Synnyttäneet --40+++

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja maria75
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Maria75 :) Vauvan hoidossa on paljon opittavaa ja se on hienoa, että täällä voi keskustella ja kysyä muilta :)

Mulle tuo "jokainen soveltaa itse parhaansa mukaan" tarkoittaa sitä, että lapsen on paras olla kotona nukkumassa, se on hänelle paras, eikä se, että häntä kiikutetaan ihan joka paikassa mukana :eek: Mutta hoitaja pitäisi sitten olla ja aion jatkossa huolehtia siitä, että on hoitaja sen tunnin ajan tai lapsi on sitten mukana.

Rupesin syytteleen itseäni jo tästä ja puhuin miehellekin, että miten tyhmästi toimin:smiley-ashamed008... hän kuitenkin rauhoitteli ja sanoi, että kaikki on hyvin ja parempaa Äitiä ei voisi pojalla olla:love2.. Olin vähän otettu, mutta tiedän nyt toimineeni ajattelemattomasti. Meillä on maanantaina 3kk neuvola ja aion keskustella näistäkin asioista siellä :)

Tsemppiä Tähti-73, ei meistä kukaan ole täydellinen. Sulla on hyvä mies, kun jaksaa sua aina kannustaa. Mä olen tällä viikolla kiikuttanut poika joka paikassa mukana, kun vein hänet lääkäriin ja kävin katsastamassa auton sekä kävin kahvilla MS74 kanssa. Joko otan pojan mukaan, jos käyn jossain tai sitten miehen pitäisi hoitaa poikaa sillä aikaa. Meillä ei onnistu jättää poikaa kenenkään ulkopuolisen hoiviin.

Tsemppiä Tähti-73, ei meistä kukaan ole täydellinen. Sulla on hyvä mies, kun jaksaa sua aina kannustaa. Mä olen tällä viikolla kiikuttanut poika joka paikassa mukana, kun vein hänet lääkäriin ja kävin katsastamassa auton sekä kävin kahvilla MS74 kanssa. Joko otan pojan mukaan, jos käyn jossain tai sitten miehen pitäisi hoitaa poikaa sillä aikaa. Meillä ei onnistu jättää poikaa kenenkään ulkopuolisen hoiviin.

Kiitos Maria75 :) Haasteita tulee eteen, niistä hyvä keskustella.

Tsemppiä sinne myös :)

Mä en myöskään jätä vauvaa yksin kotiin, mutta kotona saatan toki puuhata eri huoneessa vauvan nukkuessa. Satunnaisesti jotain nopeaa olen tehnyt myös niin, että vauva on hereillä ollessaan jäänyt lattialle leikkimatolle (esim. käynyt keittiössä tekemässä itselleni voileivän kun vauva olkkarissa). Tuokin onnistuu vain silloin, kun olen vauvan kanssa kahdestaan kotona. Jos esikoinen 3 v on kotona, niin en voi hetkeksikään jättää heitä kahden samaan tilaan. Tänäänkin esikoinen olisi halunnut tarjota vauvalle makaronilaatikkoa, onneksi olin vieressä kertomassa, että ei vauva vielä syö muuta kuin maitoa... Olisikin ollut kiva ylläri löytää 3 kk vanha suu täynnä ruokaa esikoisen syöttämänä...

Rokotteista; meidän esikoiselle nousi niistä kuumetta, mutta Panadol auttoi heti.

Vauvalle on tullut kova ummetus rota-rokotteen seurauksena. Ei kakannut 8 päivään sen jälkeen, vaikka norm. joka toinen päivä. Ostin ummetuslääkettä, jonka avulla sain kakkaamaan, mutta sen jälkeen eli 3 päivään ei taaskaan ole tullut. Harmittaa :( Mielestäni hän myös syö vähän vähemmän kuin ennen, mutta koska on kuitenkin virkeä ja pissaa tulee, niin en ole vielä käynyt tarkistuspunnituksessa. Täytyy käydä, jos ruokahaluttomuus jatkuu. Kyllähän vauva kasvaessaan normaalistikin harventaa syömiskertoja, joten voi olla, että ajottui nyt vaan samaan aikaan rokotteen kanssa, vaikka ei liittyisi siihen mitenkään.

