Synnyttäneet --40+++

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja maria75
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Tää pitää tsekata! Mulla on manduca, mutta ei sitä pienentävää vyö-osaa, on ilmeisesti lisätarvikkeena myytävä. MS74, onko sulla se lisäosa? Kattoin vaan yt:sta videon manducan käytöstä vastasyntyneelle ja siinä oli sellainen vyö, joka ujutetaan niiden kuminauhojen alle ja naksautetaan ulkopuolelta kiinni.

Kokeilin reppua himassa viime vkolla ja vauva nukahti het. :)
Mä luulin että se on vakiona ja tarkottaa sitä haarapussia mikä laitetaan neppareilla kii? En oo uskaltanu kannella sillä enkä liinalla (sain sellasen hug a bub trikooliinan käytettynä) kun en saa vauvan jalkoja ja selkää hyvin sinne. Näillä ei oo vielä lonkat auki ni pitäs sykkyrälle mutku meidän neiti on niin pitkä että varpaat tunkee joka välistä.

Mul ois eka(!) iltameno melkein kahden viikon päästä lauantaina. Ei olla yhtään kertaa kokeiltu antaa pullosta maitoa. Kääk, mahtaako ehtii oppia. Ei jotenkin saa aikaseks pumppaa maitoa, et vois mies syöttää. Lisäksi tuntuu, et rauhottuu mun sylissä itkusena helpommin, vaikkei olis edes nälästä kysymys. Onko se joku tuoksujuttu? Oonkohan nyt sitten onistuttu jo saamaan vauva ihan kiinni muhun, et mul ei mitään mahkuja lähtee mihinkään?
Tutustu sihen vauvantahtiseen tahdistettuun pulloruokintaan. Mä oon sitä testaillut kerran viikossa ja laittanut miestä ja isoäitii ja siskoo syöttää sillä tavoin jotta vauva oppis että joskus maito tulee niin. Se tapa tukee täysimetyksellä olevaa ja vauva toimii aktiivisena niinku rinnallakin

Onko vauva pystyasennossa siinä? Myös tämmönen alle 2kk tiiätkö? Meillä on ihan huippu maantai-iltapäivät. Sellanen alueen ensisynnyttäjien "kerho". Eilen oli 2h Imetyksen tuki ry tukiäidit juttelemassa ja ens maanantaina tulee kantoliinaohjaaja. Sit mä alan kantelee tissiposkee kokoajan jollain liinalla. Tarttisin erityisesti koiran pissityksille ettei tartte vaunuja kaivaa.
No tällä pystyy kantamaan silleen "kehtoasennossa", pystyy myös imettämään silleen. Mä käytän nyt niin et ollaan navat vastakkain. Poika nukkuu siinä ihan helposti pitkänkin ajan. Pään saa ikäänkuin hupun suojaan. Myöhemmin voi käyttää myös selkäpuolella ja olen nähnyt et on lapsi tossa lantiolla sivuttain.

Mä luulin että se on vakiona ja tarkottaa sitä haarapussia mikä laitetaan neppareilla kii? En oo uskaltanu kannella sillä enkä liinalla (sain sellasen hug a bub trikooliinan käytettynä) kun en saa vauvan jalkoja ja selkää hyvin sinne. Näillä ei oo vielä lonkat auki ni pitäs sykkyrälle mutku meidän neiti on niin pitkä että varpaat tunkee joka välistä.
Noku mä näin videossa jonku lisäosan. Ootsä keksiny miks ne kuminauhat sisäpuolella on? Siinä alhaalla?

Sikuriini, mistä oot ostanu rengasliinan?

Mannapuurosta, mun lapsuudessa se oli tosiaan herkkupuuro jota syötiin aina sunnuntaisin. Suklis-mannaa eritoten :) Nytkin mä teen silleen, että tykkään sunnuntaisin sitä tehdä varsinkin, jos ja kun koko lapsikatras on kotona. Perinne siis jatkuu ja toivottavasti saan joitain perinteitä siirrettyä lapsiin, ei välttämättä tota mannapuuron syömistä, mutta oishan sekin jotain:)

Onhan mannapuuro herkku!:joyful: Pakkopuurolla tarkoitin kaurapuuroa.

En ehdi kaikkea lukea mutta ainakin kiinteiden aloittelusta ollut puhe. Bataatti on hyvä mutta myös avocado! Sitä ei tarvii keittää eikä hirmuisesti soseuttaa. On rasvat ja kaikki kohdallaan ja maku on mieto!

En ehdi kaikkea lukea mutta ainakin kiinteiden aloittelusta ollut puhe. Bataatti on hyvä mutta myös avocado! Sitä ei tarvii keittää eikä hirmuisesti soseuttaa. On rasvat ja kaikki kohdallaan ja maku on mieto!

JustMom10 :) Avokado on hyvä vinkki! Syön itsekin sitä. Mitähän lapsi tykkää mausta, vai sekoitatko sen johonkin?:rolleyes:

Mulle suositeltiin testaa Super-D tippoja luontaistuotepuolelta. Onko jollai kokemusta? Annetaan vaan 1 tippa kun Rela -D:tä monta.

