Synnyttäneet --40+++

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja maria75
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Kuukauden välein meilläkin neuvola. Varattuna on nyt valmiiksi 4kk neuvola ja lääkäri ja sitten lokakuun alussa 5kk neuvola, jossa tulee rokote.

Imetyksestä muuten, mulle ei ola yhdenkään lapsen kohdalla sanottu, et pitäisi herättää syömään. Yöllä etenkään kannata herätellä.
Mut jos sanottu,. liityykö se siihen, et jos huonosti kasvava tai pieni syntyessään, niin varmistetaan kasvu?
Liittyy. Jos ei kasva hyvin ni max 4h saa nukkua ja sit syömään.

Neuvola saattaa tuntua turhalta, etenkin jos itse on valveutunut ja ottaa selvää asioista omatoimisesti. Mutta jos vertaa suomalaisten lastenhoitoa muihin maihin, joissa ei ole neuvolaa, niin kyllä arvostus neuvolajärjestelmää kohtaan nousee huimasti.

Minä tein noille nyt jo isoille lapsille soseita pakastimeen jääpalamuotteihin. Sieltä oli helppo ottaa sopiva cocktail käyttöön, kun tarvitsi. Näin ajattelin toimia myös tämän vauvan kanssa. Purkkiruoka ei ole kuitenkaan täysin sitä, mitä nimi antaa ymmärtää. Niihin lisätään tärkkelystä ja joihinkin muistaakseni myös fruktoosia. Täysin turhia aineita, joista voi tulla vatsava. Perunaa ei suositella pakastettavaksi, mutta ei vauvojenkaan tarvitse perunaa saada. Ei se ole erityisen ravinteikasta ruokaa.

Puuron terveellisyydestä voidaan olla montaa mieltä. Saa sillä vatsan täyteen, mutta siinä se sitten onkin. Perinteen vuoksi saatan joskus antaa kaurapuuroa tai riisipuuroa.

Neuvola saattaa tuntua turhalta, etenkin jos itse on valveutunut ja ottaa selvää asioista omatoimisesti. Mutta jos vertaa suomalaisten lastenhoitoa muihin maihin, joissa ei ole neuvolaa, niin kyllä arvostus neuvolajärjestelmää kohtaan nousee huimasti.

Minä tein noille nyt jo isoille lapsille soseita pakastimeen jääpalamuotteihin. Sieltä oli helppo ottaa sopiva cocktail käyttöön, kun tarvitsi. Näin ajattelin toimia myös tämän vauvan kanssa. Purkkiruoka ei ole kuitenkaan täysin sitä, mitä nimi antaa ymmärtää. Niihin lisätään tärkkelystä ja joihinkin muistaakseni myös fruktoosia. Täysin turhia aineita, joista voi tulla vatsava. Perunaa ei suositella pakastettavaksi, mutta ei vauvojenkaan tarvitse perunaa saada. Ei se ole erityisen ravinteikasta ruokaa.

Puuron terveellisyydestä voidaan olla montaa mieltä. Saa sillä vatsan täyteen, mutta siinä se sitten onkin. Perinteen vuoksi saatan joskus antaa kaurapuuroa tai riisipuuroa.

Yölento :) Hyvä näkökulma, Suomessa kuitenkin hyvin ( vaikka säästetään)..Tosin paremminkin täällä voisi mennä...

Joo, näin taisi olla, että päivää aiemmin oli teidän neuvola :) Tytöllä tosiaan ei noussu kuume missään vaiheessa, enkä huomannu, että pistoskohdatkaan ois erityisesti kipuillut, mutta selvästi nukkui neuvolapäivänä enemmän. Pariksi yöksi annoin panadolia. Tällä kertaa rota ei tehnyt ummetusta, vaan vatsa toimii suht normaalisti, ehkä aavistuksen useemmin. Mutta uskoisin, että ylimääräistä mahanpurua on. Ja nyt parina päivänä sitten taas nukkunut todella vähän päivällä: esim eilen reilu 2 h yhteensä!! Ja pari yötä katkonaisemmin. Jotenkin levoton. Tosin, tyttö tykkää selvästi, kun on actionia: kun on oltu liikkeellä ystäviä tapaamassa, niin on ollut niin iloinen ja rauhallinen :) Kukaan ei siis usko, että hän joskus itkee kotona :)​

Myy75 :) Meillä ilmeisesti pojalla rotasta välillä sattuu mahaan, hän ihan kiemurtelee kivusta..siinä saa heihata pari tuntia, ennen kuin nukahtaa...Syö myös vähemmän. Muutoin on virkeä ja kiinnostunut leluistaan...Välillä saa vatsanvääntöjä:sad001

MS74 :) Miten teidän Ristiäiset meni?:rolleyes::rolleyes:

Minusta välillä tuntuu rankalta vauvanhoito, ei muutoin, mutta nyt kun on Rotan tehosteesta kipuja pojalla...Pitäisi olla isommat käsilihakset, joilla kantaa ja heijata painavaa lasta. Mäkin oon aika pienikokoinen, että vaatii kovasti paukkuja ( ja selkä tulee helposti kipeeksi, kun oon sen loukannut joku vuosi sitten)..