Muokattu viimeksi:
Mä en jätä vauvaa yksin autoon enkä kotona. En ees roskien vienniksi, toki kerrostalossa se on kauempana pihalla. Kotona en luota koiraan joten vauva on suihkussakin lattialla doomoositterissä.

Turvakaukalossa kauppa yms reissut ja eilen maria75 kanssa Myllyssä jossa me mentiin vauvojen tahdilla ja tauotettiin heitä kaukaloista.

Kaukalossa mä pidän max 2h. Otan kyl syliin ennen jos mahdollisuus. Eilen oli tunnin kaukalossa. Kun päästiin himaan, ni vauva venytteli 5min kaikkia jäseniään.

Kysymys: millä tavoin te vahditte ja estätte lapsen kääntymisen mahalleen?:rolleyes::rolleyes:

Meillä poika makaa aina selällään, mutta jos rupee kääntymään esim. yön aikana...

Rupesin miettimään tuota asiaa, koska neuvolassa ei ole puhuttu mitään näistä asioista:eek:
Jos vauva kääntyy itse vatsalleen ja takaisin selälleen on vauvan motoriikka jo valmis siinä kohtaa ja varmasti osaa nostaa silloin vatsallaan ollessa päätään ja kääntää päätään puolelta toiselle. Silloin myös pärjää hyvin nukkuessaan vatsallaan. Jos vauva mieluiten tuossa iässä(tod näk 3kk ja siitä ylöspäin) kääntyy nukkumaan vatsalleen niin antaisin nukkua niin. Vatsallaan nukuttamisen suurin riski on se että ihan pieni vauva pulauttaa ja ei jaksa nostaa päätään ja vetää pulautusta henkeensä. Tutkimuksissa muuten ei ole osoitettu vatsalla nukkumisen olevan yhtään enempää syynä kätkytkuolemiin.

Mä sain aikanaan, nuoren äitinä ooetuksen ettei vauvaa saa jättää autoon yksin hetkeksikään , eikä edes isompia lapsia. Esikoinen oli puolipäivähoidossa ja mulla oli vauva ja taapero autossa ja molemmat nukkui kun esikoinen piti hakea. Auton sai ihan lähelle päiväkotia mutta hiukan nurkan taakse. Ajattelin että juoksen nopeaa hakemaan esikon ja annan pienten nukkua lukitussa autossa. Kun juoksen pk ovelle on ovet lukittuina ja ihmeissäni koputtelen oven takana kunnes pk opettaja varovasti raottaa ovea ja on pelokkaan näköinen. Yhä olen ihan ihmeissäni mistä kyse. Käskevät pian sisään. Ja alkaa selittää että poliisit käskwneet pitää ovet lukossa ja lapset sisällä, lähistöllä ollut ampumistapaus. Ja ampujaa vielä etsitään. Tiedättekö millä vauhdilla nappasin esikon syliin ja juoksin sydän kurkussa autolle!!!! Kaikki oli hyvin toki, onneksi. Molemmat nukkuivat edelleen täysin tietämättömänä mistään mutta itse sain opetuksen jota en koskaan unohda!

Lapsia siis raahaan joka paikkaan mukana vaikka se onkin raskasta. Ja tylsää kun vauvaa joutuu roikottamaan paljon mukana ja autossa eestaas kun kuljetan isompia. Mutta niin on menty vuosia. Ja jokaista lasta oon joutunut kaukalossa pitämään paljon päivän aikana. Muuten kotona paljon lattialla ja yöt toki omassa sängyssä. Ja hyviä lapsia niistä on kaikista tullut. Selät voi hyvin ja liikunnallisia muksuja!
En mä murehtis noita kaukalossa pitämisiä ylettömästi. Vauva on siinä sen minkä täytyy, yksilöllisesti kussakin perheessa tarpeen vaatiessa.