Mulle suositeltiin testaa Super-D tippoja luontaistuotepuolelta. Onko jollai kokemusta? Annetaan vaan 1 tippa kun Rela -D:tä monta.

Meillä Gefilus d-tipat ja 3tippaa riittää 5:den sijaan vauvalle ( Neuvolan mukaan)

Pitäiskö munkin antaa vaan 4tippaa? Oon nyt antanu viis. Vauvalla tuntuu olevan taas vattavaivoja vähän. Ei huuda, mut tosiaan pieree ja ähkii. Ja paskaa tulee! Kolme kertaa vaihtanu vaipan tänää... Tädin mielestä voi johtuu lisääntyneestä maidon määrästä. Käy järkeen kyllä.

Oli nla tänää ja mulla j-tarkastus. Vauvan painonlisäys viikossa 280g! Tsiisus! Pituutta tullu viikossa 3cm. Nyt se kasvu lähti, viddu me on tosiaankin pidetty sitä nälässä. Tai siis mä, ku en oo syöttäny tarpeeksi.

Sellainen juttu, että vauva on ylijäntevä. Onko kellään mielipidettä siitä? Kannatteli päätä melko hyvin ku lekuri nosti käsistä. Sitte ku laittoi vattalleen, ni vetäs kädet alle niin et oli kyynärpäiden varassa ja pää ylhäällä. Kuulemma 6 viikkoisen ei pitäis vielä tolleen hötkyillä. Sitä ny seurataan ja jos jotain (en ny saanu selvää et mitä), ni fysioterapiaa, ja jos sit vielä jotain ni neurologille... Mut ei mitään vaaraa nyt, rouva hyvä, ei kannata huolestua! Kehittyyks tää ny liian nopeeta, vai mitä? Voi perse. Neurologi kuulosti vaaralliselta. Mutta ei tarvi kotona mitään muuttaa, vauvankäsittelyä tms. Äääh! Mitä sanoo siskot?

Hei, SE on nukkunu 25min putkeen! Nyt äiti pää tyynyyn!

Pitäiskö munkin antaa vaan 4tippaa? Oon nyt antanu viis. Vauvalla tuntuu olevan taas vattavaivoja vähän. Ei huuda, mut tosiaan pieree ja ähkii. Ja paskaa tulee! Kolme kertaa vaihtanu vaipan tänää... Tädin mielestä voi johtuu lisääntyneestä maidon määrästä. Käy järkeen kyllä.

Oli nla tänää ja mulla j-tarkastus. Vauvan painonlisäys viikossa 280g! Tsiisus! Pituutta tullu viikossa 3cm. Nyt se kasvu lähti, viddu me on tosiaankin pidetty sitä nälässä. Tai siis mä, ku en oo syöttäny tarpeeksi.

Sellainen juttu, että vauva on ylijäntevä. Onko kellään mielipidettä siitä? Kannatteli päätä melko hyvin ku lekuri nosti käsistä. Sitte ku laittoi vattalleen, ni vetäs kädet alle niin et oli kyynärpäiden varassa ja pää ylhäällä. Kuulemma 6 viikkoisen ei pitäis vielä tolleen hötkyillä. Sitä ny seurataan ja jos jotain (en ny saanu selvää et mitä), ni fysioterapiaa, ja jos sit vielä jotain ni neurologille... Mut ei mitään vaaraa nyt, rouva hyvä, ei kannata huolestua! Kehittyyks tää ny liian nopeeta, vai mitä? Voi perse. Neurologi kuulosti vaaralliselta. Mutta ei tarvi kotona mitään muuttaa, vauvankäsittelyä tms. Äääh! Mitä sanoo siskot?

Sirpa :) Meilläkin hurjan jäntevä ja siitä syystä varmaan yliojentaa selkää, vähän kuin sulla, pää tosi korkeella.

Nyt meidän mielestä jo parempi, kun pidetty kippurassa ja ryömitetty.. Yliojennys on kai yleistä, fysioterapiaa tarvitsee vain jos se ei mene ohitse kotikonstein...

Sirpa :) vielä d- tippoihin, minusta hassua, että sama annos ( 5tippaa) aikuiselle, kuin vauvalle... Joten käytetään luvalla 3tippaa :)

Miiuli, minä olen ammatiltani kasvattaja. Kuuntelen mielenkiinnolla miten neuvolassa suositellaan tehtäväksi ja vertailen sitä siihen, miten ihmiset yleensä toimivat. Ne eivät kovin hyvin kohtaa. Ainakaan en voi enää syyttää, että eikö neuvolassa anneta vanhemmille riittävästi tietoa. Ehkä se annetaan väärällä tavalla, koska se ei tartu.

