Synnyttäneet --40+++

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja maria75
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Oho, siis meillä ei olekkaan seuraavaa neuvolaa pitkään piiiitkään aikaan:hungry::wideyed:

Mitähän oon taas ymmärtänyt, kun rupesin katsomaan mitä aikoja th varasi viimekäynnillä, niin seuraava neuvola tädin luona käynti onkin vasta melkein 2kk päästä:eek::eek:

Tähän asti siellä on pitänyt rampata lähes kahden viikon välein... Onko muilla käynnit harventuneet, kun ikää tullut yli 3kk?:rolleyes:

Kuukauden välein meilläkin neuvola. Varattuna on nyt valmiiksi 4kk neuvola ja lääkäri ja sitten lokakuun alussa 5kk neuvola, jossa tulee rokote.

Imetyksestä muuten, mulle ei ola yhdenkään lapsen kohdalla sanottu, et pitäisi herättää syömään. Yöllä etenkään kannata herätellä.
Mut jos sanottu,. liityykö se siihen, et jos huonosti kasvava tai pieni syntyessään, niin varmistetaan kasvu?

Eikö Teillä ole seuraavaksi 4 kk lääkärineuvola ? Sitten on 5kk, 6kk thneuvolat ja 8kk lääkärineuvola. Meillä on nyt seuraava neuvola 8kk lääkärineuvola 5.10. Ei neuvolakäynnit vielä 3kk iässä pitäisi harveta. Tai ne pitäisi olla noin kk välein. Onko teiän pojan kasvua seurattu tarkemmin, kun oli niin pieni syntyessään siis alle 3kg ? Meillä on aina neuvolatätikin ollut mukana lääkärineuvolassa.

Maria75 :) Kyllä alussa kasvua seurattiin ( viikon välein), kunnes paino oli ylittynyt 3kg.

Kyllä on 4kk lääkäri, meillä neuvolan täti ei osallistu lääkärikäynnille. Seuraava neuvolan tädin luona käynti 5kk, jolloin rokotusten uusinta. Tietääkö ne tulevat käynnit jostain ohjelmasta, vai mistä ?

Me käytiin just ekalla neuvolakäynnillä ja olipa kyllä niin turhaakin turhempi käynti. Katto vauvan painon ja se siitä ja loput kirjeessä.

Testas samat heijastuneet ku lastenlääkäri vko sit sairaalassa, what's the point? Ei ne nyt varmaan viikossa katoa jos lääkäri on todennut terveeksi..

Ilmoitin, että me käydään jatkossa yksityisellä lastenlääkärillä nämä vauvan lekuri tarkastukset, koska se nlan lääkäri on ihan yleis tk-lääkäri joka sano mulle sillon kun kävin hänen vastaanotolla, et ei hän oikein osaa näistä uä mitn sanoa et osaa edes kattoa kumpaa sukupuolta on..Et melko osaava ja hyvä nla lääkäri..

Seuraava aika on sit 14.9 ja mä luulen et se on siinä..Mä en kyllä koe saavani mitn muuta ku vitutuksen aikaseksi ja se mikä mua ärsyttää eniten on se ettei edes kysytä et n onko tämä tuttua tai joko ootte ottaneet selvää vaan kerrotaan et sit tuutte 2kk päästä ottaa rota-rokotteen et sillä aloitatte..oltiin et juu ei muuten aloiteta..Ja jälkitarkastuksen mulle tekee gynekologi eikä todellakaan mikään yleislääkäri, mä en oo vuosiin antanu muun kuin gynen tutkia mua..

En sit tiedä miten muut kokee nlan annin mut Itelle se tuntuu melko turhalta..

Meillä 5kk neuvola oli isäneuvola. Onko teiän miehille tiedossa oma neuvolakäynti ? Meillä jatkuu perhevalmennus 30.8. ja taas tavataan paikallisia tänä keväänä syntyneitä vauvoja vanhempineen. Viimeksi vauvat oli 9-12 viikon ikäisiä tavatessaan. Jännä nähdä miten ovat kehittyneet.