Tänään puin teddyhaalarin vauvalle vaunuihin! +5 astetta aamulla klo 7. Kesä meni sitten jo vai?

Meillä oltiin taas yöllä melkeen 2h hereillä klo 3-5. Se söi 20 ja vielä 30 min, mut huuto ei vaan loppunu syöttöjen välillä. Kuivat vaipatkin oli. Mä sit annoin sen huutaa sängyssään kyljellä ja poistuin huoneesta. Meni 2min ja huuto loppui, sit se alko uudestaa. Meni 3min ja loppui. Menin kattoo, ni sinne oli nukahtanu... Hohhoijjaa... Kätkythäly oli päällä koko ajan, ilman sitä en varmaan olis uskaltanu huudattaa.

Heräs puol kasi, otin viereen syömään ja torkahdeltiin. Noustiin ylös ja vauva on mitä parhaimmalla tuulella. Ei oo huutanu yhtään, jokeltaa ja naureskelee. Kattoi doomoossa olympialaisia ku olin keittössä keittää kahvia.

Et tälleen tääl toimittiin viime yönä... Heikutus ja keikutus ja tutti toimi aina pari minsaa, mut heräs aina.

Ainiin, ja mulla oli isänsä paitakin jossain vaiheessa päällä, mut ei auttanu sekään. Vaan tissillä rauhoittui.

Ja arvatkaa mitä tollanen melkeen tunnin imetys yöllä tekee tisseille???

Turvakaukalossa kauppa yms reissut ja eilen maria75 kanssa Myllyssä jossa me mentiin vauvojen tahdilla ja tauotettiin heitä kaukaloista.

Meillä kans on turvakaukalossa kauppareissuilla. Viihtyy kaukalossa, kun sieltä näkee hyvin ympärilleen, kun kaukalo on kiinni rattaissa. Ja autossa yleensä nukahtaa kaukaloon. En usko, että on selälle hetkellisesti haitallista ellei sitten vietä kaukalossa aikaa tuntikausia päivittäin. Tosin kun oon tiennyt lähteväni liikenteeseen pidemmäksi ajaksi, niin olen napannut sitten myös vaunukopan mukaan ja siirtänyt vauvan määränpäässä kaukalosta vaunukoppaan (siis sillon kun oon tiennyt olevani tuntikausia menossa). Muutenkin oon kokenut vauvan kanssa menemisen tosi helpoksi. Ollaan suhailtu alusta saakka ympäriinsä kahestaan niin autolla kuin julkisillakin, kyläilty, asioitu jne. Huomattavasti haastavampaa on silloin, kun on tuo isompikin lapsi mukana, hän osaa marista ja vaatia, vauva on vielä vähään tyytyväinen ja kulkee helposti mukana. Nyt tosin oon suunnitellut siirtymistä ratasosaan silloin kun ollaan liikenteessä. Vauva ei enää hereillä ollessaan oikein viihdy vaunukopassa, kun sieltä ei näe ympärilleen. Kotona meinaan ainakin vielä toistaiseksi nukuttaa päiväunet ulkona vaunukopassa. Syksymmällä siirrytään sitten varmaan nukkumaan päiväunet tuossa ratasosassa, oon hommannu siihen sellasen lämpöpussin, jossa on valjaille reiät,

Kesä taisi mennä. Meilläkin nyt vain 10 astetta. Poika eilisestä Myllyn reissusta väsynyt, kun ei nukkunut kunnon päiväunia. Nukahti jo klo 18.00 iltaunille. Heräsi sitten 00-01 välillä juomaan korviketta. Äitiä hiukan väsytti, kun en kerennyt nukkumaan ennen pojan yöherätystä ja seuraava herätys oli jo 06.00. Aamulla annoin pojalla puuron ja maidon. Herätin miehen katsomaan poikaa ja menin itse hetkeksi takaisin nukkumaan. Tälläinen aanu täällä.

