Synnyttäneet --40+++

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja maria75
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Hello! :)

Nyt kun aiheena on Neuvola, niin ootteko kokenut samaa, että vauvan pukemisesta jurputetaan joka ikinen kerta??:rolleyes:

Nyt tällä kertaa vuorostaan fyssari kysyi, että onko pojalla yhtään paksumpaa ulkoasua olemassa....:wideyed: No -on! Mutta se on vielä liian iso ja tämäkin puku on Äitiyspakkauksesta!:smiley-ashamed008

Siis ainakin meillä oli pakkauksessa 2 talviasua ja se toinen on muka liian ohut päälle, vaikka sen alalla on paita ja lämmin pörröpuku:woot:

Eiköhän noilla lapsi autossa tarkene, jos ulkona on pakkasta vain -6C ??:joyful::eek:

Viimeksi itse th huomautti yhdestä toisesta (mun itse hankkimasta ) toppapuvusta, vaikka ulkona oli silloin vielä +8C....

Enkä nukuta lasta ollenkaan ulkona, silloin pukisin enemmän.

Mä en taas kestä:singing:

Täällä oikein puran tuntoja pitkästä aikaa, pliis sanokaa, jos oon väärässä/tyhmä :

Siis mua niin ärsyttää, että poikaa ihastellaan ja tänäänkin taas viimeksi kehuttiin ( fyssari), että on niin kivat ilmeet pojalla, seurustelee mukavasti ja on vielä tosi kiltti ja tasainen...Siitä ei vaan mitään krediittiä anneta vanhemmille, sanonko prkle***:mad::sad001

Kivastakin lapsesta saa itkuisen, jos kotona on asiat huonosti ja ei hoideta hyvin:wink Kyllä mä oon sitä mieltä:wink

Mä saan osakseni vaan jurputusta, jollei vaatteet, niin nyt kynnet liian pitkät (leikattu edellispäivänä:wink), mun pitkiä hiuksia tarttunut jonnekkin, pestävä useemmin lapsi ja ties mitä.... Onko neuvolan tyyli oikeesti tollanen, että ihmisiä pelkästään "kyykytetään":eek::eek:
Ei käsitä, kunnei olla Venäjällä.

Täällä oikein puran tuntoja pitkästä aikaa, pliis sanokaa, jos oon väärässä/tyhmä :

Siis mua niin ärsyttää, että poikaa ihastellaan ja tänäänkin taas viimeksi kehuttiin ( fyssari), että on niin kivat ilmeet pojalla, seurustelee mukavasti ja on vielä tosi kiltti ja tasainen...Siitä ei vaan mitään krediittiä anneta vanhemmille, sanonko prkle***:mad::sad001

Kivastakin lapsesta saa itkuisen, jos kotona on asiat huonosti ja ei hoideta hyvin:wink Kyllä mä oon sitä mieltä:wink

Mä saan osakseni vaan jurputusta, jollei vaatteet, niin nyt kynnet liian pitkät (leikattu edellispäivänä:wink), mun pitkiä hiuksia tarttunut jonnekkin, pestävä useemmin lapsi ja ties mitä.... Onko neuvolan tyyli oikeesti tollanen, että ihmisiä pelkästään "kyykytetään":eek::eek:
Ei käsitä, kunnei olla Venäjällä.
No mä en kyllä nyt ihan ymmärrä noita juttuja... Ei mulle ainakaan koskaan oo lapsen pukemiseen puututtu neuvolassa. Joskus oon saattanut itse kysyä jotain vinkkiä siihen liittyen.

Ja mun pitkiä hiuksia ainakin on joka paikassa, kun niitä lähtee niin paljon!:joyful: Ei kai niihin kukaan kuole...? :joyful:

Tosta vauvan pesemisestä mä olen ainakin kuullut, että jokaisessa perheessä tehdään niin kuin hyvältä tuntuu, että vauvan voi kylvettää kerran viikossa tai joka päivä, kunhan peruspuhtaudesta ja -hygieniasta huolehtii. Kuten varmasti teette :) Saanko mielenkiinnosta kysyä, että mikä sai tätsyn puuttumaan tähän vauvan pesemiseen?

