Synnyttäneet --40+++

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja maria75
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Jännä fiilis, kun yks vanha kouluaikainen luokkakaveri laitto facen päivityksessä jotain "viimeinenkin lapsi lentänyt pesästä..."
Kuulostaa tavallaan vanhemmalta kuin ikäiseltäni, kun itsellä 3.kk vauva. Itse kyl välil hämmästyn et oonko tosiaa 41v? aikuinen?:bored:

Luulisin, että kaikki vauvat rakastaa musiikkia ja hytkyttelyä :) Ja täältä suuri peukku kaikelle funkille ja soulille!! Meillä kuunnellaan aika paljon musiikkia ja välillä tanssitaan. Muistan kun esikoinen oli pieni ja oli vatsaitkuja, niin kuunneltiin vanhaa Stevie Wonderia :) hmm... en olekaan sitä levyä vähään aikaan kuunnellu... :wink :laughing002

On kyllä yksi parhaimmista keinoista rakentaa lapsen ja äidin välistä suhdetta ja luottamusta:smiley-bounce016.. isäkin osallistuu hetkeksi, kun ehtii. Leikkiä, huvia ja rohkaisua :)

Musiikilla on ihmeellinen vaikutus ja se yhdistää sellaisetkin ihmiset, jotka eivät puhu samaa kieltä:whacky011

Tässä muuten ihan hyvä linkki aiheesta:

http://www.terve.fi/vauvaika/nain-tarjoat-vauvalle-musiikkia-ja-tuet-hanen-kehitystaan

http://www.terve.fi/vauvaika/musiikki-tekee-hyvaa-jopa-vauvan-aivoille
:hug007:3some

Last edited by a moderator:
Jännä fiilis, kun yks vanha kouluaikainen luokkakaveri laitto facen päivityksessä jotain "viimeinenkin lapsi lentänyt pesästä..."
Kuulostaa tavallaan vanhemmalta kuin ikäiseltäni, kun itsellä 3.kk vauva. Itse kyl välil hämmästyn et oonko tosiaa 41v? aikuinen?:bored:
Mullakin hyvän kaverin lapsi täytti just 20 vuotta ja on lähdössä opiskelemaan, muuttaa pois kotoa yhteen poikaystävänsä kanssa. Muistan vielä hyvin kun hän syntyi... Tuntuu tosiaan ihan eri maailmalta kuin missä ite elän. :dummy: Enkä kyllä vieläkään tunne itseäni ihan kokonaan aikuiseksi. :)

Mä oon vakuuttunu, että musa tekee hyvää vauvalle kuin vauvalle. Mä itekin teininä laitoin korvalappustereot korville, jos en saanut unta. Aamulla heräsin laput päässä.

Sit jossain vaiheessa mulla oli klassisen musan kausi. Ostelin puccinia ja mozartia ja kuuntelin korvakuulokkeilla. Se sai mut stressittömään tilaan. Vitsi, pitäis nytkin koittaa rentoutumiskeinona. Tossa vauvan tinylove mobilessa on klassinen osasto myös. Mun pitää siirtää se musasoitin sängystä olkkariin ja pitää musatunti vauvan kanssa. Noi vedettävät mobilet, mä heilutan vauvan käsiä tai jalkoja sen pimputuksen tahdissa ku vaihdetaan vaippaa tai puetaan. Vauvalle on tullu niistä jo positiivinen assosiaatio, sillä ku laittaa sellaisen pimputtaa, ni itku hoitopöydällä loppuu.

Mullakin hyvän kaverin lapsi täytti just 20 vuotta ja on lähdössä opiskelemaan, muuttaa pois kotoa yhteen poikaystävänsä kanssa. Muistan vielä hyvin kun hän syntyi... Tuntuu tosiaan ihan eri maailmalta kuin missä ite elän. :dummy: Enkä kyllä vieläkään tunne itseäni ihan kokonaan aikuiseksi. :)
Mulla kävi kaveri tällä vkolla kylässä. Hänen tytär sai kk ennen mua tytön... Siksipä käsitteli munkin vauvaa ku vanha tekijä!

Mä oon vakuuttunu, että musa tekee hyvää vauvalle kuin vauvalle. Mä itekin teininä laitoin korvalappustereot korville, jos en saanut unta. Aamulla heräsin laput päässä.

Sit jossain vaiheessa mulla oli klassisen musan kausi. Ostelin puccinia ja mozartia ja kuuntelin korvakuulokkeilla. Se sai mut stressittömään tilaan. Vitsi, pitäis nytkin koittaa rentoutumiskeinona. Tossa vauvan tinylove mobilessa on klassinen osasto myös. Mun pitää siirtää se musasoitin sängystä olkkariin ja pitää musatunti vauvan kanssa. Noi vedettävät mobilet, mä heilutan vauvan käsiä tai jalkoja sen pimputuksen tahdissa ku vaihdetaan vaippaa tai puetaan. Vauvalle on tullu niistä jo positiivinen assosiaatio, sillä ku laittaa sellaisen pimputtaa, ni itku hoitopöydällä loppuu.
Klassinen musiikki kuulema kehittää vauvojen aivoja. Ehkä siks noissa mobileissa ja leikkimatoissa on usein Mozartia yms. :singing:

Vauvamuskarissa muuten painotettiin sitä, että pitäs esim. laulaessa taputtaa perusrytmiä vauvan pepulle tai reiteen. Sit ristikkäiset jalkojen ja käsien liikkeet vauvaa jumpatessa on kuulema myös hyväksi aivoille.

