Synnyttäneet --40+++

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja maria75
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Kyllä varmasti ennen on ollut eri tavoin ja mielipiteitä on erilaisia. Eikä yleisesti monessakaan asiassa ole yhtä oikeaa tapaa toimia. Itsestäni taas tuntuu esim hurjalta ajatella, että ennen ei ollut turvaistuimia, eikä edes turvavöitä! Että sylissäkö ne vastasyntyneetkin ilman vöitä matkusti? Hui! Ja mä vaan itse ajattelen niin, että en halua enkä uskalla jättää lasta yksin, koska en ikinä antaisi itselleni anteeksi, jos jotain tapahtuisi. Siis toki vauva saattaa olla olohuoneessa leikkimatolla hetken, kun esim laitan pyykkiä koneeseen tai vaihdan taaperolle vaippaa ja muita normaaleja kotihommia. Joskus vauvat itkevät, vaikka kun on vessassa, eikä vauva siitä toki rikki mene, jos muuten on taattu hyvä perusturvallisuus. Itse olen luonteeltani sellainen sylittelijä ja halaaja ja se tyyli sopii minulle. Uskon myös siihen, että vastaamalla vauvan itkuun, vauva vähitellen oppii luottamaan. Ja mä olen esim kokenut, että mun lapset ovat kaivanneet nukuttajaa iltaisin ja se on sopinut meille, vaikka onkin välillä ollut iltoja, että on tuntunut raskaalta. Mutta se on mun tapa ja mun luonne. Esim nukkumishommiinhan on paljon erilaisia kantoja. On käsittääkseni tutkittu, että hyvää perusturvallisuutta saava lapsi luottaa myös muihin aikuisiin helpommin vähän vanhempana. Tästä on neuvolassakin meillä jonkin verran puhuttu. Se on musta hyvin sanottu, että useimmiten jokainen äiti on omalle lapselleen paras äiti :) Tsemppiä kaikille ajoittaisiin itkuihin ja mahanpuruihin - niihin kuuluisiin "tää on nyt joku vaihe". :)

Myy75 :)

Kyllä ennen vaan sylissä tai kopassa takapenkillä,ilman vöitä... todella hui! :woot:Autotkin oli kai turvattomampia, kuin nykyajan vehkeet. Itse muistan jostain 5v. ikäisestä seisseeni ja pomppineeni auton takapenkillä siskon kanssa ja meillä oli hauskaa, kun ajettiin lujaa :)

Haluan kysyä maanantaina neuvolan tädiltä mielipiteen tuohon hetkeksi poissa olemiseen vauvan nukkuessa, että mitä mieltä hän on -toi meidän tiukkis th:arghh:

Se mistä terkka on sanonut ylipäänsä jotain on sylissäpidon tärkeys :) Hän varoitti siitä, että helposti vauva vaan lykätään koppaan nukkumaan ja tutti suuhun. Meillä poika on sylissä ihanmelkein koko ajan, siis usean tunnin päivässä,äidin ja isän :) Hän tuntee olonsa turvalliseksi ja siksi nukkuukin yönsä hyvin ja on muutenkin tosi iloinen ja tasainen lapsi...Viimeksi neuvolassa vähän ihmeteltiinkin sitä, että hän on aina niin aurinkoinen ja kuulemma tavallista pidempi pinnaisempi poika :)

Vähitellen näitä asioita oppii ja vauvatkin on erilaisia :):computer005

Hienoa, että on tämä palsta! :) Ekan lapsen kanssa sitä vaan on vähän "käsi", eikä ihan kaikkea osaa/tule ajatelleeksi.... Mites tällainen, miten toimisitte:

Tokmannilla, jossa kävin oli vain naisten ja miesten WC...ja sisällä vain yksi ahdas vessa. Ei mitään hoito/inva wc:tä. No mä liikun yleensä vaunujen kanssa ( kaukalon kanssa tätä ongelmaa ei olis ollut). Eli tuli kova vessahätä, mutta en voinut mennä, koska en uskaltanut jättää vauvaa vaunuihin vessan ulkopuolelle....Melkein oli housussa, kun kotiin asti päästiin, kurjaa:singing::sad001

En keksinyt mitään muuta ratkaisua tilanteessa, koska en olisi voinut pyytää jotain tuntematonta katsomaan hetkeksi, koska en luottaisi lasta tuntemattomien käsiin. Miten tällaisissa tilanteissa toimisitte??:rolleyes: Ei kai ole vaihtoehtoja.