MS74 :) Miten teidän Ristiäiset meni?:rolleyes::rolleyes:

Minusta välillä tuntuu rankalta vauvanhoito, ei muutoin, mutta nyt kun on Rotan tehosteesta kipuja pojalla...Pitäisi olla isommat käsilihakset, joilla kantaa ja heijata painavaa lasta. Mäkin oon aika pienikokoinen, että vaatii kovasti paukkuja ( ja selkä tulee helposti kipeeksi, kun oon sen loukannut joku vuosi sitten)..
Loistavasti meni. Ihana pieni seurakuntatalo kodin vieressä, tosi mukava nuori naispappi, tärkeimmät ihmiset, mun leipomukset ja ystäväni tarjoilemassa ja pinkkiteema johon mun mies teki viimesen päälle ohjelmalehtisen, kastemenun yms. Tytöstä tuli Viivi ja hän huusi koko kasteen ajan. Oli sit mun sylissä ja vain hetken sylikummin. Meille tyttö oli vauva tähän asti niin nyt tarvii opetella kutsuu nimeltä.

Ootko Tähti-73 testannu kantoliinaa tai -reppua? Helpottaisko?

Meilläkin minä olen joutunut kantelemaan poikaa paljon mahavaivojen (ja rotalääkkeen) takia. Ei ihan helppoa enää noin kahdeksankiloisen kanssa ja kun mulla myös selkävikaa..

Meillä taisi auttaa maidon vaihto! Vaihdoin siis Nan1:n Nan HA:n. Nyt on poika ollut paljon rauhallisempi eikä itkeskele koko ajan. Kakkaa tuli eilen iiiiso kurakakka. Sitä ennen oli siis ihan kovia pökäleitä. Annan kyllä soseistakin nyt vain päärynää ja bataatti/kesäkurpitsaa että tiedän varmasti edes niiden käyvän. Jonkun aikaa mennään nyt näillä eväillä. Ihottumakin on parempi hydrokortisonin aloittamisen jälkeen. Nyt on 3 päivää rasvattu.

Sirpa: kuinka usein teidän vauva siis kakkaa? Ei kuulosta musta normaalilta jos 10 kertaa päivässä vaipanvaihto.. ei kai kuitenkaan joka kerta kakkaa? Myös lima kakassa saattaa viitata johonkin allergiaan.

Loistavasti meni. Ihana pieni seurakuntatalo kodin vieressä, tosi mukava nuori naispappi, tärkeimmät ihmiset, mun leipomukset ja ystäväni tarjoilemassa ja pinkkiteema johon mun mies teki viimesen päälle ohjelmalehtisen, kastemenun yms. Tytöstä tuli Viivi ja hän huusi koko kasteen ajan. Oli sit mun sylissä ja vain hetken sylikummin. Meille tyttö oli vauva tähän asti niin nyt tarvii opetella kutsuu nimeltä.

Ootko Tähti-73 testannu kantoliinaa tai -reppua? Helpottaisko?

Ihanaa, että se meni loistavasti :):cool05:Heartred

Meilläkin oli naispappi :)

En osaa käyttää kantoliinaa ja en tiedä voiko sitä käyttää, kun painoa kohta 6kg...

Mun pointti ei ollut siinä, etteikö meillä Suomessa ja muissa Pohjoismaissa olisi hyvä neuvolajärjestelmä verraten muihin maihin vaan se, että itse koen sen turhaksi ja siellä pitäisi ehkä enemmän miettiä sitä mikä kenenkin kohdalla olisi se mihin kannattaa fokusoitua eikä kaikkea vaan suoratoistaa käypähoito-suosituksista. Väitän, että esim minulla jolla on terveydenhoitoalan tutkinto ja näin ollen olen Suomen valtion laillistama terveydenhuollon ammattihenkilö, on enemmän tietotaitoa monessa asiassa ( ja joihin en ehkä niinkään tarvitse nlan th valistusta )kuin esim tradenomilla.

