Synnyttäneet --40+++

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja maria75
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meillä Neuvolassa "kiellettiin" lelukaarikin, mutta en vaan pysty olemaan niin sydämetön, että laitan pois, kun poika siitä niin tykkää:Heartred

Ollaan käyty vauvaryhmässä Avoimessa Päiväkodissa ja heti pojalle lelukaaren siellä ottavat aina esiin....
:love7 Poika on niin innoissaan. Muutenkin pidän päiväkodin henkilökunnasta, ihanan herttaisia ja siellä voi jutella kivasti heidän kanssa:flower

Hyvää Isänpäivää täältäkin!
:wav
Nyt täytyy kyllä taas täällä silmät pyöreinä todeta, että ei kai lelukaaresta voi olla haittaa. Sen avullahan se vauva just oppii tarttumaan esineisiin siinä vaiheessa, kun ei vielä osaa kääntyä tai ei niin viihdy mahallaan! Ja nyt kun meidän tyttö on jo pidempään kääntyillyt, niin ei kyllä ne roikkuvat lelut häntä pidättele, jos haluaa kääntyä tai kieriä.

Täällä isänpäivää vietetään huokaisten ja huilaten, kun anoppi ja appiukko lähtivät ajelemaan muutaman päivän vierailun jälkeen kotiinsa Pohjanmaalle. Kiva kun kävivät, mutta melkein yhtä kiva kun lähtivät :D
..vaikka hyvin menikin vierailu.
Esikoinen oli askarrellut iskälle kortin päivähoidossa, jossa luki mm. että "isä on iso kuin PRINSESSA" :-P

Mies palaa huomenna töihin isyysloman ekalta pätkältä ja on siitä ihan v**untunut. Ei kuulemma huvita pätkääkään.
Ymmärrän kyllä, ei huvittais itseäkään... Meillä onkin sitten tyttöjen kanssa huomenna uuden arjen opettelu kun pitää pärjäillä kolmistaan aamu- ja päivärutiinit.

Hyvää isänpäivää kaikille <3

Nyt täytyy kyllä taas täällä silmät pyöreinä todeta, että ei kai lelukaaresta voi olla haittaa. Sen avullahan se vauva just oppii tarttumaan esineisiin siinä vaiheessa, kun ei vielä osaa kääntyä tai ei niin viihdy mahallaan! Ja nyt kun meidän tyttö on jo pidempään kääntyillyt, niin ei kyllä ne roikkuvat lelut häntä pidättele, jos haluaa kääntyä tai kieriä.

Myy75 :) Ihan samaa mieltä, poika kääntyy, kun tykkää, ei lelut häntä pidättele... Välillä hän tykkää kuitenkin pelata lelujen kanssa ja tutkia niitä käsin, etenkin jos on uusi lelu, niin kiinnostaa pitkään :)

Poika taisi olla 2,5kk ikäinen, kun lelukaari kiellettiin, juuri kun se oli hänelle hankittu. Me pistettiin se hetkeksi pois ja niin poika itki sen perään, että päätin ominpäin antaa sen takaisin käyttöön...voi sitä riemua, kun pääsi takaisin lelukaareensa:Heartpink:notworthy

En ole neuvolassa puhunut asiasta, kun se on kielletty, niin sitten on, en ryhdy vänkäämään siitä.