En tiedä, onko mulla sitten käynyt hyvä tuuri, mutta mulla ei oo oikeestaan yhtään semmosta urputuskokemusta neuvolasta. Kyllä sieltä mun mielestä pitäisi tulla kannustusta ja hyväntahtoisia vinkkejä!

No mä en kyllä nyt ihan ymmärrä noita juttuja... Ei mulle ainakaan koskaan oo lapsen pukemiseen puututtu neuvolassa. Joskus oon saattanut itse kysyä jotain vinkkiä siihen liittyen.

Ja mun pitkiä hiuksia ainakin on joka paikassa, kun niitä lähtee niin paljon!:joyful: Ei kai niihin kukaan kuole...? :joyful:

Tosta vauvan pesemisestä mä olen ainakin kuullut, että jokaisessa perheessä tehdään niin kuin hyvältä tuntuu, että vauvan voi kylvettää kerran viikossa tai joka päivä, kunhan peruspuhtaudesta ja -hygieniasta huolehtii. Kuten varmasti teette :) Saanko mielenkiinnosta kysyä, että mikä sai tätsyn puuttumaan tähän vauvan pesemiseen?

En tiedä, onko mulla sitten käynyt hyvä tuuri, mutta mulla ei oo oikeestaan yhtään semmosta urputuskokemusta neuvolasta. Kyllä sieltä mun mielestä pitäisi tulla kannustusta ja hyväntahtoisia vinkkejä!
Ja kai nyt neuvolan tädinkin täytyy ymmärtää, että vaikka lapsella lämpimässä autossa olisi vähemmän päällä, niin ulkoillessa sitten varmasti enemmän.

Kiitti Myy75 :) Mä oon vähän ihmeissäni tän Neuvolan kanssa... Mitähän ne sanoo, kun lähdetään ulkomaille pojan kanssa, kai aika pian:grin....kohde on viä auki ( mies tyrkyttää mulle ties mitä kohteita, thaimaasta -toiselle puolen maapalloa)... Eilen lupasin, että Kanarialle voidaan lähtee, en Thaimaaseen näin pienen kanssa.

Mä en ole taas hetkeen ehtinyt kirjoittaa / kommentoida tänne, mutta teidän muiden juttuja oon lukemassa kyllä käynyt;)! Olen tällä hetkellä tosi kyrsiintynyt rotarokotteesta, jonka poitsu sai toissa maanantaina. Meillähän siirrettiin ekaa rokotusta kuukaudella eteenpäin, kun pojalla oli se suoliston tulehdustila ja verikakkailua. No masu rauhottui ja kakatkin normalisoituivat parin viikon ajaksi ja Taysista annettiin siunaus ottaa rotarokote. Viikkoon pojalle ei tullut mitään sivuvaikutuksia, mutta alkuviikosta, eli viikon päästä rotan annosta masu meni ihan sekasin:(! Hirveetä piereskelyä, äherrystä, kakat punertavan ruskeita, löysiä, limaisia ja veriviiruisia ja poika kakkaa taas useamman kerran päivässä, yöllä heräilee monta kertaa vääntämään pierua tai kakkaa:(! Tätä on nyt jatkunut tämän viikon! Keskiviikkona poika sai 3kk neuvolassa pari uutta rokotusta ja juteltiin samalla tästä rotarokotus asiasta. Terkkari epäili, että rota ärrytti masun ja suoliston taas tuohon kuntoon. Soittelin Taysiin ja kyselin ohjeita, pitää kuulemma taas seurailla, että alkaako pikkuhiljaa rauhoittua! Kyselin myös, että arvaako hänelle antaa niitä kahta tehoste rotaa, jos taas menee masu sekaisin ja verikakkailu jatkuu! Neuvolassa olivat vähän sitä mieltä, että pitää vakavasti harkita jatketaanko rokotteita ja ainakin lääkäriä konsultoitava ennen sitä. Taysin suolistopolin lääkäri ei nyt vielä suoraan ottanut kantaa, että lopetetaanko rokotussarja kesken, vaan soittavat parin viikon päästä ja kyselevät pojan vointia. Toinen rota pitäs antaa 4kk lääkärineuvolan yhteydessä viikkoa ennen joulua. Nyt musta tuntuu vahvasti, että jätetään kesken, kun seuraukset tämmöiset, mutta en tiedä, mikä on lopulta sitten pienempi paha..:(?! Onko teistä kukaan jättänyt rotaa ottamatta kokonaan tai jättänyt kesken? Mua niin harmittaa, kun pojan masu oli jo ok ja menin uskomaan lääkäriä, että rota voidaan ottaa, eikä siitä pitäisi mitään seuraamuksia tulla..:(! Teet niin tai näin, niin aina väärinpäin..:(!