Tuo olisi kiva... :) Meillä ei ole yhtään mitään tuollaisia

Me käytiin just ekalla neuvolakäynnillä ja olipa kyllä niin turhaakin turhempi käynti. Katto vauvan painon ja se siitä ja loput kirjeessä.

Testas samat heijastuneet ku lastenlääkäri vko sit sairaalassa, what's the point? Ei ne nyt varmaan viikossa katoa jos lääkäri on todennut terveeksi..

Ilmoitin, että me käydään jatkossa yksityisellä lastenlääkärillä nämä vauvan lekuri tarkastukset, koska se nlan lääkäri on ihan yleis tk-lääkäri joka sano mulle sillon kun kävin hänen vastaanotolla, et ei hän oikein osaa näistä uä mitn sanoa et osaa edes kattoa kumpaa sukupuolta on..Et melko osaava ja hyvä nla lääkäri..

Seuraava aika on sit 14.9 ja mä luulen et se on siinä..Mä en kyllä koe saavani mitn muuta ku vitutuksen aikaseksi ja se mikä mua ärsyttää eniten on se ettei edes kysytä et n onko tämä tuttua tai joko ootte ottaneet selvää vaan kerrotaan et sit tuutte 2kk päästä ottaa rota-rokotteen et sillä aloitatte..oltiin et juu ei muuten aloiteta..Ja jälkitarkastuksen mulle tekee gynekologi eikä todellakaan mikään yleislääkäri, mä en oo vuosiin antanu muun kuin gynen tutkia mua..

En mä koe myöskään saavani niiltä käynneiltä yhtään mitään. Mä päätin lähteä mukaan yleiseen rokoteohjelmaan mutta noin muuten on ihan turhia käyntejä. Tytön punnitsen edelleen itse säännöllisin väliajoin ja seuraan painon kotona. 2 kk lääkärineuvola oli kai ihan turha. Kuunteli keuhkot ja sydämen, totesi huonolla suomella kaikki ok ja koko homma kesti sen 5 min pukemisen kanssa. Jälkitarkastus oli aivan turha ronkkimiskerta mutta sillä sai sen todistuksen et pysty hakemaan äitiyspäivärahaa. Pitänee alkaa kohta puolin tilailemaan aikaa omalle gynelle joka saa oikeesti tarkistaa et kaikki on sen helvetin hässäkän ja kiireelisen sektion jälkeen kunnossa. Mulkoilin taas yks päivä tota leikkausarpeakin ja hienosti se on vetästy mutkitellen. Olis nyt saatana leikannu edes suoran viillon.
Tyttö vaikuttaa normi perusterveeltä mukulalta, mutta jos seuraavat neuvolalääkärikäynnit on yhtä turhia niin tarvinnee käyttää lastenlääkärillä perustarkastuksessa jossain välissä tän ekan vuoden aikana.

Meillä ei oo synnytyksen jälkeisiä valmennuksia tai tapaamisia. Eikä kyllä ollu raskausaikana tai sen jälkeen isäneuvoloita. Täällä hoidetaan asiat ns vanhanaikaisesti eli naiset hoitaa lapsensa. Mun mies ei käyny neuvolassa kertaakaan raskausaikana. Kävi ainoastaan kahdella synnytys ja lapsenhoito luennolla. Toki olisi kai saanut tulla neuvolaan mukaan mutta ei nähty sitä mitenkään tarpeelliseksi.

Eclipse :) Täällä sama, ei miehille neuvolaa, eikä ollut raskausaikana kertaakaan. Eikä tosiaan ole mitään raskauden jälkeisiä valmennuksia/tapaamisia myöskään.

Mulle on vähän epäselvä koko neuvola, kun etukäteen ei kerrota mitä seuraavaksi tapahtuu, käynneistä tms.... ( Ilmeisesti ei ole varaa mihinkään )..

Mä en kans käsitä tota koko puuroruokaa! Miten se voi edes olla ruokaa? Syöppä saman verran pelkkää makaronia tai perunaa... Mä sain tarpeekseni puuroista ku ekat 7 elinvuotta söin joka aamu puuros tarhassa. Hyi vittu. En oo sen jälkeen pystyny puuroilee.