Liikkeessä ei ollut edes Info-pistettä,...pelkät kassat vaan.

Joskus näkee kauppojen pihassa vaunut, kun lapsi on jätetty siihen nukkumaan, eikä ilmeisesti kukaan vahdi häntä silloin:wideyed:

Mä olen aina asunut niin Helsingin keskustassa, että olen hyvin ehtinyt kotiin vessaan.
Mutta mua pyysi yksi toinen äiti kerran kampin keskuksen kaupassa vahtimaan vauvaansa kun hän sovittu jotain vaatetta ja samoin uimahallissa kerran mua on pyydetty pitelemään taaperoa äidin käydessä vessassa.

Kyllä mä varmaankin pyytäisin jotain toista äitiä apuun, jos tulisi pakottava tarve just vessaan.:)

Kesä taisi mennä. Meilläkin nyt vain 10 astetta. Poika eilisestä Myllyn reissusta väsynyt, kun ei nukkunut kunnon päiväunia. Nukahti jo klo 18.00 iltaunille. Heräsi sitten 00-01 välillä juomaan korviketta. Äitiä hiukan väsytti, kun en kerennyt nukkumaan ennen pojan yöherätystä ja seuraava herätys oli jo 06.00. Aamulla annoin pojalla puuron ja maidon. Herätin miehen katsomaan poikaa ja menin itse hetkeksi takaisin nukkumaan. Tälläinen aanu täällä.
Meillä yö meni ok. Nukku 21-01 ja söi ja nukku 01.30-06 ja söi ja nukku 07-09. Nyt en taas saanu päikkäreille ja kauhee kiukku. Nyt nappasin vaunut ja koiran ja tyttö nukahti vaunuihin heti...harvinaista.

Musta tuntuu, etten ole Muumimammaa vielä onnitellut-hmm..
Oikein super paljon onnea Muumimamma pikkuisesta ihanuudesta!!:Heartpink

Kyllä varmasti ennen on ollut eri tavoin ja mielipiteitä on erilaisia. Eikä yleisesti monessakaan asiassa ole yhtä oikeaa tapaa toimia. Itsestäni taas tuntuu esim hurjalta ajatella, että ennen ei ollut turvaistuimia, eikä edes turvavöitä! Että sylissäkö ne vastasyntyneetkin ilman vöitä matkusti? Hui! Ja mä vaan itse ajattelen niin, että en halua enkä uskalla jättää lasta yksin, koska en ikinä antaisi itselleni anteeksi, jos jotain tapahtuisi. Siis toki vauva saattaa olla olohuoneessa leikkimatolla hetken, kun esim laitan pyykkiä koneeseen tai vaihdan taaperolle vaippaa ja muita normaaleja kotihommia. Joskus vauvat itkevät, vaikka kun on vessassa, eikä vauva siitä toki rikki mene, jos muuten on taattu hyvä perusturvallisuus. Itse olen luonteeltani sellainen sylittelijä ja halaaja ja se tyyli sopii minulle. Uskon myös siihen, että vastaamalla vauvan itkuun, vauva vähitellen oppii luottamaan. Ja mä olen esim kokenut, että mun lapset ovat kaivanneet nukuttajaa iltaisin ja se on sopinut meille, vaikka onkin välillä ollut iltoja, että on tuntunut raskaalta. Mutta se on mun tapa ja mun luonne. Esim nukkumishommiinhan on paljon erilaisia kantoja. On käsittääkseni tutkittu, että hyvää perusturvallisuutta saava lapsi luottaa myös muihin aikuisiin helpommin vähän vanhempana. Tästä on neuvolassakin meillä jonkin verran puhuttu. Se on musta hyvin sanottu, että useimmiten jokainen äiti on omalle lapselleen paras äiti :) Tsemppiä kaikille ajoittaisiin itkuihin ja mahanpuruihin - niihin kuuluisiin "tää on nyt joku vaihe". :)

