Synnyttäneet --40+++

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja maria75
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mul ois eka(!) iltameno melkein kahden viikon päästä lauantaina. Ei olla yhtään kertaa kokeiltu antaa pullosta maitoa. Kääk, mahtaako ehtii oppia. Ei jotenkin saa aikaseks pumppaa maitoa, et vois mies syöttää. Lisäksi tuntuu, et rauhottuu mun sylissä itkusena helpommin, vaikkei olis edes nälästä kysymys. Onko se joku tuoksujuttu? Oonkohan nyt sitten onistuttu jo saamaan vauva ihan kiinni muhun, et mul ei mitään mahkuja lähtee mihinkään?

Se Bona säilyy 2 vrk eli voit antaa siitä kolmena peräkkäisenä päivänä sen lusikallisen. Kasvispurkkiruuissa tein niin (esim. Bonan bataatti-kesäkurpitsa), että avasin sen purkin ja pakastin sisällön jääpalamuotteihin. Pakkasesta on sit kätevä ottaa valmiita annoskuutioita. Hedelmäsoseita en pakastanut, esikoinen söi loput välipalana, puuron joukossa tms. Ja ihan hyvin nuo hedelmäsoseet aikuisellekin maistuu...

Ja kuten tuolla aiemmin sanottiinkin, niin pelkkä perunasose ei oikein kestä pakastusta. Jos tekee ite ja haluaa pakastaa, niin kannattaa laittaa jotain muitakin kasviksia joukkoon.
Tästä ehdottomasti samaa mieltä eli oli aikanaan pakko ite oikein testata ja pakastaa itse tehtyä perunasosetta. Ihan kauheeta tököttiähän siitä tuli. On mun mielestä myös vähän vanhakantainen ohje, että ekaks kiinteeks perunaa. Se tärkkelys on kova kehittymättömälle suolistolle. Liputan edelleen bataatin puolesta aluksi. Ja tietty sit siitä vähitellen kaikkee muutakin, miksei perunaakin. Mun terkka/ kätilö myös samaa mieltä. Esikoinenhan kärsi kovista mahavaivoista ekat kuukautensa, mutta kun alettiin kokeilla kiinteitä, ei tullut oikeastaan mitään oireita. :)

Meilläkin minä olen joutunut kantelemaan poikaa paljon mahavaivojen (ja rotalääkkeen) takia. Ei ihan helppoa enää noin kahdeksankiloisen kanssa ja kun mulla myös selkävikaa..

Meillä taisi auttaa maidon vaihto! Vaihdoin siis Nan1:n Nan HA:n. Nyt on poika ollut paljon rauhallisempi eikä itkeskele koko ajan. Kakkaa tuli eilen iiiiso kurakakka. Sitä ennen oli siis ihan kovia pökäleitä. Annan kyllä soseistakin nyt vain päärynää ja bataatti/kesäkurpitsaa että tiedän varmasti edes niiden käyvän. Jonkun aikaa mennään nyt näillä eväillä. Ihottumakin on parempi hydrokortisonin aloittamisen jälkeen. Nyt on 3 päivää rasvattu.

Sirpa: kuinka usein teidän vauva siis kakkaa? Ei kuulosta musta normaalilta jos 10 kertaa päivässä vaipanvaihto.. ei kai kuitenkaan joka kerta kakkaa? Myös lima kakassa saattaa viitata johonkin allergiaan.
Tänään on kakannu helvetisti ja pissannu myös. Laitoin jopa 2-liberon, mut siitä tuli pissat läpi edestä. Oisko pili mahtunu kääntyy ylöspäin....? Me vaan kuullaan truuts, ja kakkaa tulee. Tosin, voi olla peukalonpään verran, ettei mitään niskapaskoja oo. Ja jano vauvalla on aina ku herää, mun tissit kelpaa siihen juottamiseen. Vauva on syöny tänään 400ml korviketta ja ollu tissilläkin tosi tiheesti. On tiheen kasvun kausi. Me on viddu pidetty sitä nälässä! Mun mielestä se on kasvanu aamustakin jo :grin.

Kahden tunnin iltasyöttö, sylitys ja nukuttaminen on vihdoin ohi. Otin lasin viiniä, istun yksin kettomassa telkkua. Viel ku sais vedettyy savukkeen tos kuistilla, ni avot! Justmomin lasillisen ymmärrän kyllä erittäin hyvin... Mun pitää hakee valkkaripönikkä jääkaappiin, ni ei tarvi saatana koluta kaappeja tilaisuuden tullen :joyful:. Mut eka "yksinhuoltajapäivä" meni ilman isompia itkuja. Vauva ei nukkunu paljo paskaakaan, mut johtui varmaan tosta epäsäännöllisestä vkl ohjelmasta

Nii, sitä limaa oli parissa vaipassa sillo yhtenä päivänä. Mä ihmettelin sitä. Muistan et joku on joskus sanonu, ettei se oo hyvä juttu. Mut ei siis tullu säännölliseti. Nyt on ollu välillä vihreetä, välillä ekltaista, välillä ryynimäistä. Ihme miten erilaista kakka voi olla, vaikka ruokavalio on noinkin yksipuolinen...