Ja kai nyt neuvolan tädinkin täytyy ymmärtää, että vaikka lapsella lämpimässä autossa olisi vähemmän päällä, niin ulkoillessa sitten varmasti enemmän.

Täällä ei kyllä ymmärrä, vaikka autolla matka 3minuuttia....:meh: Jos kunnolla kaasuttaa, niin 2min..:joyful:

Lisää tunnontuskia: ootteko kukaan huomanneet, että tulotasolla ja työpaikalla on olevan vaikutusta neuvolan käytökseen?:rolleyes:

Me ollaan molemnat ihan tavallisia "hyvätuloisia" ja vakkari työpaikoissa... kuitenki on iso haloo esim. siitä, että pitää hankkia syötyötuoli lapselle ajoissa ja mulle muutenkin puhuttiin, että miten iso kustannus on hankkia lapselle kaikki uutena....Tähh??:rolleyes:

Ei meille ainakaan se sitä ole, harvalle olis...En kestä:arghh:

Myy75 :) Toi Neuvola tuntuu olevan elämäni suurin mysteeri:dead::eek::sad001:hungover::hungry::arghh:

- taas sanaton:dummy:

Mä taas en hirveesti saa mitään neuvoja neuvolasta tai apua. Eikä siellä ole koskaan sanottu mitään vaatteista tai minkään tavaran hankinnasta. Ainoastaan ruoka-asioista on kinastelu ja jostain syystä th koko ajan kiirehtii tytön kääntymistä. Ja joka kerta käskee leikittämään enemmän lattialla mutta ei anna mitään ohjeita. Tosin en niitä myöskään kysy.
Me käydään neuvolassa ja kaupoilla collegehaalarilla ja kaukalopussissa. Toppahaalaria käytän vain jos mennään muuten ulos.

Mä en ole taas hetkeen ehtinyt kirjoittaa / kommentoida tänne, mutta teidän muiden juttuja oon lukemassa kyllä käynyt;)! Olen tällä hetkellä tosi kyrsiintynyt rotarokotteesta, jonka poitsu sai toissa maanantaina. Meillähän siirrettiin ekaa rokotusta kuukaudella eteenpäin, kun pojalla oli se suoliston tulehdustila ja verikakkailua. No masu rauhottui ja kakatkin normalisoituivat parin viikon ajaksi ja Taysista annettiin siunaus ottaa rotarokote. Viikkoon pojalle ei tullut mitään sivuvaikutuksia, mutta alkuviikosta, eli viikon päästä rotan annosta masu meni ihan sekasin:(! Hirveetä piereskelyä, äherrystä, kakat punertavan ruskeita, löysiä, limaisia ja veriviiruisia ja poika kakkaa taas useamman kerran päivässä, yöllä heräilee monta kertaa vääntämään pierua tai kakkaa:(! Tätä on nyt jatkunut tämän viikon! Keskiviikkona poika sai 3kk neuvolassa pari uutta rokotusta ja juteltiin samalla tästä rotarokotus asiasta. Terkkari epäili, että rota ärrytti masun ja suoliston taas tuohon kuntoon. Soittelin Taysiin ja kyselin ohjeita, pitää kuulemma taas seurailla, että alkaako pikkuhiljaa rauhoittua! Kyselin myös, että arvaako hänelle antaa niitä kahta tehoste rotaa, jos taas menee masu sekaisin ja verikakkailu jatkuu! Neuvolassa olivat vähän sitä mieltä, että pitää vakavasti harkita jatketaanko rokotteita ja ainakin lääkäriä konsultoitava ennen sitä. Taysin suolistopolin lääkäri ei nyt vielä suoraan ottanut kantaa, että lopetetaanko rokotussarja kesken, vaan soittavat parin viikon päästä ja kyselevät pojan vointia. Toinen rota pitäs antaa 4kk lääkärineuvolan yhteydessä viikkoa ennen joulua. Nyt musta tuntuu vahvasti, että jätetään kesken, kun seuraukset tämmöiset, mutta en tiedä, mikä on lopulta sitten pienempi paha..:(?! Onko teistä kukaan jättänyt rotaa ottamatta kokonaan tai jättänyt kesken? Mua niin harmittaa, kun pojan masu oli jo ok ja menin uskomaan lääkäriä, että rota voidaan ottaa, eikä siitä pitäisi mitään seuraamuksia tulla..:(! Teet niin tai näin, niin aina väärinpäin..:(!