Hienoa, että on tämä palsta! :) Ekan lapsen kanssa sitä vaan on vähän "käsi", eikä ihan kaikkea osaa/tule ajatelleeksi.... Mites tällainen, miten toimisitte:

Tokmannilla, jossa kävin oli vain naisten ja miesten WC...ja sisällä vain yksi ahdas vessa. Ei mitään hoito/inva wc:tä. No mä liikun yleensä vaunujen kanssa ( kaukalon kanssa tätä ongelmaa ei olis ollut). Eli tuli kova vessahätä, mutta en voinut mennä, koska en uskaltanut jättää vauvaa vaunuihin vessan ulkopuolelle....Melkein oli housussa, kun kotiin asti päästiin, kurjaa:singing::sad001

En keksinyt mitään muuta ratkaisua tilanteessa, koska en olisi voinut pyytää jotain tuntematonta katsomaan hetkeksi, koska en luottaisi lasta tuntemattomien käsiin. Miten tällaisissa tilanteissa toimisitte??:rolleyes: Ei kai ole vaihtoehtoja.

Liikkeessä ei ollut edes Info-pistettä,...pelkät kassat vaan.

Joskus näkee kauppojen pihassa vaunut, kun lapsi on jätetty siihen nukkumaan, eikä ilmeisesti kukaan vahdi häntä silloin:wideyed:

Meiän Tokmannilla on invawc, mutta toisessa Tokmannilla ei. Olisin ehkä käynyt nopeasti siellä vessassa, jos tilanne on pakottava. Tai yrittänyt tunkea vaunut sinne naisten wc:n eteiseen pois yleisistä tiloista. Tai lähtenyt jonnekkin muualle vessaan. Kun poika oli pieni vauva, niin hän itki aina, jos jätin hetkeksi yksin sitteriin ja menin vessaan. Monesti otin sitterin vessan oveen eteen tai laitoin pojan lattialle silleen, että vessasta on näköyhteys. Mä en kyllä silloin alkukuukausina liikkunut yksin vauvan kanssa paljonkaan.

Marituuli :) täällä kova potkimaan myös :) Mulle oli yllätys vauvajumpassa se, että sitterit ei hyviä vauvan fyysiselle kehitykselle, eivät kai kehitä jalkojen lihaksia, vaan ihan pelkkiä jalkateriä...

Katosta roikkuvat "hyppykeinut" kaikkein huonoin vaihtoehto. Meillä on paristoilla toimiva kiikka, siitäkään ei sanonut mitään hyvää varsinaisesti...tärkein on se, että jalat olisi kai täysin ilmassa tai sitten kokonaan käytössä, ettei puolittain...mikäli oikein ymmärsin :)

Meilläkin poika potkii ihan reippaasti aina yösyötön aikana :)
:smiley-bounce005
Meillä on BabyBjörn Balance Soft sitteri. http://www.babybjorn.fi/sitterit/sitterit-balance-soft/ Ostin ton, kun oon kuullut, että ois ergonomisempi kuin tavalliset sitterit. Tiedä siitä sitten... Esikoisella oli semmonen värikäs patterikäyttöinen FisherPricen sitteri, jossa tuli musiikkia kun veteli leluista ja oli tärinäominaisuus. Tärinästä ei kyllä piitannut yhtään, myin sen sitten tässä välissä pois. Mutta ei meillä tossa nykyisessäkään sitterissä pitkiä aikoja pidetä. Yleensä on ollut siinä sen aikaa, kun me muut ollaan syömässä tai jos oon ruokaa tekemässä - siis jos ei näissä tilanteissa viihdy lattialla. Enimmäkseen pidetään vauvaa kyllä lattialla, mikä kai on vauvallekin kehittävintä. Tosi hyvin on onneksi viihtynyt leikkimatolla. Tosin nyt kun ryömii, niin lähtee siitä välillä omille teilleen. Nyt joutuu vähän enemmän vahtia minne menee, vaikka onneksi pysyy vielä tässä olohuoneessa näköetäisyydellä. Kun esikoisen huoneessa on sitten kaikkia isompien leluja, legoja yms, niin saa olla tarkkana ettei sinne ryömi ja tunge jotain pientä suuhunsa. :sad001 Ai niin ja usein myös syötän sitterissä nyt kun ollaan noi kiinteät aloitettu. En oo vielä viitsinyt syöttötuolissa istuttaa, kun ei oo neuvolassa katottu onko istumisvalmiuksia. Meillä on ens viikolla 6kk neuvola ja siellä aion kysyä tosta syöttötuolista. Just hommasin syöttötuoliin pehmusteet, vähän pienentävät sitä istuintilaa.