Mä oon vähän samanlainen. Nukuttanut olen noi lapset vieressäolemalla ja silttelemällä ja sylissä. Se on tarkottanut joskus sitä, että olen herännyt puolenyön aikaan lastenhuoneen lattialta ja miettiny, et siinä se ilta meni. Saman ns. "virheen" tuun tekemään varmaan tän kolmosenkin kanssa. Ehkä. Riippuu hänestäkin. Isompien lasten kanssa edelleen toi iltahalihetki on tärkeä mutten nyt sentään enää jää odottelemaan nukahtamista ellei joku painajaisuni, johon kesken yötä herännyt.

Ei mullekaan ole neuvolassa kerrottu, mutta vauvanhoito-oppaissa sanotaan ettei vauvaa saisi jättää yksin minnekkään. Jokainen soveltaa sitä parhaansa mukaan. Me saatiin 5kk neuvolassa perheen turvallisuutta vauvallesi-tarkistuslistan tapaturmien ehkäisemiseksi. Siellä sanotaan älä jätä lasta pihalle ilman valvontaa. Älä jätä lasta hetkeksikään ilman valvontaa. Ole tietoinen, missä lapsi on ja mitä hän tekee.

Maria75 :)

Nämä ovat varmasti niin täyttä totta. Meillä on kuitenkin vasta kohta 3kk ikäinen ja hän on yhä vaan ihan paikallaan.

Etsin hetki sitten käsiini Vauvan hoito-oppaan (MLL), jonka neuvolan täti toi kotiin kotikäynnillä.

Olen selannut sen nyt useasti läpi ja mielestäni lukenut tarkkaan :) En löydä oppaasta yhtään kohtaa, jossa selvästi lukee, ettei vauvaa saa jättää hetkeksi yksin, ei lue mitään muuta, kuin, että älä jätä lasta koskaan yksin veden ääreen.

En tiedä miksi en löydä mitään selkeämpiä sääntöjä oppaasta, ehkä olen väsynyt tai sitten niitä ei tässä oppaassa ole.

Mutta selvää on, ettei vauva pärjää yksin, kuin ehkä hetken nukkuessaan.

Saa neuvoa, otan mielelläni vastaan <3

Lisäys: tässä linkki, jonka löysin :
http://www.mll.fi/vanhempainnetti/tukivinkit/voiko_lapsi_olla_yksin_kotona/

Last edited by a moderator:
Mä olen aina asunut niin Helsingin keskustassa, että olen hyvin ehtinyt kotiin vessaan.
Mutta mua pyysi yksi toinen äiti kerran kampin keskuksen kaupassa vahtimaan vauvaansa kun hän sovittu jotain vaatetta ja samoin uimahallissa kerran mua on pyydetty pitelemään taaperoa äidin käydessä vessassa.

Kyllä mä varmaankin pyytäisin jotain toista äitiä apuun, jos tulisi pakottava tarve just vessaan.:)

Tähtipölyä :) Mä taas yritän kuntoilla ja sillä matkalla voidaan joskus poiketa Tokmannilla.. Ihan lähellä ei ole muita vessoja, mutta toden todella olisin voinut odottaa, että muita äitejä olisi paikalla ja pyytää apua :) Toi vessa on siellä niin ulko-oven vieressä, tuulinen paikka, eikä siinä voinut oikein ees jonottaa..

Mä yritän suunnitella vessakäynnit etukäteen, mutta vielä en pysty, koska maha on vielä vähän sekaisin sitten synnytyksen, en tiedä miksi. Siis alkoi noin kuukausi ennen synnytystä ja vielä on välillä kuralla :sad001

Tähti, jos susta tuntuu, että teidän vauva voi olla hetken itsekseen vaikka sängyssä tai muussa paikassa, minkä sä koet turvalliseksi niin sitten teet niin!
Se, että minä tai joku muu tekee toisin, ei tarkoita sitä, että se olisi ainut oikea tapa toimia vaan sun on ihan yhtä hyvä, jos se teillä toimii.
Noi lastenhoito oppaat on hyviä olla olemassa mutta ei nekään mitään raamattuja ole, niissä on vain vinkkejä mitä joku on kokenut hyväksi muttei ne kaikilla toimi.
Mä itse en jätä lapsia yksin, koska jos jotain sattuu, ihan vaikka kadotan kotiavaimet, katkaisen nilkkani ja en pääsekään heti sisään tai jos vaikka syttyy tulipalo mun poissa ollessa, niin mä en antaisi itselleni anteeksi, että jätin vauvan vaikka vaan 5min yksin.