Muumimamma-74 :) En uskaltaisi jättää Rotaa ottamatta. Mutta arvaas mitä, mulle sitä Rotaa vähäteltiin aina, ennen kun poika sen sai. Nyt siis kaikki 3 rotaa on saatu ja kestetty, jihaa!!:grin Neuvolassakin jo uskallettiin kauhistella sitä Rotaa ja sanottiin, että nyt se on ohi. Ja Fyssari sanoi, että joillekin tulee pahoja mahaoireita ja ne kestää viikkoja. Th on ollut hiljaa, ei myöntänyt, että lapsi voi tulla kipeäksi, vain mahaan voi sattua ja kannattaa antaa Pandolia.

Aika kaksinaamaista, tai sitten eivät itsekään tiedä Rotasta oikein mitään...:singing::wink

Onko sulla koska suunnitelmissa laittaa lapsi tarhaan tai käyttekö paljon vauva ryhmissä ? Mun mielestä rotaa ei tarvi jos aikoo olla hoitovapaalla pari ekaa vuotta. Ite otin rotat koska tyttö joutuu menemään tarhaan ens syksynä alle 1,5 vuotiaana.

Mä taas en hirveesti saa mitään neuvoja neuvolasta tai apua. Eikä siellä ole koskaan sanottu mitään vaatteista tai minkään tavaran hankinnasta. Ainoastaan ruoka-asioista on kinastelu ja jostain syystä th koko ajan kiirehtii tytön kääntymistä. Ja joka kerta käskee leikittämään enemmän lattialla mutta ei anna mitään ohjeita. Tosin en niitä myöskään kysy.
Me käydään neuvolassa ja kaupoilla collegehaalarilla ja kaukalopussissa. Toppahaalaria käytän vain jos mennään muuten ulos.

Eclipse :) En oo saanut juuri mitään apua Neuvolasta, koska en edes uskalla enää kysyä mitään. Ennemmin tuntuu, kuin mua kovisteltaisiin, kuin pikkulasta. En oo mikään sossutyyppi ja mieskin tienaa kivasti. Munkin tulot, ehkä normia naisia korkeammat Meillä ei ole mitään vaikeutta hankkia syöttötuolia lapselle..... Sìis huhh:wtf:

Me jätettiin rota ottamatta kokonaan. Tavoitteena pitää tyttö kotona 2,5v asti, jos sillä vaikutusta.

Ideoita kaivataan!
Tytön kanssa maisteltu soseita nyt 11 pv. Vielä on kakannu eikä ummettanu mut tänään tuli jo tosi vähän ja aika paksua. Eli matkalla ummetukseen varmaan ollaan. Annanko mä liikaa sosetta tytölle vai mistä tuo johtuu? Pitääkö pitää taukoa vai jatkaa pienemmillä annoksilla? Vai jatkaa soseiden antamista normisti kunnes levolac?