Siinä missä moni tarvitsee nlan tukea ja opastusta ja hyvä näin, on varmaan myös minun laisia jotka turhautuvat turhista käynneistä. Onneksi se siellä käyminen on vapaaehtoista ja suoraan sanottuna, jos meille tulee jtn tuon lapsen kanssa, ei nla ole se instanssi mihin otan yhteyttä, kyllä silloin se oikea osoite on lastenlääkäri.

Sirpa: kuinka usein teidän vauva siis kakkaa? Ei kuulosta musta normaalilta jos 10 kertaa päivässä vaipanvaihto.. ei kai kuitenkaan joka kerta kakkaa? Myös lima kakassa saattaa viitata johonkin allergiaan.

Meillä vaippaa vaihdetaan jatkuvasti, mutta sanoisinko max 5kertaa/päivässä... Nyt Rotasta tullut vähän ripulimaista, mutta on myös ummetusta ( sekä pahat Rota-pierut)..

Last edited by a moderator:
Mun pointti ei ollut siinä, etteikö meillä Suomessa ja muissa Pohjoismaissa olisi hyvä neuvolajärjestelmä verraten muihin maihin vaan se, että itse koen sen turhaksi ja siellä pitäisi ehkä enemmän miettiä sitä mikä kenenkin kohdalla olisi se mihin kannattaa fokusoitua eikä kaikkea vaan suoratoistaa käypähoito-suosituksista. Väitän, että esim minulla jolla on terveydenhoitoalan tutkinto ja näin ollen olen Suomen valtion laillistama terveydenhuollon ammattihenkilö, on enemmän tietotaitoa monessa asiassa ( ja joihin en ehkä niinkään tarvitse nlan th valistusta )kuin esim tradenomilla.

Siinä missä moni tarvitsee nlan tukea ja opastusta ja hyvä näin, on varmaan myös minun laisia jotka turhautuvat turhista käynneistä. Onneksi se siellä käyminen on vapaaehtoista ja suoraan sanottuna, jos meille tulee jtn tuon lapsen kanssa, ei nla ole se instanssi mihin otan yhteyttä, kyllä silloin se oikea osoite on lastenlääkäri.

Miiuli77 :) Nyt osuit tasan naulan kantaan!:wink Mä niin toivoisin, että ulkomaankaupan tradenomina saisin vähän eri tavalla opastusta, koska en ole ollut missään tekemisissä terveysalan kanssa, niin sitä vaan on eri asemassa terveydenhoitoalan ihmisten kanssa...

Mä nyt taas mainostan tota rengasliinaa. Oon nimittäin nyt käyttänyt päivittäin. Poika painaa yli 8kg. Käytän kun vien ja haen eskarilaista koululle kun joudun viemään autolla ja sit autolta on matkaa vielä kävellen kun lähelle ei saa ajaa. Ei mitään järkeä mitään rattaitakaan raahaamaan.

Mä nyt taas mainostan tota rengasliinaa. Oon nimittäin nyt käyttänyt päivittäin. Poika painaa yli 8kg. Käytän kun vien ja haen eskarilaista koululle kun joudun viemään autolla ja sit autolta on matkaa vielä kävellen kun lähelle ei saa ajaa. Ei mitään järkeä mitään rattaitakaan raahaamaan.

Mikä on remgasliina??:rolleyes: Kantoliina?

Joo siis kantoliina jossa kaksi rengasta jonka välistä liina solmitaan renkaaksi ja joiden kautta se suitsait kiristetään sopivaksi ja tadaa menoksi.

Eclipse, vaikka ruokakolmio ja suositukset ovat jo aika hyvällä mallilla, koulujen ja päiväkotien ruuat eivät. Aamiaisella on puuroa, maitoa, leipä ja tuorepala. Hyvänä päivänä voi olla leikkele tai juusto, puoli siivua. Tuorepala voi tarkoittaa kurkun siivua tai 1/8 omenaa tai jotain muuta yhtä niukkaa. Proteiinia on siis maidon verran, vitamiineja hyvin niukasti. Lounas on joskus lähes kelvollinen, mutta senkin pääraaka-aine on yleensä peruna. Välipala ei ole mistään kotoisin, yleensä sokerista puuroa, kiisseliä tai jogurttia. Silloin saa kyllä lisäksi jopa kolmanneksen banaanista tai jonkin muun vähän vitamiinia sisältävän armopalan.