Mun paras kaveri jätti viikon ajan 3kk vauvansa hetkeksi sitteriin "katsomaan" telkkaria illalla kun vei talvipakkasella koirat ulos, hän oli silloin yksin kotona kumppanin ollessa työmatkalla.
Ja tuo tyttö on nyt 4v ja ihan kunnossa näyttää olevan.:)

Älä syyllistä itseäsi tai stressaa turhaan vaan luota siihen, että teidän tapa toimia on se paras ja oikea teidän perheelle sanoi oppaat tai kuka mitä tahansa!:Heartpink

Tähti, jos susta tuntuu, että teidän vauva voi olla hetken itsekseen vaikka sängyssä tai muussa paikassa, minkä sä koet turvalliseksi niin sitten teet niin!
Se, että minä tai joku muu tekee toisin, ei tarkoita sitä, että se olisi ainut oikea tapa toimia vaan sun on ihan yhtä hyvä, jos se teillä toimii.
Noi lastenhoito oppaat on hyviä olla olemassa mutta ei nekään mitään raamattuja ole, niissä on vain vinkkejä mitä joku on kokenut hyväksi muttei ne kaikilla toimi.
Mä itse en jätä lapsia yksin, koska jos jotain sattuu, ihan vaikka kadotan kotiavaimet, katkaisen nilkkani ja en pääsekään heti sisään tai jos vaikka syttyy tulipalo mun poissa ollessa, niin mä en antaisi itselleni anteeksi, että jätin vauvan vaikka vaan 5min yksin.

Mun paras kaveri jätti viikon ajan 3kk vauvansa hetkeksi sitteriin "katsomaan" telkkaria illalla kun vei talvipakkasella koirat ulos, hän oli silloin yksin kotona kumppanin ollessa työmatkalla.

Älä syyllistä itseäsi tai stressaa turhaan vaan luota siihen, että teidän tapa toimia on se paras ja oikea teidän perheelle sanoi oppaat tai kuka mitä tahansa!:Heartpink

Tähtipölyä :) Kiitos hyvistä sanoista ja kannustuksesta <3. Oon jo syyllistänyt itseni, vaikka mies sanoo, että olen ylitunnollinen Äiti.

Mä olin odottanut ja toivonut Äidiksi pääsyä kohta pian 30vuotta, joten en usko, että sitten olisin välinpitämätöin äiti, kun vihdoinkin olen nyt Äiti:wink

Tähtipölyä :) Kiitos hyvistä sanoista ja kannustuksesta <3. Oon jo syyllistänyt itseni, vaikka mies sanoo, että olen ylitunnollinen Äiti.

Mä olin odottanut ja toivonut Äidiksi pääsyä kohta pian 30vuotta, joten en usko, että sitten olisin välinpitämätöin äiti, kun vihdoinkin olen nyt Äiti:wink

Äitiys tai vanhemmuus ei ole ollenkaan helppo virka ja ihan jokainen meistä varmaan ainakin silloin tällöin tuntee epätoivoa ja riittämättömyyttä mutta se on ihan normaalia.
Koita nauttia äitiydestä niin paljon kuin suinkin pystyt ja luota siihen, että kyllä sä ja te miehesi kanssa yhdessä osaatte ja tiedätte parhaiten mikä teille sopii! :)

Äitiys tai vanhemmuus ei ole ollenkaan helppo virka ja ihan jokainen meistä varmaan ainakin silloin tällöin tuntee epätoivoa ja riittämättömyyttä mutta se on ihan normaalia.
Koita nauttia äitiydestä niin paljon kuin suinkin pystyt ja luota siihen, että kyllä sä ja te miehesi kanssa yhdessä osaatte ja tiedätte parhaiten mikä teille sopii! :)