Jos vauva kääntyy itse vatsalleen ja takaisin selälleen on vauvan motoriikka jo valmis siinä kohtaa ja varmasti osaa nostaa silloin vatsallaan ollessa päätään ja kääntää päätään puolelta toiselle. Silloin myös pärjää hyvin nukkuessaan vatsallaan. Jos vauva mieluiten tuossa iässä(tod näk 3kk ja siitä ylöspäin) kääntyy nukkumaan vatsalleen niin antaisin nukkua niin. Vatsallaan nukuttamisen suurin riski on se että ihan pieni vauva pulauttaa ja ei jaksa nostaa päätään ja vetää pulautusta henkeensä. Tutkimuksissa muuten ei ole osoitettu vatsalla nukkumisen olevan yhtään enempää syynä kätkytkuolemiin.

Kiitti JustMom10 :)

Mä kysyin tätä kääntymistä ja mahallaan makuuta silloin sairaalalla hoitajalta ja hän sanoi mulle, että siinä vaiheessa, kun vauva kääntyy, hän osaa jo selvittää tilanteen, kääntyä takaisin ja pärjää kyllä jo mahallaan...silti rupesin huolestumaan tästä :sad001

Meillä ei ole mitään hälyttimiä hankittu, kun mies on vähän "vanhanaikainen" ja kommentoi aina, että kyllä ne vauvat ennenkin pärjäsi, joten pitää jokseenkin turhina vehkeinä niitä.

Hän on myös sitä mieltä, että vauva voi olla kotona nukkumassa sen "puoli" tuntia, koska ei "ennen vanhaankaan" vauvaa ihan koko aikaa vahdittu, hänestä se on vähän nykypäivän liiallista hömpötystä. On eri asia lähteä omille teilleen ja jättää vauva hoitamatta:dead:

Kaukalosta hän ei myöskään pidä ja näkee sen vaan pakollisena juttuna nykypäivän turvallisuus säädöksien tuotteena, joka on tietysti ehdottoman hyvä vauvan kannalta, jos sattuu autokolari.

Tässä oli siis mun miehen ajatuksia.

Meiän Tokmannilla on invawc, mutta toisessa Tokmannilla ei. Olisin ehkä käynyt nopeasti siellä vessassa, jos tilanne on pakottava. Tai yrittänyt tunkea vaunut sinne naisten wc:n eteiseen pois yleisistä tiloista. Tai lähtenyt jonnekkin muualle vessaan. Kun poika oli pieni vauva, niin hän itki aina, jos jätin hetkeksi yksin sitteriin ja menin vessaan. Monesti otin sitterin vessan oveen eteen tai laitoin pojan lattialle silleen, että vessasta on näköyhteys. Mä en kyllä silloin alkukuukausina liikkunut yksin vauvan kanssa paljonkaan.