Muokattu viimeksi:
Joudutaan laittamaan poitsu päivähoitoon (tod.näk. perhepäivähoitoon) ensi syksynä, kun mun on pakko palata töihin. Siksi just tästä nyt huolta kannan, kun tiedän, miten helposti tarttuva rotavirus on esim.päiväkodissa ja mun periaatteena on ollut ottaa kaikki rokotusohjelmaan kuuluvat rokotteet. Onko sitten pienempi paha kärsiä nuo masuoireet ja verikakkailut, kun pelätä, että saa sen taudin.., täytyy vielä vakavasti keskustella lääkärin kanssa parin viikon päästä. :)

Me jätettiin rota ottamatta kokonaan. Tavoitteena pitää tyttö kotona 2,5v asti, jos sillä vaikutusta.

Kuukassius :) Meillä Rotasta tuli vaivoja, lähinnä mahakipuja, ( Rota 2. oli pahin :sad001, mutta niistä selvittiin loppujenlopuksi! :)

Se mikä jäi hampaankoloon, niin se, ettei Neuvolassa kerrottu yhtään mitään Rotasta ja vähäteltiin koko asiaa.... :mad:

Meillä oli tänään 2kk neuvola. Pikku keskivertokansalainen jatkaa kasvamista kaikilla mahdollisilla keskikäyrillä niinkuin on tehnyt 3-viikkoisesta alkiosta asti. :D

Uskalsin ottaa rotarokotteen kun tytöllä ei ole ollut pahoja vatsavaivoja, mutta nyt sit odotellaan huolestuneena oireita. Eka ilta meni ihan hyvin, vaikka tyttö vaikutti vähän väsyneeltä. Milloin teillä on alkaneet sivuvaikutukset jos niitä on tullut?

Terkka käski varmistamaan, että tyttö kääntää päätä tarpeeksi usein myös vasemmalle. Oon itsekin huomannut, että suosii oikeaa selinmakuulla. Pitää alkaa kiinnittää siihen huomiota. Ja lattialla pitäis pitää niin paljon kuin vauva vaan suostuu. Terkka ihaili miten hyvin tyttö kannattelee päätä ja hartioita mahallaan ollessaan, mutta tyttö on tehnyt sitä jo ainakin kuukauden. Ei oikeestaan ole musta oppinut paljonkaan uutta motorisesti, kun syntyi niin hirmu jäntevänä. Ehkä vähän enemmän alkanut tavoitella esineitä.

Noista kiinteistä, THL:n suositus kiinteillehän on edelleen 4-6kk, jännä että se on monissa neuvoloissa näköjään kääntynyt 4kk:ksi. Mun käsittääkseni aikainen aloitus allergioitten takia on tärkeämpi korvikevauvoille, jotka ei ruoan kautta muuten siedäty eri ruoka-aineille. Oon itse ajattellut, että aloitan sitten kun vauva vaikuttaa valmiilta, mutta viimeistään 6kk. Luulisin että sen herkkyyskauden kyllä huomaa vauvasta, että on kiinnostunut maistelemaan. Imetyksen tuen linja on, että vauvan pitäisi osata istua tuettuna ja viedä kädellä esineitä suuhunsa, mutta heillä on mun mielestä oma agendansa vähän liikaa pelissä siinä.

Meillä 4kk tyttö istuu tuettuna ja vie esineitä suuhun. Vie myös lusikkaa suuhun kun saa joka ilta Gefilus kapselin sisällön sillä ja leikkii sit sen jälkeen. Se tarkkailee suu auki kun syön ja tuntuu että sen maailma pysähtyy sihen.

Mä ostin tänään luomubataatin ja luomuavokadon. Aattelin alotella pikkurillin pään kokosilla annoksilla ja sekotan soseutetun vielä ämmään. En nosta annoksia enkä ota paineita. Kattellaan mitä sanoo ekasta ja mitä masu tykkää. Kovin innokkaalta hän ite vaikuttaa.