Tähän piti viel sanoa, et multa tuli reippaasti ja tarpeeksi maitoa viel pari vkoo sitte. Mun korvikkeen anto (=imetyksen vähentyminen) vähensi maitoa niin, ettei sitä enää tuu tarpeeksi.

Sirpa :) Onko sulla rintapumppu käytössä?
Sillä voit stimuloida maidontuloa :)

Mä hankin sekä mekaanisen, että sähköisen pumpun... Nyt ne on kaapissa odottamassa seuraavaa vaavia.

Mul ois eka(!) iltameno melkein kahden viikon päästä lauantaina. Ei olla yhtään kertaa kokeiltu antaa pullosta maitoa. Kääk, mahtaako ehtii oppia. Ei jotenkin saa aikaseks pumppaa maitoa, et vois mies syöttää. Lisäksi tuntuu, et rauhottuu mun sylissä itkusena helpommin, vaikkei olis edes nälästä kysymys. Onko se joku tuoksujuttu? Oonkohan nyt sitten onistuttu jo saamaan vauva ihan kiinni muhun, et mul ei mitään mahkuja lähtee mihinkään?

Meillä mies ei saa vauvaa tyyneksi, jos haluaa Äidin syliin.. muutoin kyllä pärjää hyvin, mutta en tiedä tuoksusta, vai mistä se johtuu?:rolleyes:

Tai sitte vauva on vaan ollu enempi sun seurassa. Mä huomaan et vauva viihtyy enempi sen seurassa, jonka kans on viettäny aikaa. Viime vkolla ku oli paljon isänsä kanssa, kun hyödynsin vikan isyyslomavkon, ni rauhoittuikin paremmin isänsä syliin. Mut äkkiä tottui taas muhunkin, ja tänään on viihtyny molempien sylissä, ei oo kitissy juuri yhtään. Vauva on oppinu uuden itkun, se on sellainen kuin-sikaa-pistäisi -parkaisu. Tulee silloin, jos syöminen keskeytetään tippojen antamisen tai röyhtäytyksen ajaksi. Kauhee possu:joyful:!

Meillä vaippaa vaihdetaan jatkuvasti, mutta sanoisinko max 5kertaa/päivässä... Nyt Rotasta tullut vähän ripulimaista, mutta on myös ummetusta ( sekä pahat Rota-pierut)..

Meillä kyllä vaihdetaan vaippoja useammin, kun 5 kertaa päivässä. 5 kertaa kuulostaa mun korviin vähältä määrältä. Meiän poika ei tykkää pissavaipoissa olla. Kakkavaipoissa hän viihtyy. Olen nyt ostanut jemmaan S-marketin poistomyynnistä 7 € x-tra vaippoja 5-8 kg paketteja. Nuo x-tra vaipat on suomalaisen muumivaippojen valmistajan tekemiä, mutta niissä ei ole mitään kuvia. Olen tykännyt noista vaipoista, että istuvat hyvin meiän pojalle.

Sirpa :) Onko sulla rintapumppu käytössä?
Sillä voit stimuloida maidontuloa :)

Mä hankin sekä mekaanisen, että sähköisen pumpun... Nyt ne on kaapissa odottamassa seuraavaa vaavia.
Mulla on ihan paska käsiköyttöinen pumppu vuodelta 89... En oo enää jaksanu sillä touhuta ku ei heru pumpulle enää yhtään. Stimulaatio kävis paremmin sähköisellä tai sit lypsämällä. Mut vauva on ollu tänään 100 kertaa tissillä, et josko sillä lähtis tuotanto nousuun. On nyt kyl vähän turhauttavaa, ku tissi on ihan pehmee, jätkällä menee hermot sen kanssa. Maitoa kyl tulee pitkänkin imemisen päätteekis, lypsän lusikkaan d-tippojen sekaan, mut vauva joutuu imemään kauemmin ja kovemmin ku pullosta tietty.

Catlin :) lisään vielä, etten usko pääsevän minnekkään ainakaan vuoteen, ( oon täysin sitoutunut siihen valmiiksi)... Toivottavasti sä kuitenkin pääset sinne iltamenoihin :) :dance018 Kyllä vauva sen kestää, uskoisi:happy090

Meillä kyllä vaihdetaan vaippoja useammin, kun 5 kertaa päivässä. 5 kertaa kuulostaa mun korviin vähältä määrältä. Meiän poika ei tykkää pissavaipoissa olla. Kakkavaipoissa hän viihtyy. Olen nyt ostanut jemmaan S-marketin poistomyynnistä 7 € x-tra vaippoja 5-8 kg paketteja. Nuo x-tra vaipat on suomalaisen muumivaippojen valmistajan tekemiä, mutta niissä ei ole mitään kuvia. Olen tykännyt noista vaipoista, että istuvat hyvin meiän pojalle.