Muokattu viimeksi:
On kyllä yksi parhaimmista keinoista rakentaa lapsen ja äidin välistä suhdetta ja luottamusta:smiley-bounce016.. isäkin osallistuu hetkeksi, kun ehtii. Leikkiä, huvia ja rohkaisua :)

Musiikilla on ihmeellinen vaikutus ja se yhdistää sellaisetkin ihmiset, jotka eivät puhu samaa kieltä:whacky011

Tässä muuten ihan hyvä linkki aiheesta:

http://www.terve.fi/vauvaika/nain-tarjoat-vauvalle-musiikkia-ja-tuet-hanen-kehitystaan

http://www.terve.fi/vauvaika/musiikki-tekee-hyvaa-jopa-vauvan-aivoille
:hug007:3some
Meidän typy huusi keikalla biisien välit ja hiljeni kappaleiden ajaks kuuntelee. Uskomaton tapaus. Oli vaan itellä ikävä kuunnella kun itku kuulu eteisen puolelta. Mun pikkusysteri oli vahtimassa tyttöä.

Mulla itsellä on semmonen tilanne, että on melkein aikuisia lapsia ja sitten pari tosi pientä. Tytär asuu omillaan, poika aloitti just lukion, toisen tytön kanssa harjoitellaan potalla olemista ja yhden pojan kanssa tissitellään ja vaihdetaan kakkavaippaa :grin Jokaisen kanssa omat jutut ja jutunaiheet :)

Enkä silti tunne itseäni yhtään sen aikuisemmaksi vaikka olen kaksi lasta tehnyt jo parikymppisenä. Nyt voin vaan verrata kuinka silloin olin ihan keltanokka hommassa ja nyt sujuu kaikki paremmin, luotan enempi omiin taitoihini ja vaistoihini, en hötkyile samanlailla kuin kahden ekan kanssa..tai oikeestaan ekan kanssa.

Huomenta! Me päästään toivottavasti tänään kotiin, lastenlääkäri tarkistaa kohta vauvan ja kätilö minut..on tämä jumalauta ollut yksi henkinen työmaa..Mä en ole yhtään ehtinyt käsittelemään et oon äiti ja mies on ollut koetuksella..hän on ollut mun suurin tuki ja turva ja isoin apu..

Nyt kun olen päässyt liikkumaan, on sit haava kipeytynyt. Mutta en ole suostunut opiaatteja ottamaan. Niin karmasevan tripin se morkku aiheutti et ei enää ikinä kiitos!

Tissit on jumalauta ku pallot ja kivikovat, maitoa on tullu kun oon puristellu niitä, korviketta vauva kuitenkin saa, koska ei vielä riittävästi nouse ja sit se hermostuu..pitänee käydä ostaa se pumppu.

Kiitos kaikille tsempeistä, on ollut henkisesti tärkeää tuki..

Jälkivuoto on lähes olematonta, eilen ei tullut mitn ja nyt aamulla vaan vähän ku pyyhin. Miten muilla sektiopotilailla?

Ollaan molemmat aivan vitun väsyneitä, valvottu to aamusta saakka vain pienillä Torkki-unilla, jos päästään kotiin ni uskon et nukutaan paremmin ja kun vauva nukkuu sen 4h putkeen ja ollaan saatu lupa nukkua se aika ku vauvan vs on hyvä ja seuranta lopetettiin jo pe..

Oon ihan turvoksis naamasta ja muutenkin raihnanen mut parempaan suuntaan jo menossa..

Miiuli77: Jos maitoa kerran tisseissä on niin vauva vaan rinnalle imemään. Kyllä sieltä alkaa tarpeeksi tulemaan kun vauva tilaa lisää. Varoittelen että pian vauva tottuu pulloon kuten meillä kävi koska poika oli letku- ja pulloruokinnassa koska ei jaksanut hengitysongelmien takia imeä.

Miiuli, samaa mieltä Marituulen kanssa! Ota vauva tissille, opettelette imuttamisen! Nyt varsinkin ku ootte sisällä siellä vielä. Himassa voi mennä hermot, jos ei löhde sujuu, kun ei ole apuja. Meidän kohdalla ne lopetti heti luovutusmaidon antamisen kun multa vähänkin tuli. Mies kiikutti valvontaosastolle 10ml ja 20 ml. Ne antoi ne. Ja kehotti pumppaa lisää. Onko siellä sairaalas sähköpumppua? Sellaisella mä stimuloin tissejä, muutamia kertoja päivässä.

Miiuli, vielä. Voin vaan kuvitella että ootte väsyjä. Muista, et käyt synnytyksen läpi sekä kätilön että leikkavan lääkärin kanssa! Mieluiten erikseen ja niin et sun mies on paikalla. Kovasti voimia toipumiseen ja kotiutumiseen. Mulle oli hirveetä tuskaa olla sairaalassa, ihan ku vankilassa olis ollu, mut ei mahtanu, pakko oli toipuu sen verran et tulee himassa toimeen!