Fyssarit ei tykkää sittereistä, en nyt muista ihan tarkkaan miksi mut ei oo hyvä selälle tms pitää liian pitkään sellai selkä kaarella. Mulla on ollut sitteri kaikilla lapsilla ja on kyllä oiva apu. Voin esim käydä suihkussa vauva mukana sitterissä istuen, voin laittaa ruokaa kun voi laskea vauvan välillä sitteriin kun tarvii molempia käsiä, siinä on hyvä syöttää kun aloittelee kiinteiden maistelua, taapero voi tutustua pikkusiskoon ja keinutella siskoa sitterissä jne.
Me juhlittiin isänpäivää jo eilen. :) Mun isovanhemmat tarjos isänpäiväbrunssin ravintolassa lapsilleen, lastenlapsilleen ja lastenlastenlapsilleen. Meitä oli 22 hlö paikalla (5 puuttui) ja meteli oli sen mukainen. :D Sieltä me ajeltiin suoraan miehen vanhemmille ja oltiin ilta heillä. Tänään mies on sitten töissä. Mä ostin miehelle neuleen ja pari t-paitaa (tulivat todella tarpeeseen) ja askartelin hänelle autoon oman parkkikiekon missä on tyttöjen kuvat. :) Noita parkkikiekkoja tein myös isoiseille ja veljentyttöjen kanssa tehtiin mun veljelle. :)
Meillä kans ilmeisesti ummetusta tiedossa... Taaperolla oli 2kk iässä jopa 11 pvä kakkaamisväli ja meille sanottiin et jopa 10 pvä on normaalia!!! No, ei kyllä vauva ollut samaa mieltä, sellaista itkua viimeiset illat ennen kuin kakka tuli. :( Ensin kokeiltiin Levolacia ja heti kun 3kk tuli täyteen saatiin lupa antaa luumusosetta. Luumua taapero sai sit päivittäin puoli purkkia päivässä melkeen vuoden ikäiseksi ja silloin tällöin siitä lähtien, jotta vatsa toimisi. Nyt meidän vauvalla on kakkaamisväli ollut 2vrk ja hän on muuttunut tosi itkuiseksi päivisin. :( Disflatyliä annetaan mutta en usko et on ilmavaivoja vaan ummetusta. Ja kun vielä reilu viikko sitten joka vaippa oli kakkavaippa niin tämä kahden päivän välein tullut satsi ei kyllä todellakaan vastaa kahden päivän kakkamäärää. Tämä ei nyt todellakaan ole neuvolan ohjeiden mukaista enkä kannusta ketään muuta tekemään ilman neuvolan ohjeistusta mutta taaperon kokemuksilla päätin jo tänään aloittaa Levolacin vauvalla. Vauva on siis tänään vasta 6vko! Jos tiheämpi kakkaaminen Levolacin avulla auttaa itkuisuuteen harkitsen kyllä luumun aloittamista. Mun kanta on että mieluummin ruokaa kun lääkettä jos niillä on sama vaikutus. :)
Vielä kun pääsis tuosta nuhasta eroon kans... :(
Päivän kevennys: puin vauvalle Lidlistä ostetun kietaisubodyn ja housut. Ihastelin miten hyvin sopivat yhteen ja ovat sopivan kokoiset. Käytetään nyt kokoa 56cm ja ihmettelin kyllä et vyötäröltä on housut vähän löysät vaikka pituudeltaan näyttää hyviltä. Onko meidän vauva muka niin hoikka? ihmettelin... Kurkkasin housujen kokolappua ja ne onkin kokoa 86/92cm!!! Eli isosiskon housut... :D Mut en kyllä ymmärrä miten housujen pituus riittäisi taaperolle!

Oho, en tiedä voiko Levolac auttaa näin nopeasti vai oliko sattumaa mut n 1,5h Levolacin antamisesta tuli oikeen megasatsi vaippaan! Ja oli sellaista savimaista eikä vetistä, ryynimäistä kuin ennen.
Alla kuva vauvasta, joka on siis reilu 52 cm (mitattu viimeks 2vko sitten) ja päällä 86/92 cm housut! :D Ei kyllä ihan heti uskois...
ImageUploadedByVau Foorumi1479040230.207095.jpg

Myy75 :) Meillä on tuolla neuvolassa väliin niin ihme juttuja, etten tiedä joko itkee vai nauraa.... Jos kaiken tänne kirjottaisin, niin pitäisitte mua varmaan pöhkönä:arghh::joyful:

No, joku esimerkki viimekäynnistä, niin poikaa tulisi pitää mahalleen niin, että kädet on suorana pitkälleen eteenpäin, jotta oppii ääntelemään:eek:.... Ääntelemään??:rolleyes: Poika on kotona kovinkin äänekäs, nauraa ja jokeltelee...välillä ihan "sanoja" :grin.. Tuolla Neuvolassa hän vain hymyilee, koska huomaa, että Äiti on varautunut ja hiljainen...

Sitten potkuhousuista aina sanotaan, että on liian pienet, vaikka mä aina käytän väljiä vaatteita pojalla. Varpaat muka menee ruttuun, eikä kasva suoraksi...:banghead:

Kai nää on teille kaikille ihan normi juttuja ja mä vaan hämmästelen ihan kaikkee....:angel3

Oho, en tiedä voiko Levolac auttaa näin nopeasti vai oliko sattumaa mut n 1,5h Levolacin antamisesta tuli oikeen megasatsi vaippaan! Ja oli sellaista savimaista eikä vetistä, ryynimäistä kuin ennen.
Alla kuva vauvasta, joka on siis reilu 52 cm (mitattu viimeks 2vko sitten) ja päällä 86/92 cm housut! :D Ei kyllä ihan heti uskois...
View attachment 46150

Janna75 :) Ihana söpöläinen:Heartbigred

Levolac on tehokasta, vaikuttaa nopeasti. Silti ehkä luumu olisi parempi pidemmän päälle...