Välillä jo harkitsin, että lapsi menisi steinerpäiväkotiin, kun kuvittelen, että siellä saa oikeaa ruokaa. Toisaalta lähipäiväkodista saa kavereita kodin lähistöltä.
Mä olen omin silmin nähnyt, kun lapsille jaettiin päiväkodissa 1 viinirypäle kullekin - siis 1 kpl! Pienimmille se puolitettiin, niin tavallaan tuli 2.:laughing002

Täällä yksi puuron puolustaja (sori Sirpa! :taunt014) Mä syön itsekin puuroa, niin se tulee taaperolle annettua siinä samalla. Ja tykkää siitä tosi paljon. Mä teen usein kauralesepuuroa ja siihen marjoja tai soseita (taaperolle siis)..tai mannapuuroa. Mutta sitten kun näyttää siltä että haluaa jotain muuta, niin sitten vaihdetaan. Mutta kyllä me syödään aamuin- illoin puuroa. :dance008
Meillä kyllä myös esikoisella kaurapuuro toimi alusta asti hyvin ja mä uskon kyllä vähän kauran terveysvaikutuksiinkin. Itsekin aloin syödä puuroa uudestaan :) Mä taas en antanut lainkaan vellejä, kun neuvolasta vinkkas, ettei välttämättä ollenkaan tarvitse. Tänä päivänä välillä syödään puuroa, välillä jotain muuta. Meillä toimi myös se, että aika pian iltapuuron aloittamisen jälkeen saatiin lopetettua yösyöminen, kun poika oli noin 7-kuinen.

Mulla ei ainakaan tuu maitoa riittävästi ja siksi meillä on käytössä rinnalla korvike..Annan tissiä aamulla, kun huomaan et yön jäljiltä tihkuu maitoa ja sit jos tuntuu et jäi nälkäseksi niin loput korviketta. Yöllä en imetä, koska ei juuri tuu maitoa ja se on ihan ihnisrääkkäystä huudattaa vauvaa ja valvottava itseään, yöllä saa pullosta korviketta tai sit jos on illalla lypsämällä tullu hyvin, niin tanssimatpa tai sit sitä+korviketta sekasin.

Pyrin sit päivällä aina ensin tissille ja loput pullosta..Tänään imi päivällä hyvin tissiä tosin hyvin ja ilmeisesti riittävästi, koska ei kiristy kun siirsin omaan sänkyyn nukkumaan.

Meillä vauva nukkuu yöt äitiyspakkauksen laatikossa pinniksessä ja sit päivisin ilman. Jotenkin itse nukutaan paremmin kun on siellä laatikossa turvassa eikä isossa sängyssä..

Me käytiin kaupassakin jo koko rökörössi ja jätkä vaan posotti unta koko kauppareissun..Teki hyvää myös allekirjoittaneelle päästä himasta ulkoilmaan..ilmat on ollu niin saatanasta et vasta eilen päästiin kunnolla vaunuilemaan..
Tähän piti viel sanoa, et multa tuli reippaasti ja tarpeeksi maitoa viel pari vkoo sitte. Mun korvikkeen anto (=imetyksen vähentyminen) vähensi maitoa niin, ettei sitä enää tuu tarpeeksi.

Maria75 :) Kyllä alussa kasvua seurattiin ( viikon välein), kunnes paino oli ylittynyt 3kg.

Kyllä on 4kk lääkäri, meillä neuvolan täti ei osallistu lääkärikäynnille. Seuraava neuvolan tädin luona käynti 5kk, jolloin rokotusten uusinta. Tietääkö ne tulevat käynnit jostain ohjelmasta, vai mistä ?
Meillä on aina pari kolme käyntiä eteenpäin ollut nyt koko ajan varattuna.

Mä tykkään kaurapuurosta mut joku mannapuuro tai helmipuuro on kyl aika turhaa, lähinnä herkkupuuroja. Mun isot pojat kyllä tykkää niistä vaihteluna mut en kyl pienelle laittais. Mulla itellä olikin hirveä trauma kaurapuurosta kun istuin kouluaamuisin sen kylmettyneen puuron edessä niin kauan että piti juosta täysillä kouluun. Ihan aikuisena vasta uudestaan aloin syömään ja ehdottomasti teen aina maitoon keitettynä. Oi nam. Ja mansikkahilloa päälle tai sitten oivariinilla ja maidolla.

Joo siis kantoliina jossa kaksi rengasta jonka välistä liina solmitaan renkaaksi ja joiden kautta se suitsait kiristetään sopivaksi ja tadaa menoksi.
Tää pitää tsekata! Mulla on manduca, mutta ei sitä pienentävää vyö-osaa, on ilmeisesti lisätarvikkeena myytävä. MS74, onko sulla se lisäosa? Kattoin vaan yt:sta videon manducan käytöstä vastasyntyneelle ja siinä oli sellainen vyö, joka ujutetaan niiden kuminauhojen alle ja naksautetaan ulkopuolelta kiinni.

Kokeilin reppua himassa viime vkolla ja vauva nukahti het. :)

Takaisin