T
Tähti ★
Vieras
Kyllä varmasti ennen on ollut eri tavoin ja mielipiteitä on erilaisia. Eikä yleisesti monessakaan asiassa ole yhtä oikeaa tapaa toimia. Itsestäni taas tuntuu esim hurjalta ajatella, että ennen ei ollut turvaistuimia, eikä edes turvavöitä! Että sylissäkö ne vastasyntyneetkin ilman vöitä matkusti? Hui! Ja mä vaan itse ajattelen niin, että en halua enkä uskalla jättää lasta yksin, koska en ikinä antaisi itselleni anteeksi, jos jotain tapahtuisi. Siis toki vauva saattaa olla olohuoneessa leikkimatolla hetken, kun esim laitan pyykkiä koneeseen tai vaihdan taaperolle vaippaa ja muita normaaleja kotihommia. Joskus vauvat itkevät, vaikka kun on vessassa, eikä vauva siitä toki rikki mene, jos muuten on taattu hyvä perusturvallisuus. Itse olen luonteeltani sellainen sylittelijä ja halaaja ja se tyyli sopii minulle. Uskon myös siihen, että vastaamalla vauvan itkuun, vauva vähitellen oppii luottamaan. Ja mä olen esim kokenut, että mun lapset ovat kaivanneet nukuttajaa iltaisin ja se on sopinut meille, vaikka onkin välillä ollut iltoja, että on tuntunut raskaalta. Mutta se on mun tapa ja mun luonne. Esim nukkumishommiinhan on paljon erilaisia kantoja. On käsittääkseni tutkittu, että hyvää perusturvallisuutta saava lapsi luottaa myös muihin aikuisiin helpommin vähän vanhempana. Tästä on neuvolassakin meillä jonkin verran puhuttu. Se on musta hyvin sanottu, että useimmiten jokainen äiti on omalle lapselleen paras äiti :) Tsemppiä kaikille ajoittaisiin itkuihin ja mahanpuruihin - niihin kuuluisiin "tää on nyt joku vaihe". :)
Myy75 :)
Kyllä ennen vaan sylissä tai kopassa takapenkillä,ilman vöitä... todella hui!
Autotkin oli kai turvattomampia, kuin nykyajan vehkeet. Itse muistan jostain 5v. ikäisestä seisseeni ja pomppineeni auton takapenkillä siskon kanssa ja meillä oli hauskaa, kun ajettiin lujaa :)Haluan kysyä maanantaina neuvolan tädiltä mielipiteen tuohon hetkeksi poissa olemiseen vauvan nukkuessa, että mitä mieltä hän on -toi meidän tiukkis th:arghh:
Se mistä terkka on sanonut ylipäänsä jotain on sylissäpidon tärkeys :) Hän varoitti siitä, että helposti vauva vaan lykätään koppaan nukkumaan ja tutti suuhun. Meillä poika on sylissä ihanmelkein koko ajan, siis usean tunnin päivässä,äidin ja isän :) Hän tuntee olonsa turvalliseksi ja siksi nukkuukin yönsä hyvin ja on muutenkin tosi iloinen ja tasainen lapsi...Viimeksi neuvolassa vähän ihmeteltiinkin sitä, että hän on aina niin aurinkoinen ja kuulemma tavallista pidempi pinnaisempi poika :)
Vähitellen näitä asioita oppii ja vauvatkin on erilaisia :)