Vauvoillehan se on helppo tapa saada vatta täyteen ja hiljaseksi. Mut mitä Eclipse annat sit tilalla, esim iltavellin tai -puuron tilalla? Vellikin...hyi saatana....vellit housussa, mut lautasella...:sick006

Mä en oo kans voinut sietää mitään puuroa, se oli lapsena pakkopuuroa:shy:
Onko se edes terveellistä, kuten väitetään?! Vanhempi sukupolvi on uskollinen aamupuuronsa suhteen, jotain sota-ajan jälkeistä ruokaperintoä kenties?!:rolleyes:

Nii piti vielä kirjoittaa että annan kyllä varmaan aluksi riisivelliä marjasoseiden kanssa kun totutellaan kiinteisiin mutta mitään aamu/iltapuuro syöttöä meille ei tule päivittäin.

Täällä ihan samat suunnitelmat:wink

Neuvolasta kyllä tuli ruokaohjeet jo 4kk ikää varten, kun ei nähdä ennen 5kk ikää neuvolantätiä...Ohjeessa puuroa niin esitetään syötäväksi...Samalla lukee, että koko perheen on hyvä tarkistaa omat ruokailutottumukset...puuroko on hyvä ruokailutottumus, hahh:shifty::stop: Erimieltä!

Miiuli77 :) Mulla vähän samat tuntemukset ( niitä tänne jo purinkin)...Ei yhtään kysytä onko joku asia tuttua ja sitten ei ole aikaa neuvoa, kun huomataan ettei ollutkaan tuttua jne..:singing:

Jotkut asiat th kertonut tuplana ja toiset jääneet kertomatta...Enkä kehtaa sanoa, että tuosta puhuit viimeksi, kun sitten kysyy multa, että onko kertonut jostain asiasta jo vaiko ei..:eek:

Ja nytkin kun roplas vauvan napaa, ei ole vielä irronnut, ei Saatana edes desinfioinut käsiään..meinasin siihen taas takertua et hei aseptiikka..alko mulle sitten jtn siinä ohjeistakaan niin sit mä kyllä sanoin aika napakasti et mä oon sairaanhoitaja ja olen tehnyt paljon haavahoitoa et eiköhän mulla pysy pumpulillako kädessä..voi vittu mitä toimintaa..

Me mennään lastenlääkärille nyt sitten tekee se 6vkos tarkastus ja siihen samalle viikolle otan sen oman toosan tutkailun..ja sieltä saa myös sen todistuksen kelaan.Mä haluan et kohdun tilanteen kattoo ammattilainen kun kuitenkin toinen lapsi on suunnitteilla joskus reilun vuoden päästä..

Ja ihan rehellisesti sanottuna, mä luotan siihen et osaan itse äidin vaistolla, omalla ammattitaidolla ja koulutuksella hoitaa nämä asiat ja jos kun tulee ni se on sit yhteys lääkäriin tai kysyn tutulta kätilöitä. Nlassa pitäs olla kätilö joka hoitais vauva ajan asiat ja sit th ne lapsuusajan jubinat..

Lääkäri on kyllä, mutta neuvolatädin luona käynti vasta, kun 5kk ikää..
Luulen, että meillä terkan käynti on lähinnä mittoja varten, että ne on lääkärille valmiina, kun menee sinne. Se on ollut aiemmin ainakin käytäntö täällä. Ehkä joka paikassa ei mennä terkan kautta, en tiedä :)

Mä en missään nimessä halua "haukkua" neuvolaa, mutta kun en ole terveysalan ihminen, niin ei ole sitä näkemystä asioista.. Sitä vaan tuntee olevansa itse tyhmä, tai järjestelmässä on jotain vikaa...Varmaan just ne määrärahat, kun Suomen talous on mitä on, kaikesta vaan leikataan jatkuvasti:sad001:mad:

Mun terkka on hauska. Se on varmaan vastavalmistunut, äitiyslomasijainen. Tänään esitin pientä huolta, että onko vauva edelleen rt, kun oon taas tuntenut liikkeitä vähemmän ja saman tyylisesti kuin perätilassa. No terkka oli ihan innoissaan kun pääsi ultraamaan. Ei ollut ikinä käyttänyt sitä laitetta ja pyysi toisen terkan apuun. Siitä on kumminkin jo puol vuotta kun alkuperäinen terkka jäi äitiyslomalle. Kiva kyllä et saatiin ultrattua (ja oli oikeinpäin), mutta eihän tää hirveesti luottamusta herätä sen arvioihin. Ja sit kun mun nlalääkärikin oli joku kesäkandi. Oon menossa tällä viikolla yksityiselle tsekkaamaan tilanteen että varmasti on kaikki kunnossa.