Voi hyvänen aika niitä neuvolan tätejä!!! Ääntelyn aloittamiseen ja jatkumiseen vatsalla olemisella tuskin on vaikutusta. Vauvan ääntely alkaa kaikilla vauvoilla luontaisesti omaan tahtiin. Jos vauva ei kuule tai jos hänen viesteihinsä ei vastata, jokeltelu loppuu. Useimmiten hoitaja pystyy paremmin kontaktiin, jos lapsi on sylissä tai selällään.
Vatsallaan olemisesta on toki muuten hyötyä vauvan kehitykselle.

Sitteri ei ole pitkäaikaisesti käytettynä suositeltava, mutta jos siitä on apua vanhempien jaksamiseen tai arjen sujumiseen, neuvolan tulisi jopa suositella sitterin ajoittaista käyttöä.

Täällä ensimmäistä isänpäivää vietetään. Sain vauvan siskon avustuksella tehtyä sormiväreillä varpaankuvan kortiksi.

Voi hyvänen aika niitä neuvolan tätejä!!! Ääntelyn aloittamiseen ja jatkumiseen vatsalla olemisella tuskin on vaikutusta. Vauvan ääntely alkaa kaikilla vauvoilla luontaisesti omaan tahtiin. Jos vauva ei kuule tai jos hänen viesteihinsä ei vastata, jokeltelu loppuu. Useimmiten hoitaja pystyy paremmin kontaktiin, jos lapsi on sylissä tai selällään.
Vatsallaan olemisesta on toki muuten hyötyä vauvan kehitykselle.

Sitteri ei ole pitkäaikaisesti käytettynä suositeltava, mutta jos siitä on apua vanhempien jaksamiseen tai arjen sujumiseen, neuvolan tulisi jopa suositella sitterin ajoittaista käyttöä.

Täällä ensimmäistä isänpäivää vietetään. Sain vauvan siskon avustuksella tehtyä sormiväreillä varpaankuvan kortiksi.

Yölento :) Hyvä saada näitä näkemyksiä... :)

Minusta myös tuo lelukaari on lapselle hyvä ja voisi olla itkuinen, jollei saa "harrastaa" mitään... meilläkin poika on luonteeltaan tutkivainen ja haluaa näpertää lelujen kanssa ja mä Äitinä olen päättänyt sen ilon sallia hänelle:wink:singing:

Sitteri olisi varmaan hyvä apuväline, mutta ei sitä enää kannata alkaa hankkia, kun poika jo yli 6kk:oops:

Tässä yhteisen matkan varrella on tullut oikein hyvin selväksi, että Tähti, sun th on vähintäänkin omituinen tai sitten ette puhu samaa kieltä yhtään.
Terveydenhuollon ammattilaisen tulisi ainoastaan neuvoa ja tukea vanhempia, ei syyllistää tai kieltää asioita,varsinkaan kun puhutaan tavaroista.
Hän voi toki kertoa mitä mieltä itse on jostakin mutta teidän kuuluu saada vanhempina tehdä itse päätökset mitä välineitä lapsellenne hankitte tai olette hankkimatta. Monet tavarat helpottavat elämää mutta tuskin mikään on aivan välttämätöntä. Jos itse kokee, että pärjää ilman sitä tai tätä, hyvä niin tai sitten joku juttu voi oikeasti olla just teille hyväksi helpottamaan arkea.
Kuten olet itse huomannut poikasi on oppinut aivan kaikki tähän ikään kuuluvat taidot vaikka esim.leikkimatto kotoa löytyykin. Ainut asia mitä ihan oikeasti tarvitaan, minun mielestä on rakkaus ja läsnäolo (ruoka ja vaipat toki helpottavat elämää kovasti).:)

Ensi kerralla kun joku sanoo jotain erikoista, sanot vaan "joo,ok", unohdat koko jutun ja teet niinkuin itse parhaaksi näet.:wink

Tähti, älä ainakaan jää märehtimään niin neuvolatyyppien juttuja. Ihan paskaa jos multa kysytään.

Äidit muutenkin tuntee syyllisyyttä helposti ja riittämättömyys vaanii koko ajan pinnan alla - ei kuulu terveydenhuoltohenkilöstön vielä lisätä sitä. Eri asia tietty jos muksu olisi ihan hoitamaton tai laiminlyöty (tai jotain, whateva), mutta sellaisesta ei teillä selkeesti ole kyse.