Maria75 :) Oliko miehesi silloin alkuaikana kotona? Mä liikun vaunujen kanssa, koska muutoin olisin päivän vaan sisätiloissa, kun mies on töissä. Hoidan myös ruokapuolen kotona päivän aikana, mies ei kokkaa lainkaan, mutta siivoaa kyllä :)

Tokmannin wc oli kyllä niin ahdas, ettei sinne mahdu mitään, vaunuista puhumattakaan.. Kumma, että tuollaisia edes on, ei ole ajateltu käytännöllisyyttä ollenkaan:sad001

Meillä on BabyBjörn Balance Soft sitteri. http://www.babybjorn.fi/sitterit/sitterit-balance-soft/ Ostin ton, kun oon kuullut, että ois ergonomisempi kuin tavalliset sitterit. Tiedä siitä sitten... Esikoisella oli semmonen värikäs patterikäyttöinen FisherPricen sitteri, jossa tuli musiikkia kun veteli leluista ja oli tärinäominaisuus. Tärinästä ei kyllä piitannut yhtään, myin sen sitten tässä välissä pois. Mutta ei meillä tossa nykyisessäkään sitterissä pitkiä aikoja pidetä. Yleensä on ollut siinä sen aikaa, kun me muut ollaan syömässä tai jos oon ruokaa tekemässä - siis jos ei näissä tilanteissa viihdy lattialla. Enimmäkseen pidetään vauvaa kyllä lattialla, mikä kai on vauvallekin kehittävintä. Tosi hyvin on onneksi viihtynyt leikkimatolla. Tosin nyt kun ryömii, niin lähtee siitä välillä omille teilleen. Nyt joutuu vähän enemmän vahtia minne menee, vaikka onneksi pysyy vielä tässä olohuoneessa näköetäisyydellä. Kun esikoisen huoneessa on sitten kaikkia isompien leluja, legoja yms, niin saa olla tarkkana ettei sinne ryömi ja tunge jotain pientä suuhunsa. :sad001 Ai niin ja usein myös syötän sitterissä nyt kun ollaan noi kiinteät aloitettu. En oo vielä viitsinyt syöttötuolissa istuttaa, kun ei oo neuvolassa katottu onko istumisvalmiuksia. Meillä on ens viikolla 6kk neuvola ja siellä aion kysyä tosta syöttötuolista. Just hommasin syöttötuoliin pehmusteet, vähän pienentävät sitä istuintilaa.

Titti :) Tuo sitteri on varmaan sieltä parhaimmasta päästä...

Tokmannilla, jossa kävin oli vain naisten ja miesten WC...ja sisällä vain yksi ahdas vessa. Ei mitään hoito/inva wc:tä. No mä liikun yleensä vaunujen kanssa ( kaukalon kanssa tätä ongelmaa ei olis ollut). Eli tuli kova vessahätä, mutta en voinut mennä, koska en uskaltanut jättää vauvaa vaunuihin vessan ulkopuolelle....Melkein oli housussa, kun kotiin asti päästiin, kurjaa:singing::sad001

En keksinyt mitään muuta ratkaisua tilanteessa, koska en olisi voinut pyytää jotain tuntematonta katsomaan hetkeksi, koska en luottaisi lasta tuntemattomien käsiin. Miten tällaisissa tilanteissa toimisitte??:rolleyes: Ei kai ole vaihtoehtoja.

Liikkeessä ei ollut edes Info-pistettä,...pelkät kassat vaan.

Joskus näkee kauppojen pihassa vaunut, kun lapsi on jätetty siihen nukkumaan, eikä ilmeisesti kukaan vahdi häntä silloin:wideyed:

Tosta vessa-asiasta, että vastaavasta tilanteesta ei suoranaisesti ole kokemusta. Yleensä ajoitan vessakäynnit sellasiin paikkoihin, jonne mahtuu vaunut mukaan, siis just nää invavessat. Tai jossain kun oli useampi koppi naistenvessassa, niin koppiin menin yksin, kun ei vaunut mahtuneet ja sit jätin vaunut siihen ulkopuolelle lavuaarien luo nopean pissan ajaksi. :) Tai jos on kaveri mukana kahvilassa tms, niin hän jää pöytään vauvan kanssa vessakäynnin ajaksi.