Ylipäätään on tuntunut aika turhilta nää neuvolakäynnit, mut ehkä sit olis saanut apua jos olis ollut jotain ongelmaa. Tosin jos mulle tulee jotain kysyttävää niin ihan eka impulssi ei oo kysyä tolta porukalta. Saa nähdä onko sit lapsen kanssa yhtä tyhjänpäiväistä.

Luulen, että meillä terkan käynti on lähinnä mittoja varten, että ne on lääkärille valmiina, kun menee sinne. Se on ollut aiemmin ainakin käytäntö täällä. Ehkä joka paikassa ei mennä terkan kautta, en tiedä :)

Meillä ilmeisesti lääkäri ottaa mitat siinä käynnillä, en oo satavarma

Kuukauden välein meilläkin neuvola. Varattuna on nyt valmiiksi 4kk neuvola ja lääkäri ja sitten lokakuun alussa 5kk neuvola, jossa tulee rokote.

Imetyksestä muuten, mulle ei ola yhdenkään lapsen kohdalla sanottu, et pitäisi herättää syömään. Yöllä etenkään kannata herätellä.
Mut jos sanottu,. liityykö se siihen, et jos huonosti kasvava tai pieni syntyessään, niin varmistetaan kasvu?
Liittyy siihen mun mielestä. Ja koskee ihan vastasyntyneitä. Ei meidänkään tarvinnu yöllä herätellä. Herää kahdesti, jos on menny maha täynnä nukkumaan.

Kysymys kokeneille Bona valmisteista 4kk iästä lähtien, eli kannattaako niitä hankkia ihan pienelle?

Olen suunnitellut alkaa syöttää Bonaa, kun täyttää sen 4kk...Tämä kysymys siksi, että neuvolan th sanoi, että niitä ei kannata aloittaa vielä 4kk iässä, sen vuoksi, että vauva syö vain lusikallisen ja kun purkki on kerran avattu, niin sen jälkeen loput on pilalla:wtf:

Hän neuvoi ennemmin keittämään itse perunaa ja pakastamaan sitä mini-Grip pusseihin lusikallisen verran...

Mulle ei kyllä tuu siitä konkursssia, jos €0.30cent purkki jää päivässä käyttämättä, mutta mitä mieltä ootte?:rolleyes::rolleyes: En kyllä lähtis räpeltään itse, kun on muutakin tekemistä:joyful:

Last edited by a moderator:
Kysymys kokeneille Bona valmisteista 4kk iästä lähtien, eli kannattaako niitä hankkia ihan pienelle?

Olen suunnitellut alkaa syöttää Bonaa, kun täyttää sen 4kk...Tämä kysymys siksi, että neuvolan th sanoi, että niitä ei kannata aloittaa vielä 4kk iässä, sen vuoksi, että vauva syö vain lusikallisen ja kun purkki on kerran avattu, niin sen jälkeen loput on pilalla:wtf:

Hän neuvoi ennemmin keittämään itse perunaa ja pakastamaan sitä mini-Grip pusseihin lusikallisen verran...

Mulle ei kyllä tuu siitä konkursssia, jos €0.30cent purkki jää päivässä käyttämättä, mutta mitä mieltä ootte?:rolleyes::rolleyes: En kyllä lähtis räpeltään itse, kun on muutakin tekemistä:joyful:
Se Bona säilyy 2 vrk eli voit antaa siitä kolmena peräkkäisenä päivänä sen lusikallisen. Kasvispurkkiruuissa tein niin (esim. Bonan bataatti-kesäkurpitsa), että avasin sen purkin ja pakastin sisällön jääpalamuotteihin. Pakkasesta on sit kätevä ottaa valmiita annoskuutioita. Hedelmäsoseita en pakastanut, esikoinen söi loput välipalana, puuron joukossa tms. Ja ihan hyvin nuo hedelmäsoseet aikuisellekin maistuu...