Kiitos Tähtipölyä :) Sä osaat aina sanoa asioita ja helpottaa oloa, kiitos:Heartred

Toivon sulle aivan samaa:love7:notworthy

Tähtipölyä :) Mä taas yritän kuntoilla ja sillä matkalla voidaan joskus poiketa Tokmannilla.. Ihan lähellä ei ole muita vessoja, mutta toden todella olisin voinut odottaa, että muita äitejä olisi paikalla ja pyytää apua :) Toi vessa on siellä niin ulko-oven vieressä, tuulinen paikka, eikä siinä voinut oikein ees jonottaa..

Mä yritän suunnitella vessakäynnit etukäteen, mutta vielä en pysty, koska maha on vielä vähän sekaisin sitten synnytyksen, en tiedä miksi. Siis alkoi noin kuukausi ennen synnytystä ja vielä on välillä kuralla :sad001
Kaikki oli synnärillä paljon helpommin....Oli katetri ja isot vaipat. Hih. Vitsi vitsi....Toi vessas käyminen on haasteellista. Kotonakin se on sitä.

Tähti-73- Mä koen joka päivä jotenkin epäonnistumista kun kaikki on vielä niin uutta....millon en saa vauvaa nukahtamaan, millon en osaa tulkita sen tarpeita, saatika sit kun meet neuvolaan jossa sanotaan yksikin korvaan kalskahtava lause niin taas mietin miten selviin. Ei tää helppoa oo mutta kaikesta oppii ja sen jälkeen on taas askeleen viisaampi.

Tähti-73- Mä koen joka päivä jotenkin epäonnistumista kun kaikki on vielä niin uutta....millon en saa vauvaa nukahtamaan, millon en osaa tulkita sen tarpeita, saatika sit kun meet neuvolaan jossa sanotaan yksikin korvaan kalskahtava lause niin taas mietin miten selviin. Ei tää helppoa oo mutta kaikesta oppii ja sen jälkeen on taas askeleen viisaampi.

Samoja tuntemuksia :) Riittämättömyys on varmasti samaa... :)

Mä en tiedä mitä sanotte tästä, kun jumppaan vauvan kanssa musan tahdissa ( funk/disco/jazz)...vauhdikas sellainen ja hän saa katsella itseään peilistä, josta todella tykkää...ja hän tykkää koskea myös peiliin :) :drunken_smilie
Hän on aivan innoissaan:hug007:hug007
:hug007

Meillä poika nukahti, koska on jo myöhä ja jumpattiin yhdessä :) Meidän poika on luonteeltaan sosiaalinen ja etsii aina uusia asioita, koska häntä kiinnostaa kaikki uusi ( = on tullut Äitiinsä).

Haluun vaan sanoa, ettei vauvat ole vaan pelkkien säädöksien lopputuotoksia, koska elämässä on muutakin! :)

Lisäys: hän on sosiaalisesti älykäs jo heti syntyessään ja ehkä älykkäämpi, kuin vanhempansa! :wink

Kyllä mäkin tunnen syyllisyyttä, kun vauva huutaa enkä saa sitä loppumaan halimalla, silityksellä enkä muulla kuin tissillä. Sit pelkään et se tukehtuu pukluun, jos syö liikaa kerralla. Eilen just hain sen vaunuista unilta ja heti sen jälkeen se puklas ja kakisteli. Olin just vaihtaa vaippaa ja vähä äkkiä jätkä pystyasentoon syliin ja taputin selkää ja sitte mahalleen mun käden päälle kunnes henki taas kulki.

Oppaissa sanotaan, et jos on menossa hermo itkuun ni kannattaa poistua huoneesta hetkeksi vetään happea.

Mä en sitä äitiyttä oo niin kauan odottanu, enkä vieläkään tunne silleen. Mulle tää kaikki on vielä "vauvan hoitoa".