Se hoitopöytä vessassa oli muuten loistosijoitus, kun sitä pohdin ennen vauvan syntymää. Vaikka siellä on ahdasta, niin pystyn pitää vauvaa jaloista kiinni ku oon pöntöllä. Et siihen lasken pojan, jos sattuu oleen mun sylissä.

Toinen hoitotaso on pinniksen päällä huoneessa, jossa on vauvan vaatteet. Hyvin on toiminut tämä. Voi laskee pinnikseen ja käydä ite vaihtaa vaatteet. Oon tehny sinne huovasta "pesän". Molempien hoitopöytien lähellä on mobilet, joita vauva tykkää kattoo/kuunnella.

Kiitti JustMom10 :)

Mä kysyin tätä kääntymistä ja mahallaan makuuta silloin sairaalalla hoitajalta ja hän sanoi mulle, että siinä vaiheessa, kun vauva kääntyy, hän osaa jo selvittää tilanteen, kääntyä takaisin ja pärjää kyllä jo mahallaan...silti rupesin huolestumaan tästä :sad001

Meillä ei ole mitään hälyttimiä hankittu, kun mies on vähän "vanhanaikainen" ja kommentoi aina, että kyllä ne vauvat ennenkin pärjäsi, joten pitää jokseenkin turhina vehkeinä niitä.

Hän on myös sitä mieltä, että vauva voi olla kotona nukkumassa sen "puoli" tuntia, koska ei "ennen vanhaankaan" vauvaa ihan koko aikaa vahdittu, hänestä se on vähän nykypäivän liiallista hömpötystä. On eri asia lähteä omille teilleen ja jättää vauva hoitamatta:dead:

Kaukalosta hän ei myöskään pidä ja näkee sen vaan pakollisena juttuna nykypäivän turvallisuus säädöksien tuotteena, joka on tietysti ehdottoman hyvä vauvan kannalta, jos sattuu autokolari.

Tässä oli siis mun miehen ajatuksia.
Kyllä varmasti ennen on ollut eri tavoin ja mielipiteitä on erilaisia. Eikä yleisesti monessakaan asiassa ole yhtä oikeaa tapaa toimia. Itsestäni taas tuntuu esim hurjalta ajatella, että ennen ei ollut turvaistuimia, eikä edes turvavöitä! Että sylissäkö ne vastasyntyneetkin ilman vöitä matkusti? Hui! Ja mä vaan itse ajattelen niin, että en halua enkä uskalla jättää lasta yksin, koska en ikinä antaisi itselleni anteeksi, jos jotain tapahtuisi. Siis toki vauva saattaa olla olohuoneessa leikkimatolla hetken, kun esim laitan pyykkiä koneeseen tai vaihdan taaperolle vaippaa ja muita normaaleja kotihommia. Joskus vauvat itkevät, vaikka kun on vessassa, eikä vauva siitä toki rikki mene, jos muuten on taattu hyvä perusturvallisuus. Itse olen luonteeltani sellainen sylittelijä ja halaaja ja se tyyli sopii minulle. Uskon myös siihen, että vastaamalla vauvan itkuun, vauva vähitellen oppii luottamaan. Ja mä olen esim kokenut, että mun lapset ovat kaivanneet nukuttajaa iltaisin ja se on sopinut meille, vaikka onkin välillä ollut iltoja, että on tuntunut raskaalta. Mutta se on mun tapa ja mun luonne. Esim nukkumishommiinhan on paljon erilaisia kantoja. On käsittääkseni tutkittu, että hyvää perusturvallisuutta saava lapsi luottaa myös muihin aikuisiin helpommin vähän vanhempana. Tästä on neuvolassakin meillä jonkin verran puhuttu. Se on musta hyvin sanottu, että useimmiten jokainen äiti on omalle lapselleen paras äiti :) Tsemppiä kaikille ajoittaisiin itkuihin ja mahanpuruihin - niihin kuuluisiin "tää on nyt joku vaihe". :)

Takaisin