Se jälkivuoto. Se voi vielä runsastua ja sitte taas hiipua. Voi olla päiviä veke ja sit taas alkaa tulee tippoja. Et ei se ohi mee vielä ihan.

Mulla pysyi jälkivuoto muuten poissa viikon. Loppui heti sen jälkeen ku kävin ä-polilla ja ne ultras ja sain lääkekuurin. Dgn oli muuten kohdun sisäkalvon tulehdus. Ja ehkä hiiva. Oireet ei ollu selkeet. Mut oisko liittyny sit sihen et jälkivuoto oli loppumassa ja siksi muuttui pahanhajuiseksi. En tie, mut nyt vuotaa taas ja paljon enempi, ni mä luulen et mulla on ekat menkat! Joutuu käyttää siteitä ja vuoto on kirkkaan punaista. Ei muuta ku kortonkikauppaan! Sitte muuten ku tekee mieli... Pelkään varmaan helvetisti uutta raskautta, ettei tuu mieleen heti paneskella...

Meitsi on näemmä super-mama! Juurikin tällaisia juttuja on tehty! :p
Ja jalkojen pumppaaminen auttaa mahavaivoihin ja käsittääkseni käsien liikuttelu auttaa vauvaa tajuamaan omien käsiensä olemasssoloa. Aluksihan vaavikset voi kuulemma pelästyäkin omia käsiään - voi ressuja... :)

Mulla pysyi jälkivuoto muuten poissa viikon. Loppui heti sen jälkeen ku kävin ä-polilla ja ne ultras ja sain lääkekuurin. Dgn oli muuten kohdun sisäkalvon tulehdus. Ja ehkä hiiva. Oireet ei ollu selkeet. Mut oisko liittyny sit sihen et jälkivuoto oli loppumassa ja siksi muuttui pahanhajuiseksi. En tie, mut nyt vuotaa taas ja paljon enempi, ni mä luulen et mulla on ekat menkat! Joutuu käyttää siteitä ja vuoto on kirkkaan punaista. Ei muuta ku kortonkikauppaan! Sitte muuten ku tekee mieli... Pelkään varmaan helvetisti uutta raskautta, ettei tuu mieleen heti paneskella...
Meillä on kans kyllä lapsiluku täynnä tässä kahdessa. Ja huomaan itsekin, et oon miettinyt kaikkee, et mitä jos laittaa sen kierukan ja onkin jossain siinä promillessa, jolla se pettää... Tai jos unohtaa pillerin tai kortsu hajoo tai jotain.... Lapset on ihania, mutta tiedän, että tämä "suomalainen keskivertoperhe" on meille hyvä. Toi 2-vuotias on semmonen viikari, että välillä tuntuu aidatussa leikkipuistossakin pientä paniikkia, esim, että hakeeko vaunut mukaan sivummalta vai lähteekö suoraan juoksee kohti vesiallasta tai muuta taaperon perässä ja jättää vauvan toiselle puolelle puistoa :)

No ei me nyt lähdetäkkään kotiin..lääkäri haluaa tarkkailla bilirubiiniarvoja ja paino oli pudonnu 10.4%..Mä oon ollu valokaaressa vauvana joten riski on olemassa..ihan hyvä et jäädään, vaikka tietty kotona ois kaikkein paras toipua mut vauva ensin ja sit vasta muut..

Mä pyysin nyt lypsyohjeet ja alan kohta lypsää ja sit ku alkaa kunnolla tulla ni sit sähköpumpun kanssa..

Nyt syötöt 3h välein ja punnitus joka kerralla..Pullosta sai nyt 30ml ja oli tissillä ensin rintakumin kanssa..osaa kyl tiukasti imeä mut hermostuu ku ei tuu riittävästi..

Juu täällä 11 vkoa synnytyksestä ja ei todellakaan kiinnosta peiton heiluttelu. Suurena syynä kyllä just toi että en todellakaan ikipäivänä enää halua pamahtaa paksuksi. Raskaus ei sopinu todellakaan mulle vaikka olikin vähäoireinen ja synnytys oli aivan perseestä. Tyttö on kyllä mahtava murunen mutta missään nimessä en enempää lapsia halua. Tähän yhteen pystyn keskittymään kunnolla. Ja talossa ei myöskään ole tilaa kuin yhdelle koska se ostettiin aikoinaan kahden aikuisen ja eläinten tarpeisiin kun lapsia ei pitänyt tulla. Sterilisaatio olis muuten hyvä vaihtoehto mutta kun suomessa ei enää suostuta katkaisemaan piuhoja vaan laitetaan klipsit joista taas aivan helvetin iso prosentti laitattaneista saa pahoja oireita. Joten sekään ei enää ole hyvä vaihtoehto. Eli ei ehkäisyä niin ei myöskään seksiä. Katellaan sitä sitten seuraavan kerran vaihdevuosien jälkeen :rolleyes:

Takaisin