Hello! :)

Nyt kun aiheena on Neuvola, niin ootteko kokenut samaa, että vauvan pukemisesta jurputetaan joka ikinen kerta??:rolleyes:

Nyt tällä kertaa vuorostaan fyssari kysyi, että onko pojalla yhtään paksumpaa ulkoasua olemassa....:wideyed: No -on! Mutta se on vielä liian iso ja tämäkin puku on Äitiyspakkauksesta!:smiley-ashamed008

Siis ainakin meillä oli pakkauksessa 2 talviasua ja se toinen on muka liian ohut päälle, vaikka sen alalla on paita ja lämmin pörröpuku:woot:

Eiköhän noilla lapsi autossa tarkene, jos ulkona on pakkasta vain -6C ??:joyful::eek:

Viimeksi itse th huomautti yhdestä toisesta (mun itse hankkimasta ) toppapuvusta, vaikka ulkona oli silloin vielä +8C....

Enkä nukuta lasta ollenkaan ulkona, silloin pukisin enemmän.

Mä en taas kestä:singing:

Meidän neuvolassa ei kyllä pukemisesta sanota mitään. Se on vaikeeta. Joka pv mä mietin paljonko pistän tytölle päälle ja tuleeko kuuma vai kylmä ja mennäänkö vaunuilla vai turvakaukalossa autolla. Hankalaa.

JustMom10 :) Ei mullakaan niin se napannut, mutta mä en uskalla kieltäytyä mistään, mitä neuvola vihkoon kirjoitetaan, että seuraava käynti silloin ja silloin... Sulla kun jo kokemusta näistä noin paljon....:cat: Mitä siitä voi selattialla tai sen voi nodtaa pöydälle jne.. jos kieltäytyisi jostain?

Mä olisin äitikavereita katsonut, mutta ei niistäkään kymmenestä löytynyt....oonko jotenkin outo, kun en tykkää huutaa kuorossa lujaan ääneen omia asioita ja sitä vauvojen vertailuahan siellä myös oli...:arghh:

Nyt tultiin neuvolan fyssarin jumpasta, enkä kehtaa siitäkään kieltäytyä, vaikka mun mielestä ei ole enää mitään tarvetta siellä käydä:hungover:.... Pallon kanssa poikaa vaan leikitetään ja nyt kädet pitää usein laittaa etuasentoon, että alkaa kontata... Eilen ryhmäneuvolassa tuli ihan selväksi, ettei kukaan vielä kontannut, aika samalla tavalla kaikki vauvat kääntyilivät selältä mahalleen..

Nyt neuvolan fyssari vielä kysyi, että onko syttötuoli hankittuna, no sanoin - ei!:wideyed: Se pitää jo hankkia, aha selvä! Jännä, ettei 6kk ryhmäneuvolassa siitä eilen puhuttu mitään.. On jo kiire kuulemma hankkia se.

Mua kai pompotellaan aika helposti, kun eka vauva ja sormi suussa kaikiata uusista asioista...Hyvää kai silti tarkoittavat:oops:
:anyone

Tuntuu kyllä, Tähti, että aika ikävästi kohtelevat sinua. Ensinnäkin, ei kuulu yhtäån terkalle tai fyssarille hankitteko ja milloin syöttötuolin. Ei se mikään pakollinen ole, etenkään, jos lapsi ei istu vielä. Vauvaa voi syöttää monessa muussakin paikassa. Mm.sitterissä lattialla tai sitterin voi nostaa pöydälle, lattialla, sylissä jne...

Ja siitä ei seuraa yhtään mitään, jos kieltäytyy neuvolakäynnistä, rokotteista ym.asioista, joita tarjotaan. Ne ei ole pakollisia.

Hiuksista, vaatetuksesta, pesemisestä ym. urputtaminen tai ikävästi sanominen ei mun mielestä kuulu neuvolan toimintaan. Kysy suoraa miksi terkka jatkuvasti sorkkii tai niuhottaa jostain hiuksista. Niitä nyt on joka paikassa. Äsken esim.huomasin imettäessä, että vauvan suussa näkyi olevan mun hius. Voishan sitä kysyä terkalta, että miksi hänellä on tarve epäillä koko ajan sun lapsenhoitokykyä ja tahallaan saada epävarmuutta ja pahaa mieltä.

Takaisin