Yölento :) Osaatko sanoa, onko selvästi jotain tiettyjä asioita, jotka eivät mene perille? ja mitä ne on?:rolleyes:

Neuvolassa työ on varmasti haastavaa, koska on ihmisiä laidasta jos toiseen:smiley-angelic001

Sirpa :) Meilläkin hurjan jäntevä ja siitä syystä varmaan yliojentaa selkää, vähän kuin sulla, pää tosi korkeella.

Nyt meidän mielestä jo parempi, kun pidetty kippurassa ja ryömitetty.. Yliojennys on kai yleistä, fysioterapiaa tarvitsee vain jos se ei mene ohitse kotikonstein...
Mulla tuli kans tästä vähän mieleen tuo Tähden kertomus näistä yliojennus kokemuksista. Munkin piti oikein tutkia sitä asiaa, kun alko kiinnostaa :) Onpa vaikea löytää siitä tietoa, mutta selvästi sellaista on! Uskoisin, että neuvola osaa katsoa tilanteen niin, että lähetteen saa fyssarille, jos on tarvetta, mutta voihan sitä myös itse kysyä, jos huolettaa. Neurologi on mainittu varmastikin sitä varten, että tarvittaessa suljetaan pois neurologisia vaihtoehtoja. Ja se miksi puuttuvat ajoissa, on se, että helpompi kussakin kehitysvaiheissa puuttua asioihin, jos puuttumista on. Itse kävin ekan kanssa myös osteopaatilla ja nytkin oon miettinyt. Se on musta tosi mielenkiintoista! Vauvalle voi kuulemma myös jo kehittyä erilaisia kireyksiä esim synnytyksestä. En usko, että kannattaa liikaa huolestua. :)

Muokattu viimeksi:

Mä en uskalla sanoa D-tippojen määristä muuta kuin, että meidän neuvolassa on puhuttu vaan 5 tipasta... Tipoissa voi olla muitakin sopivuuseroja, mutta olen ymmärtänyt, että yksi, mikä voi tuoretta vatsaa ja ruuansulatuselimistöä ärsyttää, on se öljypohjaisuus. Ja silloin luulisi olevan aika sama, antaako 3,4 tai 5 tippaa. Tai näin sanoisi maalaisjärki. :)

Mulla tuli kans tästä vähän mieleen tuo Tähden kertomus näistä yliojennus kokemuksista. Munkin piti oikein tutkia sitä asiaa, kun alko kiinnostaa :) Onpa vaikea löytää siitä tietoa, mutta selvästi sellaista on! Uskoisin, että neuvola osaa katsoa tilanteen niin, että lähetteen saa fyssarille, jos on tarvetta, mutta voihan sitä myös itse kysyä, jos huolettaa. Neurologi on mainittu varmastikin sitä varten, että tarvittaessa suljetaan pois neurologisia vaihtoehtoja. Ja se miksi puuttuvat ajoissa, on se, että helpompi kussakin kehitysvaiheissa puuttua asioihin, jos puuttumista on. Itse kävin ekan kanssa myös osteopaatilla ja nytkin oon miettinyt. Se on musta tosi mielenkiintoista! Vauvalle voi kuulemma myös jo kehittyä erilaisia kireyksiä esim synnytyksestä. En usko, että kannattaa liikaa huolestua. :)

Myy75 :) Totta. Mulle ei vaan puhuttu mitään neurologeista.

Mulla kesti tovi ymmärtää, mistä oli kyse, kun th puhui vaan lapsen käsittelystä ja tuo sanahan voi tarkoittaa vaikka mitä?!:eek:

Siksi väärinymmärsin mitä th tarkoitti. Millä olisin voinut käsittää, että poika jota kovasti niin kehuttiin jänteväksi, että nyt olikin joku ongelma asian suhteen?!:wideyed:

Niin, siis mullekaan ei selvinny että miksi se on ongelma. Millaisesta kehityshäiriöstä se viestii, jos on liian jäntevä liian aikaisin? Ja miksi sitä pitää seurata? En osannu väsyneenä kysyäkään enempää. Enkä kertonu, et me on opeteltu jo aakkosia :p, varmaan jättävät varmuudeksi luokalle ku osaa liikaa...:grin

Mut siis mikä ongelma siitä voi seurata? Ja neurologi, eli hermoston ylikehittyvyys, vai mikä helvetti?

Kyllä siitä napatyrästäkin sanottiin selvästi, että vuosi ja sitä ja tätä ja jos tapahtuu näin, ni mitä sitte seuraa. Hieno lause muuten...just heräsin päikkäreiltä. Otan viel toisetki ku tääl on ihan hiljaista... :singing:

Muoks. Me on pidetty vauvaa sylissä paljon pystyasennossa, koska helpottaa vattavaivoja. Eikö joku sanonu et se vahvistaa niskaa? Nla tätikin piti sitä silleen tänään et sai itkun loppumaan. Sanoi,et ku vauva vetää jalat kippuraan vattansa eteen, ni on kyse vatsavaivoista. Täytyy varmaan alkaa enempi pitää silleen kipikonnana?

Takaisin