Hyvin sä vedät, Tähti!!

Mä annoin Levolacia minimi-annoksen, eli 2,5ml. Aattelin kuitenkin aloittaa sillä (enkä antaa heti luumua) kun se valuu helpommin kurkusta alas. :) Nyt tyttö on niiiiin tyytyväinen ja hymyilee sylissä. Poissa on koko aamupäivän kestöneet kitinät ja itkut. :)
Joo, en mäkään vielä noin pienelle (6 vkoako hän siis on?) antaisi luumua. Housut näyttää kyllä ihan sopivan pitusilta, oiskohan tehtaalla voinut tulla väärä kokolappu... (Meillä oli kerran yksissä Lindexin housuissa käynyt niin.)

Tässä yhteisen matkan varrella on tullut oikein hyvin selväksi, että Tähti, sun th on vähintäänkin omituinen tai sitten ette puhu samaa kieltä yhtään.
Terveydenhuollon ammattilaisen tulisi ainoastaan neuvoa ja tukea vanhempia, ei syyllistää tai kieltää asioita,varsinkaan kun puhutaan tavaroista.
Hän voi toki kertoa mitä mieltä itse on jostakin mutta teidän kuuluu saada vanhempina tehdä itse päätökset mitä välineitä lapsellenne hankitte tai olette hankkimatta. Monet tavarat helpottavat elämää mutta tuskin mikään on aivan välttämätöntä. Jos itse kokee, että pärjää ilman sitä tai tätä, hyvä niin tai sitten joku juttu voi oikeasti olla just teille hyväksi helpottamaan arkea.
Kuten olet itse huomannut poikasi on oppinut aivan kaikki tähän ikään kuuluvat taidot vaikka esim.leikkimatto kotoa löytyykin. Ainut asia mitä ihan oikeasti tarvitaan, minun mielestä on rakkaus ja läsnäolo (ruoka ja vaipat toki helpottavat elämää kovasti).:)

Ensi kerralla kun joku sanoo jotain erikoista, sanot vaan "joo,ok", unohdat koko jutun ja teet niinkuin itse parhaaksi näet.:wink

Tähtipölyä :) Hienosti tiivistit asiat ja varmaan se on tuo " eri kieltä" puhuminen...

Kun esim. siellä avoimessa päiväkodissa vauvaryhmässä vetäjänä on vanhempi naishenkilö, niin hänen kanssaan keskustelen usein pitkään ja syvällisesti ihan lähes kaikesta ja hän kovasti pitää poikaa myös sylissä :) Siellä olo on vapautunut, sekä joka kerta tervetullut!:Heartpink

Nyt olen menossa pojan kanssa katsomaan myös Seurakunnan vauvaryhmää....

Mekin tehtiin esikoisen kanssa muksujen ainoalle elossa olevalle papalle isänpäiväkortti, jossa oli kummankin tytön jalkapohjan kuva. Hirveeltä räpylältä näyttää vastasyntyneen rinnalla tuo kolmivuotiaan kaksnelonen :D

Oh my, mun pojalla (joulukuussa vasta 2v)on jo kakskolmosen jalka, hälle taitaa aika räpylä tätä menoa kasvaa.:laughing002

Tähti, älä ainakaan jää märehtimään niin neuvolatyyppien juttuja. Ihan paskaa jos multa kysytään.

Äidit muutenkin tuntee syyllisyyttä helposti ja riittämättömyys vaanii koko ajan pinnan alla - ei kuulu terveydenhuoltohenkilöstön vielä lisätä sitä. Eri asia tietty jos muksu olisi ihan hoitamaton tai laiminlyöty (tai jotain, whateva), mutta sellaisesta ei teillä selkeesti ole kyse.

Hyvin sä vedät, Tähti!!

Kiitti Kimaira :) Sanot ihan samalla tavalla, kuin mun mies:notworthy

Sitten potkuhousuista aina sanotaan, että on liian pienet, vaikka mä aina käytän väljiä vaatteita pojalla. Varpaat muka menee ruttuun, eikä kasva suoraksi...:banghead:
Kai nää on teille kaikille ihan normi juttuja ja mä vaan hämmästelen ihan kaikkee....:angel3
Taas tääkin :happy
Oikeesti pitäs olla megakireät housut tai sukat et tollasta sais aikaseks ja jos aiemmista jutuista oikein muistan niin käytät poitsulla kokoa isompia vaatteita kuin tarvis. Ja mä ihmettelen et meneeks teillä kaikki neuvolakäynnit pelkästään siihen et th haukkuu sua pystyyn sellaisistakin asioista jotka ei sille paskaakaan kuulu. Ja kuten muutkin on sanoneet niin tästä lähin annat kaiken mennä läpivedolla korvista ja teet niin kuin itsestä parhaalta tuntuu niin kuin teit lelukaarenkin kanssa. Ja voit nyt miettiä ostatko sitterin vai leikkikehän tms jossa pidät poitsua kun välillä pitää pystyä tekemään omia juttuja. Koska kohta kun ryömiminen ja konttaus on vauhdissa niin tarvitset jonkin apuvälineen et pääset edes vessaan :p