Ja kuten tuolla aiemmin sanottiinkin, niin pelkkä perunasose ei oikein kestä pakastusta. Jos tekee ite ja haluaa pakastaa, niin kannattaa laittaa jotain muitakin kasviksia joukkoon.

Mä oon siis syöttänyt sekä kaupan valmiita kasvissoseita että tehnyt niitä ite (isomman satsin kerralla ja pakastanut). Hedelmäsoseet oon ostanut kaupasta valmiina. Nyt kun alotettiin lihat 6 kk iässä, niin keitin paketillisen kanan maustamattomia fileesuikaleita ja vedin ne sauvasekottimella mössöksi. Sen kanamössön sit pakastin jääpalamuotteihin noin 1 tl/muotti. Ja sama naudan jauhelihalle. Sit heitän aina yhen lihakuution kasvissoseen joukkoon.

Meillä syödään tällä hetkellä 4 kiinteää ateriaa päivässä: aamupuuro (tänään kokeiltiin ekaa kertaa kaurapuuroa, joukkoon marja-hedelmäsosetta), lounas (kasvislihasose), päivällinen (hedelmäsose) ja iltapuuro (riisipuuro hedelmäsoseella). Hedelmäsose maistuu paremmin kuin kasvissose, hedelmäsosetta menee nykyään kerralla koko purkki. Kasvissosetta riittää puoli purkkia + liha.

Muokattu viimeksi:
Se Bona säilyy 2 vrk eli voit antaa siitä kolmena peräkkäisenä päivänä sen lusikallisen. Kasvispurkkiruuissa tein niin (esim. Bonan bataatti-kesäkurpitsa), että avasin sen purkin ja pakastin sisällön jääpalamuotteihin. Pakkasesta on sit kätevä ottaa valmiita annoskuutioita. Hedelmäsoseita en pakastanut, esikoinen söi loput välipalana, puuron joukossa tms. Ja ihan hyvin nuo hedelmäsoseet aikuisellekin maistuu...

Ja kuten tuolla aiemmin sanottiinkin, niin pelkkä perunasose ei oikein kestä pakastusta. Jos tekee ite ja haluaa pakastaa, niin kannattaa laittaa jotain muitakin kasviksia joukkoon.

Kiitti Titti :) Muuten fiksua, voihan bonan tosiaan pakastaa :)

Mä en ymmärrä näitä kätilöiden ja th villitystä ohjeistaa siitä että yöllä pitää syöttää vaikka pakolla vaikka lapsi nukkuisi pitkät yöunet. Mä lopetin tasan ensimmäisen yön jälkeen kotona lapsen herättämisen syömään. Päivällä syötän sitten usein niin ainakin mun tissit on siihen sopeutuneet ja maitoa riittää vaikka en syötä klo 24->7-8 välisenä aikana. Tyttö herää aamulla syömään tissillisen ja jatkaa sitten vielä unia pari tuntia. Välillä joudun kyllä sit pumppaamaan toisen tissin tyhjäks kun tuntuu et räjähtää. Meilläkin annettiin ekan kuukauden aikana korviketta päivittäin ja varsinkin illalla ennen nukkumaan menoa tytöllä oli selvästi nälkä vaikka tissiä sitä ennen oli syönytkin. Mutta siitä se homma sit alko toimimaan joten älkää antako liian helposti periksi imettämisestä. Tosin voihan se maidon tulo loppuakin ja korvikkeella kasvaa ihan yhtä terveitä lapsia. Tää on kyllä tavan avaruustiedettä. Saan varmaan harmaita hiuksia siinä vaiheessa kun kiinteät pitää aloittaa ja selvittää mitkä ruuat käy ja mitkä ei. Viljojen alotus varsinkin mietityttää kun meillä syödään luontaisesti gluteenittomasti mutta pakko se on tarhaa ja koulua varten yrittää siedättää viljoihin kun siellä ei muuta tungetakaan kersoihin.
Sama mulla nois viljoissa. Haluan vauvalta otettavan keliakiageenin.

Takaisin