Meillä vaihdetaan aina, kun tarve, toisina päivinä enemmän ja toisina vähemmän... 10kertaa ei oo koskaan vaihdettu:wideyed:

Pakko laittaa vielä yksi viesti, koska seuraavaksi tässä ketjussa tulee 100. sivu. Jännä nähdä kuka aloittaa 100. sivun. 21.4 aloitin tän ketjun ja nyt on pian 100 sivua viestejä täynnä. Hyvää yötä kaikille ketjuun kirjoittaneille !

Muokattu viimeksi:
Miiuli, minä olen ammatiltani kasvattaja. Kuuntelen mielenkiinnolla miten neuvolassa suositellaan tehtäväksi ja vertailen sitä siihen, miten ihmiset yleensä toimivat. Ne eivät kovin hyvin kohtaa. Ainakaan en voi enää syyttää, että eikö neuvolassa anneta vanhemmille riittävästi tietoa. Ehkä se annetaan väärällä tavalla, koska se ei tartu.

Mulla on ihan paska käsiköyttöinen pumppu vuodelta 89... En oo enää jaksanu sillä touhuta ku ei heru pumpulle enää yhtään. Stimulaatio kävis paremmin sähköisellä tai sit lypsämällä. Mut vauva on ollu tänään 100 kertaa tissillä, et josko sillä lähtis tuotanto nousuun. On nyt kyl vähän turhauttavaa, ku tissi on ihan pehmee, jätkällä menee hermot sen kanssa. Maitoa kyl tulee pitkänkin imemisen päätteekis, lypsän lusikkaan d-tippojen sekaan, mut vauva joutuu imemään kauemmin ja kovemmin ku pullosta tietty.

Mun oli pakko kirjoittaa vielä. Tsemppiä, Sirpa ! Tiedän turhautumisen tunteen, kun maitoa ei tule tarpeeksi. Näin jälkiviisaana olisin ostanut itselleni sähköpumpun ja yrittänyt saada pojan imemään ilman rintakumia. Enkä olisin sortunut antamaan ensin korviketta ja vasta sitten imettämään. Omista virheistä pitää ottaa opiksi. Ehkä seuraavalla kerralla sujuisi imettäminen paremmin.

Mannapuurosta, mun lapsuudessa se oli tosiaan herkkupuuro jota syötiin aina sunnuntaisin. Suklis-mannaa eritoten :) Nytkin mä teen silleen, että tykkään sunnuntaisin sitä tehdä varsinkin, jos ja kun koko lapsikatras on kotona. Perinne siis jatkuu ja toivottavasti saan joitain perinteitä siirrettyä lapsiin, ei välttämättä tota mannapuuron syömistä, mutta oishan sekin jotain:)

Pelkkä puuro ei mulla pidä nälkää yhtään. Lapsena meillä oli aina kaurapuuroa aamulla ja muistan miten nälkä mulla oli koulussa ennen lounasta. Lisäksi isän keittämä puuro oli pahaa. :D

Nyt aikuisena 20v puurolakon jälkeen oon kuitenkin oppinut keittämään hyvää kaurapuuroa, ja kun siihen sekoittaa raejuustoa (toimii oikeasti hyvin!) niin pitää myös nälkää. Kaurapuuro, omenasose ja raejuusto namnam :) Tosin nyt viime aikoina ei oo jaksanut keitellä, kun on niin paljon nopeampaa syödä jugurttia ja mysliä. Saa nähdä mitä tulee lapselle opetettua.

Ihanaa, että se meni loistavasti :):cool05:Heartred

Meilläkin oli naispappi :)

En osaa käyttää kantoliinaa ja en tiedä voiko sitä käyttää, kun painoa kohta 6kg...
Voi käyttää 6kg ja vaikka leikki-ikäisilläkin. Manduca reppu on kans ergonominen ja sillä voi isikin intoutua kantaa. Meillä Turussa saa testailla, vuokrata ja opastusta kantotukihenkilöiltä. Uutena ei kannata ostaa, tori.fi tms

Mä en myöskään syö puuroa aamuisin. Syön täysjyväruispaahtoleipää ja ruis/kauraleipää. Mulle tulee kauhean täysi olo, jos syön molempia aamuisin. Mies syö aina aamuisin puuroa. Pojalle ei ole vielä annettu leipää, mutta riisi- ja kaurapuuroa hän on saanut.

Joo siis kantoliina jossa kaksi rengasta jonka välistä liina solmitaan renkaaksi ja joiden kautta se suitsait kiristetään sopivaksi ja tadaa menoksi.
Onko vauva pystyasennossa siinä? Myös tämmönen alle 2kk tiiätkö? Meillä on ihan huippu maantai-iltapäivät. Sellanen alueen ensisynnyttäjien "kerho". Eilen oli 2h Imetyksen tuki ry tukiäidit juttelemassa ja ens maanantaina tulee kantoliinaohjaaja. Sit mä alan kantelee tissiposkee kokoajan jollain liinalla. Tarttisin erityisesti koiran pissityksille ettei tartte vaunuja kaivaa.

Takaisin