Mulle oli toi tunne muuten ihan uusi. Mä mietin nla-käynnin jälkeen, et miks mua alkoi itkettää siellä ku puhuttiin noista yösyötöistä. Sitte tajusin et mulle tuli jotenkin just "paska vauvanhoitaja" -fiilis kun menin asian ajattelee jotenkin järkeilemällä. Kun vauvat ei vielä osaa eikä opi mitään! Ainakaan nla-tädin mielestä. (Paitsi sen vitun syliinnukuttamisen....)

Kyllä mäkin tunnen syyllisyyttä, kun vauva huutaa enkä saa sitä loppumaan halimalla, silityksellä enkä muulla kuin tissillä. Sit pelkään et se tukehtuu pukluun, jos syö liikaa kerralla. Eilen just hain sen vaunuista unilta ja heti sen jälkeen se puklas ja kakisteli. Olin just vaihtaa vaippaa ja vähä äkkiä jätkä pystyasentoon syliin ja taputin selkää ja sitte mahalleen mun käden päälle kunnes henki taas kulki.

Oppaissa sanotaan, et jos on menossa hermo itkuun ni kannattaa poistua huoneesta hetkeksi vetään happea.

Mä en sitä äitiyttä oo niin kauan odottanu, enkä vieläkään tunne silleen. Mulle tää kaikki on vielä "vauvan hoitoa".

Mulla sama, tunnontuskat:sad001
Meilläki itkee, no mutta vain syystä... Meillä poika kuitenkin tykkää ihan kaikista sellaisista asioista, joista ei pitäisi tämän ikäisen ees käsittää mitään...hahha..ha.-:)
Kyllä täällä on käsittänyt jo pitkään paljon enemmän, kuin lukee oppaissa :)

No niin hellou naiset täältä sairaalasta..Vauva on nyt reilun vrk ikäinen ja on tosi suloinen ja helppo..nukkuu melki koko ajan ja tapittaa mua ku o kainalossa tai tissillä..Rintakumin kanssa osaa nyt imeä..Maitoa ei vielä tule mut ruiskulla saa ja osaa imeä..on se uskomatonta et se vauva on tossa meidän sänkyjen välissä. Ollaan perhehuoneessa.

Mutta sitten siihen itse synnytykseen. Sektio oli 4h myöhässä, osastolla kiireellinen sektio just ennen meitä. Siinä vaiheessa kun pääsin saliin, olin ollut joku 13-14h syömättä ja juomatta. Spinaalipuudutus ei onnistunu heti ekalla pistolla ja joutu uudestaan pistää..Sain puudutusainetta ja sit romahti mun verenpaineet ja meinasin menettää tajunnan..Onneks tajusin heti et nyt ei o kaikki ok ja ehdin sanoa et nyt ei o kaikki kunnossa.

Saatiin paineet korjattua ja vauva syntyi..Kohtu ei alkanu supistuu kunnolla ja sain oksitosiinit vauhdilla vaikka olin nimenomaan sanonut et se pitää annostella hitaasti koska pelkään et en kestä sitä kun olen matala paineinen..Paineet romahti uudelleen ja vauva otettiin multa pois kun meinasin taas mennä tajuttomaksi.

Jotta tässä ei olisi tarpeeksi, en kestänyt morphin annosta sinne selkäytimeen vaan se nosti mun sykkeet 130-135 luokkaan ja ei meinannu sydän rauhoittua ollenkaan...heräämässä makasin hiestä märkänä ja luulin et kuolen sydäriin. En oo vieläkään toipunut siitä morphin annoksesta vaan oon täysin vuoteessa, jos yritän ylös sykkeet nousee heti sinne yli 120 ja paineet putoaa..oon ihan ku oisin huumeissa ja en hallitse omaa kroppaa ja en jaksa edes puhua..vauvaa hoitaa nyt mies ja mä otan sen vaan sit valvotusti mun viereen..Mutta kipuja ei ole haavassa kun ainoastaan jos yskin tai nauran/itken tai käännän kylkeä..Eikä jälkivuodosta tietoa..Olo on fyysisesti kamala mutta pojasta olen onnellisen sekaisin..

Muokattu viimeksi:
Takaisin