Meillä on myös käytännön syystä sitteri, kun on eläimiä. Mä en voi jättää tyttöä avoimen maton päälle vahtimatta. Sitterissä voi olla ja sitten lelukaarimaton alle uskallan jättää esim vessassa käynnin ajaksi. On meillä tytölle puinen leikkikehä, mutta sen otan käyttöön vasta, kun lähtee ryömimään, koska vie paljon tilaa olohuoneesta. Mä varmaan pidänkin tyttöö liian vähän lattialla. On useimmiten sohvalla mun vieressä kahden ison lattiatyynyn päällä touhuamassa. Kissoista ei nyt oliskaan mitään väliä, mutta tuo lähes 80kg koira tuo omat lisähaasteensa tähän vauva eloon. :rolleyes:

Hyvää isänpäivää myös meiltä. Täällä on annettu iskälle pipo lahjaksi ja hassuteltu yhdessä sängyn päällä. Nyt nukutaan aamupäivän unia ja odotetaan isovanhempia iltapäiväkaffeille.

Meillä sama, vaikka vaan puolet koiralla painoa teihin verrattuna. On vaan nii riehakas nuori. Me taklattiin tää sillä leikkikehällä jo. Saa siellä olla selällään ja kieriä ja harjotella ryömimistä. Nyt jo naama käsissä mahallaan ja rutistaa ittensä konttausasentoon jaloista ja huutaa xD

Sittereitä "kielletään" siks, kun toispuoleisesti kehittää lihaksia, jos on niissä liian kauan eikä vastapainona selällään ja mahallaan lattialla, jossa kehittää tasasesti lihaksia ja motoriikkaa. Ja ihan pienillä taas selkä on liian istuvassa joissain malleissa, ne makuuasennossa olevat on ok. Inhottaa vaan se, niinku muissakin asioissa, totaalikieltäminen ja ortodoksisuus ilman, että selitetään ja perustellaan tarkemmin mistä kyse. Ja etenki tälläisessä hormoonihöyryunivelkarauniotilassa saa turhia pahojamieliä ja paniikkeja, kun ei osaa tai pysty järjellä miettiä asiaa vaan kuulee jonkun "ehdottoman paasauksen", että ei näin missään nimessä. Jos jokaista kieltoa kuuntelee ei mitään voi tehdä ja lapsi on moneen kertaan jo pilattu viikon ikäisenä :)

Taas tääkin :happy
Oikeesti pitäs olla megakireät housut tai sukat et tollasta sais aikaseks ja jos aiemmista jutuista oikein muistan niin käytät poitsulla kokoa isompia vaatteita kuin tarvis. Ja mä ihmettelen et meneeks teillä kaikki neuvolakäynnit pelkästään siihen et th haukkuu sua pystyyn sellaisistakin asioista jotka ei sille paskaakaan kuulu. Ja kuten muutkin on sanoneet niin tästä lähin annat kaiken mennä läpivedolla korvista ja teet niin kuin itsestä parhaalta tuntuu niin kuin teit lelukaarenkin kanssa. Ja voit nyt miettiä ostatko sitterin vai leikkikehän tms jossa pidät poitsua kun välillä pitää pystyä tekemään omia juttuja. Koska kohta kun ryömiminen ja konttaus on vauhdissa niin tarvitset jonkin apuvälineen et pääset edes vessaan :p

Eclipse :) Voi olla, että muutkin saavat yhtä tiukkaa kohtelua, en mä voi tietää. Eniten se on tiuskimista, ( ei haukkua). Kuitenkin pojan vihkoon kirjoitetaan aivan ihanasti joka kerta, on hymypoika ja luottavainen, tarkka ja seuraavainen jne... Siis pelkkää hyvää ja joka kerta kotona, kun tarkistan neuvolavihon, että mitäs nyt lukee, niin aina yllätyn kyllä.... :) En ihan hiffaa, että mikä idea tuossa on...:rolleyes:

Takaisin