että pieni kulma on tuntunut monta päivää ja tekee vaan tuloaan. Iltaa kohden on tyttö ollut itkuisempi, eikä esim silloin viihdy yksin matolla oikein yhtään. Oon miettinyt syitä levottomuudelle ja tullut siihen tulokseen, että taitaa olla yhdistelmä hampaita ja muuta kasvamista... Tuntuu, että parin viime viikon aikana jokellukseen on tullut paljon eri sävyjä ja äänteitä, verbaalista kehitystähän sekin on. Samoin nyt myös vatsalta selälle kääntyminen vakiintui muutama päivä sitten ja nyt rullaillaan ja vähän liikutaan sivuttaissuunnassa, kun ei eteenpäinkään vielä pääse, vaikka menohaluja olisi.

Kuten Marituuli sanoi, niin mä kans koen, että syöttötuoli on helpotus ja odottelen kovasti, että ensi viikolla neuvolasta tulis "lupa". Ajattelen, että on iso edistysaskel, että vaavis pääsee samaan aikaan muiden kanssa pöytään ihan samalle tasolle, eikä tarvitse katsella alhaalta sitterissä tai toisaalta ottaa syliin kesken oman syömisen, jos alkaa sitterissä kiukuttaa :)

Kiinteät ovat kyllä maistuneet, pitää vaan lisätä makuja. Ajattelin parin päivän sisään koittaa ekana lihana kanaa.

Ei mullekaan oo neuvolassa koskaan kommentoitu pukemista, vauvan tarvikkeita tms. Ite kyl kysyin 6kk neuvolassa, et joko voin alkaa syottotuolissa syottaa. Terkka kattoi et istumisvalmiudet on ja lupa tuli.

Titti :) Luulisi, ettei äitiyspakkauksen vaatteissa voisi olla kommentoitavaa.... Onko muillakin sellainen talviasu, jossa ketun kuva?:rolleyes:

Siitä tuli vähän sanomista, että liian ohut...:gen045

Ja mun pitkiä hiuksia ainakin on joka paikassa, kun niitä lähtee niin paljon!:joyful: Ei kai niihin kukaan kuole...? :joyful:

Tosta vauvan pesemisestä mä olen ainakin kuullut, että jokaisessa perheessä tehdään niin kuin hyvältä tuntuu, että vauvan voi kylvettää kerran viikossa tai joka päivä, kunhan peruspuhtaudesta ja -hygieniasta huolehtii. Kuten varmasti teette :) Saanko mielenkiinnosta kysyä, että mikä sai tätsyn puuttumaan tähän vauvan pesemiseen?

En tiedä, onko mulla sitten käynyt hyvä tuuri, mutta mulla ei oo oikeestaan yhtään semmosta urputuskokemusta neuvolasta. Kyllä sieltä mun mielestä pitäisi tulla kannustusta ja hyväntahtoisia vinkkejä!

Myy75 :) No just, kun mun hiuksia repii ja niitä ei vauvassa saa olla, kun ne on "viiltäviä"... Jokapäivä tutkin kyllä, ettei hiuksia löydy, mutta poika on tehokas niitä repimään, ettei aina huomaa. Enkä halua pitää niitä ponnarilla, kun se ei oo mun tyylistä..

Meillä on kerran viikossa lapsen pesupäivä, mutta kakat pestään joka kerran juoksevalla vedellä.... Neuvolalääkäri viimeksi ihasteli vauvan ihoa, että on hyvä iho, eikä missään kohtaa ole ihottumia jne... :) No terkan mielestä taas lapsi pitää pestä useammin, kerran viikossa ei riitä:confused:

Noista kintieden aloittamisesta. Mutsi antoi mulle vauvan ohjeita, joita hän on säästänyt mun vauva-ajoilta. Suositukset oli silloin 40 vuotta sitten (tai siinä lukee, milloin suurin piirtein voi alkaa antaa):

6 vkon ikäisenä: hedelmä- ja marjamehuja
2 kk ikäisenä: marja- ja hedelmä raasteita ja -soseita
3 kk ikäisenä vihannessoseita
5 kk muna-, liha- ja kalaruoat
8 kk: vauva syö jo melkein kuin aikuinen: pääateria päivällä, erilaisia välipaloja (viiliä, jäätelöä) sekä pikkuannoksia muun perheen ruoasta illansuussa. Lisäksi vielä pullollisen velliä aamuin ja illoin.

Näin meillä 40 vuotta sitten! Hengissä ollaan! :joyful:

Sirpa :) Tää on informatiivinen lista! Tuossa pistää silmään heti mehut, kun ryhmäneuvolassa kiellettiin mehu lapselta kokonaan, myöskään päiväkotiin ei saa antaa evääksi mukaan mehua....

Myös kaikki muu makea kiellettiin, vain hedelmäsosetta voi antaa...mutta, kun tulee ikää, niin karkit, suklaa, keksit ja pullat kielletty. Max 1 karkkipäivä viikossa, esim. lauantai...

Titti :) Luulisi, ettei äitiyspakkauksen vaatteissa voisi olla kommentoitavaa.... Onko muillakin sellainen talviasu, jossa ketun kuva?:rolleyes:

Siitä tuli vähän sanomista, että liian ohut...:gen045
Tarkoitat varmaan sitä kevytvanupukua. Se taitaa olla vähän sellainen välikauteen tarkoitettu, mutta vauvat ovat myös hyvin erilaisia kylmän- ja kuuman siedoltaan. Itse olen käyttänyt sitä autossa viltin kanssa ainakin nyt noilla nollakeleillä tai pienillä miinusasteilla, jos vain siirrymme niin sanotusti kotoa jonnekin sisälle. Samoin, kun meillä on lasitettu - siis tuulelta suojassa oleva - parveke, niin vielä joitakin päiviä sitten nukutin vaunukopassa niin, että oli se haalari, äitiyspakkauksen makuupussi ja se samainen viltti/ peitto vielä päällä + plus tietty kaikki asusteet. Nyt olen viime päivien pakkasilla siirtynyt vähän paksumpaan parvekeunilla. Mut ite aina kokeilen lämpöä niskasta ja olen kyllä luottanut siihen. Kertaakaan ei ole ollut vauvalla kylmä. Tosin viime päiviä kylmemmäksi jos menee, niin en kyllä varmaan uskalla partsille laittaa, vaikka onkin aika suojaisa.

Meillä sitteri on aina keittiön pöydällä :rolleyes: Eli en mä ainakaan joudu lasta ruokkimaan lattialla. Nytkin syötiin iltapala yhtä aikaa. Pidettiin miehen kanssa pullosta vuorotellen kiinni ja syötiin itsekkin samalla. Soseita syödään sitten niin, että tyttö istuu sylissä.

On syöttötuoli munkin mielestä ihan ehdoton. Ekat maistelut mentiin meilläkin sylissä ja sitterissä, mutta 6 kk lähtien syöttötuolissa. Ja varsinkin sitten kun alkaa omatoimisesti syödä, niin ylettää siitä pöydän ääreen. Meillä on Stokken Tripp Trapp molemmilla, esikoisella juniortuolina eli ilman vauvaosia. Vauvan tuoliin on vielä jemmassa tarjotinpöytä (playtray), jonka kiinnitän tuoliin sitten kun alkaa ite syödä. Me kans syödään aina koko perhe yhdessä ja vauva tuntuu viihtyvän omassa tuolissaan.

Takaisin